"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Strategier til rent vand?

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Strategier til rent vand?

Indlæg af nbd »

Vores stueakvarium på 1.100 L med ferskvandsrokker og vildtfangede peru-scalarer døjer noget med grøn cyano og alger. Jeg fodrer kraftigt og skifter ca. 400 L vand om ugen. Teknikken udgøres af et Eheim 2060 filter.

Jeg overvejer zeolitter og/eller Rowaphos (men der skal meget til :( ). Måske Sander ozon + ferskvandsskummer (designet til Koi) eller UV-filter.

Hvad vil I anbefale som strategi til at nedbringe næringsbelastningen? Det gør ikke noget hvis akvariet ser pænt og rent ud ;-)


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af hellfish »

Kan man ikke smide en reaktor med nogle svovl kugler i ?

Det ville da hjælpe på nitrater ihvertfald


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af amddurin »

- Hvad med de biokugler (Plastkuglerne.) der skulle tage både NO2 og NO3...?


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af nielsk »

Du bliver nødt til at måle lidt på dit ferskvand for at finde ud af nitrat og fosfat niveau. Jeg har også haft mange store amazon baljer før saltet og stort set ingen alge problemer haft.
Overvej om det kan skyldes lyset også.
Jeg tror ikke dit filter er ordentligt indkørt. Kan det være pakket forkert? Køb evt. biostarter/easylife. og brug det.
Og brug et forfilter til dit spandfilter, en stor skumpatron som kan tage af og rense hver uge - køb 2 så du bare skal skifte dem rundt. Og helst ikke den helt grove. Hvis du bruger den finere kan fiskene pille det foder af som sidder suget fast udenpå


SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af ole kekkonen »

jeg regner med fodre mindre er udelukket :y jeg ville helt sikkert kigge på sådan en spandpumpe med uv men kun som nødløsning prøv først at drop de massive vandskifte og erstat produkt vandet med destilleret vand i en periode og se om det hjælper,har du planter i?og hvad med lyset?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Carsten »

Lidt hen ad hvad Ole skriver, at når du svinefodrer, og formentlgt ikke har nogen ide om at skære ned der, så må vi blot konstatere at dit biologiske filter er underdimisioneret.
Hvordan ser det ud med planter?
Hvorfor fodrer du så meget?
Fisk er i naturen ikke vant til at blive voldfodret hverdag. Rokkerne kender jeg ikke så meget til, og skulle de være mere fødekrævende så giv dem hvad de skal have og skær ned på maden til de andre.
Hvad med at lave et stort sandfilter?


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af nbd »

Tak for feedback :y

Begrænse fodring er ikke en option, i hvert fald ikke i forhold til rokker. Frostfoder sviner, og selv om jeg tør op og skyller, tilføres systemet meget næring. Men nu er årstiden god til at lyse regnorm, så måske skulle jeg skære ned på frostfoderet...

Cyano kom tidligt i akvariet, faktisk allerede før fiskene kom i. Jeg har fire store Anubias moderplanter, som ikke rigtigt gror, og en stor tot javamos, som vokser trods cyanobelægning. Lyset består af 6x 30W T8-rør. Vandværdierne er ikke målt, men vandet virker ikke krystalklart :-(

Det er meget muligt at systemet bare ikke er kørt rigtigt ind endnu. Jeg vil prøve med tilsætning og biopellets :be: Kraftigere cirkulation var måske også værd at prøve - det virker til dels i saltvand mod cyano. Jeg har et stort Eheim spandfilter mere, det kunne jeg jo supplere med. Sandfilter er ikke muligt af hensyn til plads.

Koi- og discusnørder bruger ferskvandsskummer med ozon. Er der nogen her, der har prøvet det?


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Hvorfor fodrer du så meget?
Fisk er i naturen ikke vant til at blive voldfodret hverdag. Rokkerne kender jeg ikke så meget til, og skulle de være mere fødekrævende så giv dem hvad de skal have og skær ned på maden til de andre.
Enig! Men rokker skal holdes i god foderstand for at være modstandsdygtige overfor svamp. Og når prisen er flere tusinde kroner pr. fisk, så...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Carsten »

Find noget foder der er tilstrækkeligt stort til at hver rokke kun får en eller 2 bider. F.eks store skalrejer
Og som samtidigt er så tungt at der cryger direkte tilbunds, så andre fisk ikke stikker af med det.
Få fat i nogle flere store planter, så som sværdplanter. Ikke de sølle som Tropica sælger, men nogle som virkeligt vokser til.
Du skriver at dine Anubias ikke vokser ordenligt, får de co2?
6 stk 30w over 1100 liter er heller ikke ret meget, og især ikke de der gamle T8 rør.
Det lyder måske barskt at sige, men dit setup virker ikke gennemtænkt


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af nbd »

Enig Carsten - det er det ikke. Eller rettere - akvariet var gennemtænkt da vi fik det for 10 år siden, men dengang havde vi Ny Guinea blødskildpadder i det, inden de blev for store og flyttede til Randers Regnskov...

Inden vi flyttede til Australien havde vi KÆMPESTORE hammerslåede Cryptocoryner, de groede som vandvittigt. Men de fyldte også godt op. Jeg skal gerne have bunden fri til rokker. Op ad bagvæggen er der stablet XXXL trærødder og planterne er placeret øverst på dem. Der er ikke CO2 på.

Men jeg vil prøve med skalrejer som du foreslår :-)


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Bingocaller »

Skal vi ikke se nogen billeder og lidt video ?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Carsten »

Sværdplanterne har den fordel at det er bladene der fylder. Og det kan se rigtgigt flot ud hvis/når de vokser op over akvariet og sætter lange blomsterstande.
Kig på nogle af de tyske akvarieplante gartnier priserne vil forbløffe dig.
Nogle store flydeplanter kan også suge meget næring til sig


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af AndersGS »

nbd skrev:Tak for feedback :y

Begrænse fodring er ikke en option, i hvert fald ikke i forhold til rokker. Frostfoder sviner, og selv om jeg tør op og skyller, tilføres systemet meget næring. Men nu er årstiden god til at lyse regnorm, så måske skulle jeg skære ned på frostfoderet...

Cyano kom tidligt i akvariet, faktisk allerede før fiskene kom i. Jeg har fire store Anubias moderplanter, som ikke rigtigt gror, og en stor tot javamos, som vokser trods cyanobelægning. Lyset består af 6x 30W T8-rør. Vandværdierne er ikke målt, men vandet virker ikke krystalklart :-(

Det er meget muligt at systemet bare ikke er kørt rigtigt ind endnu. Jeg vil prøve med tilsætning og biopellets :be: Kraftigere cirkulation var måske også værd at prøve - det virker til dels i saltvand mod cyano. Jeg har et stort Eheim spandfilter mere, det kunne jeg jo supplere med. Sandfilter er ikke muligt af hensyn til plads.

Koi- og discusnørder bruger ferskvandsskummer med ozon. Er der nogen her, der har prøvet det?
Kan kun sige at den med Ozon er værd at prøve, foruden det binder partiklerne, så øger ozonen i vandet også omdannelsen af NO2 til NO3. I dit filfælde kunne det så mæske være værd at anvende et UV-Ozon anlæg.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis du ikke har prøvet Sera Siporax rør så prøv dem. Det er det bedste jeg har brugt da jeg havde Ferskvand. De har en enorm overflade pga de er lavet af glas. De første der kom hed Easy-Life Symbiont, men jeg syntes rørene er bedre pga der kommer mere flov gennem dem. Jeg har brugt sera siporax til mine Hypancistrus zebra(L046) Discus og tropheus. Mediet er klart det bedste jeg har prøvet.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af AndersGS »

Jesper ØH skrev:Hvis du ikke har prøvet Sera Siporax rør så prøv dem. Det er det bedste jeg har brugt da jeg havde Ferskvand. De har en enorm overflade pga de er lavet af glas. De første der kom hed Easy-Life Symbiont, men jeg syntes rørene er bedre pga der kommer mere flov gennem dem. Jeg har brugt sera siporax til mine Hypancistrus zebra(L046) Discus og tropheus. Mediet er klart det bedste jeg har prøvet.
:GO


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Carsten »

Søg efter det på ebay.de det er en hel del billigere at købe der end i dk. Ihvertfald i de mængder du skal bruge.
Husk blot på at effekten ikke bliver synlig i løbet af en uge


Jesper ØH
Reactions:

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Jesper ØH »

Du kan få 10L siporax her for ca 650kr. Dem jeg havde var købt i 1L de er i net og er meget nem at rengøre da man bare tager nettene op og rengør i akvarievand : ) Dem i spanden tror jeg ikke er i net ??
http://www.sewatec.de/sera-siporax-pond ... ucket.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af PederP »

Hvis der er mod på det, så ville jeg gå plante-vejen. En dekorativ løsning. :)
Lidt gær-CO2 på, og så tilsæt lidt mikronæring så planterne kan komme i gang med at bruge makronæringsstofferne. Så ender du med at må tilsætte fosfat og nitrat i stedet.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Carsten »

Tvivler stærkt på at der laves nok co2 til et så stort akvarie i en flaske.
Men helt enig med at planter og co2 er vejen frem


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:Tvivler stærkt på at der laves nok co2 til et så stort akvarie i en flaske.
Men helt enig med at planter og co2 er vejen frem
Så kunne man jo bruge en dunk. Jeg kunne sagtens trække 200L med en 1½ L flaske, og det til et fyldt akvarium i kraftig vækst.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af AndersGS »

PederP skrev:
Carsten skrev:Tvivler stærkt på at der laves nok co2 til et så stort akvarie i en flaske.
Men helt enig med at planter og co2 er vejen frem
Så kunne man jo bruge en dunk. Jeg kunne sagtens trække 200L med en 1½ L flaske, og det til et fyldt akvarium i kraftig vækst.
Jeg har prøvet den der DIY CO2/Gær-løsning, det er enormt svært at styre hvor meget CO2 den afgiver. Så vil man have noget seriøs CO2 anlæg så skal man ofre det par tusinde det koster for sådan et anlæg.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af ole kekkonen »

det er lettere at ændre på lyset end på hvilket som helst næring og co2


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af AndersGS »

ole. skrev:det er lettere at ændre på lyset end på hvilket som helst næring og co2
Det er jo nemt sagt - så du vil øge belysningen?


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af nbd »

Tak for input :-)

Lyset kan jeg ikke ændre - det er Aqualines gamle model, hvor lyskassen kun er 3 cm. høj. Elegant løsning men enormt upraktisk fordi den ikke bare kan løftes op (er 1,6 kvadratmeter). Den er fra før løsningen med hængsel.

Planter kunne være en del af løsningen. Men CO2 er overflødig fordi lyset er den begrænsende faktor. Jeg vil prøve med de filtermaterialer, I foreslår, i mit andet Eheimfilter.

Jeg har overvejet at skifte 400 L vand to gange ugentligt, men det er ikke videre økologisk... :-(


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Carsten »

Hvorfor ikke skrotte den der gamle skod lampe og å noget bedre og mere lys på.
F.eks 5x50w led? Det bruger formentligt ikke mere strøm end det gamle bras du har over nu.
Samtidig giver det mulighed for at lade planterne vokse oven ud af akvariet..
Hvor gamle er de rør i lampen?


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af nbd »

Har overvejet det, Carsten. Men en pæn løsning kan jeg næppe lave.

Jeg finder åbne akvarier og paludarier utrolig spændende, og vandhyacinter ville kunne hive en del næring ud. Men 1,6 kvadratmeter vandoverflade i bevægelse (27 grader) giver massiv fugt i vores 30 kvadratmeter stue :-(


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Har overvejet det, Carsten. Men en pæn løsning kan jeg næppe lave.

Jeg finder åbne akvarier og paludarier utrolig spændende, og vandhyacinter ville kunne hive en del næring ud. Men 1,6 kvadratmeter vandoverflade i bevægelse (27 grader) giver massiv fugt i vores 30 kvadratmeter stue :-(
Vel ikke mere end vores andres akvarier i samme størrelse.
Så det er mere et spørgsmål om udluftningen er iorden, og det kunne det tyde den ikke er.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af PederP »

AndersGS skrev:
PederP skrev:
Carsten skrev:Tvivler stærkt på at der laves nok co2 til et så stort akvarie i en flaske.
Men helt enig med at planter og co2 er vejen frem
Så kunne man jo bruge en dunk. Jeg kunne sagtens trække 200L med en 1½ L flaske, og det til et fyldt akvarium i kraftig vækst.
Jeg har prøvet den der DIY CO2/Gær-løsning, det er enormt svært at styre hvor meget CO2 den afgiver. Så vil man have noget seriøs CO2 anlæg så skal man ofre det par tusinde det koster for sådan et anlæg.
Det var nu meget tilfreds med det i lang tid. Endte dog med at hoppe på flasken for at undgå at blande - det sæt som så styrer kalkreaktoren i dag. :)
Her er et billede fra dengang jeg kørte på gær og sukker.
180_0305.jpg
Edit: Standart t8 aquastabil + en "hagen glo" 395.- kr 2xt5 tilføjelse i tåget


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Strategier til rent vand?

Indlæg af nbd »

Wow Peder - det er god vækst


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"