"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Størrelse på osmoseanlæg .

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Størrelse på osmoseanlæg .

Indlæg af KTR »

Jeg har lige startet mit første saltvandsakvarie op i uge 7 og det er nu igennem alle algefaserne. Værdierne er ok og der er en lidt clean-up Crew i. Opstarten er lavet på hanevand men når jeg fremad rettet skal skifte vand skal det jo være osmose. Og her kommer mit spørgsmål så. Hvor stort skal det anlæg være?

Har været forbi rent-postevand.dk og akvariet er på knap 1000 liter og meningen er at det skal være let belastet med kun lps og blødkoraller. Jeg har ingen erfaring med vandskift af saltvand men har egenligt tænkt at det skulle foregå søndag aften da jeg har god tid der. Dvs vandet kan jeg lave lørdag eller i ugen op til. Anlægget skal altså ikke nødvendigvis kunne lave en masse vand på ingen tid. Så jeg har vel ikke brugt for det største anlæg. Men hvad vil I anbefale?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Størrelse på osmoseanlæg .

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har et Sirius 500G med en ekstra 11Kg harpiks beholder koblet på, fra Rent Postevand.
Det er et godt anlæg og det laver tæt på 50/50
Og det går stærkt med at lave vand. Selvom man har god tid, så er det besværligt når man skal gå og huske på, at anlægget står og kører.
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har været glad for, at mit står i en brusekabine når jeg har glemt at det kørte.

Hvis du har 1000L og skal lave et ugentligt vandskifte på feks 6%, så er det alligevel 60L der skal laves, hver uge + det der skal efterfyldes pga fordampning.
Det bliver hurtigt til 80L om ugen. Jeg laver 120L til mit ugentlige vandskift på omkring 2-3 timer, med de pauser boosterpumpen skal have.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Størrelse på osmoseanlæg .

Indlæg af KTR »

Hej Erik.

Tak for svar. Min plan var også at holde det hele i brusekabinen. Jamen så kigger jeg lidt på Sirius med harpiks selvfølgeligt.

Jeg har ingen erfaring med vandskift, men er 40 liter for lidt. Ved godt du har svært ved at svare da du ikke kender min tank (det gør jeg ikke engang selv endnu). Skal der laves 60 liter skal jeg bare have købt en 20l dunk mere på et tidspunkt nemlig. Er der en tommelfinger regel?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Størrelse på osmoseanlæg .

Indlæg af crazy seahorse »

KTR skrev:Hej Erik.

Tak for svar. Min plan var også at holde det hele i brusekabinen. Jamen så kigger jeg lidt på Sirius med harpiks selvfølgeligt.

Jeg har ingen erfaring med vandskift, men er 40 liter for lidt. Ved godt du har svært ved at svare da du ikke kender min tank (det gør jeg ikke engang selv endnu). Skal der laves 60 liter skal jeg bare have købt en 20l dunk mere på et tidspunkt nemlig. Er der en tommelfinger regel?
Er det ikke lidt vanskeligt, at blande vandet i dunke?
Jeg bruger de blå 60L bøtter som bla Metro sælger. Der er en dejlig stor åbning i, når låget er pillet af.

I princippet kan du skifte den procentdel du ønsker 10, 20, 30%, så længe du gør det fast, med det samme interval.
Man hører ofte på RC og andre steder, at man kører med 10% hver uge/14 dag.
Jeg kører med 6% fordi det passer med de bøtter jeg bruger til formålet. 2 x 60L og to andre til det snavsede vand. (På den måde har jeg altid to rene)

Det er en god idé, når du skal beslutte dig for mængden og intervallet, at du vælger noget du ved du kan holde.
Det værste for et revakvarie er ubalancer og en skiftende frekvens af vandskift, kan have betydning.
ÈN dag fra eller til spiller ikke den store rolle, så religiøst er det heller ikke.
ALT i revakvariet drejer sig om stabilitet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Størrelse på osmoseanlæg .

Indlæg af KTR »

Ok. Tak :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"