"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

Hej forum.

Jeg har en bror som også dyrker hobbyen. Vi har sammenlignet vores refraktometer målinger.
Her stødte vi på noget jeg ikke har hørt omtalt på forum. Jeg målte med mit 1½ promille over hans.
Ved at læse hans manual fremgik det at hans refektometer er specielt til lysbrydning af "naturligt" havsalt, og at det lige netop ville indikere 1½ promille lavere end et alm. salt refraktometer der er lavet efter ren kogesalt (NaCL)

Eftersom det er det naturlige mix vi kører med, så er jeg nu fristet til at skrue lidt op for mit saltindhold, som jo så er 1,0245 og ikke de 1,026 jeg måler.
Men hvad med jer andre? Hvilken skala måler i med?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Ryom »

Go pointe. Jeg har aldrig tænkt over at der kunne være en forskel. Har lige kikke instruktionen til mit refraktiometer. Men der stod ikke kun at det var til laboratoeri brug til måling af salt vand (salt water, der står ikke sea water..) det kan jo egentlig godt forklare den lidt lave KH på lige under 8.
Har dog holdt min måling op imod min gamle flyder på et tidspunkt. Og de passede meget godt overens..
Tror jeg må prøve at køre efter 1,027 og se hvad baljen siger til det..
Senest rettet af Ryom tors 6. feb 2014 14:00, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

Ryom skrev:Go pointe. Jeg har aldrig tænkt over at der kunne være en forskel. Har lige kikke instruktionen til mit refraktiometer. Men der stod ikke kun at det var til laboratoeri brug til måling af salt vand..
Har dog holdt min måling op imod min gamle flyder på et tidspunkt. Og de passede meget godt overens..
Ja, jeg har også købt mit i en saltvandsbutik for 8 år siden, uden at ane at der fandtes to forskellige.
Men det kan forklare at nogen skal bruge flere gram end mig, af samme salt, for at ramme 1.026.
Jeg bruger ca. 35 gram til at ramme en promille på 35 og 1.026 på mit refaktometer, så det har altid virket logisk korrekt.
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af S1m0n »

Vil det sige man burde lægge på omkring 1.027,5 ca. Målt med refraktometer ? Nu har jeg selv et fra fish-street.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af pasex »

S1m0n skrev:Vil det sige man burde lægge på omkring 1.027,5 ca. Målt med refraktometer ? Nu har jeg selv et fra fish-street.
næ, ikke hvis det DU har ER til saltvand læs: akvarie salt vand.

hvor man så finder ud af om det er det ene eller andet, det ved jeg ikke :K
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

Fandt lidt om emnet: http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sakset fra artiklen:
Refractometers can lead to incorrect readings in additional ways and, again, these issues abound for reef aquarists. One is that many refractometers are intended to measure sodium chloride solutions, not seawater. These are often called salt or brine refractometers. Despite the scale reading in ppt (‰) or specific gravity, they are not intended to be used for seawater. Unfortunately, many refractometers used by aquarists fall into this category. In fact, very few refractometers used by hobbyists are true seawater refractometers.

Fortunately for aquarists, the differences between a salt refractometer and a seawater refractometer are not too large. A 35 ppt sodium chloride solution (3.5 weight percent sodium chloride in water) has the same refractive index as a 33.3 ppt seawater solution, so the error in using a perfectly calibrated salt refractometer is about 1.7 ppt, or 5% of the total salinity. This error is significant, in my opinion, but not usually enough to cause a reef aquarium to fail, assuming the aquarist has targeted an appropriate salinity in the first place. Figure 23 shows the relationship between a perfectly calibrated and accurate salt refractometer and a perfectly calibrated and accurate seawater refractometer when the units are reported in salinity.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PoulD »

pasex skrev:
S1m0n skrev:Vil det sige man burde lægge på omkring 1.027,5 ca. Målt med refraktometer ? Nu har jeg selv et fra fish-street.
næ, ikke hvis det DU har ER til saltvand læs: akvarie salt vand.

hvor man så finder ud af om det er det ene eller andet, det ved jeg ikke :K
Man opløser 36,5 gr.ganske almindelig salt i 963,5 mL osmosevand og måler på det. Hvis refraktometret viser 35 promille (~ SG 1.0264 ved 25C) er det korrekt kalibreret til NSW (havvand)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Petercw »

Meget spændende læsning.
Det forklare da hvorfor jeg har målt meget lavere med mit refraktometer, end mine kontrol målinger, med min præcise flyder.

Jeg havde selv købt et refraktometer fra DD og det viste altid lavere, end kontrol målinger. Også målinger lavet hos andre, med deres måle udstyr.

Mit var kalibreret med demi vand, så det burde passe, men gjorde det aldrig. Nu ved jeg hvorfor, tak :beer:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PoulD »

@PeterCW: Arghh, det tror jeg nu ikke. Så vidt jeg kan se er DD kalibreret til NSW, så det burde da netop vise korrekt (selvom nogle andre måske måler 1,5 promille højere). Dog ser det underligt nok ud til at være ved 20 gr. C
dd.JPG
dd.JPG (24.85 KiB) Vist 3887 gange
PS: Og hvis du nu tænker; "Jamen jeg har jo kalibreret det med destilleret vand??!!", så er der ikke noget galt i det. 0 er jo 0 uanset om det er natrium clorid eller andre salte :wink:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af ole kekkonen »

vel ikke så mærkelig eller,sådan en dråbe for densamme temperatur ret hurtig som instrumentet og det vel rumtemp.
læs den her artikkel den forklarer hvorfor det er vigtigt at kalibrere i det område man forventer resultatet vil være i.

http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php#18" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:@PeterCW: Arghh, det tror jeg nu ikke. Så vidt jeg kan se er DD kalibreret til NSW, så det burde da netop vise korrekt (selvom nogle andre måske måler 1,5 promille højere). Dog ser det underligt nok ud til at være ved 20 gr. C
dd.JPG
PS: Og hvis du nu tænker; "Jamen jeg har jo kalibreret det med destilleret vand??!!", så er der ikke noget galt i det. 0 er jo 0 uanset om det er natrium clorid eller andre salte :wink:
Ja, det er netop det refraktometer min bror har, og det som jeg har sammenlignet med mit kogesalts refraktometer.
Men hvis der er flere der som mig har en anden type, så er det lige værd at have med i overvejelserne.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Petercw »

Hvad i al verden kan så få et "ny kalibreret" refraktometer til at vise forkert?
Den viste 1,026 når den rigtigt var 1,022 / 1,023

Jeg troede lige at jeg havde fundet årsagen :wc:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PoulD »

Petercw skrev:Hvad i al verden kan så få et "ny kalibreret" refraktometer til at vise forkert?
Den viste 1,026 når den rigtigt var 1,022 / 1,023

Jeg troede lige at jeg havde fundet årsagen :wc:
Husker godt din salt/Ca tråd. 0,004 SG / ca. 5,3 ppt er altså en målefejl på 15%. Det er ikke så helt lidt. Så vidt jeg husker havde du også 6 saltmålere som alle viste forkert. Ingen tvivl om at noget var/er rivende ravende galt. Har desværre ikke noget godt bud på hvor kæden er hoppet af.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Petercw »

Jeg har fået kontrol målt mit salt, så nu ved jeg hvad jeg kan stole på af udstyr. Min store Tropic Marin flyder var den eneste som passer 100%

Når ikke mere off topic - Beklager :hehe:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Steen »

Petercw skrev:Meget spændende læsning.
Det forklare da hvorfor jeg har målt meget lavere med mit refraktometer, end mine kontrol målinger, med min præcise flyder.
Nu er en flyder ikke det mest præsise, så dette vil jeg tage som et gram salt at du skriver :GO

Jeg har haft flere lyder der alle har vist forskelligt i forhold til hinanden og de alle er blevet lagt på hylden efter jeg har købt et refraktometer som stemmer over ens med andre brugere jeg har checket mit op med.
Jeg kalibrere mit med destilleret vand.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Petercw »

Steen skrev:
Petercw skrev:Meget spændende læsning.
Det forklare da hvorfor jeg har målt meget lavere med mit refraktometer, end mine kontrol målinger, med min præcise flyder.
Nu er en flyder ikke det mest præsise, så dette vil jeg tage som et gram salt at du skriver :GO

Jeg har haft flere lyder der alle har vist forskelligt i forhold til hinanden og de alle er blevet lagt på hylden efter jeg har købt et refraktometer som stemmer over ens med andre brugere jeg har checket mit op med.
Jeg kalibrere mit med destilleret vand.
Du har helt ret Steen. Generelt er flydere ikke de mest præcise, men i mit tilfælde har jeg fået en flyder som passer: http://www.tropic-marin.com/web/english ... /araeo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har besøgt andre, målt deres vand med min flyder og sammenlignet med deres målinger. Min flyder gav altid rigtige resultater, men det gjorde mit refraktometer aldrig.
Det er nok muligt at elektroniske målinger med prober, det er det mest præcise, men det er udstyr som jeg ikke har råd til pt :wink:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af pederrevnørd »

Glem de elektroniske prober, de er fancy - men ikke så stabile som et godt refraktometer.
Det er da rart med lidt lir, har da selv en sådan - og den viser ikke det samme....

Når vi taler Saltvand, så er der 2 ting der skal være stabile og korrekte.
Det er temperatur og saltholdighed. De kommer endda før de tre hellige.

På de 2 områder er der mange der sparer - i min optik er det et forkert sted.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Steen »

Petercw skrev:
Steen skrev:
Petercw skrev:Meget spændende læsning.
Det forklare da hvorfor jeg har målt meget lavere med mit refraktometer, end mine kontrol målinger, med min præcise flyder.
Nu er en flyder ikke det mest præsise, så dette vil jeg tage som et gram salt at du skriver :GO

Jeg har haft flere lyder der alle har vist forskelligt i forhold til hinanden og de alle er blevet lagt på hylden efter jeg har købt et refraktometer som stemmer over ens med andre brugere jeg har checket mit op med.
Jeg kalibrere mit med destilleret vand.
Du har helt ret Steen. Generelt er flydere ikke de mest præcise, men i mit tilfælde har jeg fået en flyder som passer: http://www.tropic-marin.com/web/english ... /araeo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har besøgt andre, målt deres vand med min flyder og sammenlignet med deres målinger. Min flyder gav altid rigtige resultater, men det gjorde mit refraktometer aldrig.
Det er nok muligt at elektroniske målinger med prober, det er det mest præcise, men det er udstyr som jeg ikke har råd til pt :wink:
'

Jeg har en GHL med Salt probe og den har aldrig vist rigtig og jeg har også droppet det.
Væsken man kalibere proben med (PL-Cali50mS) skal ligge i akvarie vandet så den har den helt samme temp som salt proben skal måle.
Man bruger så temp proben fra sin GHL til at dobbel checkke at temp passer med væske og selvfølig også vandet salt proben skal kunne måle.
Når de måler 100% ene kan man kalibere ein probe og efter rigtig mange forsøg over meget langt tid og gennemgang af manualer og forslag fra GHL forumet har jeg bare måtte sande at det kommer aldrig til at lykkes at få lortet til at virke.
Senest rettet af Steen tors 6. feb 2014 22:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

Steen skrev: Jeg kalibrere mit med destilleret vand.
Destilleret ligefrem?? Vil du påstå at du kan se forskel i refraktometeret, på destilleret vand og det RO du bruger til baljen?

Men som artiklen er inde på, så er en kalibrering inden for det ønskede måleområde nok det optimale.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Steen »

Jeg kender rigtig mange der bruger Destilleret vand til kalibrering og JA jeg ville ikke stole på RO vand.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Petercw »

Jeg har kalibreret mit refraktometer, først med RO vand og senere med DEMI vand. Det viste præcis det samme.

Hvilke mærker af refraktometer taler vi så om, når vi taler om de gode og præcise målere? Min fra DD er tydeligvis helt ude i hampen. Jeg passer ellers på mit udstyr og den er kun få måneder gammel.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

Steen skrev:Jeg kender rigtig mange der bruger Destilleret vand til kalibrering og JA jeg ville ikke stole på RO vand.
Ok. Jeg kan bare slet ikke se en forkel i mit refraktometer. Der skal trods alt være så relativt meget opløst i vandet før det er synligt på refraktometeret, at jeg syntes selv hanevand er svært at skelne fra destilleret.
Jeg er fint tilfreds med RO - Og som artiklen påpeger, så skal jeg bare sigte lidt højere :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

Petercw skrev:Jeg har kalibreret mit refraktometer, først med RO vand og senere med DEMI vand. Det viste præcis det samme.

Hvilke mærker af refraktometer taler vi så om, når vi taler om de gode og præcise målere? Min fra DD er tydeligvis helt ude i hampen. Jeg passer ellers på mit udstyr og den er kun få måneder gammel.
Hvis du har noget du VED virker nu, så hold da fast i det. :y
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Steen »

PederP skrev:
Steen skrev:Jeg kender rigtig mange der bruger Destilleret vand til kalibrering og JA jeg ville ikke stole på RO vand.
Ok. Jeg kan bare slet ikke se en forkel i mit refraktometer. Der skal trods alt være så relativt meget opløst i vandet før det er synligt på refraktometeret, at jeg syntes selv hanevand er svært at skelne fra destilleret.
Jeg er fint tilfreds med RO - Og som artiklen påpeger, så skal jeg bare sigte lidt højere :)
Hvis det virker for dig er det jo helt fint. Jeg fik sidst en lille sjat af Lord Mike. En liter koster jo ikke alverden og der er til MANGE kalibreringer.
Ellers har jeg fået min kalibreret hos Thomas Klovnfisk og Decocean Gratis da jeg alligevel var hos dem, de bruger så også destilleret vand.

Mit refractometer er et Aqua Medic
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

Steen skrev: Mit refractometer er et Aqua Medic
Det er mit også. Er dit et "natural seawater" eller et NaCl som mit?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PoulD »

ole. skrev:vel ikke så mærkelig eller,sådan en dråbe for densamme temperatur ret hurtig som instrumentet og det vel rumtemp.
Næeh, måske ikke - set fra den synsvinkel (omend de fleste vel nok har lidt mere end 20 C i rumtemperatur).

Min undren gik mere på om forskellen mellem de 20 gr. og de 25 gr. - som vistnok de fleste andre refraktometre er kalibreret ved - mon ikke tilfældigvis passer nogenlunde med de 1,5 promilles forskel der er til PederP "kogesaltsrefraktometer". Hvis det er tilfældet er det da et genialt markedsføringsstunt fra DD's side.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af ole kekkonen »

:biggrin:
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Petercw »

Der er i øvrigt en god artikel her på RC, hvor Randy Holmes er inde med indspark: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1933819" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:
ole. skrev:vel ikke så mærkelig eller,sådan en dråbe for densamme temperatur ret hurtig som instrumentet og det vel rumtemp.
Næeh, måske ikke - set fra den synsvinkel (omend de fleste vel nok har lidt mere end 20 C i rumtemperatur).

Min undren gik mere på om forskellen mellem de 20 gr. og de 25 gr. - som vistnok de fleste andre refraktometre er kalibreret ved - mon ikke tilfældigvis passer nogenlunde med de 1,5 promilles forskel der er til PederP "kogesaltsrefraktometer". Hvis det er tilfældet er det da et genialt markedsføringsstunt fra DD's side.
Begge blev kalibreret samtidig og med samme vand før vi målte forskellene, så den er god nok.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af pederrevnørd »

Jep

Gør som Randy siger. Han er min GUD :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"