"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

debat emne: lav NO3?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af dyne »

Er det bare at putte et par fisk mere i
Har dog problemer med lidt alger lige pt cyano har jeg fået at vide


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

ole. skrev:men hvorfor hæve det?på revet er det meste N rigtig rigtig lav.læs op på hvad koraller lever af,de steder på revet hvor der er endel mer opløst næring er der somregel phytoplankton bloom og alger
Men revet mangler ikke phytoplankton, og det er da rigt på nitrogen?


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af dyne »

Red sea
Min ats hiver rigtig mange alger ud og jeg foder rigligt
Skifter vand 2 gange om ugen ca 5 liter hver gang


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

dyne skrev:Er det bare at putte et par fisk mere i
Har dog problemer med lidt alger lige pt cyano har jeg fået at vide
jeg kan ikke se hvad det skulle gøre godt for.
hvad mener du med alger?en alge fler alger?
som du ved kan det være svært at adressere årsagen til cyano,generelt er det der pga forurening eller noget der ligger og ulmer


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev:
ole. skrev:men hvorfor hæve det?på revet er det meste N rigtig rigtig lav.læs op på hvad koraller lever af,de steder på revet hvor der er endel mer opløst næring er der somregel phytoplankton bloom og alger
Men revet mangler ikke phytoplankton, og det er da rigt på nitrogen?
når næringen bliver høj mister revet diversiteten.Dog er der steder hvor der er meget næring,byttedyr og lav belysning.koraller lever skam der også men danner ikke rev og mange af dem er mer eller mindre total asymbiotiske


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

ole. skrev:
PederP skrev:
ole. skrev:men hvorfor hæve det?på revet er det meste N rigtig rigtig lav.læs op på hvad koraller lever af,de steder på revet hvor der er endel mer opløst næring er der somregel phytoplankton bloom og alger
Men revet mangler ikke phytoplankton, og det er da rigt på nitrogen?
når næringen bliver høj mister revet diversiteten.Dog er der steder hvor der er meget næring,byttedyr og lav belysning.koraller lever skam der også men danner ikke rev og mange af dem er mer eller mindre total asymbiotiske
Jeg tror vi snakker forbi hinanden.
Phytoplankton er rigt på nitrogen. Du er selv fortaler for korallers behov for plankton. Er det ikke korrekt at koraller på revet er rigeligt dækket ind med nitrogen via foderet?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

på revet er det meste N ammoniak fordi nitrat er så lav


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

ole. skrev:på revet er det meste N ammoniak fordi nitrat er så lav
Da må jeg være uenig.
Det meste nitrogen på revet er bundet alt levende. CHNOPS - akronymet for de seks hyppigste grundstoffer i alt liv heriblandt nitrogen.

Jeg vil vove den påstand at koraller på revet har en større mængde nitrogen tilgængelig gennem deres føde, end vi nogensinde får som akvarister.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

For at formulere det på en anden måde.
Næst efter Kulstof, Oxygen og Hydrogen, så er Nitrogen det der er mest af i levende celler. Faktisk så er selv vores krop ca. 3% Nitrogen, vand inkluderet.
Vi har fint styr på elementerne til at bygge kalk skeletter, så hvorfor se forbi Nitrogen, bare fordi det hører til i det levende væv?

Der er nok mange der har en anden holdning, men for mig handler tilsætning af Nitrat om at have et system der aldrig går tør for Nitrogen kilder.

Jeg kan næsten ikke forestille mig, at man med en højere Nitrat gradient ikke også styrker det lille begrænsede økosystem af alger, pods og plankton, som trods alt giver noget "naturligt" føde til ens koraller.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg føler at denne tråd deler vandene - det er vel nærmest forventeligt :-)

Forskellige meninger danner grundlag for en god debat.

Min personlige holdning er at et sundt og etableret akvarie med koraller, på et tidspunkt når til en fase hvor næringsniveauet bliver for lavt til at opretholde vækst, trivsel og slutteligt livet for koraller - såfremt man ikke tilsætter, typisk Nitrogen og P.

Husk på at koraller er øverst i fødekæden, og når de vokser massivt - så tømmes baljen for næring.

Jeg vil vove at påstå at man med vores hobby ikke kan sove på dette område.
Gør man det, vil koraller i et ellers velfungerende akvarie, "pludseligt" blive først matte/blege koraller, derefter koraldød.

Belært af dette doserer jeg.

Jeg doserer både N P og K, og derudover Phytoplankton.
Jeg har intensiv LED belysning.
Jeg har 47 fisk(tykke) i et 1200 DT, men det er ikke nok til mine koraller.
Jeg bruger hverken bakterier(doseret) VSV eller Seaklear/Rowaphos
Jeg har sat mindre skummer på systemet


At dosere NPK som næring er ikke for de baljer som er nye, og ikke har vækst - de behøver derimod oftest Phosphat fjernende midler og måske endda VSV, eller overdimensioneret skummer for export af affaldsstoffer.

Dette som en advarsel, blot min personlige holdning, ikke en facitliste - ikke 2 baljer er ens :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

i mit koralrev har jeg foderet kraftigt ifra dag et med phytoplankton og hjuldyr,jeg kører uden skummer og har en DSB der med til at omsætte næringen samt fodrer koraller.til den tid jeg får koraller i (baljen er kun to måneder) vil jeg også bruge levende artemia og en koral foder opskrift der hedder pappone.planen er at fodre 2 gange om dagen og en om natten:)


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Ole:
Hvordan forventer du at dine værdier kommer til at ligge med den fremgangsmåde?

Jeg kan ikke rigtig lave DSB nu, men er da lidt nysgerrig efter hvordan dit system fungere og hvad resultatet er ;-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

pappone er effektivt, har brugt det i et års tid, istedet for vækst hormon bruger jeg dog bare amino syre, og så har jeg også tilsat 5 ægge blommer der er kogt, for extra næring. Men der ud over er det noget både koraller og fisk elsker. Det får dog bare ens glasrose vækst til at explorer, så pas på med det :)

Men pappone er langt fra noget nyt, det er måske bare blevet mere brugtbart nu når teknikken er blevet så god at man faktisk mangler næring.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1044421" onclick="window.open(this.href);return false;


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

takker det bliver så også uden vækst hormon og sukker her
KasperT skrev:Ole:
Hvordan forventer du at dine værdier kommer til at ligge med den fremgangsmåde?

Jeg kan ikke rigtig lave DSB nu, men er da lidt nysgerrig efter hvordan dit system fungere og hvad resultatet er ;-)
jeg forventer koralvækst og den største vedligeholdelse bliver at fjerne glasroser :biggrin:
angående værdier så regner jeg med nogle variationer i aflæsningen og det er også meningen :happy:
generelt de værdier kan konverteres til hvad testkittet bruger :)


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

ole. skrev:takker det bliver så også uden vækst hormon og sukker her
KasperT skrev:Ole:
Hvordan forventer du at dine værdier kommer til at ligge med den fremgangsmåde?

Jeg kan ikke rigtig lave DSB nu, men er da lidt nysgerrig efter hvordan dit system fungere og hvad resultatet er ;-)
jeg forventer koralvækst og den største vedligeholdelse bliver at fjerne glasroser :biggrin:
angående værdier så regner jeg med nogle variationer i aflæsningen og det er også meningen :happy:
generelt de værdier kan konverteres til hvad testkittet bruger :)
Så du mener ikke test kits kan bruges til ret meget i denne sammenhæng? Eller misforstår jeg dig?
Er tit lidt i tvivl om hvad du mener, men vil egentlig gerne forstå det.
Det kunne jo være man fik lyst til at prøve din tilgang en dag :-)


/Kasper

Website: Reef App
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

Min oplevelse af mit akvarie er at jeg hverken kan måle PO4 eller NO3. Derfor trode jeg at mine koraller ville blive pænere af at tilsætte næring, som forhandlerene jo gerne vil sælge som så meget andet. Der kommer jo nyt på marked hele tiden. Hvis man kan måle PO4 så er der med garanti også NO3. Jeg startede dosering men stoppede igen, da jeg ikke fik pænere koraller, tvært i mod. Så jeg fodre kraftigt og bruger phytoplankton som altid igen. Og vil da sige at mine farver på korallerne er fine, det er da det jeg får af vide : ) Og saksen er da blevet brugt flittigt til fragmentering her må jeg mene :biggrin:
Senest rettet af Jesper ØH tors 2. okt 2014 15:48, rettet i alt 1 gang.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

mange forstår stadig ikke problemet i at holde koraller med ulns og de behandler dem nœrmest som planter selvom koraller er dyr.koraller har den største procentdel af derer masse end nogen rovdyr dedikeret til at fange bytte


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Det er cool nok.
Hvis det i mit tilfælde ikke viste sig i form a dinoflaggelater, så ville jeg da også gerne bare lade det køre med den smule næring der var og så fodre med phytoplankton og hvad korallerne nu ellers gerne vil have.
Men jeg tilsætter jo ikke NO3 for at fodre korallerne (Det er da fint hvis de kan optage det), men for at komme af med den ubalance jeg oplever. Og som giver nogle træls algeproblemer hos mig.

Men synes bare ikke helt jeres scenarier minder om det scenarie hvor vi er nogle stykker som mener at NO3 tilsætning kan være en mulig løsning.
Kørte mit akvarie fint uden, så var det nok ikke noget jeg ville begynde at tilsætte.

Så hvis i nu ser bort fra jeres eget akvarie, Jesper og Ole. Og ser bort fra fodring af koraller.
Hvis jeg ikke gør noget, så kan jeg sagtens komme ned jo ligge på ikke målbare mængder NO3 og PO4, men så kommer der dinoflaggelater og/eller cyano.
Det kan sagtens være jeg gør et eller andet dumt som skaber denne situation, men i så fald kan jeg ikke finde årsagen.


/Kasper

Website: Reef App
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

ole. skrev:mange forstår stadig ikke problemet i at holde koraller med ulns og de behandler dem nœrmest som planter selvom koraller er dyr.koraller har den største procentdel af derer masse end nogen rovdyr dedikeret til at fange bytte
Kunne godt tænke mig du forklarede det lidt nærmere. Ved godt det ikke altid er nemt, pga systemerne af vores akvarier ikke er ens. Jeg syntes bare der kommer så meget nyt nyt gennem tiden. De fleste af os har jo nok prøvet at smide penge efter spild : ) Da min far startede med saltvand før ruder konge var knægt var det jo helt noget andet, men siden hen er det blevet mere og mere teknik/tilsætninger. Bla. Biopellets/sea klear og nu efter mange har brugt det også i gamle systemer, begynder de så den anden vej igen. Er det bare spildt penge eller fordi man altid syntes korallerne kan blive pænere ? Jeg tager mig tit i at sige til folk der er her, at nogle ting hænger lidt, hvor efter de siger hvor : ) Igen ved jeg godt at der er stor forskel på nystartet akvarier og gamle etablerede akvarier. Ikke alle kan jo svine fodre som mig og andre med tæt bevoksede og kørende akvarier. Ang pytoplankton så er det jo bestemt en god ting til at få sit zooplankton op, og dermed fodder til koraller og bedre fauna i akvariet, men jo også en gro bund for alger. Jeg mener vi burde nyde akvariet og finde vores akvaries behov, og ikke andres akvaries behov.


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

KasperT skrev:Det er cool nok.
Hvis det i mit tilfælde ikke viste sig i form a dinoflaggelater, så ville jeg da også gerne bare lade det køre med den smule næring der var og så fodre med phytoplankton og hvad korallerne nu ellers gerne vil have.
Men jeg tilsætter jo ikke NO3 for at fodre korallerne (Det er da fint hvis de kan optage det), men for at komme af med den ubalance jeg oplever. Og som giver nogle træls algeproblemer hos mig.

Men synes bare ikke helt jeres scenarier minder om det scenarie hvor vi er nogle stykker som mener at NO3 tilsætning kan være en mulig løsning.
Kørte mit akvarie fint uden, så var det nok ikke noget jeg ville begynde at tilsætte.

Så hvis i nu ser bort fra jeres eget akvarie, Jesper og Ole. Og ser bort fra fodring af koraller.
Hvis jeg ikke gør noget, så kan jeg sagtens komme ned jo ligge på ikke målbare mængder NO3 og PO4, men så kommer der dinoflaggelater og/eller cyano.
Det kan sagtens være jeg gør et eller andet dumt som skaber denne situation, men i så fald kan jeg ikke finde årsagen.
Hvem siger at mangel på NO3 og PO4 er årsagen ??? Der er jo masser af andre ting der kan spille ind.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

Du kan finde mange eksempler på Dino og Cyano ved ubalance imellem no3 og po4.. ben there..


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

Jesper ØH skrev: Kunne godt tænke mig du forklarede det lidt nærmere.
gerne,men det gik da ellers meget godt :biggrin:
shimek testet indeholdet af næring på nogle af de tilsætninger der bliver solgt til os og den ene flaske svaret til en opløst fuldvoksen artemia og den anden flaske var ikke andet end noget der mindet om hanevand :Peace: også er det dyrt vand på flaske IMO :)
Jesper ØH skrev:Ved godt det ikke altid er nemt, pga systemerne af vores akvarier ikke er ens. Jeg syntes bare der kommer så meget nyt nyt gennem tiden. De fleste af os har jo nok prøvet at smide penge efter spild : ) Da min far startede med saltvand før ruder konge var knægt var det jo helt noget andet, men siden hen er det blevet mere og mere teknik/tilsætninger. Bla. Biopellets/sea klear og nu efter mange har brugt det også i gamle systemer, begynder de så den anden vej igen.
men biologien er og bliver mer eller mindre densamme,tyskerne har det med at styre biologien med kemi men i naturene er det biologien der styrer kemien.og jeg fattet aldrig den med biopellets at man både kan få i både pose og sæk :) seaklaer havde intet at lave i et koralrevs akvarie overhovedet IMO;) det gav næsten mening men jeg ville heller bruge rowa til formålet lige for at hive den sidste sjat fosfat ud.
Jesper ØH skrev:Er det bare spildt penge eller fordi man altid syntes korallerne kan blive pænere ? Jeg tager mig tit i at sige til folk der er her, at nogle ting hænger lidt, hvor efter de siger hvor : ) Igen ved jeg godt at der er stor forskel på nystartet akvarier og gamle etablerede akvarier. Ikke alle kan jo svine fodre som mig og andre med tæt bevoksede og kørende akvarier.
man bliver klogere hele tiden og man vil jo kun det bedste hele tiden,men som erfaren far kan jeg sige at "pampers" bleer ifra aldi faktisk er de bedste :happy: :hehe: 8)
Jesper ØH skrev:Ang pytoplankton så er det jo bestemt en god ting til at få sit zooplankton op, og dermed fodder til koraller og bedre fauna i akvariet, men jo også en gro bund for alger. Jeg mener vi burde nyde akvariet og finde vores akvaries behov, og ikke andres akvaries behov.
+det er med til at forbedre vandkvaliteten.
nyde akvariet for istedet at rode med teknik og det at det hele virket forkert i mine øjne var at jeg ville noget andet med min balje.det her system jeg holder på med virker meget mer naturligt og er det,det ser ikke så sterilt ud heller.jeg kan lide det IMO.jeg tror det går hen at blive min favorit balje :)


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Jesper ØH skrev:
KasperT skrev:Det er cool nok.
Hvis det i mit tilfælde ikke viste sig i form a dinoflaggelater, så ville jeg da også gerne bare lade det køre med den smule næring der var og så fodre med phytoplankton og hvad korallerne nu ellers gerne vil have.
Men jeg tilsætter jo ikke NO3 for at fodre korallerne (Det er da fint hvis de kan optage det), men for at komme af med den ubalance jeg oplever. Og som giver nogle træls algeproblemer hos mig.

Men synes bare ikke helt jeres scenarier minder om det scenarie hvor vi er nogle stykker som mener at NO3 tilsætning kan være en mulig løsning.
Kørte mit akvarie fint uden, så var det nok ikke noget jeg ville begynde at tilsætte.

Så hvis i nu ser bort fra jeres eget akvarie, Jesper og Ole. Og ser bort fra fodring af koraller.
Hvis jeg ikke gør noget, så kan jeg sagtens komme ned jo ligge på ikke målbare mængder NO3 og PO4, men så kommer der dinoflaggelater og/eller cyano.
Det kan sagtens være jeg gør et eller andet dumt som skaber denne situation, men i så fald kan jeg ikke finde årsagen.
Hvem siger at mangel på NO3 og PO4 er årsagen ??? Der er jo masser af andre ting der kan spille ind.
I know, men man kan jo vende den om og sige, hvem siger det ikke kan være årsagen.
Problemet forsvinder trods alt hvis jeg ændre på lige præcis sammensætningen af NO3 og PO4.


/Kasper

Website: Reef App
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

KasperT skrev:
Jesper ØH skrev:
KasperT skrev:Det er cool nok.
Hvis det i mit tilfælde ikke viste sig i form a dinoflaggelater, så ville jeg da også gerne bare lade det køre med den smule næring der var og så fodre med phytoplankton og hvad korallerne nu ellers gerne vil have.
Men jeg tilsætter jo ikke NO3 for at fodre korallerne (Det er da fint hvis de kan optage det), men for at komme af med den ubalance jeg oplever. Og som giver nogle træls algeproblemer hos mig.

Men synes bare ikke helt jeres scenarier minder om det scenarie hvor vi er nogle stykker som mener at NO3 tilsætning kan være en mulig løsning.
Kørte mit akvarie fint uden, så var det nok ikke noget jeg ville begynde at tilsætte.

Så hvis i nu ser bort fra jeres eget akvarie, Jesper og Ole. Og ser bort fra fodring af koraller.
Hvis jeg ikke gør noget, så kan jeg sagtens komme ned jo ligge på ikke målbare mængder NO3 og PO4, men så kommer der dinoflaggelater og/eller cyano.
Det kan sagtens være jeg gør et eller andet dumt som skaber denne situation, men i så fald kan jeg ikke finde årsagen.
Hvem siger at mangel på NO3 og PO4 er årsagen ??? Der er jo masser af andre ting der kan spille ind.
I know, men man kan jo vende den om og sige, hvem siger det ikke kan være årsagen.
Problemet forsvinder trods alt hvis jeg ændre på lige præcis sammensætningen af NO3 og PO4.
Det jo super hvis det hjælper hos dig : ) Men her fik jeg ingen god virkning, bare alger jeg aldrig har haft : ) Og koraller der blev grimme.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Min oplevelse af mit akvarie er at jeg hverken kan måle PO4 eller NO3. Derfor trode jeg at mine koraller ville blive pænere af at tilsætte næring, som forhandlerene jo gerne vil sælge som så meget andet. Der kommer jo nyt på marked hele tiden. Hvis man kan måle PO4 så er der med garanti også NO3. Jeg startede dosering men stoppede igen, da jeg ikke fik pænere koraller, tvært i mod. Så jeg fodre kraftigt og bruger phytoplankton som altid igen. Og vil da sige at mine farver på korallerne er fine, det er da det jeg får af vide : ) Og saksen er da blevet brugt flittigt til fragmentering her må jeg mene :biggrin:
Det er spændene med phytoplankton :) . Hvis det virker på et så bredt spektrum af koraller og så samtidig er en god nitrogen kilde.
Har jo set din balje et par gange - og du er nok en af de sidste der mangler farve. Kører du en levende kultur?
Du er stadig t5 mand ikke?
ole. skrev:mange forstår stadig ikke problemet i at holde koraller med ulns og de behandler dem nœrmest som planter selvom koraller er dyr.koraller har den største procentdel af derer masse end nogen rovdyr dedikeret til at fange bytte
Du er med på at Nitrat tilsætningen netop er en erkendelse af at korallen er et dyr?
Det den får fra furealgen er jo kun kulstof. Og det vi forsøger at gøre er at supplere med ekstra Nitrogen, da vores tilførsel gennem foder strategien ikke viser sig tilstrækkelig, for en stadig større andel af os?
ole. skrev:man bliver klogere hele tiden og man vil jo kun det bedste hele tiden,men som erfaren far kan jeg sige at "pampers" bleer ifra aldi faktisk er de bedste :happy: :hehe: 8)
Godt at vi er på et forum hvor vi diskuterer de forskellige problematikker og løsninger, uden nogen som helst har travlt med at sige deres er det bedste. Eller hvordan har du det med det Ole?
ole. skrev:i mit koralrev har jeg foderet kraftigt ifra dag et med phytoplankton og hjuldyr,jeg kører uden skummer og har en DSB der med til at omsætte næringen samt fodrer koraller.til den tid jeg får koraller i (baljen er kun to måneder) vil jeg også bruge levende artemia og en koral foder opskrift der hedder pappone.planen er at fodre 2 gange om dagen og en om natten:)
Det bliver spændene at følge.
Senest rettet af PederP tors 2. okt 2014 17:07, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Jesper:
Men hvorfor ville du putte det i? Hvis du ikke havde alger og dine koraller er flotte og vokser godt.

Det lyder som om du generelt synes det er et dårligt produkt. Men det kommer vel an på hvad formålet er.

Tror egentlig ikke folk generelt bruger det systemer der køre godt i forvejen.
Jeg bruger det udelukkende i mangel på bedre løsning.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af AndersBoerglum »

Man er jo altid på jagt efter federe farver, og nok derfor han prøvede det, da det jo blev det nye sort.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

KasperT skrev:Jesper:
Men hvorfor ville du putte det i? Hvis du ikke havde alger og dine koraller er flotte og vokser godt.

Det lyder som om du generelt synes det er et dårligt produkt. Men det kommer vel an på hvad formålet er.

Tror egentlig ikke folk generelt bruger det systemer der køre godt i forvejen.
Jeg bruger det udelukkende i mangel på bedre løsning.
Jeg puttede det vel i af samme grund andre gør, lav NO3 og PO4. Det er der jo andre der gør med gamle fine etablerede systemer, også uden grund mener jeg. Men hvad er der i flasken/flaskerne : ) Jeg vil ikke sige noget er dårligt, deler bare min erfaring af produkter. Og er nok blevet endnu mere skeptisk over for nye produkter end jeg har været : ) Jeg så en video af de hårde drenge over there der sagde at julian sprung havde sagt man bare skulle pisse i akvariet, og der efter havde folk begyndt at pisse i deres akvarie :smartass:


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

AndersBoerglum skrev:Man er jo altid på jagt efter federe farver, og nok derfor han prøvede det, da det jo blev det nye sort.
Netop : )


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev: Du er med på at Nitrat tilsætningen netop er en erkendelse af at korallen er et dyr?
Det den får fra furealgen er jo kun kulstof. Og det vi forsøger at gøre er at supplere med ekstra Nitrogen, da vores tilførsel gennem foder strategien ikke viser sig tilstrækkelig, for en stadig større andel af os?
men koraller spiser det ikke,det ser ud til at de kun spiser zooplankton:)
PederP skrev:Godt at vi er på et forum hvor vi diskuterer de forskellige problematikker og løsninger, uden nogen som helst har travlt med at sige deres er det bedste. Eller hvordan har du det med det Ole?
jeg ved ikke helt hvad du prøver på skrive,men jeg mener man skal passe på med hvad der anses for bedst.
ingen burde gøre som jeg gør og slet ikke fordi det er cool :)
måden jeg gør det på kan gå galt ligesåvel en balje med "teknik" kan
og nu er jeg mentor herinde,jeg prøver for det meste at holde mine personlige meninger væk men når nogen ligefrem spørger om dem svarer jeg da så godt jeg kan,at andre så er uening i det kan jeg ikke gøre så meget ved :biggrin:


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"