"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier.

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier.

Indlæg af crazy seahorse »

Der har igennem den seneste tid i flere tilfælde været tale om yderligere tilsætning af Iod i akvariet.
Det er typisk blevet foreslået i forbindelse med manglende farver på korallerne. Specielt er Iod blevet bragt i forslag, når de røde farver skulle øges.
Det har hver gang jeg har læst det, undret mig en del da jeg altid har fået fortalt, at netop Iod skulle man være umådelig forsigtig med.
Jeg fik at vide, at for meget Iod kunne være farligt for korallerne.

Jeg stiftede første gang bekendtskab med det, da jeg købte min første dosseringsenhed. Det var en dosseringsmaskine til min IKS computer.
Den havde tre kanaler og på den ene – den første, stod der fortrykt med en label - IOD. Det undrede mig en del, for der var jo masser af ting man kunne tilsætte.
Så hvorfor havde de på forhånd reserveret denne kanal til Iod?
Jeg fik at vide, at den kanal var mere præcis end de andre, da en overdossering af Iod kunne være katastrofal.
Nu var det gængse mærke for tilsætninger den gang, Salifert - og det var så fortyndet, så faren for overdossering nok var minimal. Men alligevel var det da en tanke værd.

Jeg har ikke siden skænket Iod mange tanker. For det første, så manglede jeg ikke farver og slet ikke de røde.
Desuden skifter jeg vand hver uge og burde af den vej, få den tilsætning af Iod ind, som skulle være nødvendig for mit rev.

Men, det kom pludselig ubehagelig tæt på, så jeg blev tvunget til at interessere mig mere for emnet Iod.
Mere om dette i relation til mig selv i tråden:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=67640" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg venter på nogle nogle tilbagemeldinger. Så snart de foreligger, så kommer jeg med en up date omkring den seneste udvikling.

Hvad er Iod så for en størrelse?
Skal man være bange for det, eller kan man forsigtigt dossere og sørge for ikke at komme over normalværdien?

Man opererer med en værdi der hedder 0,06 ppm som normalen. Man måler faktisk ret tit langt højere værdier i naturligt havvand (NSW). Jeg har læst om værdier på op til 0,34
Nu kan man ikke direkte sammenligne NSW med det saltvand vi bruger. Det er to forskellige ting.
Desuden er forholdene ude på revet er så forskellige fra dem vi har i vores små lukkede systemer, at en sammenligning i denne forbindelse er ikke mulig.
Der er så mange andre faktorer der spiller ind, så det at pille en enkelt værdi ud og benytte det som en målestok, duer simpelthen ikke.

Iod og hvad så?

Iod er et oxiderende stof, som de fleste af os nok mest kender fra medicinen. Her bruges det bla pga dets bakteriehæmmende/dræbende egenskaber.
Som små har de fleste nok prøvet at rende rundt med røde skrammer, farvet af ”tøsejod”. De hårde fik den gule på deres skrammer.
Dem som er blevet opereret kender sikkert også den gule farve, som får ens hud til at se ud som om man har gulsot. Huden formelig bades i Iod for at dræbe hudbakterier.
Iod har også en bakteriehæmmende effekt på de bakterier der findes i vores rev.

Hvorfor er den interessant for os i akvariesammenhæng?
Jo, mange organismer bruger Iod i deres livscyklus. Nogle lavere skabninger bruger det som en slags forsvar pga dets giftige egenskaber.
Alger er den store aftager af Iod. Specielt macroalger og de røde og brune alger indeholder meget Iod.

Korallerne skal også bruge Iod, men kun i meget små mængder.
Stenkoraller bruger det i forbindelse med kalcificeringen (dannelsen af deres skelet). Mere om det længere nede i teksten.
Koraller som Gorgonia og Xenia er også meget glade for Iod.

Hvordan kommer Iod ind i systemet?

1: Iod kommer ind i systemet fordi vi selv putter det derind.
2: Der er Iod i de saltblandinger vi bruger, når vi laver vand til vores vandskift.
3: Der er også en del Iod i det foder vi bruger til fiskene. Da en af hovedingredienserne i foderet ofte er alger af forskellig observans og da alger optager store mængder af Iod, så er der varierende mængder af Iod i foderet.
Der er faktisk så meget i det vi kalder for ”grøntfoder”, at man kan regulere sit Iodniveau med foderet.
Så hvis man har lige i underkanten når man måler sin Iod, så kan den hæves ved at fodre med grønt.
Noritang indeholder også en del Iod.
4: Til sidst kommer det ind via yderligere supplement i form af tilsætninger.

Hvordan får man så Iod ud af systemet igen?

Se, det kan være et problem. Faktisk fungerer det lidt på samme måde som Po4.
Det lagres i algerne. Man opbygger så at sige ”et Iodlager” i sine alger. Hvis niveauet så falder i den frie vandmasse, feks pga et vandskift – så henter systemet da bare lidt fra ”lageret”, så ligevægten opretholdes.
På samme måde som vi kender det fra Po4.
Så en brugbar metode er, at fjerne algerne fra systemet. En ATS eller et egentligt algefilter kunne være gode metoder, men det skal høstes regelmæssigt.
Da man ikke kender den præcise” turnover” for algernes udskiftning, så er det lidt et gætværk hvor tit det denne høst skal ske.
Algerne dør løbende og det giver ny Iod til en ny generation af alger. Det er denne spiral man skal have bremset.
Effektiv afskumning af akvariet er også en metode til at fjerne Iod.
Vandskift er også en brugbar metode.

Hvor giftigt er Iod så?

Kort sagt – MEGET.
Det er dog et besværligt emne at undersøge – og lidt frustrerende.
Der er masser af sider på nettet og alle, uden undtagelse, er enige om, at for meget Iod er skadeligt for akvariet.
Alle med et indgående kendskab til akvariets biologi, kemi og økosystemets sammensætning og funktioner siger, at det er farligt ved overdossering.
Forskere og videnskabsmænd er af den samme overbevisning. Men ingen siger, hvornår der er overdosseret.
Og ingen siger hvad der sker ved en overdossering – ved første øjekast.
Det eneste vi har at holde os til, er værdien 0,06 som en normalværdi.

Man ved, at Iod er nødvendigt i meget små mængder for korallernes kalcifikation.
Mængden af Iod er så lille, så den opgives i µg/L – microgram/L og ikke som vi er vant til i mg/L eller i ppm. Men det er ret nemt at omregne det til en værdi vi kender.
Ved kalcifikationen dannes der i processen de såkaldte macrofager, som naturligt er lagdelte.
Jeg har fået fortalt, at det svarer lidt til det vi ser i grafit, altså er kernen i en blyant, som også er lagdelt.
Grafit er ikke særlig holdbart/stærkt og går nemt fra hinanden. Det er derfor det kan bruges til at skrive med.
Iod går ind og påvirker disse macrofager således, at lagdelingen brydes og de forbinder sig på kryds af lagene. Det giver en stærkere struktur i korallens skelet.
Den biolog jeg talte længe med om dette fortalte, at en overdossering af Iod, sandsynligvis ville gå ind og forstyrre denne proces, samt at det uden tvivl ville være skadeligt for kalcificeringen.

En anden skadelig virkning ved forhøjet Iod er den som Dr. Ron Shimek nævner.
Han siger:
My suspicion, my very strong suspicion, is that iodine poisons the molting process and causes premature molting. Repeated iodine forced -molts result in premature death. At the very least. Now, I would love to be shown to be wrong. But, I am not going to hold my breath waiting for such evidence to appear.

Personligt har jeg vanskeligt ved at se, hvad det har med koraller at gøre.
Molting kaldes den proces som fugle gennemgår, når de skifter fjerdragt. Men han nævner det som en mulig skadevirkning og derfor har jeg medtaget den her.

Skal man så, trods ovennævnte, alligevel forsøge at tilsætte ekstra Iod?

Iod forsvinder forholdsvis hurtigt fra systemet igen. Det er fordi det bla bindes i algerne .
Derfor kræver det en regelmæssig tilførsel af Iod, for at vedligeholde den værdi man ønsker – tror mange.
Men Iod kommer ind i forvejen ved de faste vandskift og ved fodringen – i rigeligt mål, kan man sige.

På dette punkt er der ingen slinger i valsen hos eksperterne.

Randy Holmes Farley :
I would strongly advise people to not try to maintain 0.06 ppm iodine using supplementation and a test kit.
Fremhævningen med fed skrift, er RHF´s

Ron Shimek:
There are NO data that any trace element additions are beneficial, and for any trace element for which there are data, excess amounts are detrimental. No adequate test kits exist for the vast majority of these materials, and few supplements list their ingredients in a trustworthy manner. Consequently, it is prudent not to add any at all to a system.

Dr. Ron Shimek:
Given the toxicity of many of the various iodine containing materials, I do not recommend supplementing iodine to any marine tank. And no, Xenia doesn’t need iodine.

Dr. Ron Shimek slutter af med denne her:
NEVER
– EVER –
SUPPLEMENT TRACE METALS!


Links og referencer anvendt I denne tråd:

Randy Holmes Farley´s Iodtråd:
http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.wetwebmedia.com/IodineSWArt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Igen en meget anvendelig tråd omkring Iod.
Der behandles emner som :
Hvad er Iod? Herunder hvilke typer der findes.
Dossering.
Hvordan dosseres.
Skal der dosseres.
Hvornår skal man stoppe med dossering osv osv.
Rigtig gavnlig tråd.

http://ronshimek.com/blog/?m=201007" onclick="window.open(this.href);return false;
Ron Shimek´s tanker omkring nødvendigheden af tilsætninger.
Her er både Iod og Strontium behandlet.
Eneste tråd jeg har kunne finde, som berører hvad de skadelige virkninger af for meget Iod kan være.
Samtidig en ret skarp kritik af dem som anbefaler tilsætning af både Iod og Strontium.
Her bruges et ret farverigt ordvalg om dem som alligevel vælger at tilsætte.

Dr. Ron Shimek:
http://www.reefkeeping.com/issues/2002- ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Dr. Ron Shimek.
http://www.dtplankton.com/articles2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Iod tanker fra Ultimatereef.com
http://www.ultimatereef.net/forums/show ... p?t=701641" onclick="window.open(this.href);return false;

Iodtråd fra thereeftank.com Her er forskellige typer af spørgsmål omkring iod behandlet.
http://www.thereeftank.com/forums/f43/iodine-2649.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Iod, skal man? Behandler på en god måde, de forskellige spørgsmål om emnet på en god og konstruktiv måde.
Her slås til lyd for, at man tilstræber et niveau på 0,02 – 0,04.
http://www.reefs.org/library/article/e_edelman2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er mange virkelig interessante ting og sager i disse links.
De er for de flestes vedkommende læseværdige og specielt Dr. Ron Shimeks blog indlæg, er meget klar i talen. Normalt er den slags ret modereret i både sprog og udtryk, men han tager bladet fra munden i det indlæg.

Som afrunding kan man sige, at Iod er lidt som rødvin.
Lidt vin er sundt, men mere vin er ikke mere sundt.
Senest rettet af crazy seahorse tors 10. dec 2015 21:52, rettet i alt 2 gange.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa Erik.

Fint indlæg der giver stof til eftertanke. Tak for det!

Jeg har længe kørt med alt for lidt iod. = 0.02 jeg har i samme periode haft rigtigt svært ved at holde liv i makro alger, men også i sps koraller.

Jeg tog det risiko fyldte spring for 14 dage siden og doserede således at min iod ved måling dagen efter kom op på 0,05 ( målt med red sea) jeg har IKKE doseret yderlige. Jeg kan konstaterer at mine makro alger nu gror som GEN MODIFICERET majs... vildt meget og jeg har ikke konstateret " blegning" af sps siden, (hvilket jeg ellers har kæmpet meget med) tværtigmod kan jeg se en meget stor bedring af vævet og farver på disse koraller.
Jeg har høstet en halv skraldepose makro alger i weekenden.
Jeg måler mit iod indhold igen i weekenden for at se hvor meget det er faldet. Jeg har tænkt mig at følge dit råd om ikke at doserer iod kontinuerligt da en OD kan være fatal som du skriver og henviser til. Men altså blot bidrage med alt det at have alt for LIDT iod også kan være et problem.

Fedt indlæg.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af AndersGS »

Fagligt flot og spændende indlæg!

Jeg har nogle sider jeg skal have tygget mig igennem, men hæfter mig nu altså ved denne sætning:
crazy seahorse skrev:Dr. Ron Shimek slutter af med denne her:
NEVER
– EVER –
SUPPLEMENT TRACE METALS!


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af PederP »

crazy seahorse skrev:En anden skadelig virkning ved forhøjet Iod er den som Dr. Ron Shimek nævner.
Han siger:
My suspicion, my very strong suspicion, is that iodine poisons the molting process and causes premature molting. Repeated iodine forced -molts result in premature death. At the very least. Now, I would love to be shown to be wrong. But, I am not going to hold my breath waiting for such evidence to appear.

Personligt har jeg vanskeligt ved at se, hvad det har med koraller at gøre.
Molting kaldes den proces som fugle gennemgår, når de skifter fjerdragt. Men han nævner det som en mulig skadevirkning og derfor har jeg medtaget den her.
Molting = Hamskifte
Tror kun den gode Dr. Shimek snakker om krebsdyr, som smider exoskelettet for tidligt ved høje Iod værdier.

Jeg bruger lidt Iod selv. Kigger kun på korallerne for at vurdere om de kan bruge lidt, og den positive effekt er IMO meget hurtig og meget tydelig. Så skulle jeg komme med en anbefaling på det (tynde) grundlag, så må det være at udebliver den positive effekt - så tror jeg man skal stoppe tilsætning med det samme.
Ellers tilsætte lidt, og se hvor lang tid der går før det mangler igen, så man får en idé om optaget.

Som der også er beskrevet i mange af artiklerne, så er der fundet en bred vifte af organismer der har et stort forbrug af Iod. Og der er helt sikkert flere end beskrevet. F.eks. så var spedningen af de brune "pom pom" hydroider meget tydeligt forbundet med mit Iod niveau, dengang jeg havde dem som pest. Så med den smalle biodiversitet vi har i baljerne, så vil jeg også gætte på at Iod-optaget er noget af det mindst sammenlignelige elementer de enkelte baljer imellem.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af nielsk »

Rigtigt flot indlæg. Jeg har altid doseret iod fast 1-2 om ugen og hos mig har det været for at få den røde farve tydeligt frem. Især på plademontipora. Det med den grønne farve kan jeg ikke genkende fra mit lille setup.
Som indspark kan jeg nævne at iod er essentielt for vores stofskifte og det derfor tilsættes til køkkensaltet i DK for at vi undgår iodmangel - vi får simpelthen ikke nok gennem kosten.
Ved kirurgi bruges iod blot til at farve spritten så man kan undgå helligdage ved afspritning. Det bruges i sig selv ikke længere for at sterilisere.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af nbd »

Tak fordi du tog emnet op, Erik :K

Jeg kan tilføje, at jeg har søgt i videnskabelige databaser om risiko med for høj jodkoncentration i havvand, men desværre intet fundet. Så for at blive klogere på dette emne er dygtige saltvandsakvaristers erfaringer og vidensdeling vejen frem for os her på SF :beer:


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af AndersBoerglum »

AndersGS skrev:Fagligt flot og spændende indlæg!

Jeg har nogle sider jeg skal have tygget mig igennem, men hæfter mig nu altså ved denne sætning:
crazy seahorse skrev:Dr. Ron Shimek slutter af med denne her:
NEVER
– EVER –
SUPPLEMENT TRACE METALS!
Enig!
Det er altid lækkert med så gennemført et indlæg. Har aldrig tænk på Iod som værende farligt. Har doseret ret store mænger af det for at buffe Iod op på ønsket niveau, men har aldrig kunnet måle noget med mit salifert Iod testsæt. Nu dosere jeg ikke mere, og regner med at vandskifte og opløst arm medie giver Iod nok.
Senest rettet af AndersBoerglum ons 18. jun 2014 15:38, rettet i alt 1 gang.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af PederP »

En ting jeg ikke kan lade være med at spekulere på når vi snakker sporstoffer er: Kan man blive gjort til slave af en tilsætning?

Forstået på den måde at hvis man tilsætter et element til et økosystem, så vil man naturligvis tilgodese alle de organismer der har et højt forbrug af netop det element. (Som man tydeligt ser med Iod og visse macroalger.)
Hos de forskellige typer kalkalger kan jeg f.eks. ikke finde stude komplette studier af sporstof forbrug, så det behøves jo ikke være en "dårlig" organisme der får fordel.
Når vi siger at stabilitet er vigtigere end værdier der sidder lige i skabet, så er det vel fordi økosystemerne tilpasser sig akvaristen, så længe det er stabilt.
Der må være basis for at man gradvis får et større forbrug som følge af tilsætning.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

@ NielsK Jeg var ikke klar over, at det ikke var jod der blev brugt ved kirurgi.
Jeg er blevet opereret nogle gange i forbindelse med min arbejdsskade og har hver gang været fuldstændig gul.
Mener også at de kaldte det jod, men det kan have været for ikke at skulle ud i alle mulige forklaringer. (jeg er en meget videbegærlig patient, så jeg spørger af interesse om meget)

Omkring jod i saltet, så kan jeg huske den panik der blev, da svenskerne fik problemer med et af deres atomkraftværker. Der blev hamstret alt, der havde med jod at gøre.

For øvrigt så siges der i en af de linkede tråde, at hvis man dosserer jod og ikke har set en forskel inden for 4 - 8 dage, så anbefales det, at man stopper tilsætningen.

@PederP Jeg tror du har ret i det med, at man kan opbygge sit behov for sporstoffer.
Det med det lager jeg nævner, at algerne, som er den store aftager af jod, fungerer som et jodlager.
Det betyder iflg biologen, at man der igennem vedligeholder den til enhver tid eksisterende balance eller niveau.
Så når man har fået opbygget en overrepræsentation af feks jod, så vil algerne fungerer som vedligeholdelseskilde/buffer. Så når niveauet i vandet falder som følge af feks et vandskift,
så vil der frigives jod fra algerne for at vedligeholde niveauet. Systemet vil hele tiden forsøge at opnå status quo.
Denne mekanisme vil sikkert også fungere ifht andre sporstoffer, som du er inde på.
Det er på en måde det samme, som vi ved/tror sker med Po4.
Vandopløselig Po4 (uorganisk, målbar) som vi kan fjerne fra systemet, vedligeholdes af et lager af organisk bundet Po4, så niveauet vedligeholdes - status quo opretholdes.

I følge biologen, ville dette (i det aktuelle tilfælde med jod) kunne fortsætte så længe der er "jod på hylderne" på lageret, eller til lageret fjernes.
Det er også derfor ingen kan sige. hvor længe en forhøjet værdi vil være tilstede - for hvornår er lageret tømt?
Det er altså ikke nok, at standse tilførslen/tilsætningen. Lageret skal også væk.

Det er formodentligt også derfor RHF nævner det med, at man skal afholde sig fra, at dossere vha tilsætning og et målesæt. Du kan kun måle det i den frie vandsøjle.
Men selvom du måler 0,06, så kan du sagtens have væsentlig højere mængder liggende klar "på lageret" - eller det har man helt givet.
Så hvis du har fået en forhøjet jodværdi på, eksempelvis 0,12 så ligger der rigeligt klar til at holde værdien på 0,12 = status quo.

At der så findes flere former for jod, gør jo ikke det hele nemmere. De har givet dem numre I1, I2, I3, men det er ikke til at vide, hvilken man måler eller hvilken man har.
At så en af dem virkelig kan lave en forfærdelig ballade (vist noget med død af det alt levende), under de rigtige omstændigheder, er jo ikke særligt betryggende.
Man ved ikke hvilke omstændigheder der udløser det, men man ved det kan ske. Der er en beskrivelse af det i en af de linkede tråde.

Det er lidt som at have spist en ret med muslinger og bagefter få at vide, at der muligvis er nogle der er dårlige, da der er nogen der har fået skaldyrsforgiftning af retten.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af johanne86 »

Hej Erik

Super godt indlæg med grundig research. Det må ha taget lang tid! :)

Vi har doseret iod via Red Seas color tilsætning A (iod, bromine og flourine) i cirka 1 år nu. Vi doserer LANGT under mængden som de anbefaler pr 100L, men ikke desto mindre tilsætter vi hver dag. I starten havde det særligt positive effekter på specielt 1 SPS, som indtil da blev ved med at skyde grene fuldstændig vandret som om den ikke havde behov for at strække grenene efter lyset. Men kort efter dosering begyndte den for første gang at skyde opad. Om det kan have noget med den "solcreme-lignende" effekt som man også siger at iod kan have, ved jeg ikke. Men det var ret markant.

Udover dette har jeg ingen anelse, om vores tilsætning giver nogle positive effekter eller ej, men jeg forventer at der er et lille behov for tilsætning. Dette er fordi vi IKKE foretager vandskifte i vores akvarium. Det sker maksimalt 3-4 gange årligt, og da kun 10-20% (lige nu er det over 1/2 år siden vi skiftede sidst).

Red sea skiver om deres iod-blanding (bemærk her deres syn på effekterne af overdosering, samt at de nævner at iod fremhæver pink, og ikke hverken grøn eller rød):

Coral Color A
Complex of halogen elements
Main elements
Iodine, Bromine and Fluorine

Function
The halogens act both as antioxidants and oxidative agents within the
soft tissue and mucus layer of corals, reducing the possibilities for coral bleaching. In active reef systems these elements are depleted very quickly due to their high oxidative abilities and reactivity with organic materials.

Coloration
Iodine and bromine are related to the pink chromo-protein (pociloporin)

Level in NSW
Iodine 0.06 ppm; Bromine 65 ppm; Fluorine 1.3 ppm

Overdose
Halogens can have adverse effects on the soft tissues of corals and all micro-fauna. Common indication of overdose is a severe regression of the soft tissues of hard corals and pale colors in soft corals. In case of over dosing change 50% of the water and reduce the supplementing dosage by 50%.


625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af bima »

Jeg har i de ca 3 år mit Akvarie har kørt tilsat jod.
Det har ikke været muligt,at få den målbar med Saliferts testsæt.
De sidste 3måneder har jeg tilført,mere end det dobbelte af det anbefalede.

Jeg har prøvet 2 testsæt.
Og også lavet et forsøg.hvor jeg tilsatte en dråbe jod i 1liter Akvarie vand.
Bare for at se om målingen så gav udslag på testsættet.
Det gjorde det i stor stil.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af pederrevnørd »

Godt indlæg Erik :-)

Lige en fodnote - jod skulle iflg foreskrifterne ikke være til speciel gavn for de grønne farver, men derimod de røde.

Det er hvad jeg altid har hørt, og hvor det er jern (Fe) der giver mere grønne farver.

Doserer i øvrigt selv jod, men er yderst påpasselig.
For meget giver hurtigt lidt slimalger, men kan se hurtig positiv reaktion fra Tridacna når det doseres.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af JOJ »

Hej

Jeg har via Triton fået analyseret (m/ICP-OES) vandprøver fra mit akvarium de sidste måneder med flg. tal for Iod:
21/1: 8,4 µg/l
11/2: 4,7 µg/l (friskblandet saltvand - BT)
Startet dosering med Sango-kai chem ioF (normal dosering 2 dråber/100 l daglig)
5/3: 70 µg/l
9/4: 122 µg/l
Indtil videre indstillet dosering med chem ioF (i parentes bemærket fortsætter jeg med Sango-kai chem BrF som viser 33 mg/l Br med normaldosering - Tritons målværdi for Brom er 62 mg/l, som jeg ikke har fået verificeret andre steder).

Effekten på flere af mine koraller var virkelig tydelig og gav væsentligt bedre farver da jeg startede doseringen i februar - jeg synes det er rigtigt spændende og et kanon "værktøj" at man nu kan få lavet væsentligt flere og mere nøjagtige analyser af en lang række stoffer i vores akvarievand (jeg er kemiingeniør af uddannelse!), MEN som flere andre har nævnt må man aldrig glemme først og fremmest at se på hvordan de levende organismer i vores akvarier trives i stedet for kun at fokusere på et bestemt tal (der rapporteres typisk relativt store lokale variationer fra naturlige havvandsprøver).

Mvh
Jørn-Ole
Senest rettet af JOJ tors 19. jun 2014 00:22, rettet i alt 1 gang.


Jørn-Ole Jokumsen
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

JOJ skrev:Hej

Jeg har via Triton fået analyseret (m/ICP-OES) vandprøver fra mit akvarium de sidste måneder med flg. tal for Iod:
21/1: 8,4 µg/l
11/2: 11,2 µg/l (friskblandet saltvand - BT)
Startet dosering med Sango-kai chem ioF (normal dosering 2 dråber/100 l daglig)
5/3: 70 µg/l
9/4: 122 µg/l
Indtil videre indstillet dosering med chem ioF (i parentes bemærket fortsætter jeg med Sango-kai chem BrF som viser 32 µg/l Br med normaldosering - Tritons målværdi for Brom er 62 µg/l, som jeg ikke har fået verificeret andre steder).

Effekten på flere af mine koraller var virkelig tydelig og gav væsentligt bedre farver da jeg startede doseringen i februar - jeg synes det er rigtigt spændende og et kanon "værktøj" at man nu kan få lavet væsentligt flere og mere nøjagtige analyser af en lang række stoffer i vores akvarievand (jeg er kemiingeniør af uddannelse!), MEN som flere andre har nævnt må man aldrig glemme først og fremmest at se på hvordan de levende organismer i vores akvarier trives i stedet for kun at fokusere på et bestemt tal (der rapporteres typisk relativt store lokale variationer fra naturlige havvandsprøver).

Mvh
Jørn-Ole
Hej Jørn-Ole

Er du sikker på at det er Iod du skriver værdierne på i de første målinger?
Normalværdien for Iod er 60µg/L eller 0,06 mg/L

Hvis dine værdier er rigtige, så kunne det jo tyde på, at der er meget lidt sporstoffer i BT saltet.
Hvilket egentlig passer meget godt med det kopierede fra Arie De Jong, som står oppe i teksten.
Der står netop at saltet i sig selv er billigt, men at det er sporstofferne der gør nogle salttyper dyrere.
BT salt er så vidt jeg ved et billigt saltmærke, ikke?

Hvordan lå de andre sporstoffer?
Feks Sr, Fe osv.

Mht Brom, så er her en liste over de forskellige stoffers værdier i naturligt havvand.

Klip fra en mail jeg fik i forbindelse med udarbejdelsen af Iodtråden:

Below sample of what you find in natural seawater, the parameter in mg/l are important for our tanks, the ones in µg/l are less important, nevertheless you need those of course therefore a weekly water change is a must.

Element Konzentration in mg/l
Sauerstoff 857.000-880.000
Wasserstoff 108.000-110.000
Chloride 18.918-19.439
Natrium 10.500-10.809
Magnesium 1.261-1.350
Schwefel 884-905
Calcium 400-412
Potasium 380-389

Konzentration in µg/l
Aluminium 0-500
Antimon 0,24-0,33
Argon 4,3-600
Arsen 3-22
Barium 2-93
Beryllium 0,0007-104
Bismut 0,017-0,2
Blei 0,02-4
Bor 786-4.600
Brom 58.651-67.000
Cadmium 0,02-0,25
Cäsium 0,4-3
Cer 0,001-0,4
Chrom 0,05-0,3
Dysprosium 0,000.9*
Eisen
0,1-62
Erbium 0,000.8*
Europium 0,000.1*
Fluor 1.271-1.300
Gadolinium 0,0007*
Gallium 0,03
Germanium 0,05-0,07
Gold 0,004-0,027
Hafnium 0,007-0,008
Helium 0,0068-0,0069
Holmium 0,0002*
Indium 0,0001*
Iridium keine Angaben
Jod 48-80
Kobalt 0,035-4,1
Kohlenstoff DIC 26.939-28.543
Krypton 0,02-2,5
Kupfer 0,2-13
Lanthan 0,003-0,3
Lithium 97-195
Lutetium 0,0002*
Mangan 0,2-11
Molybdän 0,24-12,2
Neodym 0,003*
Neon 0,12-0,14
Nickel 0,8-5,4
Niob 0,01
Osmium 0,004*
Palladium keine Angabe
Phosphor 0-100
Praeseodym 0,0006*
Protactinium 5*10-8-2*10-6
Radon 6 10-8
Rhenium 0,1*
Rhodium keine Angabe
Rubidium 112-200
Ruthenium keine Angabe
Samarium 0,00005*
Scandium 0,0006-0,04
Selen 0,09-4
Silber 0,05-1,5
Silicium 0-39.000
Stickstoff DIN 0-700
Strontium 8.100-80.000
Tantal 0,002-0,0025
Tellur keine Angaben
Terbium 0,000.1*
Thallium <0,01-0,01
Thorium 0,01-0,05
Thulium 0,0002*
Titan 1
Uran 2-4,7
Vanadium 0,3-3,0
Wolfram 0,1
Xenon 0,05-0,052
Ytterbium 0,0008*
Yttrium 0,0013-0,3
Zink 3,9-48,4
Zinn 0,01-3
Zirkonium 0,022-0,3

Jeg ved ikke om du kan bruge de tal til noget, men det er da en interessant liste til sammenligning.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af JOJ »

Hej

Jeps - jeg er sikker på enheden de angiver, men tallet er nu rettet - til gengæld har jeg rettet i koncentrationensenheden for Brom som Triton angiver i mg/L, hvilket er forskellig fra din reference som angiver i µg/l!

Først og fremmest vil advare mod at drage alt for håndfaste & endelige konklusioner på basis af min ene prøve, men udover Br og I så de øvrige komponenter ud til at være OK:
www.triton-lab 08022014.pdf
(181.08 KiB) Downloadet 508 gange
Mvh
J-O


Jørn-Ole Jokumsen
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af DrMonty73 »

crazy seahorse skrev:

Dem som er blevet opereret kender sikkert også den gule farve, som får ens hud til at se ud som om man har gulsot. Huden formelig bades i Iod for at dræbe hudbakterier.
Iod har også en bakteriehæmmende effekt på de bakterier der findes i vores rev.
Det jeg ved om den gule farver ved operationer.
Det er sprit tilsat gurkemaje. Det bruges til at desinficere området inden de prikker hul på en.

Mvh


Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af Schwensen »

DrMonty73 skrev:
crazy seahorse skrev:

Dem som er blevet opereret kender sikkert også den gule farve, som får ens hud til at se ud som om man har gulsot. Huden formelig bades i Iod for at dræbe hudbakterier.
Iod har også en bakteriehæmmende effekt på de bakterier der findes i vores rev.
Det jeg ved om den gule farver ved operationer.
Det er sprit tilsat gurkemaje. Det bruges til at desinficere området inden de prikker hul på en.

Mvh
Præcis :) det med jod er førhen. Nu er det gurkemeje der tilsættes, og har ene og alene det formål, at sygeplejersken/lægen kan se hvilket område der er blevet desinficeret. Mener huden skal desinficeres to gange ;)


Jesper ØH
Reactions:

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af Jesper ØH »

Inden denne tråd går vidre syntes jeg lige der skal slåes fast, så de nye der evt læser indlægget ikke bliver vildledt. Iod fremhæver de RØDE farver og ikke de grønne : ) Angående tilsætning af jod(Iod) så skal man være varsom med dosering, men det oplever man når algerne kommer : ) Jod opbruges meget hurtigt i vores akvarier, og dermed også svært at holde oppe. Der er ikke hvad jeg ved af nogle testsæt der er nøjagtige nok til at tæste Iod(jod) Jeg vil sige at de gamle prøvede tilsætninger stoffer som jod, jern, strontium, barium, kalium, mangan, zink mm som er kendte stoffer i saltvand, ville jeg ikke være så bange for, som for eksempel nye produkter, som der ikke står hvad der er i blandingen :/ seaklear, sangokai eller for den sags skyld biopellets da det var et stort stort hit. Mit motto jo mindre man kan nøjes med af tilsætninger jo bedre.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

Jesper ØH skrev:Inden denne tråd går vidre syntes jeg lige der skal slåes fast, så de nye der evt læser indlægget ikke bliver vildledt. Iod fremhæver de RØDE farver og ikke de grønne : ) Angående tilsætning af jod(Iod) så skal man være varsom med dosering, men det oplever man når algerne kommer : ) Jod opbruges meget hurtigt i vores akvarier, og dermed også svært at holde oppe. Der er ikke hvad jeg ved af nogle testsæt der er nøjagtige nok til at tæste Iod(jod) Jeg vil sige at de gamle prøvede tilsætninger stoffer som jod, jern, strontium, barium, kalium, mangan, zink mm som er kendte stoffer i saltvand, ville jeg ikke være så bange for, som for eksempel nye produkter, som der ikke står hvad der er i blandingen :/ seaklear, sangokai eller for den sags skyld biopellets da det var et stort stort hit. Mit motto jo mindre man kan nøjes med af tilsætninger jo bedre.
Det var nok en tanketorsk med de grønne farver. Fint at der var flere der var opmærksomme på det. Tak skal I have.
Jeg tror nok jeg tog den på hukommelsen og det skal folk i min alder være forsigtige med. Det er rettet oppe i indlægget, så der ikke er uklarhed om det.
Om det også fremhæver de violette/lilla farver, som Johanne skriver, ved jeg ikke. Men det er da muligt, min lilla Stylopora står flot i farverne, så måske spiller det ind.

Og nu vi er ved det, så er Jod og Iod det samme. Iod er bare den Engelske betegnelse og er vel egentlig bare en forkortelse for Iodine. Derfor brugte jeg ordet Iod.

Jeg er ikke helt enig med dig Jesper - omkring det med Jod. Jeg synes du måske overbagatelliserer det.
Det er i mine øjne for forenkelt, kun at kæde det sammen med algerne.
Du har ret i, at alger er storforbrugere af Jod og at det derfor kan være et tegn på en overrepræsentation.
Men det første der falder ind, når man ser et akvarie med algeproblemer er altså ikke Jod, men næring i form af Po4 og No3.
Nu har jeg ikke kigget hele algetråden igennem lige nu. Men jeg mener ikke jeg kan huske, at jeg har set en forhøjet Jod nævnt som en af grundene i nogle af indlæggene.
Men jeg kan huske forkert :wink:

Jod forbruges ikke i den egentlige betydning, at det bliver brugt til noget og er så væk. Det lagres i algerne og i korallerne, men det kan frigives igen.
Som tidligere skrevet, så opfører det sig tilsyneladende på samme måde som Po4.
Har man en overrepræsentation (en forhøjet værdi), så er det, at det bliver farligt. For der ligger langt mere lagret i systemet, end det man kan måle.
Så det er ikke sikkert, at man kan "nøjes" med at stoppe tilsætningen - netop pga af den lagrede mængde.
Det er sikkert med det in mente at Red Sea skriver " at ved overdossering, 50% vandskift og nedsæt dosen"
Her kunne man måske overveje at stoppe dosseringen, men det får RS jo ikke solgt nogle tilsætninger af :T

Visse af de stoffer du nævner har du ret i, ikke er så "farlige", men Jod og Strontium kan altså lave en værre ballade, hvis de overdosseres.

Vi er enige omkring tilsætningernes farlighed.
De gamle tilsætninger fra Salifert var ikke så farlige, da de var så fortyndede at det nærmede sig falsk varebetegnelse at kalde det for Jodtilsætning.
Man kunne heller ikke se forskel på, om man brugte dem eller ej.
Men de nye produkter er meget mere potente og det kan være potentielt farligt at bruge.

Flere har også nævnt det med Jod i forbindelse med kirurgi.
Men det ændrer vel ikke på, at Jod er bakteriehæmmende/dræbende. Det håber jeg at I er enige med mig i, ellers må I lige korrigere mig her.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af Jesper ØH »

crazy seahorse skrev:
Jesper ØH skrev:Inden denne tråd går vidre syntes jeg lige der skal slåes fast, så de nye der evt læser indlægget ikke bliver vildledt. Iod fremhæver de RØDE farver og ikke de grønne : ) Angående tilsætning af jod(Iod) så skal man være varsom med dosering, men det oplever man når algerne kommer : ) Jod opbruges meget hurtigt i vores akvarier, og dermed også svært at holde oppe. Der er ikke hvad jeg ved af nogle testsæt der er nøjagtige nok til at tæste Iod(jod) Jeg vil sige at de gamle prøvede tilsætninger stoffer som jod, jern, strontium, barium, kalium, mangan, zink mm som er kendte stoffer i saltvand, ville jeg ikke være så bange for, som for eksempel nye produkter, som der ikke står hvad der er i blandingen :/ seaklear, sangokai eller for den sags skyld biopellets da det var et stort stort hit. Mit motto jo mindre man kan nøjes med af tilsætninger jo bedre.
Det var nok en tanketorsk med de grønne farver. Fint at der var flere der var opmærksomme på det. Tak skal I have.
Jeg tror nok jeg tog den på hukommelsen og det skal folk i min alder være forsigtige med. Det er rettet oppe i indlægget, så der ikke er uklarhed om det.
Om det også fremhæver de violette/lilla farver, som Johanne skriver, ved jeg ikke. Men det er da muligt, min lilla Stylopora står flot i farverne, så måske spiller det ind.

Og nu vi er ved det, så er Jod og Iod det samme. Iod er bare den Engelske betegnelse og er vel egentlig bare en forkortelse for Iodine. Derfor brugte jeg ordet Iod.

Jeg er ikke helt enig med dig Jesper - omkring det med Jod. Jeg synes du måske overbagatelliserer det.
Det er i mine øjne for forenkelt, kun at kæde det sammen med algerne.
Du har ret i, at alger er storforbrugere af Jod og at det derfor kan være et tegn på en overrepræsentation.
Men det første der falder ind, når man ser et akvarie med algeproblemer er altså ikke Jod, men næring i form af Po4 og No3.
Nu har jeg ikke kigget hele algetråden igennem lige nu. Men jeg mener ikke jeg kan huske, at jeg har set en forhøjet Jod nævnt som en af grundene i nogle af indlæggene.
Men jeg kan huske forkert :wink:

Jod forbruges ikke i den egentlige betydning, at det bliver brugt til noget og er så væk. Det lagres i algerne og i korallerne, men det kan frigives igen.
Som tidligere skrevet, så opfører det sig tilsyneladende på samme måde som Po4.
Har man en overrepræsentation (en forhøjet værdi), så er det, at det bliver farligt. For der ligger langt mere lagret i systemet, end det man kan måle.
Så det er ikke sikkert, at man kan "nøjes" med at stoppe tilsætningen - netop pga af den lagrede mængde.
Det er sikkert med det in mente at Red Sea skriver " at ved overdossering, 50% vandskift og nedsæt dosen"
Her kunne man måske overveje at stoppe dosseringen, men det får RS jo ikke solgt nogle tilsætninger af :T

Visse af de stoffer du nævner har du ret i, ikke er så "farlige", men Jod og Strontium kan altså lave en værre ballade, hvis de overdosseres.

Vi er enige omkring tilsætningernes farlighed.
De gamle tilsætninger fra Salifert var ikke så farlige, da de var så fortyndede at det nærmede sig falsk varebetegnelse at kalde det for Jodtilsætning.
Man kunne heller ikke se forskel på, om man brugte dem eller ej.
Men de nye produkter er meget mere potente og det kan være potentielt farligt at bruge.

Erik
Det jeg mente med jod og alger var netop overdosering af jod jeg mente. Men hvordan måler man jod når testsæt er ubrugelige ? Jeg mener start småt med dosering og se på korallerne og alger og styr ind derfra. Ikke misforstå jeg måler skam mit akvarie, men mine koraller hjælper mig til at se hvad jeg mener der mangler i systemet. Angående de nye midler/tilsætninger inden for saltvand, kan være stærkere ?? Men er det noget vi ved noget om, så længe der ikke engang står på flaskerne hvad de putter i ??? Man skal huske at når et nyt produkt kommer skal det afprøves, og det er der altid folk til :)) I lang lang tid var de blå flasker totalt ind, uha der var ikke noget der var bedre på det tidspunkt. Det jeg vil sige med det er at der altid kommer nyt og uprøvede produkter til : ) Angående alger og NO3 og PO4 så er der også cyano og andre typer alger der lever i næringsløse miljøer.


johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af johanne86 »

For at komme hele farvepalletten igennem og gøre forvirringen endnu større...!:

Jeg citerede Red Sea, som skriver at iod er relateret til den pinke farve:

"Coloration
Iodine and bromine are related to the pink chromo-protein (pociloporin)"

Men pink chromoprotein indgår formentlig også i røde koraller, og kan måske på den måde indirekte gøre farven i den røde koral kraftigere. Bare et gæt.


625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

Nå, det er tid til en opdatering af, hvordan det går med min forhøjede jodværdi.

Jeg har, siden sidst, øget cirkulationen og skiftet salt til Red Sea Coral Pro. Ikke fordi jeg mente, at der var noget galt med De Jong´s salt, men mere for at gøre noget.
Salt er et af de steder jod kommer ind i akvariet.
Jeg har efterhånden også fået fjernet de koraller der bukkede under. På nogle af dem var der en lille del, som stadig levede. Det er klippet af og har fået en ny chance, men det trives ikke ret godt. Det virker som om, at det der er skadet, aldrig kommer sig helt. Den nye vækst ser dog ud til at kunne klare den.
Samtidig er et par store koraller pillet ud. De fyldte for meget, så der er sat nogle mindre ned i stedet. Sammen med de døde der blev fjernet, har det givet et mere luftigt setup.

Det er cirka ét år siden jeg fik lavet den Triton test, hvor jeg fik påvist den høje værdi. Så nu har jeg fået lavet en ny test og resultatet kom i går.
Jeg lægger begge test´s ind her, så dem der har lyst kan sammenligne dem. Det giver, efter min mening, et ret godt billede af betydningen af, hvilket saltmærke man vælger.
Triton pdf.pdf
Dette er den første test, lavet den 28.05.14
(118.86 KiB) Downloadet 601 gange
Triton målinger 15-04-2015.pdf
Og her er så den nye test
(118.94 KiB) Downloadet 482 gange
Som man kan se, så har det rettet sig på stort set alle værdier. De få der er lidt skæve vil jeg ikke gøre noget ved. De spiller ikke den store rolle, så længe de er stabile.
Jeg kunne godt få lidt mere næring i (jeg fodrede da også prompte med en ordentlig ladning frost i går :HE) men det har nok/måske med mit kraftige lys at gøre, Jeg tror det spiller ind.
Men det viser, at min aggresive næringseksport virker efter hensigten. Der er i hele perioden fodret som normalt, måske en smule mere.

Min jodværdi er normaliseret og det tilskriver jeg det nye salt, samt min målrettede kamp mod de røde alger der dækkede ruder, eegcrates og fragdisc´s i fragmenttanken.
Der er "lagt nyt gulv" i fragtanken 2 gange i det forløbne år og yderligere 2 gange, har det været oppe og er blevet renset. Nu har jeg lavet et ekstra "gulv", så det algebefængte ryger i syre når det er pillet op og det nye ryger i stedet. Syreblandingen fjerner stort set alle alger og det bliver som nyt.

Jeg har en teori om, hvad der er sket. Der anvendes chelateret jod i saltblandingerne. Det bruges for at få jod til at blive frigivet gradvist. Der kan anvendes forskellige chelatorer.
Min teori går på, at chelatoren er blevet tvunget af - enten i et for hurtigt tempo, eller på én gang. Det kan godt lade sig gøre iflg de biokemikere jeg har konsulteret. Det får værdien til at stige. Det er tilsyneladende sket så hurtigt, at det ikke har kunne nå at blive forbrugt eller forsvinde op igennem overfladen.
Det er kun en teori, men den er plausibel og er absolut mulig.
Så jeg må nok ændre min opfattelse af De Jongs salt. Det er et fint salt med mange sporstoffer i, men den chelaterede jod der anvendes duer ikke i mit akvarie.
Jeg kan ikke sige om det vil virke på samme måde hos andre, men har man en forhøjet jodværdi uden man tilsætter jod - og bruger man De Jong salt, så er det måske et sted man bør kigge hen.

Men alt i alt, er jeg ret godt tilfreds med udviklingen. Akvariet er nu på vej tilbage til det som det var før. :banana: Det har været en hård kamp, som har taget næsten ét år. Men det har været det værd. :jump

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af Jesper ØH »

:GO


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af AndersBoerglum »

Sådan! Godt at du er på rette vej tilbage :)
Men få nu taget lidt billeder ;)


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af FEM64 »

:GO

Sådan Erik. Målrettet indsats og ingen handling uden en tanke bagved.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af Mic4700 »

Tillykke med sejren Erik. :GO


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af PederP »

:)
Godt at høre Erik.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af AndersGS »

Pyha, det var godt at høre Erik - det har også været noget af en tur :)


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af palamo123 »

Hold da op.
Og tak fordi du deler det. Dine indlæg er til stor værdi for mig.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af peder »

Dejligt at dit rev er ved at vende tilbage til sin "storhedstid" det kan være svært at vende en stor balje når det først går skævt, det kræver viden og tålmod og ikke mindst at man er vedholdende så :GO herfra.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"