"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Acropora - guide til farvetuning

Her kan I se en udvalgt samling af forummets tråde, der indeholder værdifuld viden
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af pederrevnørd »

Farvetuning og guide til Acropora Species

Kære alle,

Som i ved er jeg nærmest SPS fanatiker - men en art skiller sig ud i min bevidsthed, og det er Acropora.
Jeg vil i den efterfølgende tekst forsøge at komme med mine bud på at lave farvetuning (fremme farver) på disse.
Jeg er i øvrigt imponeret over hvor smukke farver der findes i mange akvarier på vores lille forum - rigtigt mange har 'knækket' koden - og flere er på vej.
Dette indlæg indeholder formentlig intet nyt for de garvede, men hjælper forhåbentligt de nyere - og samtidig er det en tråd, hvor vi alle kan debattere, samt lægge billeder af vores Acros udvikling, dvs før og nu billeder.
ydermere opdager vi til stadighed nye ting om denne facinerende koral.
Acropora.jpg
Farvetuning ? er den blå ikke bare blå, og den brune ikke bare brun - og de har da samme behov ? Nej
Med andre ord, så indeholder den Acropora du ser til salg i butikken helt anderledes farver, når den behandles ordentligt - stabilitet og pleje belønnes. Den mørkebrune er måske endda billigere, og er typisk velernæret - hvilket betyder større chance for overlevelse.
Jeg beder jer ikke om at udelukkende købe brune koraller - men blot at bruge mere tid på at se jer for, da flere koraller ved eftersyn er meget mere interessante - og kan ende op med at vise de smukkeste farver, når den i din balje udfolder sin skønhed og sundhed.
download (3).jpg
download (3).jpg (6.67 KiB) Vist 42881 gange
Enkelte vil måske endda finde visse udtalelser ukorrekte - men fx mener jeg at en brun Acropora kan vise sig at være det bedste køb du nogensinde har gjort.
Farvetuning er måske et lidt voldsomt ord, men alligevel kræver disse koraller speciel attention mht
lys, vandkvalitet, vandbevægelse, placering/akklimatisering, sporestoffer og næring og mangel på samme.
Jeg vil ikke gå i dybden på hvert af disse områder - idet disse er beskrevet utallige gange på vores dejlige forum - dog vil jeg ikke undlade at komme kort ind på disse områder.

Vær opmærksom på at det er mine personlige erfaringer og meninger der danner grundlag for dette - hvad jeg videregiver her er ikke den eneste vej til Rom.
Mine anbefalinger på salinity og temperatur er 2x26. Dvs temp. 26 grader, og salinity 1,026.
Udover 'the basics' som jeg kort omtaler, vil jeg efterfølgende beskrive de forskellige farver, og de tiltag vi som akvarister kan gøre, for at fremhæve disse på min yndlingskoral, Acroporaen.
Det skal også siges at dette ikke er en ZEOguide - ønsker man totalt udsultede pastelfarvede koraller, så er dette her ikke tråden.

Det skal ydermere bemærkes at dette ikke er en 'salgstråd' hvor forskellige metoder anbefales, og visse producenter forfordeles fremfor andre.

Sidst men ikke mindst - Acropora bør ikke sættes i baljer som er mindre end 6 måneder gamle.
GBR-Chromis-Viridis-on-purple-Acropora-.jpg
Lys:

Langt de fleste Acroporaer kræver meget lys- og lys af det korrekte spektrum. Kvalitet og kvantitet er afgørende - ligeså er hvileperioden. Overdriv ikke lystiden, som bør ligge mellem 8-12 timer dagligt.
A. Suharsonoi og andre Acroporaer som lever dybere på revet, kræver naturligvis mindre lysstyrke.
Problemet med valg af lys idag er ikke stort - udbuddet er enormt.

T5
Såfremt jeg havde en shallow reef balje, ville jeg personligt vælge T5, det lys bringer smukker farver frem i de fleste koraller og Acropora, og risikoen for at brænde korallerne er langt mindre.

HQI
HQI er en fantastisk lyskilde, men er blevet overhalet indenom af LED - primært pga udgiften til strøm.
Pålidelighed og spredning af lyset er dog stadig i top med disse pærer - specielt 250W og 400W giver et lys som koraller og DONG elsker.

LED
LED er en forholdsvis ny teknologi, og vi har idag så kraftigt lys(PAR) at vi ofte er nødsaget til at nedjustere lyset, eller hvis muligt hæve afstand fra lampe til akvariet. Husk at jeres koraller skal bruge tid på at vænne sig til nyt lys!
diving-in-maldives.jpg
Vandkvalitet:
De 3 hellige skal være stabile og indenfor scope.
KH 7-10(personligt foretrækker jeg 7-8)Højere KH giver hurtigere vækst, men også porøse koraller.
CA 420-440
MG 1350-1450
Korallerne er ligeglade om denne stabilitet leveres ved hjælp af reaktor eller balling. Det er op til ens egne personlige præferencer, hvad man finder bedst.
For at holde sporeelementer stabile og fjerne overskud af næring ,er vandskifte(ugentlige) den måske vigtigste faktor.
Så længe du bruger kvalitetssalt, er korallen ligeglad med om mærket hedder X eller Y.

Vandbevægelse:
Alle Acroporaer elsker(kræver) massiv vandbevægelse. Skiftende, varieret og med et bredt blødt flow.
Heldigvis er teknologien fra førende pumpeleverandører blevet optimeret til præcist at levere dette - at have bølgebevægelsen, som i naturen er vital.
Korallen kræver vandbevægelsen - den er ligeglad med hvilket mærke du køber. Det er op til din egen pengepung og personlige preferencer. Husk at kvalitet ofte holder længere.
surgeonfish-24M2455-21.jpg
Placering og akklimatisering:
En af mine kæpheste for at få nyindkøbte til at overleve er korrekt placering. Og det er første gang, at den skal placeres korrekt..
Acroporaen er meget stresset i forvejen, og det sidste den har behov for er at blive flyttet rundt, uge efter uge. Når jeg foretager nyindkøb, sidder jeg altid foran baljen i 5-10 minutter, for at vurdere hvilket område i baljen der vil passe korallen bedst - ikke mit syn på design, men korallens optimale placering, således at den får størst mulig chance for at overleve.
Check altid Acroporaen for AEFW og krabber før den sættes i baljen. Trapezia krabber(har ofte pastelfarver) er undtaget.

Sporestoffer:
Sporestoffer som er vitale for fremmelse af en farve tages under hver enkelt farvekategori:

Næring:
Acroporaer er agressive rovdyr - ikke stillestående 'planter' som blot lever af sukkerstoffer gennereret fra Zooxantellerne. Korallen optager i naturen store mængder småt plankton. For optimal vækst og farve skal Acroporaer fodres med tilsvarende, fx østersæg etc i samme størrelse. Hver aften når lyset er gået ned giver jeg en kombi af dette, samt Reefpearls - udover næring tilegnet SPS på flaske, indeholdende næring, vitaminer, bakterier og aminosyrer.
download (1).jpg
download (1).jpg (10.81 KiB) Vist 42979 gange
Brun Acropora:
Hvis vi ser bort fra de cremede koraller fra Caribien(som i øvrigt er forbudte) så indeholder den typiske kedelige brune Acropora masser af muligheder for at blive ufattelig smuk.
Giv den ovenstående betingelser, og den vil give dig din investering tifold tilbage.
Jeg mener at meget få Acroporaer skal være mørkebrune - selv de cremefarvede får florucerende farver under optimale forhold.
En brun Acro er typisk brun fordi :
1) den står ikke i optimale betingelser
2) den er plaget af skadedyr, fx krabber eller AEFW
3) den er skadet efter transport
Kig den derfor grundigt igennem for skadedyr, og er den fri for dette, så placer den i den nederste trediedel eller i midten af baljen - således at den får mulighed til at vænne sig til de nye betingelser.
Du vil blive positiv overrasket allerede efter et par uger - der vil den begynde af blive renere i farven, mindre brun - og begynde at vise dens reelle farver.
Den er iøvrigt typisk billigere i indkøb, så der er flere grunde til at se korallerne godt igennem inden købet.
No3 bør ikke overstige 5, og Po4 mindre end 0,03.
4923886944_f534100eed.jpg
4923886944_f534100eed.jpg (195.5 KiB) Vist 42979 gange
Grøn Acropora:
Grøn Acropora er typisk den 'letteste' at holde.
Har du succes med de grønne, så kan du gå skridtet videre i farveskalaen.
Bliver den gullig og falmer lidt, mangler den typisk Fe(jern) og/eller næring.
Den tåler stærkt lys, men må ikke som nyindkøbt placeres lige under vandoverfladen.
Midt i baljen er normal passende. No3 bør ikke overstige 5, og Po4 mindre end 0,03.
images (3).jpg
images (3).jpg (9.73 KiB) Vist 42979 gange
Hvid med blå spidser:
Ofte en lidt kedelig brun koral ved indkøb, men idag en af mine yndlinge.
Den simple farvekombination af hvid bund og kraftige blå spidser gør denne til en ren lækkerbidsken.
Den viser hverken de blå eller hvide farver hvis No3 og Po4 ikke er på det optimale niveau.
Ellers dejligt let Acropora at holde. Vær opmærksom på at det ikke er den kostbare og noget sværere Echinata jeg taler om her.
A. Echinata
A. Echinata
images (5).jpg
images (5).jpg (14.98 KiB) Vist 42979 gange
IMG_1393.jpg
Pink/lyserød Acropora:
Denne farve Acropora ønsker lidt mere N end de blå og lilla farver.
No3 bør ikke overstige 10, og Po4 mindre end 0,03.

Til gengæld kræver den ekstra meget vandbevægelse(A. Hyacinthus) og Jod er vital for at bibeholde den smukke farve. Er der mere end 0,03 i P bliver denne koral først grønbrun, for ved endnu højere værdier at blive kedelig brun.
De ses i ny og næ til salg som meget lyse pink - og det er endnu ikke lykkedes mig at bibeholde den pastelfarve. Hos mig har den gennemgået en meget langsom forvandling. Fra smuk pink til mere neutral i farven -til nu efter et år i baljen at begynde at få rød og pink tilbage.
Korallen har konstant vokset , haft polypudfoldelse, men at holde den smukke lyserøde farve, har for mig været meget besværlig.
Den behøver ikke ligeså meget lys som de blå, lilla og grønne.
bltot.jpg
Blå Acropora:
Den blå Acro stiller højere krav til vandkvaliteten end den grønne. der skal ikke meget Po4 til førend den ikke er klart blå. Kalium og Jod er vitale sporeelementer for at holde dens farve.
Normalt er vandskifte nok til at vedligeholde disse sporeelementer, men i tæt besatte baljer, skal der ofte doseres. Kalium bør ligge på 380-420. Jod er flygtigt, og du kan bedst vurdere det udfra farverne på korallen. Mangel på kalium ses typisk ved at polypperne 'ser ud som om de har været ude af vandet' , Monipora bliver mere udvaskede i farven - og ved alt for lav værdi vil der ske STN fra bunden af Acroporaen. Den blå Acropora elsker meget lys, men igen, skal den vænnes langsom til denne.
No3 bør ikke overstige 2, og Po4 mindre end 0,03.
download (2).jpg
download (2).jpg (12.77 KiB) Vist 42979 gange
images.jpg
images.jpg (12.27 KiB) Vist 42879 gange
Lilla og tricolor:
Lilla og tricolor er nogen af de sværeste farver at fremdrive. Ofte går det langsomt i den rigtige retning, og man er jublende glad, men selvom denne koral er længe om at udfolde sig i sin smukkeste pragt, så kan den til gengæld på 2 dage blive kedelig brun - blot ved en forbigående stigning i Po4, over det tilladte 0,03 niveau. Sker det først, er det derefter perfekte værdier de næste 2 måneder, førend den igen viser sig i al sin pragt.
De kan næsten ikke få for meget lys, men husk at dæmpe belysningen ved akklimatisering.
No3 bør ikke overstige 2, og Po4 mindre end 0,03.
Acropora-tenuis-YG L2.jpg
Acropora-tenuis-YG L2.jpg (107.69 KiB) Vist 42979 gange
Gul Acropora:
Mange eksperter på RC beskriver denne som den letteste af alle Acropora at holde, og den beskrives som baselinen i farvetuningen.
Jeg er personligt uenig. Jeg har til dato ikke lykkedes med ægte skriggule Acros, som man nogle gange ser til salg. Hver gang jeg har forsøgt med disse er de endt op i at blive grønne - og jeg mistænker at korallen har mistet zoox under transport, for derfor at se gul ud.
Alternativet er jo selvfølgelig at jeg ikke er dygtig nok til at holde den ellers fantastisk smukke koral.
Jeg imødeser derfor gerne råd fra andre omkring denne.
table_top_coral.jpg
table_top_coral.jpg (83.85 KiB) Vist 42979 gange
Acropora_coral_ffs.jpg
Hvid tabletop XL og Humulis:
Er efter min mening nogle af de sværeste Acropora at holde, og specielt i akklimatiseringsfasen er de ømfindtlige. Jo større de er, des sartere er de også.
Jeg synes personligt at de er lettest at holde under T5 lys. Vandbevægelse kan nærmest ikke blive for kraftig med disse koraller. Husk dog at det skal være afvekslende - men turbolent.
For at fremme den hvide farve med strejf af andre farver kræver den No3 på omkring 1-2, og Po4 lavere end de andre Acroporaer. Po4 må aldrig være på rent nul. Bare rolig, det er den ikke selvom jeres testkit viser at den ikke er målbar - rent nul opnåes kun ved overdreven brug af enten Rowaphos eller Seaklear, og det er ikke ønskeligt.

Det var så mine input om forskellige farver på Acroporaer. Jeg håber i finder tråden interessant, og vil deltage samt lægge billeder ind.

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd man 11. nov 2013 16:54, rettet i alt 8 gange.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af Dragefisken »

Super flot indlæg Peder, det vil jeg helt sikkert bruge til mine akropora´er


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af AndersGS »

Den skal printes og lægges på natbordet :GO


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af MoG »

God tråd Peder .. Kunne være perfekt hvis der var flere garvede der ville bidrage, så endnu flere koraller kunne blive beskrevet den. Denne tråd bør vel ligesom algetråden, pinnes så den står øverst og er nem at finde.:.


Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af PederP »

Virkelig spændene læsning. Tak for den :)
Jeg bemærker du angiver at NO3 ikke bør overstige 2 på flere af korallerne. Har du set negative effekter efter du er begyndt at køre med lidt højere værdier.(2-5ppm mener jeg at huske?)


Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af den_ »

Hold da op Peder du kaster den ene guld tråd ud efter den anden, kanont arbejde


Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af Anette »

Hej Peder,
Tusind tak for denne fantastiske tråd og at du vil bruge tiden på at dele din viden med os andre.

/Anette


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af Engelquist »

Tråden er lagt fast som opslag, da Peder's guldkorn ikke må forsvinde i glemslen:)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af PoulD »

Kan kun være enig med de andre, god tråd Peder.
Pudsigt nok sad jeg i weekenden og søgte lidt info om millepora (for at se om jeg kunne finde årsagen til de underlig polypper min nu har fået). Jeg nåede dog ikke ret langt, for jeg stødte med det samme ind i en interessant artikkel af Dana om samme emne som denne her, og så gik al tiden med at læse den :-) Synes måske godt den kan gå an som supplement hertil: http://www.advancedaquarist.com/2012/12/corals" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af gnizten »

Tak til Photoshop, så er vores koraller altid tunede.... :T :T :T

Spøg til side det er et kanon initiativ, lad vores forum få mere af den slags, der er ikke et øje tørt... Fed guideline du har fået stykket sammen der :GO

Tak Peder...

Sjovt med temperaturen, loggede de 30 grader på maldiverne da jeg var nede at dykke, og det var uanset dybden, og Acropoaerne trivedes helt vildt, men der er nok mange flere faktorer der spiller ind her.


Mange hilsener
Tom.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af ttkthomsen »

Fantastisk tråd tak for den!


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:Virkelig spændene læsning. Tak for den :)
Jeg bemærker du angiver at NO3 ikke bør overstige 2 på flere af korallerne. Har du set negative effekter efter du er begyndt at køre med lidt højere værdier.(2-5ppm mener jeg at huske?)
Hej. Peder,

Ingen negative ting på de lilla og blå endnu - men tør ikke at skrive uden at have en sikkerhedsmargin på de svære koraller.

Fordi de fungerer her, er det ikke det samme som at jeg kan lægge det ud som en guidelines.
Håber jeg giver mening :y

Ellers tak for rosen drenge og piger - men jeg er rent faktisk glad ved at kunne lave sådanne tråde, og jeg syntes at vores fantastiske forum trængte til det.

Reelt ville min dejlige hobby ikke være det samme uden forummet :beer:

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af nbd »

Tak for dit flotte bidrag Peder - det vil helt sikkert spare mig for ærgelser når jeg starter op igen med Acropora (dermed ikke sagt at jeg slipper for problemer med blegning, jeg synes ikke Acropora hører til de letteste :( )
pederrevnørd skrev:Det skal også siges at dette ikke er en ZEOguide - ønsker man totalt udsultede pastelfarvede koraller, så er dette her ikke tråden.
Jeg ved godt at du beskriver dine EGNE erfaringer, så mit spørgsmål er af mere akademisk karakter: er det nu også en fordel med lidt nitrat (<5 ppm) i vandet? Pointen med Zeovit er at reducere nitrat til næsten ikke værende til stede og iøvrigt fodre korallerne. Jeg er enig i at koraller er rovdyr, som behøver organisk foder. Men nitrat? Mig bekendt kan polypdyr ikke selv optage nitrat, det er et trick, som er forbeholdt planter, herunder Zooxantheller.

Med lidt nitrat i vandet, 'fodrer' man Zooxanthellerne. Tror du det er grunden til kraftigere koralfarvning hos dig? (- spurgte nbd og tænkte at han måske skulle sælge sin Zeovitreaktor...)


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af TOSTRA »

Super tråd, Peder!
Men lige et spørgsmål:
Kræver samme farver det samme hos andre arter? f.eks. Montipora, Pocillopora, Seriotopora osv.?
Jeg er med på, at Acropora skal passes på en anden måde, men jeg mener, skal f.eks. en blå digitata have mindre nitrat end end grøn?


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af pederrevnørd »

nbd skrev:Tak for dit flotte bidrag Peder - det vil helt sikkert spare mig for ærgelser når jeg starter op igen med Acropora (dermed ikke sagt at jeg slipper for problemer med blegning, jeg synes ikke Acropora hører til de letteste :( )
pederrevnørd skrev:Det skal også siges at dette ikke er en ZEOguide - ønsker man totalt udsultede pastelfarvede koraller, så er dette her ikke tråden.
Jeg ved godt at du beskriver dine EGNE erfaringer, så mit spørgsmål er af mere akademisk karakter: er det nu også en fordel med lidt nitrat (<5 ppm) i vandet? Pointen med Zeovit er at reducere nitrat til næsten ikke værende til stede og iøvrigt fodre korallerne. Jeg er enig i at koraller er rovdyr, som behøver organisk foder. Men nitrat? Mig bekendt kan polypdyr ikke selv optage nitrat, det er et trick, som er forbeholdt planter, herunder Zooxantheller.

Med lidt nitrat i vandet, 'fodrer' man Zooxanthellerne. Tror du det er grunden til kraftigere koralfarvning hos dig? (- spurgte nbd og tænkte at han måske skulle sælge sin Zeovitreaktor...)
Hej kære NPD

Zeovit virker skam - at køre hele processen er blot farligt og tåbeligt mener jeg.
Tag ikke fejl enkelte af deres produkter anbefaler jeg da - men ikke at køre 100% Zeometoden.

Zeo metoden fjerner først al næring med zeostart3(carbon), zeolit sten og aktivt kul.
Det gør vandet så næringsfattigt at koraller sulter, og blegner - i den process kommer de smukke farver frem. For at korallerne så ikke skal dø efterfølgende, har Zeo så et hav af additiver(incl N og P)som skal doseres for at korallerne lige netop overlever.

Enig, de kan være meget smukke Zeobaljer, men jeg finder at livskvaliteten på korallen er lav, og længden af deres liv forkortes, da der ikke er nogen 'bremselængde' i tilfælde af fejl..
Læg mærke til at jeg altid skriver N og P når jeg selv doserer - det er nemlig Nitrogen og organisk fosfat, som doseres - grundbestandel for koraller(SPS og LPS)

Vi er mega dygtige nu om dage til at holde vores baljer næringsfattige - at køre fuld zeovit mener jeg blot er for dyrt og for farligt, samtidig synes jeg ikke at korallerne skal sulte - jeg har meget smukke farver, uden zeo.

At dosere(fodre ekstra) og holde et stabilt miljø med "præcis nok" næring til sundhed og smukke farver opnår jeg ikke via måling - men ved at se på korallerne.

Målingen er en kontrolfunktion, og en ide om et niveau jeg kan videregive til andre - såfremt man ønsker at følge mine råd.

Tak for dit gode indlæg :GO

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tirs 12. nov 2013 13:52, rettet i alt 1 gang.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af SørenF »

Dejlig tråd!
Vidste ikke at høj KH giver sprøde koraller. Tak for info.


Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af Chrissy62 »

Tak, Peder for din uendelige visdom, som du gavmildt deler ud af til glæde for os allesammen.

Jeg vil virkelig nærlæse den her tråd, og følge med i den, når der kommer nye input :)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af PoulD »

Organisk N og P må vel i bund og grund være (døde eller levende) dyr? Så er det egentlig ikke ligeså godt at "tilsætte" reefpearls, hjuldyr og nyklækkede artemia, æg osv, som at tilsætte N og P fra flasker?

Peder, du skriver du tilfører næring når lyset slukkes. Er det optimalt?
Jeg spørger fordi jeg har læst andre steder, at relativt nye undersøgelse har påvist, at det er bedst at fodre når lyset er tændt. Det skulle vist endda kunne medføre negativ effekt at fodre i mørke (MULIGVIS fordi korallernes respiration øges så voldsomt når de spiser, at det medfører en betydelig pH sænking i vævet http://link.springer.com/article/10.100 ... 1-8#page-1" onclick="window.open(this.href);return false;)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Peder, du skriver du tilfører næring når lyset slukkes. Er det optimalt?
Jeg spørger fordi jeg har læst andre steder, at relativt nye undersøgelse har påvist, at det er bedst at fodre når lyset er tændt. Det skulle vist endda kunne medføre negativ effekt at fodre i mørke (MULIGVIS fordi korallernes respiration øges så voldsomt når de spiser, at det medfører en betydelig pH sænking i vævet http://link.springer.com/article/10.100 ... 1-8#page-1" onclick="window.open(this.href);return false;)
Der er mange koraller som slet ikke polypperne ude om dagen.
Alle "dybvand" Acropora viser slet ikke polypperne, når der er lys over akvariet.
Og ligeledes mange LPs'er


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:
Peder, du skriver du tilfører næring når lyset slukkes. Er det optimalt?
Jeg spørger fordi jeg har læst andre steder, at relativt nye undersøgelse har påvist, at det er bedst at fodre når lyset er tændt. Det skulle vist endda kunne medføre negativ effekt at fodre i mørke (MULIGVIS fordi korallernes respiration øges så voldsomt når de spiser, at det medfører en betydelig pH sænking i vævet http://link.springer.com/article/10.100 ... 1-8#page-1" onclick="window.open(this.href);return false;)
Der er mange koraller som slet ikke polypperne ude om dagen.
Alle "dybvand" Acropora viser slet ikke polypperne, når der er lys over akvariet.
Og ligeledes mange LPs'er
Det ved jeg, men hvis undersøgelserne holder, ville jeg da TRO det var bedre at fodre om morgenen end om aftenen (går ud fra korallerne bruger 4-5-6 timer på at fordøje)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev:
Peder, du skriver du tilfører næring når lyset slukkes. Er det optimalt?
Jeg spørger fordi jeg har læst andre steder, at relativt nye undersøgelse har påvist, at det er bedst at fodre når lyset er tændt. Det skulle vist endda kunne medføre negativ effekt at fodre i mørke (MULIGVIS fordi korallernes respiration øges så voldsomt når de spiser, at det medfører en betydelig pH sænking i vævet http://link.springer.com/article/10.100 ... 1-8#page-1" onclick="window.open(this.href);return false;)
Der er mange koraller som slet ikke polypperne ude om dagen.
Alle "dybvand" Acropora viser slet ikke polypperne, når der er lys over akvariet.
Og ligeledes mange LPs'er
Det ved jeg, men hvis undersøgelserne holder, ville jeg da TRO det var bedre at fodre om morgenen end om aftenen (går ud fra korallerne bruger 4-5-6 timer på at fordøje)
Poul,

Du har muligvis ret - men min balje er tilpasset min døgnrytme :-) og jeg er B menneske - og jeg nyder at se korallernes PE om aftenen før jeg går i seng.
Selv kl 7 om morgenen er der ikke ligesåmeget PE i min balje.

Måske er mine koraller B-koraller :scream:

Tak for dit input :GO

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af mcnats »

Super tråd... Tak


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev: Måske er mine koraller B-koraller :scream:
De er i al fald ikke B sortering :-) Et er et søkort at forstå, et andet skib at føre. Når jeg kigger på dine resultater, tror jeg li'som mere på dine fremgangsmåder end på teoretikernes :-)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af StarF »

pederrevnørd skrev:
nbd skrev:Tak for dit flotte bidrag Peder - det vil helt sikkert spare mig for ærgelser når jeg starter op igen med Acropora (dermed ikke sagt at jeg slipper for problemer med blegning, jeg synes ikke Acropora hører til de letteste :( )
pederrevnørd skrev:Det skal også siges at dette ikke er en ZEOguide - ønsker man totalt udsultede pastelfarvede koraller, så er dette her ikke tråden.
Jeg ved godt at du beskriver dine EGNE erfaringer, så mit spørgsmål er af mere akademisk karakter: er det nu også en fordel med lidt nitrat (<5 ppm) i vandet? Pointen med Zeovit er at reducere nitrat til næsten ikke værende til stede og iøvrigt fodre korallerne. Jeg er enig i at koraller er rovdyr, som behøver organisk foder. Men nitrat? Mig bekendt kan polypdyr ikke selv optage nitrat, det er et trick, som er forbeholdt planter, herunder Zooxantheller.

Med lidt nitrat i vandet, 'fodrer' man Zooxanthellerne. Tror du det er grunden til kraftigere koralfarvning hos dig? (- spurgte nbd og tænkte at han måske skulle sælge sin Zeovitreaktor...)
Hej kære NPD

Zeovit virker skam - at køre hele processen er blot farligt og tåbeligt mener jeg.
Tag ikke fejl enkelte af deres produkter anbefaler jeg da - men ikke at køre 100% Zeometoden.

Zeo metoden fjerner først al næring med zeostart3(carbon), zeolit sten og aktivt kul.
Det gør vandet så næringsfattigt at koraller sulter, og blegner - i den process kommer de smukke farver frem. For at korallerne så ikke skal dø efterfølgende, har Zeo så et hav af additiver(incl N og P)som skal doseres for at korallerne lige netop overlever.

Enig, de kan være meget smukke Zeobaljer, men jeg finder at livskvaliteten på korallen er lav, og længden af deres liv forkortes, da der ikke er nogen 'bremselængde' i tilfælde af fejl..
Læg mærke til at jeg altid skriver N og P når jeg selv doserer - det er nemlig Nitrogen og organisk fosfat, som doseres - grundbestandel for koraller(SPS og LPS)

Vi er mega dygtige nu om dage til at holde vores baljer næringsfattige - at køre fuld zeovit mener jeg blot er for dyrt og for farligt, samtidig synes jeg ikke at korallerne skal sulte - jeg har meget smukke farver, uden zeo.

At dosere(fodre ekstra) og holde et stabilt miljø med "præcis nok" næring til sundhed og smukke farver opnår jeg ikke via måling - men ved at se på korallerne.

Målingen er en kontrolfunktion, og en ide om et niveau jeg kan videregive til andre - såfremt man ønsker at følge mine råd.

Tak for dit gode indlæg :GO

Mvh
Peder
100% enig.. Zeo virker, men køre man fuldzeo, så køre man samtidig på kanten, og har en utrolig lille sikkerheds margin for succes og fiasko, de små udsving som normalt ikke vil betyde noget i alm akvarie, kan være katastrofale i et zeo system, fordi korallerne, i den grad er udsultet... Dermed ikke sagt man ikke kan få flotte resultater, for det kan man. Men det kræver sin mand :) Nogle finder det "let" fordi der er en klar guide, og det sættere akvariet i et stramt skema, andre vil oplevede denne tilgang til akvariet, som en belastning.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af Bingocaller »

Hej Peder

Tak for en super tråd - er meget enig i dine betragtninger og du har jo fantastiske resultater.

Jeg kunne godt tænke mig i denne tråd at der i forbindelse med farvetuning (syntes det ville passe relevant ind her) også blev skrevet et gennemgang af generel ULNS tilgange. Zeovit er jo bare en af metoderne - måske den mest kommercielle. Jeg opnåede jo stort set samme resultater udelukkende ved Carbon og Lacl. Når jeg her snakker ULNS ved vi vist godt alle hvordan det kan opnåes - men måske hen af hvad farve forventninger der kan være kunne være interessant?

Jeg ville ikke selv mene jeg har den største viden om det - andet end det generelt handler om at udsulte - jeg var bare ikke så dygtig til at fodre så derfor mener jeg ikke selv jeg kan skrive den komplette guide :)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Hej Peder

Tak for en super tråd - er meget enig i dine betragtninger og du har jo fantastiske resultater.

Jeg kunne godt tænke mig i denne tråd at der i forbindelse med farvetuning (syntes det ville passe relevant ind her) også blev skrevet et gennemgang af generel ULNS tilgange. Zeovit er jo bare en af metoderne - måske den mest kommercielle. Jeg opnåede jo stort set samme resultater udelukkende ved Carbon og Lacl. Når jeg her snakker ULNS ved vi vist godt alle hvordan det kan opnåes - men måske hen af hvad farve forventninger der kan være kunne være interessant?

Jeg ville ikke selv mene jeg har den største viden om det - andet end det generelt handler om at udsulte - jeg var bare ikke så dygtig til at fodre så derfor mener jeg ikke selv jeg kan skrive den komplette guide :)
Hej Mark,

ALLE kan efterhånden udsulte en balje - problemet er at folk ofte går efter ULNS for hurtigt, og derefter ikke fodrer.

Personligt mener jeg ikke at ULNS er 'nøglen' mere - også selvom naturen har ULNS. Naturen har jo hele tiden en ny bølge med næring og plankton - det har vi ikke i baljen.

På dansk vil jeg kalde det et lavt næringsindhold - og den balance er væsentligt sværere, end at bombe N og P til rent NUL.
I har tidligere set mig skrive Lav P og lidt N, og det holder stadig for mit vedkommende.

Mht hvilke farver du kan forvente at se under stabile forhold som beskrevet, er afhængig af din belysning, samtlige andre faktorer beskrevet tidligere, samt korallens DNA.
Hele farvepaletten er til rådighed, hvilken brun Acropora der bliver blå, og hvilken der bliver hvid og lilla, kan jeg ikke garantere her.
Men det kan ofte anes i butikken. Der er ofte meget mere potentiale i korallen, end hvad der ses ved første øjekast.

Og det gør blot indkøbet, og de efterfølgende forandringer lidt sjovere. :y

Håber mit input hjalp dig.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af Bingocaller »

pederrevnørd skrev:
Bingocaller skrev:Hej Peder

Tak for en super tråd - er meget enig i dine betragtninger og du har jo fantastiske resultater.

Jeg kunne godt tænke mig i denne tråd at der i forbindelse med farvetuning (syntes det ville passe relevant ind her) også blev skrevet et gennemgang af generel ULNS tilgange. Zeovit er jo bare en af metoderne - måske den mest kommercielle. Jeg opnåede jo stort set samme resultater udelukkende ved Carbon og Lacl. Når jeg her snakker ULNS ved vi vist godt alle hvordan det kan opnåes - men måske hen af hvad farve forventninger der kan være kunne være interessant?

Jeg ville ikke selv mene jeg har den største viden om det - andet end det generelt handler om at udsulte - jeg var bare ikke så dygtig til at fodre så derfor mener jeg ikke selv jeg kan skrive den komplette guide :)
Hej Mark,

ALLE kan efterhånden udsulte en balje - problemet er at folk ofte går efter ULNS for hurtigt, og derefter ikke fodrer.

Personligt mener jeg ikke at ULNS er 'nøglen' mere - også selvom naturen har ULNS. Naturen har jo hele tiden en ny bølge med næring og plankton - det har vi ikke i baljen.

På dansk vil jeg kalde det et lavt næringsindhold - og den balance er væsentligt sværere, end at bombe N og P til rent NUL.
I har tidligere set mig skrive Lav P og lidt N, og det holder stadig for mit vedkommende.

Mht hvilke farver du kan forvente at se under stabile forhold som beskrevet, er afhængig af din belysning, samtlige andre faktorer beskrevet tidligere, samt korallens DNA.
Hele farvepaletten er til rådighed, hvilken brun Acropora der bliver blå, og hvilken der bliver hvid og lilla, kan jeg ikke garantere her.
Men det kan ofte anes i butikken. Der er ofte meget mere potentiale i korallen, end hvad der ses ved første øjekast.

Og det gør blot indkøbet, og de efterfølgende forandringer lidt sjovere. :y

Håber mit input hjalp dig.

Mvh
Peder
Jeg er helt enig - min tankegang går mere hen af at der er jo forskel på at måle XX PO4 og Nitrat (og ligeldes mange andre faktorer i vandet)

1 ting er hvad vi måler (med vores ja hvor præcise udstyr og øjne på en farvepalet etc??) en anden ting er jo reelt hvad der er hvad er værdier. Det vi prøver at måle os frem til er jo de værdier der er i det frie vand - ikke det der er konstanten (her har du jo en super tilgang med at bruge øjnene 9/10 gange). Dog ville jeg ikke kalde ULNS lavt næringsindhold - din balje ville jeg mene køre med lavt næringsindhold - en ULSN balje er netop en balje hvor intet måles i den fri vandsøjle - og der så "fodres" efter dette da vi jo alle er enige om at vores kære koraller skal have noget at leve af - hence derfor ville jeg ikke kalde din balje en ULNS balje men derimod en balje med lavt næringsindhold. Du min ven har netop fundet den gyldne middelvej med flotte ægte farver og samtidigt et næringsindhold der er så lavt at det ikke skaber problemer med alger eller koraller der ikke er sunde. Noget der efter min mening er rent ud sagt pisse svært! :GO

Jeg er helt enig med dig i at ULNS baljer oftest bliver sænket i værdier for hurtig - jeg kan skrive under på dette flere gange - nogen gange gik det godt - andre gange af helvede til. Som vores ven Poul Seahorse engang så fint sagde at det du kan ændre på 1 dag er 2 uger om at se følgerne af (eller noget lign.) - og her kommer vores alle sammen tålmodighed igen på prøve.

Min pointe lå i at vi måske i denne tråd kunne se hvad folk fik ud af ULNS når det gik godt også (forskellige farver) - ikke kun når man ramte den perfekte linie :) AKA jeg håar købt en dyblå acro men da jeg kører ZEO etc blev den polkaprikket eller hvad ved jeg :) Måske nogle ZEO drenge kunne byde ind?

:beer:


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af TOSTRA »

TOSTRA skrev:Super tråd, Peder!
Men lige et spørgsmål:
Kræver samme farver det samme hos andre arter? f.eks. Montipora, Pocillopora, Seriotopora osv.?
Jeg er med på, at Acropora skal passes på en anden måde, men jeg mener, skal f.eks. en blå digitata have mindre nitrat end end grøn?
Jeg vil lige hente mit spørgsmål herned, hvor folk kigger :-)
Og så lige en tilføjelse:
Hvad er ULNS?


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af Bingocaller »

Ultra Low Nutrient System - et fint buzzword der har mange meninger :)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Acropora - guide til farvetuning

Indlæg af pederrevnørd »

TOSTRA skrev:
TOSTRA skrev:Super tråd, Peder!
Men lige et spørgsmål:
Kræver samme farver det samme hos andre arter? f.eks. Montipora, Pocillopora, Seriotopora osv.?
Jeg er med på, at Acropora skal passes på en anden måde, men jeg mener, skal f.eks. en blå digitata have mindre nitrat end end grøn?
Jeg vil lige hente mit spørgsmål herned, hvor folk kigger :-)
Og så lige en tilføjelse:
Hvad er ULNS?
Hej Tobias,

De har tilsvarende krav som Acropora(dog mindre sarte)men det er nu mere lyset der fx afgør om en lilla Digitata udfolder sig. De koraller er ikke mit område, og jeg har set dit udmærkede spørgsmål - jeg er blot ikke den rigtige til at give et fyldestgørende svar, mange andre på forummet har væsentlig større erfaring end jeg mht farver på Montipora.
Tråden her er også om Acropora- tænker at andre evt. laver tilsvarende på Montipora.

Ellers skriv til Fx Joekill, Flemming, Lord Mike, Crazy Sehorse , Carsten etc(mange flere) de vil kunne hjælpe dig :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Læsehjørnet"