"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano - Uden sump

Indlæg af Jones »

Nej det er slet ikke 100%. Kan tage et billede en af dagene hvor de begge kører 100%. Det gør de omkring middag. Æhj, hvor er jeg glad for den lampe. Tror da pokker at ham Peder revnørd beder til Maxspect guden hver aften inden han skal sove :D
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano - Uden sump (nu med med maxspect)

Indlæg af Jones »

Så har jeg indledt projekt "få et flot nano akvarie". Jeg har til formålet anskaffet mig et lille akvarie, på 26 liter, der skal bruges som sump. I næste uge limer jeg skillevægge i. Jeg mangler stadig at bestille PVC samt at anskaffe mig et par Tunze 6015 med silence holdere. Jeg døjer stadig med en grim film på overfladen, så jeg glæder mig til sumpen er færdig. Der skal også indkøbes en gammel skænk til akvarie og sump. Cyanoen er på langsom retur og korallerne vokser fortsat helt vildt. Har en masse montopora digitata, som har har tabt farven efter flytningen til akvariet, men væksten tolker jeg som et godt tegn. Skummeren fjerner fortsat masser af snask og når sumpen kommer på vil den komme til at leve af filmen på overfladen :) Mon ikke korallerne vil få lidt kulør igen til den tid. Jeg overvejer også at anskaffe mig en doseringsmaskine og i det hele taget køre akvariet som man kører et stort, for at få mest mulig stabilitet. Osmolator er også indkøbt og vil blive sat til når sumpen er installeret. Skulle der være et par råd modtages de gerne. Der vil samlet blive ca. 70 liter vand og skummeren er rated til 150L. Er det nok eller kan den, med fordel, skiftes til en kraftigere model? Der er tale om den helt nye Tunze 9001.

Med hensyn til fremtiden, så er målet at få det endnu mere tætpakket med koraller. Planen er at sælge lidt ud af mine LPS når sumpen er sat op og der er faldet ro over det hele. Når doseringsmaskine er indkøbt og igang vil jeg gerne have lidt flere SPS af forskellig slags. Dog er jeg lidt i tvivl om hvordan det bedst gøres, eftersom jeg aldrig har haft andet end stylophora, digitata og acropora staghorn. Men mon ikke et par medakvarister kan give mig nogle fifs hen ad vejen :)
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano - Snart med sump.

Indlæg af Jones »

Ved ikke hvor mange procent den kører på, på ovenstående billede. Men midt på dagen topper den med 85% hvid og 100% blå. Overvejer dog at sætte den hvide lidt op så det ikke er så blå/lilla.

Døjer stadig med cyano bakterier. De lader til at have genvundet noget styrke og er således atter på alle overflader. Alle koraller, undtagen et par zoas, virker ugenerede, selvom dette på ingen måde er optimalt. Jeg er i dag ved at male et underskab, som akvariet skal flyttes over på. Min sump er desvære for stor til at jeg kan have en spand RO vand stående ved siden af. Jeg overvejer pt om jeg skal droppe refugiet midt i sumpen for at få plads til et kammer med osmosevand. Med den koralvækst jeg har ville det ellers være lækkert med et refugium til fragmenter. Et alternativ kunne være at placere sumpen på en solid hylde og så have en beholder med ferskvand under den.
o_O
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter nano - Uden sump (nu med med maxspect)

Indlæg af Kewin »

Jones skrev:Så har jeg indledt projekt "få et flot nano akvarie". Jeg har til formålet anskaffet mig et lille akvarie, på 26 liter, der skal bruges som sump. I næste uge limer jeg skillevægge i. Jeg mangler stadig at bestille PVC samt at anskaffe mig et par Tunze 6015 med silence holdere. Jeg døjer stadig med en grim film på overfladen, så jeg glæder mig til sumpen er færdig. Der skal også indkøbes en gammel skænk til akvarie og sump. Cyanoen er på langsom retur og korallerne vokser fortsat helt vildt. Har en masse montopora digitata, som har har tabt farven efter flytningen til akvariet, men væksten tolker jeg som et godt tegn. Skummeren fjerner fortsat masser af snask og når sumpen kommer på vil den komme til at leve af filmen på overfladen :) Mon ikke korallerne vil få lidt kulør igen til den tid. Jeg overvejer også at anskaffe mig en doseringsmaskine og i det hele taget køre akvariet som man kører et stort, for at få mest mulig stabilitet. Osmolator er også indkøbt og vil blive sat til når sumpen er installeret. Skulle der være et par råd modtages de gerne. Der vil samlet blive ca. 70 liter vand og skummeren er rated til 150L. Er det nok eller kan den, med fordel, skiftes til en kraftigere model? Der er tale om den helt nye Tunze 9001.

Med hensyn til fremtiden, så er målet at få det endnu mere tætpakket med koraller. Planen er at sælge lidt ud af mine LPS når sumpen er sat op og der er faldet ro over det hele. Når doseringsmaskine er indkøbt og igang vil jeg gerne have lidt flere SPS af forskellig slags. Dog er jeg lidt i tvivl om hvordan det bedst gøres, eftersom jeg aldrig har haft andet end stylophora, digitata og acropora staghorn. Men mon ikke et par medakvarister kan give mig nogle fifs hen ad vejen :)
Det lyder som om du har en masse planer for akvariet, hvilket selvfølgelig er super - har også selv en masse gode idéer til hvad jeg kunne gøre ved mit. Problemet er bare at der skal ingenting til at forstyrre balancen i så små akvarier så hvis det var mig der stod i din situation ville jeg give akvariet ro. Tror helt sikkert at sumpen vil gøre en stor forskel, så jeg ville tilslutte den (med osmolator til RO) og så vente 3 uger til en måneds tid inden jeg tilføjede den ekstra cirkulation, for at se hvilken effekt den ekstra vandbevægelse i forbindelse med sumpen, har haft.
Dosering og reaktorer ville jeg helt se bort fra indtil du ved at akvariet er stabilt. I mellemtiden bare lave mine vandskift, rense ruderne og holde nøje øje med hvad der sker :)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano - Sump lavet. Retur rør vs. slange?

Indlæg af Jones »

Ok, så sker der endelig lidt. Jeg har taget alt indhold op af akvariet og placeret det i en kasse fra Ikea.

Akvariet har derefter gennemgået en lille forvandling og fået 3 huller og et overløb. Jeg har fundet en gammel servante, malet den og ændret på skuffen, så der er plads til rørføring. Akvariets overløb sidder skråt i bagerste højre hjørne. Pt er jeg gået i stå da jeg ikke ved om jeg skal lave rørføring helt ned til returpumpen, eller blot sætte en slange på og undgå brug af to stk 90 grader bøjninger, da disse vil tage noget af kraften fra returen. Hvad ville I gøre?

Derudover overvejer jeg at købe den nye Tunze 6020, da producenten lover at den er stille og har et godt bredt flow. Den er rated til 20-200 liters akvarier. Om den er for kraftigt til mit ved jeg ikke, men det er vel værd at prøve.

Julen faldt tidligt og jeg har købt mig en Maxspect 160w 16.000K, hvis jeg nu skulle opgradere en dag. Og det skal man jo før eller siden :GO

Har også bestilt Chemiclean for at komme af med cyanoen inden sten og koraller flytter tilbage i akvariet. Testsæt er også købt, så fremover vil der blive holdt nøje øje med værdierne. Jeg droppede min idé om et refugium i sumpen og lavede istedet plads til et ferskvandskammer, så jeg kan tilslutte min osmolator og dermed holde en stabil tilførsel af RO vand.

Sidste spørgsmål. Hvor vil I placere udstrømningen fra returen og evt den nye tunze 6020, for at få optimalt flow i akvariet. Det skal siges at jeg lige nu har en Tunze silence 800 L/t retur, men overvejer at skifte til Tunze silence 2400 L/T.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter nano - Sump lavet. Retur rør vs. slange?

Indlæg af Wiinberg »

Din Silence 800 l/t er alt rigeligt til den lille balje. Du skal bare kunne trække overfladen af, mere er, i mine øjne, ikke nødvendigt. Nu ved jeg ikke hvor højt der er fra bunden af sumpen til overkanten af akvariet (løftehøjden), men jeg ville i hvertfald prøve med den du har. Min løftede 80 cm, og det fungerede fint.
Mht. rørføring, så bør du bruge silikoneslange fra returpumpen og op til akvariet, eller ihvertfald de første 20-30 cm. Det fjerner størstedelen af den resonansstøj der kommer fra pumpen.
Flowet kommer helt an på din stensætning.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano - Sump lavet. Retur rør vs. slange?

Indlæg af Jones »

Har også besluttet at bruge gummislange fra retur og op til lige under akvariet. Mht returpumpen, så tror jeg egentlig også at den er fin nok. Den skulle have en løftehøjde på 1,2m men så højt skal den slet ikke løfte. Den bruger 8w hvor 2400L/t bruger 30, så vil gerne holde mig til den lille model om muligt.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter nano - Sump lavet. Retur rør vs. slange?

Indlæg af Wiinberg »

Det tror jeg du bliver glad for i længden. Jeg købte selv en 2400 l/t til min nye balje, og den har jeg alligevel skruet helt ned.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano - Sump lavet. Retur rør vs. slange?

Indlæg af Jones »

Så kører akvariet med sump. Jeg er rigtig godt tilfreds, men cyano'en vil ingen ende tage. Jeg doserede igår Boyds chemi clean, men her 24 timer efter ser det ikke ud til at have nogen effekt. På pakken står der, at det kan have en virkningstid på op til 48 timer, men jeg er så godt som sikker på at det ikke vil afhjælpe problemet. Jeg aner efterhånden ikke hvad jeg skal stille op. Det vokser hen over mit clavularia fragment og kvæler det. Også mine zoas skal rystes fra tid til anden for ikke at blive overgroet. De andre koraller vokser fortsat og har lyse vækstspidser. LPS'erne er store og oppustede, og trives fint. Er kuren at tømme akvariet og starte forfra? Min "skov" af montipora digitata er vokset fast på stenene og jeg vil derfor være ked af at skulle knække dem af, da meget vil dø på den konto.

Overvejer så småt at smide håndklædet i ringen. Skulle der være et sidste forslag modtages det med kyshånd.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Malanica »

Smid ikke håndklædet i ringen men sluk
lyset og håndklædet over baljen i en ca
3 dage.
Læs lidt om det her
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Bingocaller »

Hvad siger din po4?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter nano - Sump lavet. Retur rør vs. slange?

Indlæg af Kewin »

Jones skrev:Så kører akvariet med sump. Jeg er rigtig godt tilfreds, men cyano'en vil ingen ende tage. Jeg doserede igår Boyds chemi clean, men her 24 timer efter ser det ikke ud til at have nogen effekt. På pakken står der, at det kan have en virkningstid på op til 48 timer, men jeg er så godt som sikker på at det ikke vil afhjælpe problemet. Jeg aner efterhånden ikke hvad jeg skal stille op. Det vokser hen over mit clavularia fragment og kvæler det. Også mine zoas skal rystes fra tid til anden for ikke at blive overgroet. De andre koraller vokser fortsat og har lyse vækstspidser. LPS'erne er store og oppustede, og trives fint. Er kuren at tømme akvariet og starte forfra? Min "skov" af montipora digitata er vokset fast på stenene og jeg vil derfor være ked af at skulle knække dem af, da meget vil dø på den konto.

Overvejer så småt at smide håndklædet i ringen. Skulle der være et sidste forslag modtages det med kyshånd.

Is på 'Jones'!
Da mit cyano-udbrud startede irriterede det mig også virkeligt meget - jeg prøvede at suge det op og fjerne det manuelt ved at ryste koraller og sten som du skriver du har gjort. Jeg har nu fundet ud af at det netop er det der har gjort det så slemt som det er.
Hvis man bare fjerner bakterien uden at få den ud af vandet, spreder den sig bare dobbelt så hurtigt. Jeg har nu kørt et par uger med vandskift hvor jeg har været meget omhyggeligt med ikke at lade cyanoen rive sig løs og svæve frit i vandet eller gå i opløsning og i stedet været sikker på at det hele blev suget med op. Det har givet gode resultater indtil videre. Og så skal det bare have tid! Masser af tid! Jeg regner først med at kunne se det forsvinde om halvanden måneds tid... Du må ikke give op nu... når du har vundet kampen mod bakterien ved du hvordan du skal gøre næste gang!
/Kewin - 160L
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af ole kekkonen »

Malanica skrev:Smid ikke håndklædet i ringen men sluk
lyset og håndklædet over baljen i en ca
3 dage.
Læs lidt om det her
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428" onclick="window.open(this.href);return false;
Nedsætte lyset for at mindske næringen er nok ikke den type for vandbehandling folk vil høre :hehe: 8) .
Noget andet er hvis man vil blive ved med at have alle mulige verdens problemer skal man bare blive ved med "tilsætninger"
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Jones »

Vil prøve at fortsætte med at suge lortet op så. Har intet clean up Crew, kan jeg tilføre et og i så fald, hvad skal det bestå af. Vil gerne give jer nogle friske målinger at vurdere ud fra, men pt er der chemi clean i vandet, hvorfor jeg ikke ved om de er pålidelige? Er en tunze 9001 skummer forresten nok til det bette setup?
Og tak for gode løsningsforslag. Det er rart at man altid kan få råd og vejledning på dette forum.
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af crazy seahorse »

ole. skrev:
Malanica skrev:Smid ikke håndklædet i ringen men sluk
lyset og håndklædet over baljen i en ca
3 dage.
Læs lidt om det her
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428" onclick="window.open(this.href);return false;
Nedsætte lyset for at mindske næringen er nok ikke den type for vandbehandling folk vil høre :hehe: 8) .
Noget andet er hvis man vil blive ved med at have alle mulige verdens problemer skal man bare blive ved med "tilsætninger"
Enig med Ole.
Det er yderst sjældent at man løser problemer ved, at komme noget I akvariet.
Det er min erfaring, at man har bedre resultater, ved at fjerne noget.
Kewin´s forslag med vandskift og manuel opsugning, synes jeg er et godt forslag.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Jones »

Har ikke lavet andet i nogle måneder. Prøver at måle en spand nyblandet vand i dag. Måske kan det vise noget. Måleresultater kommer senere. Mht tilsætning af kemi, så er jeg heller ikke just fan, men Peder nævner produktet i algetråden og jeg har fulgt anvisningen nøje. Koraller og fisk opfører sig helt normalt og er under opsyn. Prøver med en kraftigere retur og bedre vandbevægelse, samt fortsat at suge cyanoen op. Mon ikke at jeg kommer igennem det. Jeg er næppe den første med cyano i akvariet. Var dog noget modløs i går
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af ole kekkonen »

crazy seahorse skrev:
ole. skrev:
Malanica skrev:Smid ikke håndklædet i ringen men sluk
lyset og håndklædet over baljen i en ca
3 dage.
Læs lidt om det her
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428" onclick="window.open(this.href);return false;
Nedsætte lyset for at mindske næringen er nok ikke den type for vandbehandling folk vil høre :hehe: 8) .
Noget andet er hvis man vil blive ved med at have alle mulige verdens problemer skal man bare blive ved med "tilsætninger"
Enig med Ole.
Det er yderst sjældent at man løser problemer ved, at komme noget I akvariet.
Det er min erfaring, at man har bedre resultater, ved at fjerne noget.
Kewin´s forslag med vandskift og manuel opsugning, synes jeg er et godt forslag.

Erik
er det grus skal det suges ud i det er det sand skal det ligge.jeg er også til vandskift men mest fordi det er super effektivt,filter der står og snurrer hele tiden simpelhen stripper vandet og gør det unaturligt klinisk rent,jeg er lidt betænkelig ved at presse alt vandet igennem et filter.dog har små krybene en fysik der gør at de ikke kan fanges i en skummer,
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Har ikke lavet andet i nogle måneder. Prøver at måle en spand nyblandet vand i dag. Måske kan det vise noget. Måleresultater kommer senere. Mht tilsætning af kemi, så er jeg heller ikke just fan, men Peder nævner produktet i algetråden og jeg har fulgt anvisningen nøje. Koraller og fisk opfører sig helt normalt og er under opsyn. Prøver med en kraftigere retur og bedre vandbevægelse, samt fortsat at suge cyanoen op. Mon ikke at jeg kommer igennem det. Jeg er næppe den første med cyano i akvariet. Var dog noget modløs i går
Kan godt forstå dig, jeg kender følelsen. Jeg var jo selv i en periode mest stemt for at lægge det ned og genoptage mit Killihold.
Din tanke med en bedre vandbevægelse er også et fornuftigt tiltag.
Når jeg har haft cyano, har det som regel været i de områder der har haft mindst cirkulation.
Det virker som om Cyano ikke trives ret godt når der er kraftig bevægelse i vandet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Malanica »

crazy seahorse skrev:
ole. skrev:
Malanica skrev:Smid ikke håndklædet i ringen men sluk
lyset og håndklædet over baljen i en ca
3 dage.
Læs lidt om det her
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428" onclick="window.open(this.href);return false;
Nedsætte lyset for at mindske næringen er nok ikke den type for vandbehandling folk vil høre :hehe: 8) .
Noget andet er hvis man vil blive ved med at have alle mulige verdens problemer skal man bare blive ved med "tilsætninger"
Enig med Ole.
Det er yderst sjældent at man løser problemer ved, at komme noget I akvariet.
Det er min erfaring, at man har bedre resultater, ved at fjerne noget.
Kewin´s forslag med vandskift og manuel opsugning, synes jeg er et godt forslag.

Erik
Dav's
Det er helt fint med at i er enige og med all respekt
for jeres viden inden for denne verden,
Men jeg startede selv med et rsm 130 som jeg også var lige ved at køre på losseplads for jeg sloges med cyano.
Så fik jeg læst lidt om at slukke lyset og dække baljen over i 2-3dage. Det skulle prøves, så det fik jeg dækket til om fredagen og om søndagen blev det pakket ud og lavede et vand skift på ca 30% hvor meget af lortet blev
suget op.Efterfølgende med 5 dage mellem rum blev det lavet vandskift på under 10% efter ca tre uger var det kun lidt tilbage rundt nedløb. ( men det har de fleste)
Og ikke nu alt det med at det var vandskift osv som gjorde det for det var prøvet i forvejen kæmpede med det i lige omkring et 1/2år. Men efter det blev det til en succes og jeg mistede ikke modet.Og baljen har fået lov til at vokse lidt.
Så skriver bare om noget som lykkedes hos mig og andre har også haft succes med det uden en masse kemi i baljen.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Jones »

Jeg starter med at lave nogle målinger. Hvordan skal jeg forholde mig til Clean Up Crew?
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af pederrevnørd »

Typisk kommer cyano pga :

1) For høj Po4
2) Hvis No3 er nul, og der er lidt til stede af Po4

Ting som lige skal undérsøges - for hvis det er punkt 2, hjælper opsugning og vandskifte ikke

Andre faktorer som spiller ind er lyset og vandflow.
Er du overhovedet sikker på at det er Cyano ? Boyds chemiclean pler at være effektivt.

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Jones »

Nej jeg er ikke længere sikker på at det er cyano, da chemi clean ikke har ændret noget. Jeg vender tilbage når jeg har nogle målinger til jer. Har læst din algetråd forfra og bagfra Peder, men er glad for at du dukkede op her i tråden :D kan du sige noget om clean up Crew? Har intet at lige nu.
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Jeg starter med at lave nogle målinger. Hvordan skal jeg forholde mig til Clean Up Crew?
Cuc er ok, men man skal bare gøre sig klart, at ting forsvinder ikke fordi nogen æder det. De omdannes bare til noget andet.

@malanica
Jeg har aldrig kæmpet særlig meget med Cyano (faktisk kun haft det i min fragtank)og har ikke prøvet mørklægning.
Desuden er Cyano tilstede i alle akvarier, det er bare mængden der afgør om det er et problem.
Hos mig har de normale vandskift, Rowaphos og øget cirkulation klaret problemet. Nogen gange kan det være nok, at rense en pumpe for alger og andet.
Jeg har heller aldrig brugt kemi.
Stabilitet er en væsentlig faktor i hele akvariets sundhed og den skal man forsøge at holde fast i.
Og så, som du selv er inde på, tålmodighed. Det ændrer sig ikke fra dag til dag, men over tid.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft angreb af cyano hvor den opgivet dosis ikke var god nok. En lille overdosering hjalp på problemet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen Jones,

Tag målingerne, og nogle close up pics - så kan vi bedre hjælpe dig.
Cuc hjælper ikke på Cyano

Lad os nu se først hvad det er(kend fjenden)
Når vi så har målingerne - ved vi formentlig hvordan den skal bekæmpes - og viser målinger ikke noget tydeligt, og billeder viser cyano, så ville jeg anbefale hvad Carsten skriver.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af ole kekkonen »

Jones skrev:Jeg starter med at lave nogle målinger. Hvordan skal jeg forholde mig til Clean Up Crew?
din balje er stadig ved at indkøre og er ved at blive stabil.har du putter detrivore i din balje?hvad med herbivore?hvor meget LS har du i baljen? og hvordan kørte du dem ind?,hvad med lyset?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af ole kekkonen »

pederrevnørd skrev: Cuc hjælper ikke på Cyano



Mvh
Peder
jeg havde nogle små fladorme der gik på cyano
men de er langsomme,hvis der meget næring kan cyan reproducere sig hurtigere end de kan nå at æde dem
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af ole kekkonen »

Malanica skrev: Dav's
Det er helt fint med at i er enige og med all respekt
for jeres viden inden for denne verden,
Men jeg startede selv med et rsm 130 som jeg også var lige ved at køre på losseplads for jeg sloges med cyano.
Så fik jeg læst lidt om at slukke lyset og dække baljen over i 2-3dage. Det skulle prøves, så det fik jeg dækket til om fredagen og om søndagen blev det pakket ud og lavede et vand skift på ca 30% hvor meget af lortet blev
suget op.Efterfølgende med 5 dage mellem rum blev det lavet vandskift på under 10% efter ca tre uger var det kun lidt tilbage rundt nedløb. ( men det har de fleste)
Og ikke nu alt det med at det var vandskift osv som gjorde det for det var prøvet i forvejen kæmpede med det i lige omkring et 1/2år. Men efter det blev det til en succes og jeg mistede ikke modet.Og baljen har fået lov til at vokse lidt.
Så skriver bare om noget som lykkedes hos mig og andre har også haft succes med det uden en masse kemi i baljen.
det er ingen der siger vi ikke er enig,jeg havde en ven der gjorde detsamme men ved 1. forsøg forsvandt cyano ikke og heller ikke ved 2.forsøg men 3.gang forsvandt cyano og kom aldrig tilbage :biggrin:
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af Jones »

Har netop målt PO4. (Salifert)

Friskblandet RO vand: 0 ppm (ikke målbar)
Akvarie vand: 0 ppm (ikke målbar)

Kan se at jeg ikke har NO3 test liggende, så må have bestilt hos Decocean. Nu kan jeg i hvertfald udelukke at jeg tilfører PO4 ved vandskift.
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 54 liter nano-Sidste forsøg inden håndklædet kastes i ri

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen,

Du kan ikke måle Po4 med Saliferts. Til No3 er Salifert fint.
Jeg ville bruge Gilbers

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"