"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af romerlys »

Hej SF,

Jeg har den seneste månedstid og specielt indenfor de seneste 1-2 uger oplevet at et stigende lag af noget der ligner en blanding af brune slimalger og cyano springe frem. Nogle koraller ser ud til at have det rigtig skidt (Acropora) mens monti og blødkoraller trives.

Acroerne taber langsomt væv og farve. Er der nogen der ved hvad dette er og hvordan jeg kan komme videre?

Jeg tror noget af det er Cyano men det slimede brune lag ligner ikke cyano.

Det er meget svært at suge op.

Værdierne er som følger og jeg tilsætter 1 ml seaklear 2 gange om ugen, og ellers en sangokai element og basic 1 ml af hver om dagen udover balling.

Håber nogen har redningsforslag, for det er godt nok ved at slå tæppet væk under mig.
Vedhæftede filer
IMG_1096.jpg
IMG_1095.jpg
IMG_1094.jpg
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af romerlys »

Og jeg glemte selvfølgelig at skrive værdierne: Salt 1025, KH 10, Nitrat 0,2, Fosfat kan jeg ikke måle da jeg ikke har flere hannah breve, calcium er meget skæv og over 500, så har stoppet helt med tilsætningen her for at få den ned hurtigt. Kan dette være synderen? Tror det har været for koncentreret nede i bunden af flasken (jeg blander selv balling) og derfor har den været ustabil.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af Mic4700 »

Romerlys , Hvis det var min 170l. balje ville jeg stoppe omg. med dosering af seaklear og sango , suge slimalger og detritus op manuelt , og lave mit ugentlige vandskift 10% og lade baljen rette sig stille og roligt de næste 2-3mdr. (Dont chase numbers ) kig på dine koraller frem for dine værdier ,de 3 hellige skal selvfølgelig sidde lige i skabet , med tiden ville jeg sætte Rowa på hvis po4 blir for høj. :h
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg er slet ikke i tvivl om at det er seaklear og fosfatmangel der er dit problem.
Stop asap med at bruge det.
Sangokai ville jeg ikke stoppe med.

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af nbd »

pederrevnørd skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om at det er seaklear og fosfatmangel der er dit problem
Fosfatmangel? Man får ikke algeopblomstring pga. fosfatmangel - tværtimod. Algevækst tyder på tilstædeværelse af næringssalte, herunder nitrat og fosfat. At det er alger kan man se på boblerne - det er ilt som algerne producerer ved fotosyntesen. Ved kraftigt lys kan alger danne så meget ilt at vandet overmættes. Derved bobler ilt af i form af gas.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af pederrevnørd »

nbd skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om at det er seaklear og fosfatmangel der er dit problem
Fosfatmangel? Man får ikke algeopblomstring pga. fosfatmangel - tværtimod. Algevækst tyder på tilstædeværelse af næringssalte, herunder nitrat og fosfat. At det er alger kan man se på boblerne - det er ilt som algerne producerer ved fotosyntesen. Ved kraftigt lys kan alger danne så meget ilt at vandet overmættes. Derved bobler ilt af i form af gas.
I dette her tilfælde er jeg ikke enig med dig.
OD af Seaklear giver denne type alger, og med koraldød til følger pga for lav Po4.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af Carsten »

Er algerne væk om morgen og vokser frem om dagen?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af nbd »

pederrevnørd skrev:I dette her tilfælde er jeg ikke enig med dig.
OD af Seaklear giver denne type alger, og med koraldød til følger pga for lav Po4.

Mvh
Peder
Næh... du er jo mentor så du har jo nok ret :T

Det er dog et biologisk princip, at næringsmangel IKKE leder til ØGET plantevækst. Men mange overser den detalje, at akvariet er et dynamisk system. Selv om man måske ikke kan måle nitrat og fosfat af betydning, kan der godt være en pulje af N og P i form af såvel organisk bundet som uorganiske forbindelser. Denne pulje af N og P måler vi kun med nitrattestsæt og fosfattestsæt når det er omdannet til nitrat og fosfat. Omdannelsen sker løbende, og nitrat og fosfat fjernes næsten lige så hurtigt igen af primærproducenterne (alger og Zooxhanteller).
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af KasperT »

pederrevnørd skrev:
nbd skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om at det er seaklear og fosfatmangel der er dit problem
Fosfatmangel? Man får ikke algeopblomstring pga. fosfatmangel - tværtimod. Algevækst tyder på tilstædeværelse af næringssalte, herunder nitrat og fosfat. At det er alger kan man se på boblerne - det er ilt som algerne producerer ved fotosyntesen. Ved kraftigt lys kan alger danne så meget ilt at vandet overmættes. Derved bobler ilt af i form af gas.
I dette her tilfælde er jeg ikke enig med dig.
OD af Seaklear giver denne type alger, og med koraldød til følger pga for lav Po4.

Mvh
Peder
Jeg havde noget lign. og der fulgte jeg Peders teori og ved at fjerne mit RowaPhos og skumme lidt mindre så blev problemet løst på 2-3 uger.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg sys også det ligner en OD, har set de alger i Zeo akvarier!
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af MoG »

Jeg har haft denne alge igennem en del måneder . Mit problem var at jeg ingen målbar næring havde i vandet. Der kunne snildt gå mellem 1 og 2 uger før jeg skulle skrabe ruder . Da jeg hev min reaktor med rowa fra og senere hen tilsatte næring i flaskeform, så begyndte denne "alge" at forsvinde.. Den er stortset væk nu!
Så jo - det virker meget sandsynligt at denne alge forekommer på baggrund af manglende næring i vandet ...
Morten
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af romerlys »

Fantastisk - mange tak for svar alle sammen. Jeg vil fjerne Rowa, stoppe seaklear og ellers drosle min skummer lidt ned. Men jeg er bare samtidig sikker på at jeg også har noget Cyano - Hvordan hænger det sammen med det andet?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af pederrevnørd »

romerlys skrev:Fantastisk - mange tak for svar alle sammen. Jeg vil fjerne Rowa, stoppe seaklear og ellers drosle min skummer lidt ned. Men jeg er bare samtidig sikker på at jeg også har noget Cyano - Hvordan hænger det sammen med det andet?
Fisk - lad os nu få tacklet de værste udfordringer først - og har du stadig cyano efterfølgende, så tager vi det bagefter :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4021
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af Engelquist »

Min ydmyge erfaring siger følgende:det at du ikke kan måle fosfat i vandet, er ikke ensbetydende med at du ikke har det- cyanoen og alger, iøvrigt binder fosfaten- dine sten kan være fyldt med fosfat og det kan meget vel være problemet...
Et lidt "gammeldaws" bud på en problemløsning: stop alle tilsætninger ud over Balling- kør 10%vandskifte hver uge- rust dig med tålmodighed og lad din balje finde balancen i fred og to...

Kan det også være at din cirkulation trænger til en optimering?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af romerlys »

Jeg optimerede min cirkulation for nyligt, så det tror jeg ikke er problemet.

Jeg lavede cyano testen her i nat og der var intet lyserødt vand, så jeg tror meget, at det ligesom peder foreslår, er for rent vand. NU vil jeg i hvert fald prøve at se om det at hæve næringen vil hjælpe. Og bliver det hele værre, ligger problemet nok i det du siger Engelquist, og så er det en helt anden diagnose jeg skal tackle :S
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af Preben »

Hej Nikolai
Vil du låne spandpumpen? Kan jeg smide den af senere skal lige selv bruge den her i formiddag
Så kan smide den af ca kl 14
Mvh Preben
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af Bingocaller »

Det der er zeo alger imo!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af nbd »

Zeo alger? Mine alger forsvandt da jeg gik over til Zeo...
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af peder »

Ligner sku' da' dino det der!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af nbd »

Jeg synes også det ligner guldalger, som er en kolonidannende flagellat (dinoflagellat eller bare dino). De forekommer ved for høje næringsværdier
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af pederrevnørd »

nbd skrev:Jeg synes også det ligner guldalger, som er en kolonidannende flagellat (dinoflagellat eller bare dino). De forekommer ved for høje næringsværdier
Dinoflagellater kommer ved lav Po4, observeret gentagne gange på det seneste, og ydermere beskrevet af Jorg fra Sangokai.
det står også nævnt og beskrevet i algetråden.

uddrag af Jorgs mail

-------------------
this is a dinoflagellate pest, which feeds mixotrophically on bacteria or other unicellular microbes as a consequence of phosphate limitation!

Stop dosing nutri-complete, because your tank is limited in phosphorous, nutri-complete does increase the nitrogen availability which isn’t helpful in case of phosphate depletion.
Your corals are dying because of the lack in phosphate. Please run you skimmer in a dry mode, best as possible.

Don’t do any water changes.
---------------------

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af StarF »

som peder skriver, så kan både cyano og dinoflagellat fremkomme ved alt for lav po4.

hvilke jeg selv har oplevet. (begge dele) fra Jörg Kokott .
cyanobacteria as a result of low phosphate is quite common, I would even say, a regular symptom. Most cyanobacteria recruit other organic or inorganic forms of phosphate usually from sediments or phosphate-loaded rocks.
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af romerlys »

Tak for at i alle gider at bruge tid på at hjælpe, rart når man selv sidder og er på skideren.

@Peder: Vil det sige at jeg skal stoppe med at dosere complete og elements?

@Preben: mange tak for tilbudet Preben, jeg tror desværre bare det vil gøre problemet værre, hvis tilfældet er, at jeg har for lavt Po4 :S
Er det ikke tilfældet vil jeg rigtig gerne låne den!
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af pederrevnørd »

romerlys skrev:Tak for at i alle gider at bruge tid på at hjælpe, rart når man selv sidder og er på skideren.

@Peder: Vil det sige at jeg skal stoppe med at dosere complete og elements?

@Preben: mange tak for tilbudet Preben, jeg tror desværre bare det vil gøre problemet værre, hvis tilfældet er, at jeg har for lavt Po4 :S
Er det ikke tilfældet vil jeg rigtig gerne låne den!
Hejsa,

Ja og nej :hehe:
Jorg fra Sango anbefaler at man ikke doserer de ovenstående nævnte mens du har for lidt Po4
Personligt finder jeg det er en svær balancegang, og jeg ville derfor dosere Nutri Complete ZX HED,efter ca 1 uge - for korallerne skal også have deres.

Når du ser dine alger er væk - typisk 2-4 uger, så vær klar til at give Nutri Complete basic.

Håber det giver mening :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af nbd »

Det er jo en vældig interessant tråd, dén her :K

Allerførst må jeg lige gøre opmærksom på, at alger først og fremmest skyldes for meget næring i vandet, jf. Wikipedia: "The growth of marine phytoplankton (both non-toxic and toxic) is generally limited by the availability of nitrates and phosphates" (link: http://en.wikipedia.org/wiki/Algal_bloom)

Peder citerer Jörg for at dinoflagellater kan "feeds mixotrophically on bacteria or other unicellular microbes as a consequence of phosphate limitation". Det er korrekt, at en række dinoflagellat-arter ligefrem kan æde bakterier og mikroskopiske alger. Det er imidlertid kun en hensigtsmæssig strategi for de mixotrofe arter når der er fosfatmangel. Hvis der er nitrat og fosfat til stede, vil de autotrofe alger vinde konkurrencen (dém, der danner organiske forbindelser ud af uorganiske stoffer). Tilsvarende har cyanobakterier en fordel overfor alger når der er nitratmangel, idet cyano kan fiksere kvælstof fra atmosfæren.

Men hvorfor optræder dinoflagellater i et næringsfattigt koralrevsakvarium? Der må uden tvivl være noget at æde. Ved næringsmangel vil andelen af encellede grønalger være minimal. Man kunne derfor forestille sig, at dinoernes føde vil udgøres af andre mikroorganismer såsom bakterier. Her er det så, at jeg ikke helt forstår Jörgs råd om at tørskumme. Ved vådskumning fjerner man flere bakterier fra vandet end ved tørskumning, dvs. vådskumning burde være en fordel i forhold til at udsulte dinoer? Eller har jeg misforstået noget her? ;-)

Hvis pointen er at udsulte dinoer, skal man i hvert fald ikke tilsætte organisk kulstof i form af vsv - det er foder til de nitratrespirerende bakterier.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4021
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af Engelquist »

Det kunne da være interessant at overveje om UV sterilisation ikke var vejen frem i forhold til bekæmpelse af dino'er- for kan forekomsten ikke hænge sammen med at akvarievand er meget bakterierigt i forhold til havvand, som er meget bakteriefattigt? Dino'er lever af lys og bakterier, så ved at begrænse mængden af bakterier i vandet, ville man jo fjerne en del af deres mad- og måske også grunden til de er blevet et problem?

Så: skal vi måske prøve at se bort fra næringsværdier, i forbindelse med dino'er og cyano, men i stedet focusere på bakteriemængden i akvarievand i stedet?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa NPD,

Synes oz tråden er interessant - og er glad for din store viden om biologi.
Ville elske hvis din viden i kombi med andres erfaring var målrettet konstruktiv overfor trådstarter.

Vi er ude på områder her, som går imod hvad selv Randy Holmes-Farley har beskrevet om Po4, og alligevel er vi flere der ser resultater ved at hæve fosfat.

Mht samarbejdet på sådanne områder, så er det noget jeg tror vi skal blive bedre til her på SF, mht at udnytte og respektere himandens ekspertise :-) også selvom vi ikke er enige.

Dine sidste 2 linier er jeg ydermere helt enig i, men forstår ikke hvorfor du skriver dem ?
Der er ingen der anbefaler trådstarter at bruge vsv for at komme af med disse uønskede alger og koraldød - vi prøver tværtom at tilføre næring ved at få Po4 op.

Efterfølgende tilføre ammoniak for at give lidt til korallerne.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp - Nogle koraller dør og brunt lag

Indlæg af nbd »

Hovsa - jeg fik vist ikke udtrykt mig tydeligt nok. Min pointe er, at trådstarter IKKE må begynde på vsv, som mange gange anbefales som kur mod alger.

Tak Peder fordi du går så konstruktivt ind i debatten :GO
Besvar

Tilbage til "Sygdom"