"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Her kan I se en udvalgt samling af forummets tråde, der indeholder værdifuld viden
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ole kekkonen »

Bingocaller skrev:Morten og Peter ;)

Lige for at klarificere - den jeg snakker om er den i begge oplever

Hvis det var min balje ville min plan være at hælde noget Jørgen vand i - stoppe med Carbon - stoppe med po4 fjerner og så dumpe et par ÆGTE mexi snegle i til at tage de små alger der måtte komme

Prøvede forresten også med 3 dages mørklægbing - virkede heller ikke
jørgen vand?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Bingocaller »

Ja det der sango kai noget jeg aldrig nåede at prøve
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg kan godt huske,dem du snakker om og dem du Havde de var svaere at komme af med.det var noe Bakterie Belaegning og en chrysophyte lyder som et godt Bud.chrysophyter er mer Almindelig i Ferskvand og jeg mener de Ikke er SAA Almindelig igen i saltvand Men det kan vaere i har vundet Lotto
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Petercw »

Jeg tror at du har ret :wink:
Som sagt er mine på retur og jeg har gjort følgende:

Skruet ned for skummer, så den skummer meget tørt.
Stoppet med Rowa.
Stoppet med carbon.
Tilføre sango complete og HED (de to typer)

Det er vel egentlig præcis det du taler om?

Det er i øvrigt med hjælp fra Peder, så jeg skal ikke tage æren selv :K
Min NO3 ligger nu på 2-3 ppm i stedet for 0,0

Ved i hvor i Jylland man kan få sådan nogle snegle?
Jeg har ikke kunne finde dem før.

Jeg har i øvrigt også forsøgt med at dosere bakterier (ca. 6 måneder siden)
De bakterier på KZ flasker, Rowa og Seaklear gjorde kun tingene værre. benzin på bålet, som du selv skrev tidligere :hehe:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af KasperT »

Nordic reef plejer at ha Mexikanske turbo snegle.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Bingocaller »

Petercw skrev:Jeg tror at du har ret :wink:
Som sagt er mine på retur og jeg har gjort følgende:

Skruet ned for skummer, så den skummer meget tørt.
Stoppet med Rowa.
Stoppet med carbon.
Tilføre sango complete og HED (de to typer)

Det er vel egentlig præcis det du taler om?

Det er i øvrigt med hjælp fra Peder, så jeg skal ikke tage æren selv :K
Min NO3 ligger nu på 2-3 ppm i stedet for 0,0

Ved i hvor i Jylland man kan få sådan nogle snegle?
Jeg har ikke kunne finde dem før.

Jeg har i øvrigt også forsøgt med at dosere bakterier (ca. 6 måneder siden)
De bakterier på KZ flasker, Rowa og Seaklear gjorde kun tingene værre. benzin på bålet, som du selv skrev tidligere :hehe:
Præcis den opskrift
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

KasperT skrev:
pederrevnørd skrev:Side 1 opdateret med KasperT's fine billede af Lobophora :GO

Mvh
Peder
Det er super, skal nok lige skrive hvad der virker.
Min Mithrax ser ikke ud til at gide spise det.
Prøver med et pindsvin som de foreslår på RC.
Går det helt galt og invadere baljen bliver sidste udvej en Naso som flere har heft held med på RC, synes bare det er lidt voldsomt at købe en Naso bare for det når jeg kan se folk har svært ved at få den til at overleve i længden :-(
Stenene er limet fast i baljen og det sidder på et stort område, så manuel fjerning bliver nok svært og andre skriver også at de ikke har haft held med det.
Side 1 er nu opdateret med KasperT input :y
Tak Kasper
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af MoG »

Hej Folkens...

Et lidt forsinket svar ...

Først og fremmest kan jeg oplyse at det har udviklet sig en smule - i negativ retning. Desværre.

Jeg piller rowa fra i morgen og tømmer reaktoren, da det alligevel er tid til skift.

Peter: Det lyder til at være meget ens, vores problem. Så hvis det virker for dig, kunne jeg prøve at gå i samme retning.

Peder: Har ikke mange koraller pt. En enkelt euphylia, et par monti, en millepora lidt skiver mm. Der er fuld polypudfoldelse, men de er lidt blege.

Bingo: Jeg prøvede også tre dages mørke uden nogen form for effekt.

ole: Hvis den er silikatbaseret, hvordan lader det sig gøre? jeg kører jo med friske filtre på osmoseanlægget med silicat filter mm.? Problemet havde jeg ikke i det gamle akvarie..
Morten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ole kekkonen »

MoG skrev: ole: Hvis den er silikatbaseret, hvordan lader det sig gøre? jeg kører jo med friske filtre på osmoseanlægget med silicat filter mm.? Problemet havde jeg ikke i det gamle akvarie..
som jeg skrev er det ikke den opløste nœring der er problemet men mangel på herbivore.har du målt for silikat??? destilleret vand er rent,hvis det ikke hjælper med at hælde det på og hæve kh kan vi kigge på systemet mer i dybden hvis du vil
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Petercw »

Hej Morten,

Det lyder til at være meget lig det jeg har også.
Mine zoa er fine, men en smule blege. De fleste koraler er faktisk mere eller mindre blege, men jeg kan se at det går i den rigtige retning.

Jeg kan indskyde at jeg også bruger lidt phyto plankton. Det har jeg gjort i små mængder de sidste 2 uger. Præcis hvad der virker ved jeg ikke, men noget rigtigt sker der altså.

Måske det er nok at skrue ned for skummeren, phyto og stoppe med rowa.
Måske behøves det ikke at tilsætte kunstig næring.

Phyto giver vel også en form for næring, gør det ikke?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af MoG »

ole: Ok. Jeg har ikke noget testsæt for silikat. Må lige se om der var en i nærområdet der skulle have sådan et. Destilleret vand ved jeg ikke lige hvordan jeg skulle skaffe, uden at købe mig fattig. Har ikke lige adgang til det. Eller dvs. apoteket tager 80kr for 5 liter!! :biggrin: :biggrin: så det koster lidt med mine ca 850-900liter, hvis der skal laves større vandskifte med det...

Peter : Jeg hiver også rowaen af.. men kan man egentlig ikke sætte fodringen lidt op?
Morten
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Petercw »

Uden at være sikker, så tror jeg at mere foder vil øge din po4, mere end no3.
Jeg ved ikke hvor meget du fodre, men jeg fodre selv omkring 3 gange dagligt. Det kan systemet let bære. Frost foder giver vidst mere po4 end flage foder, så måske mere flage foder kan virke?

Blot mine tanker. Nogen må rette mig, hvis jeg tager fejl.
Under alle omstændigheder får du ammonium, når dine fisk spiser. Det giver jo no2 og no3, men som ole er inde på så er det jo ikke kun de typer koralerne vil have.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ole kekkonen »

MoG skrev:ole: Ok. Jeg har ikke noget testsæt for silikat. Må lige se om der var en i nærområdet der skulle have sådan et. Destilleret vand ved jeg ikke lige hvordan jeg skulle skaffe, uden at købe mig fattig. Har ikke lige adgang til det. Eller dvs. apoteket tager 80kr for 5 liter!! :biggrin: :biggrin: så det koster lidt med mine ca 850-900liter, hvis der skal laves større vandskifte med det...
det var kun for at erstatte det vand der fordamper,silvan må vel ha det,større vandskift gør vandet langt fra det jeg vil kalde nsw.problemet burde heller ikke være noe kronisk ved konstant brug af rowa
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ole kekkonen »

Petercw skrev:men som ole er inde på så er det jo ikke kun de typer koralerne vil have.
alle koraller kan optage nitrogen forbindelser ifra vandet men det er ikke nok at opfylde de fleste metaboliske krav
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af MoG »

Peter: ja det giver jo mere no3 og po4.. Tror dog lidt at jeg har den udfordring, at jeg kun har 3 fisk i 850-900liter vand og har en 1700liters skummer .. Synes jeg fodrer ret meget, taget i betragtning at jeg kun har 3 fisk.. Men har stadig ingen alger på ruder osv.. Der går snildt en uge før jeg skal bruge magneten! Så det er måske svært at prøve at få mere næring i vandet via fodring som det er nu!

Ole: jeg må lige få målt for silikat ! Og ellers må jeg prøve at se om jeg kan fremskaffe noget destilleret vand.
Morten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ole kekkonen »

MoG skrev: Ole: jeg må lige få målt for silikat ! Og ellers må jeg prøve at se om jeg kan fremskaffe noget destilleret vand.
det er en god start vil jeg mene,jeg bruger at hene 8 stk 5 liters dunke engang om ugen.Belægningen på dine sten er silikat baseret fjerner du dens føde burde det aftage MEN der er ingen garantier og jeg er ikke sikker på effektiviteten,algen associerer til det bentiske og ikke phytoplankton algen kan vokse og reproducere uden at have noe med vandet at gøre
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af MoG »

Hhmmmm... Er ikke helt 100 % med på hvad du mener .. Er nogenlunde med, men ikke helt! :biggrin:
Jeg prøver som sagt lige i første omgang at få målt silicat, for at kunne be- eller afkræfte om belægningen er silicatbaseret .. Det er vel det nemmeste , så det er muligt at se om det er synderen..

Uanset hvad der er galt , om den er silikat baseret eller belægningen skyldes for lidt næring i vandet, skal der ske et eller andet! Det begynder at irritere mig, da det hæmmer kalkalgerne..
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Hej morten,

Sandsynligheden for at det er Silikat er tæt på nul. Du har brugt Rowa, og så vidt jeg husker fjerner det også det. Du bruger osmose vand, hvilket er fint nok.

Vi er flere der har set præcis de alger/bakterier grundet næringsmangel. Undskyld kære Ole, jeg er ikke enig med dig her.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af MoG »

Hej Peder !

Altså, jeg er jo lidt splittet. Kan se at dem Ole henviser til, klart ligner dem jeg har .

DOG, må jeg sige at jeg nok hælder mest til den med næringsmangelen . Min begrundelse for at gøre det er, at jeg som sagt ikke rigtig nogen alger har på ruder mv. OG at mine koraller er lidt blege ... Dette peger jo lidt i retning af at jeg ikke har megen næring i vandet. Udover omtalte "belægning" , har jeg ingen algevækst nogen steder.

Jeg får dog lige målt for silicat, da det jo ingenting skader lige at måle efter ...
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Det synes jeg er en god fremgangsmåde. Og kan sagtens forstå dig - Ole er vores "orakel" herinde på masser af alger og specielle dyr :-)

Held og lykke, og kom venligst tilbage med dine findings - så vi kan lære af det.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af PoulD »

Jeg er på vildt tynd is her, men silikat kan vel komme ind på et par andre måder end med vandet? Nogle af de LS Morten har brugt i baljen er vist keramik. Er det f.eks. tænkeligt at sådan noget keramik kunne være lavet på et siikatbaseret råmateriale? Hvis det er, vil det vel fomentlig også være muligt for diatomer at trække silikat ud af det?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Hvad så Morten (MOG)

Nogen findings ?

mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af MoG »

Nææ.. Ikke helt endnu! Pillede Rowa'en fra for en lille uges tid siden... Kan ikke rigtig se nogen forandring endnu... Så jeg afventer lige! :wink: men skal nok komme med Update! :biggrin:

Nogen bud på hvor længe der går før man burde kunne se en ændring?
Morten
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Petercw »

Morten hvordan ser det ud med næring?
Hvis der ikke er mere næring end sidst, så burde der jo heller ikke være en forskel.
Mit er virkelig ved at blive pænere, efter at jeg har skruet ned for skummer. Før tømte jeg kop hver dag, sådan cirka. Nu kan jeg gøre det hver trejde dag. Der er så desværre kommet lidt cyano. Om det er OD af sangokai, det er måske muligt.

Men siden der kom næring, så har de alge agtige ting, som du skriver om, været på tilbagetog hos mig.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Petercw skrev:Morten hvordan ser det ud med næring?
Hvis der ikke er mere næring end sidst, så burde der jo heller ikke være en forskel.
Mit er virkelig ved at blive pænere, efter at jeg har skruet ned for skummer. Før tømte jeg kop hver dag, sådan cirka. Nu kan jeg gøre det hver trejde dag. Der er så desværre kommet lidt cyano. Om det er OD af sangokai, det er måske muligt.

Men siden der kom næring, så har de alge agtige ting, som du skriver om, været på tilbagetog hos mig.
Glæder mig at høre Peter :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af PederP »

MoG skrev:Nææ.. Ikke helt endnu! Pillede Rowa'en fra for en lille uges tid siden... Kan ikke rigtig se nogen forandring endnu... Så jeg afventer lige! :wink: men skal nok komme med Update! :biggrin:

Nogen bud på hvor længe der går før man burde kunne se en ændring?
Hej Morten.

Jeg fik rettet op på samme fosfat problem fra starten af December. Jeg brugte det meste af efteråret på at trappe ned på Rowa, da jeg var for tykhovedet til at indse, at selv de par spiseskefulde jeg kørte med til sidst stadig var unødvendige.
Nå - men. Stoppede som sagt Rowa helt i starten af dec., og (med et ugentligt vandskifte) så fik jeg en ekstra gave ca. da juleferien startede, i form af farver og glas der ikke skulle skrabes hver dag :GO

Kan i øvrigt tilføje at jeg lavede noget der var endnu værre, da jeg kørte med et kul/rowa mix. Jeg fandt i går nogen billeder af mine koraller fra dengang. SHIT hvor de ser hvide og halvdøde ud!!
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Meller »

Jeg har snakket lidt med peder, og jeg har et problem, et stort problem, det er stået på siden sidst i december, og det er ikke rigtigt blevet bedre....

Jeg måler med salifert:
NO2 = 0
NO3 = 0

og med wave:
PO4 = 0

ved godt waves testsæt nok ikke rigtigt dur til phosphat :-/

nå men her er nogle billede af det helvede der lige nu er i min tank

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Kan algerne være skyld i min Acro ser sådan ud? eller hvordan kan det være?
Billede[/quote]

Det skal nok lige siges at i denne periode har jeg haft meget god koral vækst i forhold til hvad jeg normalt har oplvete, det kan man bla se på billede to hvor acroen har meget store vækstspidser, den har vokset en 2-3 cm i denne periode, og nogle grene endda længere...
Senest rettet af Meller ons 12. mar 2014 15:37, rettet i alt 1 gang.
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Hvad siger i andre til ovnst. Alger.

Efter min bedste overbevisning er der tale om mindst 3 typer samtidigt.
Bryopsis/trådalger cyano og Dino

Ingen No3, Po4 måles med dårligt testsæt.

Kur, som forslag herfra:
Manuel fjernelse.
Mindre lystid
Øget Rowaphos mængde ?
Check for metaller i nærheden, eller i baljen.
Check osmosevand
Fodring er iflg ejer minimal.
Flere CUC
Hvilket lys er over baljen ?

Kom nu, og hjælp manden - det er da et algeangreb som skal fjernes. :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Meller »

Der er jo så min kant rundt om akvariet som højst sandsynligt nok afgiver noget jern til blajen, den bliver skiftet imorgen når der er noget lys :-)
som snakket om i telefonen er lystiden skruet ned til 7 timer, og der er 1 times blå lys på hver side af det :-) (der er 2 hammerhead over, hvor der sider 6x3W blå og 6x3W hvide i hver, og så er der et LED "rør" til før og efter de 7 timer som er på 5W tror jeg)
Cyano er der heldighvis meget lidt af og tror jeg har fået alt cyano fjernet manuelt :-)
og ja der fodres kun en enkelt gang dagligt, og fodret er væk på 2-3 min.
osmosevand er målt til 008, så det nok ikke der problemet er, så det er sikkert den kant jeg har på omkring akvariet, men det jo ikke sikkert :-(
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af PederP »

Hvad med at suge bundlaget op? Det plejer at kunne rumme meget dårligdom.. Selvom fodret hurtig bliver spist, så havner det jo der efter en tur gennem fiskene.

Vi snakkede i en anden tråd om at din Kh dagligt svinger mellem 7 og 11. Det kunne måske også spille en rolle i udseendet på dine koraller?
I en lille balje kan korallerne IMO også være det der ligger til grund for algerne, hvis de går til.
Senest rettet af PederP søn 16. feb 2014 08:48, rettet i alt 1 gang.
Besvar

Tilbage til "Læsehjørnet"