"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fosfat niveau

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: fosfat niveau

Indlæg af Engelquist »

Bingocaller skrev:Jeg bumper lige denne tråd igen - den burde være en sticky

Der står simplethen så meget god information om NO3 og P04 og hvordan de arbejder sammen med kulstoffer
Det er den hermed blevet:)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: fosfat niveau

Indlæg af Bingocaller »

Super


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 198
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 19:00
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: fosfat niveau

Indlæg af Michael87dk »

pederrevnørd skrev:Det er heller ikke let. Jeg og sikkert mange andre forstår ikke de sammenhænge.

Men det er 2 forskellige ting, og po4 er mere skadelig for koraller end no3 er.
Nogle folk hævder at visse medier, bla Carbon baserede at de optager begge dele.
Typisk er no3 let at få ned, men po4 er straks sværere. De kan optages af bakterier i forholdet 16 til 1, kaldes redfield ratio.Det er en svær balance at optage begge ting med Carbon.

Typisk har Carbon baljer lav no3 og stigende po4!
Derfor er der flere der går andre veje.

Dvs Chaetomorpha alger, fosfatfjerner såsom rowaphos eller seneste skud på stammen, lanthanum baseret fjernelse af po4.

Intet virker dog lige så godt som mådehold med fodring, vandskifte og kraftig skummer!
Jeg har selv haft en periode med høj po4 - uden at jeg ku måle det i vandet, men jeg fik alger=po4

Hold mig opdateret på hva du finder ud af med hensyn til lanthanum og rowaphos. er spændt på din konklution og begrundelse til hvorfor du overvejer at skifte.
Vh. Michael

Jeg sugede bundlag, skiftede vand, kom pumper i døde zoner, og kom Rowa i. Overvejer at bruge lanthanum istedet for Rowa, men er ikke nået til en afgørelse endnu.

Pas på med frostfoder - det er en tidsinstillet bombe mht po4.

Håber det hjælper dig :-)

Mvh
Peder


Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: fosfat niveau

Indlæg af pederrevnørd »

Hej michael,

Er der noget du ønsker hjælp til ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
13
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: fosfat niveau

Indlæg af romerlys »

Jeg vil lige stille et lille spørgsmål i den gode tråd igen.

Mange vil sikkert mene, at det allerede er besvaret i tråden, men jeg er stadig i tvivl.

Jeg døjer med lav Nitrat (0,5) ppm, og 0,11 fosfat (Målt med Hanna digital).

Jeg vil selvfølgelig gerne have sænket min fosfat for at fremprovokere farver på mine acro etc.

Hvad vil i anbefale? at starte langsomt op med VSV og samtidig tilsætte Pohls amino?

Eller at starte op med LaCl?.

Jeg har ikke plads til en reaktor i min sump, og Rowa er derfor ikke rigtig en mulighed. Og er studerende, så har heller ikke bomben til en masse tilsætninger.
Jeg fodrer med flage hver aften og frost en gang om ugen.

Mvh.

Nicolai


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: fosfat niveau

Indlæg af pederrevnørd »

Svaret over pb, og tlf dialog.

Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: fosfat niveau

Indlæg af Bingocaller »

Kunne vi opdatere denne med noget info fra Sango produkterne?

Evt Peder?

Vi snakker red field ratio etc måske?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: fosfat niveau

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Mark,

Hvad er det du ønsker? - synes vi drøfter Sangokai i flere andre tråde.
Enig i at ovnst. Prosukter Er en af mange mulige løsninger/bidrag til fjernelse af uønsket Po4, men jeg vil mene at denne tråd drejer sig om at fjerne Po4, og ikke at tilføre næring - med respekt for trådstarter, mener jeg at dit spørgsmål er godt, men måske hører hjemme i andre tråde.
Med mindre jeg tolker det forkert ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: fosfat niveau

Indlæg af charlie saltvand »

Hej venner.

Jeg vil gerne dele mine observationer med jer herinde.

Jeg har tideligere døjet meget med at holde sps, de blev simpelthen bleje. Mine nærringsværdier var den gang. no3 =2.5 po4 =0.02

Nu er mine værdier no3 = 8.0 og min po4 = 0.03/4 stykker.

Jeg har INGEN alger af betydning!

Mine sps trives som aldrig før, har fået farver igen og har vækst.....

Er der nogle der har en forklaring? Handler det om forholdet mellem no3/po4 mere end hvad no3/ po4 faktisk er?

Jeg har saxet dette fra nettet, ved ikke rigtigt om det høre til i denne tråd? Men det beskriverlidt om no3 og po4.

Since nitrogen and phosphorous compounds are the most abundant nutrients within a typical reef aquarium, it would be wise to understand the basics of how varying levels of those compounds can either limit or encourage the growth and diversity of algae and cyanobacteria. A high phosphate and low nitrogen content appears to enhance the abundance of nitrogen-fixing cyanobacteria while at the same time reducing the diversity of algae cover, most notably the large (macro) frondose algae species. High nitrogen and low phosphate is also effective in influencing algae species composition, increasing the cover of various small turf-forming green algae and cyanobacteria. In the study, high nitrogen did not increase the abundance of other algae groups. Within the hobby it is generally accepted that phosphates will fuel the rapid growth of cyanobacteria. This is supported in the study, but not in the sense that the cyanobacteria are acting on phosphate levels alone. With phosphates being a limiting factor on the macro algae, such limitation would make more nitrogen compounds available for the cyanobacteria resulting in decreased algae diversity and increased cyanobacteria. Furthermore, Thacker has shown in several publications (Thacker et al.2001) the strongest negative correlation for common mat-forming cyanobacteria (i.e.Lyngbya spp.) to be water flow and not a lack of nutrients. Under a normal feeding and maintenance regimen of a typical reef aquarium, it is likely there will be somewhat of a balance between phosphorous and nitrogen compounds since most organisms used for food contain relatively balanced C:P ratios. The level of the balanced nutrient load will still be a factor in what species of algae will be favored in a given aquarium. A properly fed reef aquarium (Borneman 2002), which is one that provides the daily nutritional requirements in the correct quantity, quality and particle size for all of the aquariums inhabitants will normally have a slightly higher balanced level than found near coral reefs due to the constraints of an enclosed, relatively minute volume of water that aquariums are. The use of filamentous algae with their apparent ability to quickly reduce excessive phosphates and nitrates will keep the nutrient levels low enough to where the larger and less nutrient-requiring macro algae species, that are usually kept within an algae refugium or sump section, can thrive. These species further reduce nutrients while adding diversity, all to the well-being of the entire aquarium system. Should the nutrient levels rise rapidly, the macroalgae, instead of growing faster will be limited while the turf algae species will respond to the increase and quickly bring nutrient levels back into reef tolerances, while at the same time denying cyanobacteria the phosphate-rich conditions that favor it from becoming dominant.

Det er saxet fra denne side.

http://www.chucksaddiction.com/The%20Na ... arium.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: fosfat niveau

Indlæg af PeterSo »

Hej

Jeg er ny i denne spændende verden og alt kører perfekt, men jeg er naturligvis nervøs for at fosfat-niveauet pludseligt bliver et problem.

I den forbindelse vil jeg høre hvor ofte man skal fodre med mysis - fiskene er helt tossede med dem, men som jeg kan forstå kan det belaste miljøet.

Fodrer man dagligt med små portioner, der ikke falder til bunds eller kun et par gange om ugen ....

Hilsen

Peter


Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat niveau

Indlæg af Carsten »

PeterSo skrev:Hej

Jeg er ny i denne spændende verden og alt kører perfekt, men jeg er naturligvis nervøs for at fosfat-niveauet pludseligt bliver et problem.

I den forbindelse vil jeg høre hvor ofte man skal fodre med mysis - fiskene er helt tossede med dem, men som jeg kan forstå kan det belaste miljøet.

Fodrer man dagligt med små portioner, der ikke falder til bunds eller kun et par gange om ugen ....

Hilsen

Peter
Fosfat niveauet, kan hurtigt blive for højt. Men heldigvis er det ret let af få ned igen. Rowaphos er svaret.
Du kan sagens fodre med mysis hverdag. Men du skal ikke fodre mere end at der ikke er noget der går til spilde. Hellere 3 gange en lille smule end 1 gang meget.
Husk at optø fodret i en beholder, og skyl det ingen brug. Det vand som kan være med er fyldt med uønsket næring


Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: fosfat niveau

Indlæg af Kakadue »

pederrevnørd skrev:Hej jen,

Det er næsten umuligt at ramme nul på po4 - så skal der virkelig overdreven brug af Rowa eller lanthanum til.

Så gå efter nul du vil aldrig ramme det, uden ovenst. Hjælpemidler? Bruger du disse, må du ikke overdosere - det er farligt for fisk og koraller, og alt andet liv i baljen.


Mvh
Peder
Hej Peder
Kender du deltec Aqua Crown phosphatsdsorbe
Er det godt og hvordan skal jeg bruge det.
Jeg har fået noget af en kammerat, der er en pose med til at man kan ligge den i en sump.
Men han ved ikke helt om der er sådan det skal bruges.
Kan du hjælpe mig.
Kan det skade mine fisk????
Mvh. Kim


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: fosfat niveau

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Kim,

Mig bekendt er det helt OK, det er magen til/identisk med Rowaphos.

Følg du blos forbrugerforvirringen - så er der ingen skade på fisk og koraller :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat niveau

Indlæg af Carsten »

Dengang hvor Rowaphos var meget dyrere end det er i dag, brugte jeg kun Deltecs Aqua Crown. Men nu hvor Rowaphosen er faldet så meget i pris, kan det slet ikke betale sig at importere det.
Enig med Peder i at det er helt identisk med Rowaphos


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: fosfat niveau

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Dengang hvor Rowaphos var meget dyrere end det er i dag, brugte jeg kun Deltecs Aqua Crown. Men nu hvor Rowaphosen er faldet så meget i pris, kan det slet ikke betale sig at importere det.
Enig med Peder i at det er helt identisk med Rowaphos
Enig med Carsten - det var også derfor, at jeg brugte Aqua Crown før, og det er faktisk først næste gang, at der skal skiftes Po4-fjerner hos mig, at jeg igen skifter til RowaPhos, ellers har jeg kørt med Aqua Crown i de andre år. Så du kan roligt bruge det :GO Men vil råde dig til at anskaffe dig en reaktor, hvor toppen af Po4-mediet kun lige skal stå og danse, da det er det mest optimale :happy:


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: fosfat niveau

Indlæg af Bokelund »

Jeg bliver simpelthen nød til at spørge om noget i denne tråd. Det er angående nitrat og fosfat niveau, sjovt nok :)

Jeg døjer med lidt blege koraller og No3 og po4 i min tank har ligget på 2*0....skidt!!

Nu siger de så No3 = 5-10 ppm (salifert)
Og po4 = 0,008 (Rowa)

Der er gået 2 uger og jeg har udemærket godt klar over at farverne ikke kommer tilbage over natten... Men hvordan ser mine værdier ud nu?
Jeg har læst flere tråde om det, blandt andet Peders tråd om farve tuning og Eriks tråd om montipora.
Men jeg synes ikke rigtig, at jeg kan finde nogen Guideline om de 2 værdier.

Hvor skal de ligge? Tommelfinger regl?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat niveau

Indlæg af Carsten »

No3 skal ned på ca 2-3ppm og
med hensyn til po4 er der så ikke lige kommet et 0 for meget med, så det er 0,08? I så fald skal det også ned på under det halve, 0,03


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: fosfat niveau

Indlæg af Bokelund »

På mit test sæt står der 0,008. Nummert efter hedder 0,015 og så kommer 0,03.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: fosfat niveau

Indlæg af Anden »

Jeg bruger gro tech remophos fe efter anbefaling fra decocean det virker kanon, jeg bruger det stadig i små mængder efter kul filter da der godt kan være rester i det aktive kul, så næste gang må jeg købe noget ordenligt kul som er renset bedre end det jeg har nu.
Bare husk remophos ik må bruges løst dvs det må ik bruges i en reaktor men helst kun i sok eller passiv filter der ik kaster det rundt få så virker det ik lige så godt som hvis man bare ligger en sok i sump eller overløb.


Billede
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: fosfat niveau

Indlæg af charlie saltvand »

Skal vi ikke få en af jer der er gode til at holde et rev med fine koraller osv til at opdatere denne tråd??? Tænker der er sket MEGET ift næringsværdier de sidste 4-6 år.....

På forhånd TAK :W :beer: :grouphug:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: fosfat niveau

Indlæg af dyne »

jo der er sket meget
filter ruller,alge reactor og div


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: fosfat niveau

Indlæg af Engelquist »

Idag tilsætter mange af os Po4 og No3 for at få farver på spserne


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: fosfat niveau

Indlæg af TimW »

:smart:


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: fosfat niveau

Indlæg af sydsjælland »

Ja Mester "Tim W" den er sku god nok der er sket rigtig meget inde for de sidste 5 år.
+ so2 scrubber til at holde ph lige i øjet - mere end halvvering af strømforbrug på de forskellige komponenter :-) så kom du bare tilbage til saltvand du gamle.
Fisk og koraller er dog kun steget i pris :-P


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: fosfat niveau

Indlæg af Jens.k »

Det her er godt nok en reklame for Tropic Marine. Men den giver en god forklaring på No3 og Po4 i et Akvarie. Jeg syntes han giver en simpel forklaring på No3 og Po4 da jeg så forklaringen kunne jeg bedere forstå de langt mere indviklet studier omkring emnet.
" onclick="window.open(this.href);return false;


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Thomashotspot
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 31. aug 2022 13:19
1
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009

Re: fosfat niveau

Indlæg af Thomashotspot »

Super god læsning. Jeg har altid været usikker på fosfat niveauer, så selvom jeg ikke har meget at bidrage med, har det været god læsning.


Manager hos New Wave Profile
Daniel12
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 26. maj 2023 12:23
Postnummer: 2633 Taastrup Nordsjællands Postcenter
Saltvand siden?: 2009
Kontakt:

Re: fosfat niveau

Indlæg af Daniel12 »

Rigtig god læsning :GO


johnny1970
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 18. dec 2013 20:49
10
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2013

Re: fosfat niveau

Indlæg af johnny1970 »

Hej vad burger i ved høj fosfat


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: fosfat niveau

Indlæg af crazy seahorse »

johnny1970 skrev: søn 10. dec 2023 22:27 Hej vad burger i ved høj fosfat
Jeg bruger en eller flere af nedenstående metoder.
1: Reducere mængden af foder.
2: Vandskift med RO vand (Der kan være Po4 i hanevand)
3: Rowaphos. Man kan også bruge en alu baseret fosfatfjerner, men den har jeg aldrig prøvet. Rowaphos virker fint her hos mig.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: fosfat niveau

Indlæg af charlie saltvand »

Du kan også dosere vsv/no-pox/andet “kulstof” + bakterier, det er med til at omsætte po4.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"