"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ferskvandsspørgsmål

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

Puha, der er sket meget det sidste stykke tid. Nystartet virksomhed, frem og tilbage til kæresten, familiebesøg osv. osv. :dizzy:

Det har givet mig lidt tid til at tænke over akvariesituationen. Ja, som den opmærksomme læser måske allerede har gættet kom jeg aldrig videre med mine slatvandsplaner, måske godt det samme :)

Jeg har besluttet at give ferskvand et forsøg først. Så er det jo lige jeg har et par spørgsmål;

1. Vil et akvarie med sump kunne "trække" et større antal dyr end et akvarie med spandfilter? Vi snakker 250l + 80l sump. Jeg påtænker at have et plante refugium med rejer i sumpen.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Lord Mike »

Hvis du påtænker dig en sump med planter og rejer til at fjerne affaldsstoffer så tror jeg ikke du vil få meget ud af dette andet end fornøjelsen. Det er ikke pga at ideen ikke er god, men tror ikke dine 80 l/sump er stor nok.

De ferskvands akvarier jeg har kendskab til med sump/biofilter er med discus-fisk. Det tager noget tid lige som i saltvand at få filteret indkørt. Jeg har på mit 530 liters discus akvarie med masser af planter både en stor Fluval fx6 spandfilter samt et 250 liters akvarie med biofilter bygget op af forskellige filtermatrialer. Præcis som dette: http://www.discushobby.dk/viewtopic.php?f=34&t=41" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har en rimelig stor mængde af fisk: 50 x Rød Neon, 4 x Discus (14cm), 5 x L173 maller, 7 x dværgmaller, 15 x Pansermaller. Altså en stor mængde fisk, hvor jeg i forhold til saltvand tonser fodre pga mine discus-fisk

Men med et godt indkørt biofilter/sump kan du godt have en større load af fisk. Hvor mange flere fisk du så kan have er svært at sige da det naturligvis kommer an på mængde af biomassen samt opbygning af system.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Carsten »

Spandfiltre findes i mange størrelser.
Hvis du vælger et af de største og så fylder det med noget biologisk filtermateriale, tror jeg det har en noget større virkning end en sump.

Men du kan da sagens have begge dele. Men husk blot at rejerne i sumpen lynhurtigt også finder vej til akvariet.


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af amddurin »

Noget HMF Filterskum skulle vel være en god idé... (Kan ikke se Lord Mike's link uden at være medlem af Discus siden.)


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

Takker for svar.
Så et filter i stedet for, eller i hvert fald sammen med, planter og rejer er vejen frem. Så er næste spørgsmål så, hvad vil I anbefale? Internt eller spand? Synes internt filter ligger lige for da der er rigelig med plads i sump-akvariet og det virker også til det er noget nemmere at gå til i forbindelse med rengøring osv. Havde kig på noget i stil med det her

Tunze 3163 Comline streamfilter

ville det række?

Mht rejer Carsten, der havde jeg tænkt en form for stopklods, enten af noget filtersvamp i bobbelfælden eller noget fintmasket net omkring pumpen. Skulle de slippe op i displaytanken sker der nok heller ikke det store, det værste der kan ske er vel at de bliver til foder for resten af beboerne? :)
Senest rettet af Sorped lør 28. jun 2014 21:15, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Carsten »

Et udvendigt filter er klart at foretrække. Kapaciten er meget større i et udvendigt.


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af amddurin »

Grunden til at jeg anbefaler at bruge noget HMF skum (Min. 5 cm tykt.) - er at butikken akvariestuen i Slagelse KUN har disse skumplader i hvert akvarie og på nettet har jeg læst at de kun renser disse skumplader 1-2 gange om året... (De fås i fin/mellem/grov - hvor grov kan holde længest imellem rengøring og fin kan stoppe til hurtigt...)


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

amddurin, det lyder næsten for godt til at være sandt :)


Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

Men stop nu lige en halv - hvis det bare er et spørgsmål om at vandet skal i gennem de forskellige lag af skum og andet filter materiale, er det så ikke noget billigere at DIY? Det kan vel ikke være alt for kompliceret eller hvad?


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af amddurin »

Sorped skrev:Men stop nu lige en halv - hvis det bare er et spørgsmål om at vandet skal i gennem de forskellige lag af skum og andet filter materiale, er det så ikke noget billigere at DIY? Det kan vel ikke være alt for kompliceret eller hvad?
- Man bruger bare en "plade" af HMF skum som f.eks. er mellem i grovhed og på samme mål som akv./sump (b x d og 5cm tykt)
- i sump løber vandet bare igennem og ved montering i akv. sættes skummet ud for en ende rude eller i et hjørne og en pumpe + slange eller rør sender så vandet tilbage i akv. via et hul i skummet eller bare op over...

Her er et eks. hvor det trækkes af luft:

http://www.aquaticquotient.com/forum/sh ... HMF-Filter" onclick="window.open(this.href);return false;

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 17:40
11
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af IAmNotGr33n »

Jeg ville altid vælge et bagrundsfilter med biobolde, dette filter skal ikke renses, jo en gang årligt udskiftes filtervatten i sidste kammer.
Ja så ser baggrunden også super flot ud.
[video][/video]


malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af malawicarsten »

Hvis du allerede har sumpen og der er 80 liter kapacitet i den er det vejen frem!

Du kan jo fylde "bio-balls", filtersvampe mv. i den og det er meget mere end hvad der kan være i filterbaggrunde og gulvpumper...

Jeg bruger selv filtersvampe i butikken, den ene endegavl er blændet af med en 5cm tyk plade som er drevet af luft i et 20mm pvc rør.
Pt. har de kun været oppe af akvarierne her da vi lukkede ned for at flytte.
Når der blev skiftet vand tog vi lige en slange og sugede bagved svampen og ind i den på forsiden, det fjerner det meste slam uden at fjerne for mange gode bakterier i systemet.

Personligt vil jeg aldrig lave en baggrund med filter bagved.
Det tager alt for meget plads, du skal jo kan få en arm ned bagved for at kunne rense filteret. Baggrunden skal mindst 10-15cm længere ud og i et 250L som kun har 50 cm at gøre godt med står fiskene lige i ansigtet af dig uden at kunne vende sig i akvariet.
Jeg har oplevet rigtigt mange slås med sygdom fordi de ikke har villet tømme filteret og bare medicineret imens det har kørt. Forestil dig du er uheldig at få bugvattersot, bakterien som er skyld i det lever i iltfattige miljøer og det er ens filter! Den sygdom rydder akvariet for fisk over tid uanset antal gange du doserer medicin hvis du ikke hiver filteret op.


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af amddurin »

Det ser altså rigtigt godt ud, den sump m/div. filter materialer som Benny har lavet... (Linket som Lord Mike har skrevet i sit indlæg...)

:GO


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

amddurin - venter på at blive godkendt derinde så jeg kan se det.

Malawicarsten - Hvis jeg laver min sump om til et stort filter, kan jeg vel godt glemme alt om at ha' planter og rejer dernede? Det er nu også ok.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Lord Mike »

Den sump jeg linkede tidligere, jeg har dog ikke kopieret teksten/beskrivelsen men den kan du jo se når du er godkendt. Selve godkendelsen tager normalt ikke mere end 1 dag :wink:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (47.48 KiB) Vist 30911 gange
image.jpg
image.jpg (55.39 KiB) Vist 30911 gange


malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af malawicarsten »

Hej

Du kan lave sumpen som ved et saltvandsakvarie også med DSB hvis du har lyst. Shuran laver endda ferskvandsskummere!
http://www.schuran.com/index.php?article_id=44&clang=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hele sumpen behøver jo ikke være filtermateriale, et af rummene kan jo være med planter og rejer.

MEN hvis du laver DSB skal du være obs på at materialet du bruger ikke påvirker dit vand, vil jo være rimelig træls at holde blødsvandsakvarie (f.eks neonfisk) og så bruge kvartssand der er med til at holde din Ph oppe.

Hvis du vil bruge planter er Vallisneria og vandpest (Elodea densa) rigtig gode da de kan vokse op imod 10cm pr døgn og så kan høstes på samme måde som alger i saltvand.

Mht valg af filtermateriale gælder det om at få så stor overflade, her er Siporax noget af det bedste da det også bremser dit flow mindst.
Nemmeste at rense er nok bilballs da de intet vejer og er lavet af plastik.


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Carsten »

En anden god plante til sådan en sump er Ceratophyllum submersum (tornløs hornblad) Den vokser lige som vandpest.


Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

Fedt med inputs, takker! :GO

Beslutninger, beslutninger, beslutninger :)

Det filter som Benny har beskrevet og Lord Mike har linket, er jo lavet i et 250l akvarie og anbefalet til 530l og opefter. Hvis jeg laver et filter med 2 kamre og et pumperum i min sump, ville jeg så få filtereffekt nok? Og er det i øvrigt nødvendigt med luftsten i akvariet eller bliver vandet iltet nok ved filtreringen og returen?

Overløbskammeret er en plade på skrå i et hjørne. Jeg overvejer at skære den af, dels for ikke at fået sted hvor skidt kan samle sig og dels for at få plads til en spraybar langs bagsiden af akvariet. Kan jeg slippe afsted med "bare" at sætte en filtersvamp på overflowrøret og så selvfølgelig give det noget støtte?


Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

malawicarsten skrev:Hej

Du kan lave sumpen som ved et saltvandsakvarie også med DSB hvis du har lyst. Shuran laver endda ferskvandsskummere!
http://www.schuran.com/index.php?article_id=44&clang=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hele sumpen behøver jo ikke være filtermateriale, et af rummene kan jo være med planter og rejer.

MEN hvis du laver DSB skal du være obs på at materialet du bruger ikke påvirker dit vand, vil jo være rimelig træls at holde blødsvandsakvarie (f.eks neonfisk) og så bruge kvartssand der er med til at holde din Ph oppe.

Hvis du vil bruge planter er Vallisneria og vandpest (Elodea densa) rigtig gode da de kan vokse op imod 10cm pr døgn og så kan høstes på samme måde som alger i saltvand.

Mht valg af filtermateriale gælder det om at få så stor overflade, her er Siporax noget af det bedste da det også bremser dit flow mindst.
Nemmeste at rense er nok bilballs da de intet vejer og er lavet af plastik.
Jeg regner med at skulle have regnbuefisk, guppier og nogle corydoras af den ene eller den anden slags. Jeg kan forstå coryerne kræver et bundlag der ikke beskadiger deres "tentakler", men fint grus skulle kunne gøre det. Er der noget omkring grus jeg skal være opmærksom på ligesom du nævner kvartssand og ph?

Hvor finder man siporax til rimelige priser? Eller er 120-130kr/l en rimelig pris?


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Niclas »

Foruden deciderede vandplanter kan du også med fordel integrere flere terrestriske planter til sumpen som suger næring ud som vi kender det fra mangrove i saltvand. Jeg benytter selv ficusplanten Ficus pumila og guldranke (Raphidophora aurea). Og der findes mange flere endnu!


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Carsten »

Sorped skrev:Fedt med inputs, takker! :GO

Beslutninger, beslutninger, beslutninger :)

Det filter som Benny har beskrevet og Lord Mike har linket, er jo lavet i et 250l akvarie og anbefalet til 530l og opefter. Hvis jeg laver et filter med 2 kamre og et pumperum i min sump, ville jeg så få filtereffekt nok? Og er det i øvrigt nødvendigt med luftsten i akvariet eller bliver vandet iltet nok ved filtreringen og returen?

Overløbskammeret er en plade på skrå i et hjørne. Jeg overvejer at skære den af, dels for ikke at fået sted hvor skidt kan samle sig og dels for at få plads til en spraybar langs bagsiden af akvariet. Kan jeg slippe afsted med "bare" at sætte en filtersvamp på overflowrøret og så selvfølgelig give det noget støtte?
Ser ingen grund til at du ikke blot kan ned skalere det filter.
Det er ret svært at svare på om der sker en tilstrækkelig iltning af vandet, da vi jo ikke kender hverken den fiskebesætning du vil have eller den pumpe som du lader være returpumpe.
Men en lille cirkulations pumpe vil jo nok ikke skade.

120-130 kroner for en liter keramik rør :HA Grotesk!!!
http://www.ebay.de/itm/Sera-Siporax-25- ... 3cdf2281f9" onclick="window.open(this.href);return false;
De skriver ikke noget om at de sender til Dk, men det plejer ikke være et problem, når guldet er faldet først. Skriv om hør hvad de skal have for at sende det.
Regn med 13-17 € Det giver en liter pris på lidt over 40 kroner


Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

Carsten skrev: Ser ingen grund til at du ikke blot kan ned skalere det filter.
Det er ret svært at svare på om der sker en tilstrækkelig iltning af vandet, da vi jo ikke kender hverken den fiskebesætning du vil have eller den pumpe som du lader være returpumpe.
Men en lille cirkulations pumpe vil jo nok ikke skade.

120-130 kroner for en liter keramik rør :HA Grotesk!!!
http://www.ebay.de/itm/Sera-Siporax-25- ... 3cdf2281f9" onclick="window.open(this.href);return false;
De skriver ikke noget om at de sender til Dk, men det plejer ikke være et problem, når guldet er faldet først. Skriv om hør hvad de skal have for at sende det.
Regn med 13-17 € Det giver en liter pris på lidt over 40 kroner
Kom lige til at kigge på min returpumpe - det er en New-Jet 2300 som er ratet til 1200 - 2300 l/h og en Hmax på 2,4m. Den kommer til at skulle løfte ca 1,2m så jeg lurer på om pumpen ikker for kraftig, altså at den vil suge vandet igennem filteret for hurtigt? Kan forstå en effekt på omkring 1000l/h skulle passe til min vandvolumen.

Tror iøvrigt jeg skal vende mig til at bruge den tyske ebay til akvarieting - de går sgu op i det dernede :D


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Carsten »

Sorped skrev: Kom lige til at kigge på min returpumpe - det er en New-Jet 2300 som er ratet til 1200 - 2300 l/h og en Hmax på 2,4m. Den kommer til at skulle løfte ca 1,2m så jeg lurer på om pumpen ikker for kraftig, altså at den vil suge vandet igennem filteret for hurtigt? Kan forstå en effekt på omkring 1000l/h skulle passe til min vandvolumen.

Tror iøvrigt jeg skal vende mig til at bruge den tyske ebay til akvarieting - de går sgu op i det dernede :D
Det er da ret let at skrue ned for pumpen. Sæt en hane på, så får du lige præcist det flow som du vil have.

Træerne vokser ikke ind i himlen. Nok er mange ting billigere i Tyskland, men når portoen kommer oven i, kan det være at prisforskellen er så lille at det er uden betydning.
Nogle ting er dog markant billigere. Og jeg tror ikke at det er butikken der skummer fløden. Men grossisterne.

Du er dog i den situation at alt skal sendes, så om det kommer fra den anden side af planeten er jo så ligegyldigt for dig


Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

Så en hane på returrøret til akvariet kan gøre det? Det var jo nemt...

Tror snart det er tid til at omarrangere rumdelerne i sumpen for det kan da ikke vare længe før der skal ske noget! :)


Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 212
Tilmeldt: tirs 18. okt 2011 22:00
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Leth »

Du skal sætte en hane på både returpumpe og nedløb.
returpumpe for at kunne bestemme dit flow igennem sumpen.
Og på nedløb for at kunne gøre det lydløst/rigtig vandstand i overløb.
Jeg har haft en del planteakvarier, og jeg vil da helt sikkert fåreslå dig, at køre uden luft på, da luft fortrænger CO2 som planterne bruger som føde.
Derfor kører mange folk der har planteakvarier med CO2 anlæg.
Når planterne vokser skal de nok sørge for rigeligt ilt til dine fisk.
Så hellere lidt flere planter end luftsten. (Det er også væsentlig pænere) :y
/Tony


Nuværende uden

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

Leth skrev: Så hellere lidt flere planter end luftsten. (Det er også væsentlig pænere) :y
/Tony
Præcis mine tanker :)


malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af malawicarsten »

Hej

En ting du skal overveje om du gider er sort bundlag, det kan give dig så mange algeproblemer du er villig til at droppe akvariet. Det er nemlig silikat og måler du på vandet får du et chock!

At din pumpe f.eks yder 2300l/t er jo ved 0cm løftehøjde så skal det f.eks 1 meter op og du har nogle bøj falder ydelsen en hel del. Lige det vil jeg ikke bekymre mig voldsomt over...

Som andre skriver drop tanken om luftsten.
Begynder du at gå planteamok så er Co2 vejen frem MEN husk gødning for du kan ikke forvente at det fiskene afleverer er nok, specielt mht jernmangel som viser sig ved fesentgule blade...


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Carsten »

Når du skal til at købe planter, så bør du kigge over den sydlige grænse.
Da jeg for nogle år siden havde et 1100 liters med ferskvand. Købte jeg alle planterne i Tyskland. Der var ganske mange penge at spare, og udvalget var enormt.
http://www.akvarieplanter.dk/?option=co ... Itemid=198" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af amddurin »

Carsten skrev:120-130 kroner for en liter keramik rør :HA Grotesk!!!
http://www.ebay.de/itm/Sera-Siporax-25- ... 3cdf2281f9" onclick="window.open(this.href);return false;
Siporax er ikke keramik rør, de er lavet af et glas materiale... (De har meget stor overflade/liter...)
Danmarks akvarium skulle have lavet succesfulde test med dem...
De var meget dyre i 80'erne...

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsspørgsmål

Indlæg af Sorped »

Har leget lidt med FlockDraw og lavet et filter

Billede


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"