"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Paletkirurg ikke reefsafe

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:Med disse input, og hvad StarF tidligere har sagt, er der vel ingen anden udvej.
Det er så sjovt den nok enestefisk i baljen som min kone holder af..... Så fred i baljen, eller i huset..... Lol :-)
Der mangler 6 kr. i kaffekassen. Jeg tror du blir nødt til at fyre ham rumæneren nede på lageret. Man har jo før hørt om rumænere der har stjålet, og min grandkusine har faktisk personligt oplevet det. Behøver du flere beviser?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af khl »

pederrevnørd skrev:Med disse input, og hvad StarF tidligere har sagt, er der vel ingen anden udvej.
Det er så sjovt den nok enestefisk i baljen som min kone holder af..... Så fred i baljen, eller i huset..... Lol :-)
Jeg ville tage alle mine koraller op af baljen og kører dem til Hillerød, dermed opnår du en glad kone og en fisk der ikke tager dine koraller
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
pederrevnørd skrev:Med disse input, og hvad StarF tidligere har sagt, er der vel ingen anden udvej.
Det er så sjovt den nok enestefisk i baljen som min kone holder af..... Så fred i baljen, eller i huset..... Lol :-)
Der mangler 6 kr. i kaffekassen. Jeg tror du blir nødt til at fyre ham rumæneren nede på lageret. Man har jo før hørt om rumænere der har stjålet, og min grandkusine har faktisk personligt oplevet det. Behøver du flere beviser?
Tak for den fantastiske bevisførelse :GO
khl skrev:
pederrevnørd skrev:Med disse input, og hvad StarF tidligere har sagt, er der vel ingen anden udvej.
Det er så sjovt den nok enestefisk i baljen som min kone holder af..... Så fred i baljen, eller i huset..... Lol :-)
Jeg ville tage alle mine koraller op af baljen og kører dem til Hillerød, dermed opnår du en glad kone og en fisk der ikke tager dine koraller
Kurt,

Kan vi ikke gøre det omvendte - jeg kører konen til Hillerød istedet :scream:

Tak for input allesammen - jeg vil gerne se hvad/hvem der spiser, førend jeg træffer en beslutning.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af khl »

jamen det dur jo ikke, min er mindre en din, og her taler jeg om paletten :T
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af pederrevnørd »

:wc: Ok, jeg bøjer mig og giver jer ret.
Har netop set min ellers elskede Palet bide 2 gange i en ny mega Hydnopora, for bagefter at tage en bid af en tilfældig Acan..... :wc:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af Petercw »

Jeg har to små paletter i min balje. De er opføre sig normalt stille og roligt, men når jeg tager alge skraberen frem, går de helt amok. De svømmer rundt om den og tæver løs på den med halerne, så de selv er ved at springe over vandet og slå skraberen ud af hånden på mig. Hvis jeg samtidig får hænderne i vandet tæver de også løs på mig. De er endnu ikke mere end 6 cm.

Det er virkelig morsomt at se. Aldrig har jeg set fisk gå sådan amok, så de triller rundt helt ude af kontrol.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af SørenF »

pederrevnørd skrev::wc: Ok, jeg bøjer mig og giver jer ret.
Har netop set min ellers elskede Palet bide 2 gange i en ny mega Hydnopora, for bagefter at tage en bid af en tilfældig Acan..... :wc:
Damn, Peder, men så er konen da renset for mistanke :wink:
En hård beslutning venter, hvis din palet er lige så elsket som min (trods min brors påstande om at det er en Disneyficeret fisk :snooty: ).
For det er kære dyr - lidt ligesom konerne..
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af SørenF »

Petercw skrev:Jeg har to små paletter i min balje. De er opføre sig normalt stille og roligt, men når jeg tager alge skraberen frem, går de helt amok. De svømmer rundt om den og tæver løs på den med halerne, så de selv er ved at springe over vandet og slå skraberen ud af hånden på mig. Hvis jeg samtidig får hænderne i vandet tæver de også løs på mig. De er endnu ikke mere end 6 cm.

Det er virkelig morsomt at se. Aldrig har jeg set fisk gå sådan amok, så de triller rundt helt ude af kontrol.
Det er virkelig en sjov fisk, som bliver svær at undvære. Men der er vel heller ingen garanti for at de udvikler dårlige vaner? Min har, så det er jeg nødt til at forholde mig til.
Hyggeligt at du kan have to gående sammen.
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af pederrevnørd »

Haha,

Jep, jeg holder/holdt da i min palet. Nu er tiden kommet til at denne her skal væk, desværre.
Men det betyder trods alt ikke at der ikke kommer 2-3 baby paletter tilbage i baljen.
Jeg håber og tror at det er alderen(fiskens) og den mindre mængde alger der gør at den store er begyndt at spise koraller.

Personligt synes jeg en palet er mindst lige så smuk, om ikke smukkere end en hvidbrystet fx.

Og enig mht konerne :biggrin:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af SørenF »

Ja, andres erfaringer tyder på at problemet først opstår ved 12-14 cm alderen. Lad os håbe det.
Den flok paletter i énkronestørrelse jeg så for nylig, kunne i hvert fald godt få mig til at satse på det :bouncy:
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af kenneth olsen »

[video][/video]

Video bevis skudt her i aften!!....
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af Petercw »

Den går godt nok til den, hva Kenneth!
Hvordan kan det være at alle disse tilfælde kommer frem netop nu?

Det kan vel knap nok være, at alle jeres paletter er begyndt at spise Zoa' på samme tid. Måske det er terrorister og det drejer sig om de her "sleeper cells" og de alle går til angreb på samme tid? :K
Mon de har sendt hemmelige tegn til hinanden? :hehe:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af StarF »

Jeg har sagt det i flere år snart, men der er ikke rigtig nogle der har troet på det... Har af denne grund ikke haft pallet fisk i 3-4år.
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af SørenF »

Taget på fersk gerning dér! :sneaky:
Men den Xanthurum holder sig da sandelig heller ikke tilbage! :KP
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4021
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af Engelquist »

Petercw skrev:Den går godt nok til den, hva Kenneth!
Hvordan kan det være at alle disse tilfælde kommer frem netop
Det er heller ikke noget der kommer frem nu... Det har været gængs viden, i årevis, at paletter ændre adfærd når de når en vis størrelse. Der har været skrevet om det før- helt tilbage i det hedengagne nordic reef, skrev BL.a jeg om mine kvaler med en palet der var blevet for stor og pludselig fik smag for lps. Også dengang skrev flere i tråden at de havde oplevet det samme...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af MoG »

Men det er da lidt morsomt at "halvdelen" af Saltvandsforum pludselig vil af med deres paletter!! :biggrin: At det sådan lige med ét , bliver et problem! :wink:
Morten
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af Petercw »

MoG skrev:Men det er da lidt morsomt at "halvdelen" af Saltvandsforum pludselig vil af med deres paletter!! :biggrin: At det sådan lige med ét , bliver et problem! :wink:
Præcis hvad jeg mener :GO
Jeg ved sgu da godt, at verdens paletter ikke pludselig erklære krig imod lps :T
Jeg mener at det er morsomt, at det kommer frem nu som et problem for mange samtidig.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af Ryom »

Jeg har nu ikke tænkt mig at skille mig af med min. Før det bliver taget på fersk gerning med tænderne i kagedåsen hehe
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af AndersGS »

MoG skrev:Men det er da lidt morsomt at "halvdelen" af Saltvandsforum pludselig vil af med deres paletter!! :biggrin: At det sådan lige med ét , bliver et problem! :wink:
Sådan har det været længe ;)

Jeg ser da ingen grund til at skille sig af med paletter der ikke gør noget. Opstår problemet er det jo vare at handle derefter. Det er jo ikke sådan at de æder en koral på en nat.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af MarkBruhn »

MoG skrev:Men det er da lidt morsomt at "halvdelen" af Saltvandsforum pludselig vil af med deres paletter!! :biggrin: At det sådan lige med ét , bliver et problem! :wink:
Det er fordi at mange herinde er nogle medløbere.
Hvis en medakvarist de ser op til gør et tiltag eller har en holdning, så følger de efter med det samme uden tøven.
Dette gælder specielt ved tilsætningerne til baljen, som der er set utallige eksempler på og så nu med paletten.
Er spændt på at se hvad den næste dille bliver. :-) Måske at køre skummeren på tænd/sluk ur. Hvem ved. :-)

God Søndag til jer alle.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af AndersBoerglum »

MarkBruhn skrev:
MoG skrev:Men det er da lidt morsomt at "halvdelen" af Saltvandsforum pludselig vil af med deres paletter!! :biggrin: At det sådan lige med ét , bliver et problem! :wink:
Det er fordi at mange herinde er nogle medløbere.
Hvis en medakvarist de ser op til gør et tiltag eller har en holdning, så følger de efter med det samme uden tøven.
Dette gælder specielt ved tilsætningerne til baljen, som der er set utallige eksempler på og så nu med paletten.
Er spændt på at se hvad den næste dille bliver. :-) Måske at køre skummeren på tænd/sluk ur. Hvem ved. :-)

God Søndag til jer alle.
Ja sørgeligt, men sandt :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af StarF »

MarkBruhn skrev:
MoG skrev:Men det er da lidt morsomt at "halvdelen" af Saltvandsforum pludselig vil af med deres paletter!! :biggrin: At det sådan lige med ét , bliver et problem! :wink:
Det er fordi at mange herinde er nogle medløbere.
Hvis en medakvarist de ser op til gør et tiltag eller har en holdning, så følger de efter med det samme uden tøven.
Dette gælder specielt ved tilsætningerne til baljen, som der er set utallige eksempler på og så nu med paletten.
Er spændt på at se hvad den næste dille bliver. :-) Måske at køre skummeren på tænd/sluk ur. Hvem ved. :-)

God Søndag til jer alle.
præcis!
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af Steen »

MarkBruhn skrev:
MoG skrev:Men det er da lidt morsomt at "halvdelen" af Saltvandsforum pludselig vil af med deres paletter!! :biggrin: At det sådan lige med ét , bliver et problem! :wink:
Det er fordi at mange herinde er nogle medløbere.
Hvis en medakvarist de ser op til gør et tiltag eller har en holdning, så følger de efter med det samme uden tøven.
Dette gælder specielt ved tilsætningerne til baljen, som der er set utallige eksempler på og så nu med paletten.
Er spændt på at se hvad den næste dille bliver. :-) Måske at køre skummeren på tænd/sluk ur. Hvem ved. :-)

God Søndag til jer alle.
+1 :GO
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af SørenF »

Ja lidt medløberi forekommer vel uundgåeligt, det har de fleste af os formentlig prøvet. Derfor er det altid forfriskende når der bliver sat spørgsmålstegn ved diverse metoder og holdninger.
Det var nu ikke min mening at starte en hetz mod paletter, men blot dele min observation, fordi det måske kunne være relevant for andre.
For mig er det overraskende nyt at en palet måske ikke altid er helt reefsafe; det har jeg nemlig altid troet. Det gætter jeg på at de fleste andre også har troet. Jeg synes der er kommet mange gode input her, nogle tyder endda på, at der er adskillige kirurg-arter, der i nogle tilfælde kan forgribe sig på LPS, det synes jeg da er interessant. Jeg håber generelt at alle læser med kritiske briller og ikke drager forhastede konklusioner.
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af PoulD »

Ryom skrev:Jeg har nu ikke tænkt mig at skille mig af med min. Før det bliver taget på fersk gerning med tænderne i kagedåsen hehe
:GO Heller ikke her.

Og selv om jeg skulle tage den med hele hovedet i kagedåsen vil jeg først være 1oo% sikker på at det virkelig er kage den har i munden og den ikke bare har har snuppet et par myrer eller lign. der havde forvildet sig ned i kagedåsen. Konstaterer jeg så alligevel, at det med sikkerhed er kage den har i munden, vil jeg også være helt sikker på at kagen ikke har nået det stadie hvor der er begyndt vokse lidt grønt på den. Og selv da er det langt fra sandsynligt, jeg ville skille mig af med fisken.

Håber ikke nogen nu tror jeg sympatiserer voldsomt med nazistiske raceideologier, men jeg er en smule imponeret over den forbløffende evne fisk og andre marinedyr har til at holde baljen "ren". Hvis en koral eller en fisk på nogen måde viser svaghedstegn så skal det ædes. Og det kan kun gå for langsomt. Det skal væk inden det forurener og i hvert fald inden det formerer sig med mere ubrugeligt afkom.

Selv grumme ting som crown of thorns og orkaner gør jo noget godt for revet (så længe der ikke er for mange af dem)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af SørenF »

PoulD skrev:
Ryom skrev:Jeg har nu ikke tænkt mig at skille mig af med min. Før det bliver taget på fersk gerning med tænderne i kagedåsen hehe
:GO Heller ikke her.

Og selv om jeg skulle tage den med hele hovedet i kagedåsen vil jeg først være 1oo% sikker på at det virkelig er kage den har i munden og den ikke bare har har snuppet et par myrer eller lign. der havde forvildet sig ned i kagedåsen. Konstaterer jeg så alligevel, at det med sikkerhed er kage den har i munden, vil jeg også være helt sikker på at kagen ikke har nået det stadie hvor der er begyndt vokse lidt grønt på den. Og selv da er det langt fra sandsynligt, jeg ville skille mig af med fisken.

Håber ikke nogen nu tror jeg sympatiserer voldsomt med nazistiske raceideologier, men jeg er en smule imponeret over den forbløffende evne fisk og andre marinedyr har til at holde baljen "ren". Hvis en koral eller en fisk på nogen måde viser svaghedstegn så skal det ædes. Og det kan kun gå for langsomt. Det skal væk inden det forurener og i hvert fald inden det formerer sig med mere ubrugeligt afkom.

Selv grumme ting som crown of thorns og orkaner gør jo noget godt for revet (så længe der ikke er for mange af dem)
Glimrende indlæg :GO
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af pederrevnørd »

Blot en lille update her inden vi alle smider en af vores smukkeste fisk på gaden....

Min smukke palet er stadig i baljen. Jeg tænker at den forgriber sig på koraller, pga mangel på alger i systemet - hvorfor der er blevet fodret mere grønt(kun i baljen) - og 7-9-13 er det gået perfekt siden da.

Så indtil videre får den lov til at blive :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3623
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af nielsk »

Paletkirurgen er jo også helt sin egen i slægt og har en anderledes adfærd end de fisk vi sammenligner den med. Den har mange træk som en sommerfuglefisk.
Det er også en fantastisk flokfisk og elsker selskab af sine egne - blot de introduceres samtidig. Jeg har altid haft 2-4 paletter i mine baljer.
Det er efter min mening en af de absolut smukkeste fisk med en meget interessant adfærd - incl. dens sovemønster.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af Bingocaller »

Hvad Nielsk siger :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Paletkirurg ikke reefsafe

Indlæg af palamo123 »

Jeg skal heller ikke af med min. Enig med Niels.
Vi vil straks se priserne dumper på den blå - :-) Så er det jo perfekt, hvis man skal starte et FOWLR op.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"