"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvordan tager man GODE billeder

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af minedykker »

Tænker om der er nogen som har en fotobaggrund, som kunne tænke sig at hjælpe / lære os normale mennesker at tag nogen gode akvariebilleder, tror ikke jeg er den eneste der ikke kan finde ud af, at tag et billede hvor vi får de rigtig farver med, vil gerne ligge hjem og akvarie til og kaffe og kage får at bruge nogen timer i selvskab med nogen der kan fortælle vise og lære fra sig i kunsten at tag god billeder.
så hvis der er nogen der vil være med så må i enlig sige til.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af KasperT »

Jeg havde også svært ved farverne, men et godt spejlrefleks har hjulpet meget.
Man kan sikkert også med mindre kamera med den rigtige indstilling og efterbehandling.
Men med mit nye kamera kommer det næsten af sig selv.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af minedykker »

har selv et spejlrefleks men det har ikke gjort mig til en 100 meter i at tage billeder Hehe så kunne rigtig godt tænke mig at lære det ordenligt så man kan arbejdet med billede bagefter i et program men for det bliver helt kanon så kraver det jo at det første billede i raw format er godt og skarpt så man kan arbejdet med det og det er det jeg søger en der kan vise hvordan vi arbejder med lys, iso, og blænde det er det jeg søger.
for synes ikke at billederne får farverne med når man bare sætter alt på auto og så skyder et billede.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af Petercw »

Jeg har det på samme måde.
Jeg har et ok kamera og nogle forskellige linser, helt op til 300mm, men de bliver alle grimme, uanset om det er 50, 75, 100mm linse osv

Farverne er utydelige og lyset og de rigtige faver på koralerne kan ikke ses på billederne.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af minedykker »

nemlig og det er der jeg tænkte på om man kunne finde en der vist noget om det og var god til det der gerne ville lære fra sig
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af den_ »

Der hvor kamera'er fejler er ofte på grund af hvidbalancen. Nå vi tager billeder i raw format tillader det også at redigere meget på billede uden kvali på billede sænkes, men nå det så er sagt så vil jeg sige at selve programmet man bruger til at redigere billede i også har en betydning, har altid brugt adobe ligthroom til at redigere billeder i med hensyn til lys og farver. Men efter min bærbar stod af har jeg måtte finde en af de gamle bærbar frem og de kan ikke træk det program ordenligt, så der har jeg måtte finde andre programmer til det og det kan bestemt ses på billederne..
Du kan sagens tage billeder i auto men hvidbalancen skal hjælpes og de fleste spejlrefleks kamera har du denne mulig for enden at sætte den manuelt eller lade kamera finde ud af det, dette skal gøres inde i en af menuerne på kameraet der har med hvidbalancen at gør, nå den er funde skal du som regelt tage et billede af en neutral farve, der kan man evt. tage et stykke hvidt plast låg og holde det ned i bajlen også billede af det så skulle kameraet gerne vide hvordan farven hvid ser ud. Derefter kan du tage billeder af det ønsket. Dette er ikke sagt at billeder står perfekt i farverne men det er en hjælp på vej og resten kan gøres via programmet på computeren. Det kan også være at man skal skyde billederne i sport funktionen da tingene jo bevæger sig, her skal hvidbalancen også indstilles.

Nå alt dete er sagt så er jeg ikke selv den bedste til at tage billederne og vis jeg har sagt noget forkert så ret min endelig.

Jeg har selv tænke på at lave ligende tråd for at få den hjælpen hånd til det perfekt billede.
Men tro det er svært at give en præcis opskrift på hvad kameraet skal indsilles på, da der er flere faktore der spiller ind så som objektivitets kvali, lys og ligende.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af minedykker »

Helt sikkert vil da prøve at lege med den hvid balance der bruger photoshop cs 6 så der er en del mulighedder der i som jeg må sætte mig ind i.
Men ja tror heller ikke man kan sige stil den på det og det så får du altid flotte billeder, men tænker der måske er nogen grund ting man kan gøre med et standart spejlrefleks og med andre digitale kamara som gør at man kommer tætter på billede.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af den_ »

Jeg har lige lavet en tråd på et fotoforum som jeg er medlem af så kan vi håbe at der kommer lidt guldkorn derfra, hvis der gør skal jeg nok poste det her inde..
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af minedykker »

Lyder rigtig godt vil jeg glæde mig til håber der kommer noget brugbart ;0)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af KasperT »

Synes ikke jeg har problemer med farverne med mit kamera uden at pille ved hvadbalance.
Har lige en grøn monti som jeg ikke kan fange farven på men ellers :-)
Måske det har noget med lampen at gøre også.
Men skal have taget en masse billeder den næste tid, så kan jeg da lige notere indstillinger og objektiv hvis det har interesse.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af pasex »

Jeg bruger min galaxy s4 til alle billeder. Og lightroom til at pudse dem af. Fungere fint her. Er spejlreflekskamera kamera er bare en Kasse elektronik. Du kan ikke bare tænde og tage på auto og regne med de bliver fotograf skarpe. Derfor solgte jeg mit. Duncan meget nemmere lære og arbejde i et program og så klare det hele gennem der. Kan prøve at ligge et eksempel op senere hvor det ene er der rå fra mobilen og det andet har Været igennem lightroom.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af Hougaard »

http://saltvandswiki.dk/wiki/Hvordan_ta ... variefotos" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af AndersGS »

SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af SørenF »

:GO
Men mon lyset fra LED lamper kan drille? Synes man nemt får taget nogle meget blåviolette billeder, som man ikke så i HQI-alderen.
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af pasex »

SørenF skrev:
:GO
Men mon lyset fra LED lamper kan drille? Synes man nemt får taget nogle meget blåviolette billeder, som man ikke så i HQI-alderen.
Det gør man. Jeg tager flere billeder leverer hinanden alle bliver forskellige grundet led lyset.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af Dezon »

http://digital-photography-school.com/m ... first-dslr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.slrphotographyguide.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hvordan tager man GODE billeder

Indlæg af Steen »

http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Ex ... arium.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Billeder"