"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ricordea og lys

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Ricordea og lys

Indlæg af TOSTRA »

Jeg har et par Ricordea Yuma, som jeg er rigtig glad for. Jeg har haft dem i akvariet siden den dag der kom vand i, og de har været med til at fortælle mig, hvornår det var tid til at få flere koraller.
til at starte med havde jeg kun en 10W 3500k sparepære over, og der havde de en lidt kedelig grunbrun farve. Så fik jeg nogle blå og hvide LED strips over sammen med en 35W halogenpære, og der var de stadig den farve.
Så fik jeg endelig lavet min LED lampe. Den startede med at være på 18W blå og hvid, og der fik de pludselig en helt ny farve. Her er et billede, jeg tog for noget tid siden. Den er noget mørkere/dybere i farven i virkeligheden.
Ricordea avatar.png
Ricordea avatar.png (18.33 KiB) Vist 424 gange
Så har jeg læst lidt op på det, og fundet ud af, at mange får mere farve på deres Ricordea'er ved at give dem mere lys.
Jeg er jo som sagt rigtig glad for farven på mine, men jeg vil gerne have dem lidt skarpere.
Så spørgsmålet er, hvor meget lys kan de tåle?
Jeg har lige rykket min største(den på billedet) 10 cm. op mod lyset, så den nu står 10cm fra lampen. Der er 12W hvid, 18W blå og 9W violet i den.
Er det for meget lys for den, tror i? Den får ca. lige så meget flow som før, og det var den meget tilfreds med.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"