"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Balling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling

Indlæg af Benny »

KasperT, Balling lite kræver IKKE de balling salte som Fauna Marine sælger, Balling lite er bare en mere koncentreret opløsning.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling

Indlæg af Benny »

natriumfrit salt blev brugt i gamle dage, fordi man mente at der ville ske en forskydning af ioner, hvis man ikke brugte natriumfrit salt, men det sker ikke i virkeligheden, så glem alt om natriumfrit salt.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

Benny skrev:KasperT, Balling lite kræver IKKE de balling salte som Fauna Marine sælger, Balling lite er bare en mere koncentreret opløsning.
+1
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

KasperT skrev:Balling lite kræver de balling salte som Fauna Marine sælger.
Det er deres metode med specielt mixede salte der passer der til.

Jeg ville vælge at følge den klassiske balling metode.
Hvis du har et højt Calcium forbrug kan du evt. blande denne mere konsentreret, fx 400 g / l lige som med balling lite.
-1
Brugeravatar
Nygen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 16. maj 2013 22:19
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Odense

Re: Balling

Indlæg af Nygen »

okay så blev jeg da lidt klogere :D jamen så er der ingen ben i at bruge din guide Pasex ;)
http://www.johnnynguyen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

Som skrevet i guiden er mærket ligegyldigt, det er indholdet der er det vigtigste.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Carsten skrev:
Nygen skrev:balling og balling lite hvad er forskellen ?
jeg har anskaffet mig noget alm balling, kan jeg bruge samme guide ?
Ikke noget problem i det.

generelt er man gået væk fra at bruge natriumfrit salt, og det er jo nok det som er forskellen mellem de to typer Balling.

KasperT vil du være så venlig at fortælle mig forskellen mellem de "alm" balling salt og så dem Fauna marina sælger??
Hvis man regner efter så kan deres carbonat mix fx umuligt bestå af rent natrium bicarbonat.
Prøv selv at tjek i fx Aqua Calculator, så kan du se.

Deres metode er jo "hemlig", så jeg ved ikke hvad der præcis er i. Men regnestykket går op hvis man erstatter 12% natrium bicarbonat med natrium carbonat.

Og så er 100 g natrium bicarbonat pr. liter lige over det man max kan opløse ved stue temperatur.
Så derfor holder jeg mig til 84 g / l som i den klassiske opskrift.

Det er bare en vigtig forskel hvis man bruger en beregner til at estimere hvor meget man skal dosere.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Benny skrev:KasperT, Balling lite kræver IKKE de balling salte som Fauna Marine sælger, Balling lite er bare en mere koncentreret opløsning.
Kan vi blive enige om at Balling Lite er et trade mark opfundet af Fauna Marine og at den opskrift i følger er udgivet af dem og bygger på deres salt MIX?

Jeg er sådan set ikke så interesseret i om der er NaCl frit salt med i metoden eller ej. Eller om man bruger to typer magnesium salt.
Og konsentrationerne kan man jo lave som man vil, så længe man ikke kommer mere i end der kan opløses i vand ved stuetemperatur.

Men min påstand er at når i smider 100 g rent natrium bicarbonat i en liter vand fordi i kigger i Fauna Marines Balling Lite vejledning, så følger i ikke længere opskriften.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Her er et par billeder til jer der ikke tror på hvad jeg siger.

Se på den dosis der skal bruges for at hæve karbonat håndheden med 1 dKH i 1000 liter vand med hendholdsvist en blanding af 100 g Fauna Marine Carbonat mix og 100 g rent natrium bicarbonat.
Kigger man i beregneren hvor man definere opskriften kan man også se at 100 g natrium bicarbonat i 1 liter vand giver en 11% overmætning af opløsningen.
Vedhæftede filer
FM balling.PNG
Balling salt.PNG
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling

Indlæg af Carsten »

Det eneste som der måske kan være er at den Natriumhydrocarbonat som han sælger er af en højere renhed end den som der bruges i tabellen.
Men det siger intet om at det som vi køber andre steder er dårligere end det som Aqua Terrashop sælger.

Og det er da også underligt at hvis det skulle være bedre, hvorfor skriver han det så ikke? Og i den liste over indhold som er ved det Baling lite sæt, er det den samme Natriumhydrogencarbonat som er i, som han sælger løst.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Der er jo ikke noget bedre eller dårligere, jeg siger bare, at efter min bedste overbevisning så er det "forkert" at smide 100 g Natriumhydrogencarbonat i 1 liter vand. Man kunne lige så godt nøjes med 84 g da det giver en mættet opløsning.

Der er noget ved FM saltet som gør at der kan opløses mere af de i 1 liter vand.
Og 100 g af FM saltet hæver KH mere end 100 g rent Natriumhydrogencarbonat.

Om det er renheden som du forslår eller om det skyldes tilsætning af natriumcarbonat, det er svært at vide.
Men jeg siger bare at der er forskel på baggrund af de beregninger jeg har lavet og fordi opløsningen bliver overmættet hvis man kigger på fakta for stoffet Natriumhydrogencarbonat.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Jeg tror mixet er lavet sådan for at gøre opskriften nemmere at huske og for at øge konsentrationen så den holder længere.
Det er sådan set også snedigt nok :-)

400 g
100 g
400 g
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Balling

Indlæg af dyne »

Når i skriver balling salte er der så salt i
Hvad så hvis man ikke bruger skummer og så ikke mister noget salt på den bekostning
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Der er flere slags salt. Salt er bare en betegnelse for en gruppe af stoffer i kemi, et af dem et det vi normalt omtaler som salt NaCl.
Men de stoffer vi blandet op i vand når vi laver balling er også salt, bare en anden slags :-)
Gav det mening?
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:Der er jo ikke noget bedre eller dårligere, jeg siger bare, at efter min bedste overbevisning så er det "forkert" at smide 100 g Natriumhydrogencarbonat i 1 liter vand. Man kunne lige så godt nøjes med 84 g da det giver en mættet opløsning.

Der er noget ved FM saltet som gør at der kan opløses mere af de i 1 liter vand.
Og 100 g af FM saltet hæver KH mere end 100 g rent Natriumhydrogencarbonat.
Hvis du kigger på den oprindelige Balling opskrift, så foreskriver han 420gram natriumhydrogencarbonat til 5 liter vand. Det giver præcist 84 gram pr. liter.
Hvor har du fra andet end evt. den beregner, at man skal komme 100 gram i pr. liter.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Balling Lite opskriften:
http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du har en anden reference til Balling Lite opskrift, så vil jeg da gerne have den, men går ud fra det er ovenstående som i følger?
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:Balling Lite opskriften:
http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du har en anden reference til Balling Lite opskrift, så vil jeg da gerne have den, men går ud fra det er ovenstående som i følger?

Den vejledning som vi har brugt i ganske mange år er denne her:
http://www.aquafair.de/info_pages.php/p ... 083742ba14" onclick="window.open(this.href);return false;

Eneste umiddelbare forskel jeg kan se er at den cacl, er markant kraftigere i "lite" udgaven end i den oprindelige
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Den du linker til Carsten er den jeg kalder den klassiske, den jeg argumentere for at folk bruger forkert er Balling Lite som jeg linkede til.

I den klassiske der passer alle beregningerne, så man bare kan bruge de rene salte fra en vilkårlig producent.

Men snakker man Balling Lite, så snakker man altså Fauna Marines metode som antager at man bruger deres salte.
Og deres carbonat mix er altså ikke det samme som Natriumhydrogencarbonat fra en vilkårlig producent.

Men ja, forskellen på de to metoder er:

Kraftigere Ca væske
Kraftigere KH væske som ikke er rent Natriumhydrogencarbonat
I Mg væsken undlader de magnesiumsulfat
Den bruger man ikke NaCl frit salt
Forholdet mellem væskerne og Elements 1-3 er lidt forskelligt mellem de to metoder.

Men min pointe var egentlig bare at hvis man anbefaler folk at gå efter Balling Lite opskriften når de skriver at de har købt salte fra en anden leverandør end Fauna Marine, så mener jeg at man giver dem et forkert råd hvad angår KH væsken.

Jeg skal ikke dømme om noget er bedre end andet, men jeg synes man skal prøve at bruge metoderne korrekt, i hvert fald når man anviser dem til andre.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling

Indlæg af Benny »

KasperT, jeg syntes du hænger dig lidt for meget i detaljer, I Fauna Marines Balling Light metode, skriver de 500g "KH" til en 5 Liter dunk, om det er det ene mærke af Natriumhydrogencarbonat eller det andet, er i min optik lige meget, jeg har brugt Balling Light KH opløsningen i 2,5 år med mange forskellige mærker, og har aldrig set noget bundfald i dunken, så kan kun konstatere at 500g pr. ca. 5 liter er ok, og nu går der jo ikke en halvt år mellem målingerne af KH niveauet i akvariet.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Det er fint du synes det er lige meget, ligegyldige detaljer og at det tilsyneladende virker for dig.
Men det ændre ikke på at man man følger opskriften og metoden forkert.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:Den du linker til Carsten er den jeg kalder den klassiske, den jeg argumentere for at folk bruger forkert er Balling Lite som jeg linkede til.

I den klassiske der passer alle beregningerne, så man bare kan bruge de rene salte fra en vilkårlig producent.

Men snakker man Balling Lite, så snakker man altså Fauna Marines metode som antager at man bruger deres salte.
Og deres carbonat mix er altså ikke det samme som Natriumhydrogencarbonat fra en vilkårlig producent.

Men ja, forskellen på de to metoder er:

Kraftigere Ca væske
Kraftigere KH væske som ikke er rent Natriumhydrogencarbonat
I Mg væsken undlader de magnesiumsulfat
Den bruger man ikke NaCl frit salt
Forholdet mellem væskerne og Elements 1-3 er lidt forskelligt mellem de to metoder.

Men min pointe var egentlig bare at hvis man anbefaler folk at gå efter Balling Lite opskriften når de skriver at de har købt salte fra en anden leverandør end Fauna Marine, så mener jeg at man giver dem et forkert råd hvad angår KH væsken.

Jeg skal ikke dømme om noget er bedre end andet, men jeg synes man skal prøve at bruge metoderne korrekt, i hvert fald når man anviser dem til andre.

SUK!
Jeg orker ikke at diskutere mere med dig om den sag.
Natriumhydrogencarbonat er Natriumhydrogencarbonat uanset om det kommer i en fancy dåse eller i en pose.

EOD
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Fair nok, gider egentlig heller ikke mere, det var egentlig bare for at udrede en misforståelse af metoden.

Konklusionen må være at hvis i har ret, så regner jeg og Aqua Calculator forkert.

I kan jo heldigvis gøre som i vil :-)
Og virker det, så skal man jo ikke lave om på det ;-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Hov fandt faktisk en udtalelse fra Fauna Marine hvor de tydeligt skriver at det er som jeg prøvede at forklare.

http://www.ultimatereef.net/forums/arch ... 04755.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Our products contains different 4 salts , mainly bicarb also carbonates and two others, like Salifert we have a balanced produkt which contains also some Biopolymers"
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Nygen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 16. maj 2013 22:19
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Odense

Re: Balling

Indlæg af Nygen »

okay jeg er lidt forvirret.. i den guide Pasex har lavet står der:

1) Ca
2.0 kg Calcium chloride dehydrate.
25 ml AQUA-Elements 1 (strontium/barium complex)
25 ml AQUA-Elements 2 (heavy metal complex)

2) Kh
500 g sodium bicarbonate.
25 ml AQUA-Elements 3 (iodine/flour complex)

3) Mg
2 kg magnesium chloride hexahydrate.

Og så fandt jeg denne her balling metode på deepoceanshop.dk hvor der står:

358 g calciumchlorid-dihydrat
420 g natriumhydrogencarbonat
122 g natriumchloridfrit havsalt

er 122 g natriumchloridfrit havsalt Mg ??
og hvorfor skal der ikke 2kg Ca og 2kg Mg salt i som den anden?

synes ikke lige det er så nemt som i alle siger det er hehe :P
http://www.johnnynguyen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling

Indlæg af Benny »

Nygen skrev:okay jeg er lidt forvirret.. i den guide Pasex har lavet står der:

1) Ca
2.0 kg Calcium chloride dehydrate.
25 ml AQUA-Elements 1 (strontium/barium complex)
25 ml AQUA-Elements 2 (heavy metal complex)

2) Kh
500 g sodium bicarbonate.
25 ml AQUA-Elements 3 (iodine/flour complex)

3) Mg
2 kg magnesium chloride hexahydrate.

Og så fandt jeg denne her balling metode på deepoceanshop.dk hvor der står:

358 g calciumchlorid-dihydrat
420 g natriumhydrogencarbonat
122 g natriumchloridfrit havsalt

er 122 g natriumchloridfrit havsalt Mg ??
og hvorfor skal der ikke 2kg Ca og 2kg Mg salt i som den anden?

synes ikke lige det er så nemt som i alle siger det er hehe :P

Deepocean opskrift på balling er uden Mg (NEJ, Mg er ikke natriumchloridfrit havsalt), og til den SKAL du selv lave en dunk med Mg.
Men brug den guide du har fået af Pasex. (Den kommer fra mig) :)

Til KasperT, ja det kan godt være at Fauna Marine bruger flere forskellige salte i deres "KH", men så vidt jeg ved er det kun for at buffer PH, da den salt som man normalt bruger til at hæve KH også sænker PH, men der skal man op i meget store mængder for at det sker, om din Aqua Calculator ikke kan regne ved jeg ikke, den er måske mere konservativ i beregningen, af hvor meget salt man kan komme i, før man når til en fuldt mættet opløsning.

Men hvis man nu siger at man bruger flere salte og tilsætter biopolymere, så kan man jo sikkert tage en lidt højere pris :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Benny, der er ikke nogen af dem der sænket pH, men bicarbonate påvirker bare pH i mindre grad en carbonaten gør.
Carbonaten hæver KH dobbelt så meget pr. gram da den kan binde 2 hygrogen ioner mens bicarbonat kun kan binde en.

Jeg medgiver at det sikkert virker fint sådan som du gør, men det er lidt som at lave sin egen opskrift ;-)
Men hvis du faktisk købte fauna marine salt ville du buffe din KH med 15-20% extra med samme dosis.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Balling

Indlæg af PederP »

KasperT skrev:
Carsten skrev:
Nygen skrev:balling og balling lite hvad er forskellen ?
jeg har anskaffet mig noget alm balling, kan jeg bruge samme guide ?
Ikke noget problem i det.

generelt er man gået væk fra at bruge natriumfrit salt, og det er jo nok det som er forskellen mellem de to typer Balling.

KasperT vil du være så venlig at fortælle mig forskellen mellem de "alm" balling salt og så dem Fauna marina sælger??
Hvis man regner efter så kan deres carbonat mix fx umuligt bestå af rent natrium bicarbonat.
Prøv selv at tjek i fx Aqua Calculator, så kan du se.

Deres metode er jo "hemlig", så jeg ved ikke hvad der præcis er i. Men regnestykket går op hvis man erstatter 12% natrium bicarbonat med natrium carbonat.

Og så er 100 g natrium bicarbonat pr. liter lige over det man max kan opløse ved stue temperatur.
Så derfor holder jeg mig til 84 g / l som i den klassiske opskrift.

Det er bare en vigtig forskel hvis man bruger en beregner til at estimere hvor meget man skal dosere.
Grunden til at den oprindelige Balling opskrift er landet på lige nøjagtig 420g pr 5L (84g/L) er at det er en molær opløsning. Det er en god kemi standart for ligevægts beregninger.
Hvis du erstatter en andel af natriumbikarbonat med natriumkarbonat, så skal der kun bruges et halvt mol til at erstatte med, da der er 2 karbonat ioner på saltet.
Men i praksis så betyder det jo kun at man skal bruge 1,25g mindre pr.L for samme karbonat koncentration hvis du f.eks har en 9:1 blanding - og gad vide om det ikke er ud over køkkenvægtens tolerancer?

Jeg kan ikke få det du siger med 12% til at gå op.
Hvis man regner dit eksempel efter, er der i 839ml af en 100g/l natrium bikarbonat 59,93g ren karbonat.
I784ml af en 100g/l karbonat/bikarbonat 12:88 opløsning er der kun 57,17g ren karbonat?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Balling

Indlæg af PederP »

KasperT skrev:Benny, der er ikke nogen af dem der sænket pH, men bicarbonate påvirker bare pH i mindre grad en carbonaten gør.
Carbonaten hæver KH dobbelt så meget pr. gram da den kan binde 2 hygrogen ioner mens bicarbonat kun kan binde en.

Jeg medgiver at det sikkert virker fint sådan som du gør, men det er lidt som at lave sin egen opskrift ;-)
Men hvis du faktisk købte fauna marine salt ville du buffe din KH med 15-20% extra med samme dosis.
Nej, der tager du fejl.

Ikke dobbelt så meget pr. gram, dobbelt så meget pr. mol

Natriumbikarbonat 84g = 1mol
Natriumkarbonat 143g = 1mol
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Balling

Indlæg af SørenF »

Benny skrev: Deepocean opskrift på balling er uden Mg (NEJ, Mg er ikke natriumchloridfrit havsalt), og til den SKAL du selv lave en dunk med Mg.
)
Benny, det natriumchloridfri havsalt indeholder Mg nok til at holde stabile værdier. Derfor har jeg alligevel en dunk Mg ved siden af, men det er ekstremt sjældent jeg har haft brug for at buffe med den.
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

Benny skrev:
Nygen skrev:okay jeg er lidt forvirret.. i den guide Pasex har lavet står der:

1) Ca
2.0 kg Calcium chloride dehydrate.
25 ml AQUA-Elements 1 (strontium/barium complex)
25 ml AQUA-Elements 2 (heavy metal complex)

2) Kh
500 g sodium bicarbonate.
25 ml AQUA-Elements 3 (iodine/flour complex)

3) Mg
2 kg magnesium chloride hexahydrate.

Og så fandt jeg denne her balling metode på deepoceanshop.dk hvor der står:

358 g calciumchlorid-dihydrat
420 g natriumhydrogencarbonat
122 g natriumchloridfrit havsalt

er 122 g natriumchloridfrit havsalt Mg ??
og hvorfor skal der ikke 2kg Ca og 2kg Mg salt i som den anden?

synes ikke lige det er så nemt som i alle siger det er hehe :P

Deepocean opskrift på balling er uden Mg (NEJ, Mg er ikke natriumchloridfrit havsalt), og til den SKAL du selv lave en dunk med Mg.
Men brug den guide du har fået af Pasex. (Den kommer fra mig) :)

Til KasperT, ja det kan godt være at Fauna Marine bruger flere forskellige salte i deres "KH", men så vidt jeg ved er det kun for at buffer PH, da den salt som man normalt bruger til at hæve KH også sænker PH, men der skal man op i meget store mængder for at det sker, om din Aqua Calculator ikke kan regne ved jeg ikke, den er måske mere konservativ i beregningen, af hvor meget salt man kan komme i, før man når til en fuldt mættet opløsning.

Men hvis man nu siger at man bruger flere salte og tilsætter biopolymere, så kan man jo sikkert tage en lidt højere pris :)
som Benny skriver, så kommer min guide direkte fra den opskrift og guide som Benny selv sendte til mig for knap 9 måneder siden, og den har jeg fulgt til punkt og prikke lige siden med klippe stabile værdier som resultat, jeg er først for nyligt begyndt på andre mærker salte i stedet for Fauna Marins egne, jeg kan ikke se eller måle forskel, men vil sige, er du i tvivl så bruger du bare Fauna Marins egne salte, poser så er du godt igang og ja DET er nemt, tråden begynder at blive teknisk og meget nørdet, og det er super med mange forskellige input fra brugere der går rigtig meget op i de små forskelle der findes på produkterne, for en begynder i Balling, så holder du dig bare til opskriften :) du er altid velkommen til at skrive en PM hvis du er i tvivl om noget :) vh Rasmus.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"