"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Montiporaspisende snegle

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Øv - fandt de små svin igår.
Jeg smed fragmenter af en rød plade og en confusa ud, som havde både snegle og æg.. Nu er de etablerede montier under skarpt opsyn :(


Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af jesper/aarhus »

crazy seahorse skrev:
Jeg er, efter jeg blev klar over det med larverne, holdt op med at sælge/dele frags. Kun til folk jeg ved er klar over de mulige farer og som har en reel mulighed for at bekæmpe dem, sælger jeg. Ikke af ond vilje for jeg vil gerne sælge/dele normalt, men jeg vil ikke risikere at nogen uden at være helt klar over risikoen, får denne plage ind i deres akvarie. Og dem der får herfra, får altid nøje farerne forklaret.

Erik
:GO :GO

Håber snart du kan få en hel nattesøvn. Det er jo næsten værre end at have baby ('er) :wc:


100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af gnizten »

Som jeg skrev i min hovedtråd, har jeg også de små skiderikker i mit system, og har måttet kassere en enkelt grøn monti. Jeg har som jeg skrev også set en del af dem på en lilla australsk monti, som jeg ikke kan huske navnet på, jeg var efter dem på denne en periode, men blev træt af stå derude og rode om natten, og besluttede at det måtte gå sin gang. Men sjovt nok har jeg ikke kunnet se dem længe, og samtidig er en af mine mandariner nærmest flyttet ind i et par af montierne, og jeg ser den dagligt gå og snacke...


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Bingocaller »

Erik er det ikke på tide du laver forsøg med seaklear og så monti snegle i et lukket environment ?

Smid en lille balje op og så se hvad der sker?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kan simpelthenikke se fornuften i at tro at stå og fjerne dem manuelt om natten overhoved gør andenforskel end at man sover mindre.
Det giver dig måske en hvis selvtilfredstillelse at finde een enkelt, men men men. Der er uanede gemmesteder i baljen, og æggene finder du formentligikke. For slet ikke attale om larverne - om de så er i vandet somplankton eller noget tredie - de har flere faser i deres cyklus end vi er klar over.

Isoler istedet de angrebne Montier, hvis muligt, og kombiner med naturlige midler såsom gylter, mandariner etc. Sørg for at du kunfodrer kiruger med salat/tang, således at gylter er så sultne som muligt :y

Held og lykke

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af khl »

Hvis larverne er i de frie vandmasser, så er et UV filter vel en god ide at bruge, jeg ved jo godt at der er mange tilbage i DT men et UV filter tager vel en hel del.
Jeg har bare konstateret, at efter at jeg kom fra ferie for snart 3 uger siden og begyndte at tilsætte SeaKlear i "store" mængder 3 ml pr dag i 10 dage og derefter 1 ml pr. dag, har jeg ikke set en eneste montiædende snegl......MÅSKE er det slet ikke SeaKlear der er skyld i mine manglende snegle, jeg har jo også sat mit UV filter til at køre hele tiden i de sidste 3 uger.


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

khl skrev:Hvis larverne er i de frie vandmasser, så er et UV filter vel en god ide at bruge, jeg ved jo godt at der er mange tilbage i DT men et UV filter tager vel en hel del.
Jeg har bare konstateret, at efter at jeg kom fra ferie for snart 3 uger siden og begyndte at tilsætte SeaKlear i "store" mængder 3 ml pr dag i 10 dage og derefter 1 ml pr. dag, har jeg ikke set en eneste montiædende snegl......MÅSKE er det slet ikke SeaKlear der er skyld i mine manglende snegle, jeg har jo også sat mit UV filter til at køre hele tiden i de sidste 3 uger.
Hej Kurt,

Der en ingen beviser for at larverne er i de frie vandmasser, det er blot en tanke hos Erik pga spredning til alle 3 systemer.

Der er heller ingen beviser for at Seaklear hjælper, men det er da en god teori, nu når det er bevist at andre snegle ikke nryder som en en OD af dette.

Selv har har jeg haft disse irriterende snegle, det har alle formentlig på et tidspunkt.
Jeg har dem ikke mere,om det er pga mine forskellige gylter, Seaklear eller noget helt tredie, skal jeg ikke kunne sige

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Det der IMO taler imod et pelagisk larvestadie, er at de danner så lokale kolonier.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

Ved ikke om I kender denne side.
http://www.seaslugforum.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Desværre er der en pokkers masse døde link rundt omkring.

Men synes at have kunne konstatere at snegle larverne lever af phytoplankton! Men ikke hvilken som helst plankton.

Men hvilken slægt hører sneglene egentligt til? Har der ikke været enighed om at det ligner Phyllodesmium snegle? Men efter hvad jeg kan læse mig frem til, så er alle Phyllodesmium større og lever af Xenia og andre blød koraller


khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af khl »

Der er jo mange teorier, og som Peder skriver, så er det kun teorier. Men nøgensnegle er vel giftige for fisk at spise ???
Hvis de er det, så vil mandariner og gylter vel ikke spise dem, eller ??
Men hvis de ikke er giftige, så ligner de vel heller ikke andre nøgensnegle og derfor kan det jo godt være at deres biologi er anderledes end andre nøgensnegles og MÅSKE derfor er de så følsomme overfor f.eks seaklear.
Jeg har selv nogle andre nøgensnegle og dem rører mine gylter bestemt ikke, og de ser tilsyneladende heller ikke ud til at røre mine koraller


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:Det der IMO taler imod et pelagisk larvestadie, er at de danner så lokale kolonier.
Jeg kan godt følge din tanke, men hos mig er de meget bevidste om hvad de spiser.
De koraller du nævner har jeg selv i mit DT og jeg har aldrig set nogen angreb på dem. Men hos dig gik de så på dem. Har du andre montier?
De to koraller du lige har smidt ud, fandt du både snegle og æg på dem?
Jeg har aldrig set æggene selv.
Hvorfor jeg spørger er, at de kan jo være gået til af andet. De første der hos mig reagerer på for store og for hurtige svingninger i Kh, er netop montier.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Hej Erik.

Ja, der var både et par voksne, en masse små og æg på de to jeg smed ud. Fik begge koraller fra samme sted så jeg tror det er der jeg fik dem ind. Har en "pink edge", en undata, en lilla plade, et par digitata og en samarensis som jeg endnu ikke har fundet snegle på.
Jeg smed tidligere på året en rev. pokerstar ud som havde 2 voksne og en klump æg i klaser.

De angreb jeg har set har været forholdsvis lokalt på korallen til at starte med, men gerne med et stort antal snegle og flest små. Det virker bare som en usandsynlig opgave for pelagiske larver at undgå overløbet samt finde tilbage til samme sted på samme koral.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:

De angreb jeg har set har været forholdsvis lokalt på korallen til at starte med, men gerne med et stort antal snegle og flest små. Det virker bare som en usandsynlig opgave for pelagiske larver at undgå overløbet samt finde tilbage til samme sted på samme koral.

Vel ikke mere usandsynligt end at en klovnfisk som klækker og flyder med havstrømmene flere tusinde kilometer finder tilbage til samme rev som den kom fra.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Fair pointe. Men syntes systemet er rigt på pumper og fattigt på plankton sammenlignet med havstrømmene.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:Hej Erik.

Ja, der var både et par voksne, en masse små og æg på de to jeg smed ud. Fik begge koraller fra samme sted så jeg tror det er der jeg fik dem ind. Har en "pink edge", en undata, en lilla plade, et par digitata og en samarensis som jeg endnu ikke har fundet snegle på.
Jeg smed tidligere på året en rev. pokerstar ud som havde 2 voksne og en klump æg i klaser.

De angreb jeg har set har været forholdsvis lokalt på korallen til at starte med, men gerne med et stort antal snegle og flest små. Det virker bare som en usandsynlig opgave for pelagiske larver at undgå overløbet samt finde tilbage til samme sted på samme koral.
Nåh, du mener i samme system. Jeg har ledt efter et svar på, hvordan de bredte sig fra det ene akvarie til det andet og til det tredje.
Der er der næsten kun æg eller larver tilbage, som mulighed.

Det du mener er det så, at det er den samme "familie" som du fandt på din reverse "pokerstar" der er ophav til de nye?
For det tror jeg faktisk godt kan lade sig gøre. Jeg tror at de på en eller anden måde kan "hvile", enten som æg eller som larver.
Hos årstidsfisk (æglæggende tandkarper) er der i æggene noget der hedder diapauser (mener jeg det hedder). Det betyder at det ikke er alle æg der klækker på en gang. Det er jo æg der har hvilet under tørketiden som så, når det bliver regntid igen, klækker og en ny generation kommer frem.
Men hvis det nu kun er en vildfaren byge der passerer, så kunne det betyde undergang for en hel generation, hvis alle æg klækkede samtidig, mens tørken fortsætter.
Jeg siger ikke at det er det samme her, men at det forekommer i naturen.
Jeg mener, måske, at mine er kommet ind via en M.hispida som jeg købte for 1½ - 2 år siden. Jeg købte to stk. Den ene fik Thomaas og efter lidt tid opdagede han snegle på den og smed den ud. Jeg havde ingen i min og havde ikke snegleproblemer før jeg observerede det som startede hele denne tråd i november 2012. Jeg har ikke købt andre montier siden udover en reverse "pokerstar" som jeg fik fra Joekill, men han har ingen snegle.
Så noget lignende kunne måske finde sted her.
Hos dig tror jeg først det viser sig, hvis/når de løber tør for deres foretrukne føde. De vandrer jo rundt i akvariet. Er der ikke mere af den koral de foretrækker, så må de jo finde en anden type, ellers går de jo til.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

Peder,

Har du en ide om størrelsen på æggene, for det kunne muligis give et hint om de her bæster er i de frie vandmasser ?


Klippet fra Carsten link tidligere

As to egg size ranges, an English scientist, Tom Thompson, produced a range of egg diameters based on nudibranchs of known development types which we can use to get an idea about the type of larvae a species will have.
• Planktotrophic: 40-170 microns
• Lecithotrophic: 110-250 microns
• Direct development: 205-400 microns
[1mm = 1000 microns]

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

pederrevnørd skrev:Jeg kan simpelthenikke se fornuften i at tro at stå og fjerne dem manuelt om natten overhoved gør andenforskel end at man sover mindre.
Det giver dig måske en hvis selvtilfredstillelse at finde een enkelt, men men men. Der er uanede gemmesteder i baljen, og æggene finder du formentligikke. For slet ikke attale om larverne - om de så er i vandet somplankton eller noget tredie - de har flere faser i deres cyklus end vi er klar over.

Isoler istedet de angrebne Montier, hvis muligt, og kombiner med naturlige midler såsom gylter, mandariner etc. Sørg for at du kunfodrer kiruger med salat/tang, således at gylter er så sultne som muligt :y

Held og lykke

Mvh
Peder
@Peder RN Tro mig, jeg ville aldrig overveje at stå der nat efter nat hvis ikke det gav resultater. Men det giver kun mening, hvis man kan komme til at se de angrebne individer ordentligt. Det kan jeg med dem de nu har kastet deres kærlighed på i DT. De står lige under vandoverfladen og er let overskuelige.
Hvis jeg ikke fjerner dem manuelt, så æder de løs. Som jeg gør nu bliver angebet mindre og mindre for hver dag, for deres "modus operandi" er at vende tilbage til samme sted den følgende nat og fortsætte hvor de slap. Og der står jeg så.
Men vi er enige om, at fjerne dem vha deres naturlige fjender er at foretrække. Jeg bruger begge metoder kombineret. Der er ingen angreb i Dt lige nu.
De mest udsatte koraller ER isoleret og der går en mandarin i pt og der bliver føjet en gul gylte til i løbet af den kommende uge. Samtidig ryger der et par stykker i det sidste akvarie, så der er gylter i alle akvarierne.

Mht larverne, så er det ikke alene gætværk. Det er oplysninger jeg har fået omkring snegles formering og jeg synes det stemmer meget godt.
Det er jo ret små snegle og da de lever af Montipora skal de finde nye emner løbende, ellers dør de jo af sult. Så det giver i min verden ret god mening, hvis de spredes på denne måde. Skulle de vandre af sted for at finde nye foderemner i naturen, ville det da være alt for tilfældigt om de fandt noget.
Jeg ser det lidt som mælkebøtter, hvor frøene spredes med vinden. Her er det bare sneglelarver der spredes, hvilket giver større dækning.
Jeg ved godt det ikke er videnskabeligt, men som jeg skrev, er det mine erfaringer - der bygger på næsten ét års kontinuerligt arbejde med at bekæmpe dem i tre forskellige akvarier, med tre forskellige fiskebesætninger. Så jeg vil mene at mit grundlag er rimelig bredt.

@ Kurt Uv kunne være et godt bud, men kun til larverne. Sneglene bliver ikke ramt af det. Seaclear ved jeg ikke rigtigt med. Men det er da en interessant tanke. Det er jo lavet til at gå i forbindelse med Po4, men det kan da være at det kan gå i forbindelse med noget andet og derved slå dem ihjel.

Men jeg har fået en anden idé. Kobber bruges jo mod parasitter, men det slår korallerne ihjel. Skaldyr er heller ikke glade for det.
Så kom jeg i tanke om, at der i en af de blå flaske vist er - kobber. Jeg er ikke så stiv i alle de forskellige de har, men jeg mener at det er Stylo Pozi Glow.
Gad vide om en længere tids anvendelse af det kunne slå dem ihjel? Men hvad så med korallerne?
Er der nogen på forum som ved det eller som har anvendt det igennem en længere periode? Havde det effekt på feks sneglebestanden i øvrigt?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

pederrevnørd skrev:Peder,

Har du en ide om størrelsen på æggene, for det kunne muligis give et hint om de her bæster er i de frie vandmasser ?


Klippet fra Carsten link tidligere

As to egg size ranges, an English scientist, Tom Thompson, produced a range of egg diameters based on nudibranchs of known development types which we can use to get an idea about the type of larvae a species will have.
• Planktotrophic: 40-170 microns
• Lecithotrophic: 110-250 microns
• Direct development: 205-400 microns
[1mm = 1000 microns]

Mvh
Peder
Eftersom jeg ikke havde målegrejet fremme tør jeg ikke sige noget med sikkerhed. Men da jeg spottede et par voksne snegle kunne jeg med det blotte øje se at der var noget ved siden af dem, og bekræfte æggene med en lub. Skulle de dukke op igen skal jeg måle dem nøjagtigt, da jeg er så heldig at konen har prof. grej til det - bare surt jeg ikke tænkte på det. :(

Jeg har snart opgivet at få en sund rev. pokerstar, har fået snegle med ind med de to jeg har prøvet ind til nu :G
Kan sagtens følge jer i at de kan have favorit montier de fortrækker frem for andre.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dig rigtigt, erik

Udtalelser fra dig :

Du har 3 akvarier
1 dt, 1 fragtank, og din vens balje
De er sammenkoblede
De er alle befængte
Din smukke DT er pt ikke i udbrud
Du mener at disse snegle i deres livscyklus er vandbårne
Om de er eller ej, så kan sneglene "vandre" imellem akvarierne

Hvorfor adskiller du så ikke de 3 systemer, og isolerer de slemme angreb - til de 2 isolerede baljer.

Ellers er det kun et spørgsmål om tid, før din smukke balje får et stort udbrud igen ! Her giver din metode med at stå i nattøj og lede efter snegle mening. :embarassed:

I disse baljer kunne du prøve forskellige metoder kz eller seaklear, og den anden fx naturlige midler

KZ produktet du taler om er særdeles giftigt, det indeholder kobber, og erlavet til at udtynde zooxantheller i sps, således at lyse pastelfarver opnåes.

Det er ikke at foretrække ifht andre foreslåede metoder, da du blot vil dræbe korallerne.

Jeg kan godt forstå du vil have dem væk. Jeg tror bare du skal tage reelle actions, istedet for at stå i nattøj hver dag, Efter 2 år har duikke set æggene endnu....


Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:
pederrevnørd skrev:Peder,

Har du en ide om størrelsen på æggene, for det kunne muligis give et hint om de her bæster er i de frie vandmasser ?


Klippet fra Carsten link tidligere

As to egg size ranges, an English scientist, Tom Thompson, produced a range of egg diameters based on nudibranchs of known development types which we can use to get an idea about the type of larvae a species will have.
• Planktotrophic: 40-170 microns
• Lecithotrophic: 110-250 microns
• Direct development: 205-400 microns
[1mm = 1000 microns]

Mvh
Peder
Eftersom jeg ikke havde målegrejet fremme tør jeg ikke sige noget med sikkerhed. Men da jeg spottede et par voksne snegle kunne jeg med det blotte øje se at der var noget ved siden af dem, og bekræfte æggene med en lub. Skulle de dukke op igen skal jeg måle dem nøjagtigt, da jeg er så heldig at konen har prof. grej til det - bare surt jeg ikke tænkte på det. :(

Jeg har snart opgivet at få en sund rev. pokerstar, har fået snegle med ind med de to jeg har prøvet ind til nu :G
Kan sagtens følge jer i at de kan have favorit montier de fortrækker frem for andre.
Hej Peder

Håber selvfølgelig at de er væk, men ser du æg igen er det jo genialt at du har adgang til ordentligt måleudstyr :beer:

Held og lykke

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Ryom »

Jeg fandt nogle æg i fredags. De sad på undersiden af en blå/lilla montipore digita sammen med 2 snegle. De var meget små. Hvis der skulle dukke flere op (krydser fingre for der modsatte) kan du ja bare få dem PederP.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Ryom skrev:Jeg fandt nogle æg i fredags. De sad på undersiden af en blå/lilla montipore digita sammen med 2 snegle. De var meget små. Hvis der skulle dukke flere op (krydser fingre for der modsatte) kan du ja bare få dem PederP.
Surt du har fået dem, men jo - vi kan da lige så godt få dem målt hvis de dukker op i nabolaget. :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

Kan det være så simpelt??

http://www.korallen-zucht.de/de/service ... schnecken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Havde godt læst den lille artikel tidligere, men mener ikke at der stor noget om Montipora snegle i den dengang.

Jeg har mulighed for at sætte et akvarie op, hvor vi kan "lege" lidt med tingene.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Kan det være så simpelt??

http://www.korallen-zucht.de/de/service ... schnecken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Havde godt læst den lille artikel tidligere, men mener ikke at der stor noget om Montipora snegle i den dengang.

Jeg har mulighed for at sætte et akvarie op, hvor vi kan "lege" lidt med tingene.
Det ser spændende ud.
Var det ikke det som en anden foreslog - kamelrejer længere oppe i tråden, men som MalawiCarsten advarede lidt imod da de ikke er reefsafe?
Men en separat rensestation i et akvarie for sig selv, hvor de fjernes inden de forkøler sig på korallerne, lyder fornuftigt.
Er det Kamelrejer de mener? Mit tyske er ikke helt up to date.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

Ja, det er kamelrejer.
Kigger man på meerwasser lexicon, så er der 2 arter Rhynchocinetes durbanensis og uritai.

Der er et par videoer og en af dem er under begge arter.
Og jeg kan slet ikke se nogen forskel.


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af toni »

Hmmm... Da vi også er ekstremt plaget med disse skiderikker lige pt. lyder da kamelrejerne som et godt bud at prøve sig på. Vi startede ud med plader på størrelser over 50 cm i bredden som nu er bare sølle små fragmenter... :G Det har været coral rx dyp uden succes og tandbørste og fortørrelsesglas hver eneste aften. Sekstribet gylte og kanarigylte er også prøvet, de kommer sgu tilbage efter nogle dages mellemrum. Satans små djævle :devilish: Mistænker lidt at nogle af fiskerne får i sig æg når de græsser omkring korallerne. For det virker til at de dukker op igen i afføringen som falder ned på korallerne.. ? Har nogle lagt mærke til dette? Har set små hvide prikker, men er blot en teori... Så efter ca. 80 % tab af plader, har vi da ikke noget at tabe med at prøve kamelrejer. Vi har en ekstra tank kørende uden koraller med en enkelt klovn og bobbelanemone i, så det burde være safe nok og flytte dem derover.

Er der nogle der ved om nogen forhandlere som ligger inde kamelrejer?


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

toni skrev:Hmmm... Da vi også er ekstremt plaget med disse skiderikker lige pt. lyder da kamelrejerne som et godt bud at prøve sig på. Vi startede ud med plader på størrelser over 50 cm i bredden som nu er bare sølle små fragmenter... :G Det har været coral rx dyp uden succes og tandbørste og fortørrelsesglas hver eneste aften. Sekstribet gylte og kanarigylte er også prøvet, de kommer sgu tilbage efter nogle dages mellemrum. Satans små djævle :devilish: Mistænker lidt at nogle af fiskerne får i sig æg når de græsser omkring korallerne. For det virker til at de dukker op igen i afføringen som falder ned på korallerne.. ? Har nogle lagt mærke til dette? Har set små hvide prikker, men er blot en teori... Så efter ca. 80 % tab af plader, har vi da ikke noget at tabe med at prøve kamelrejer. Vi har en ekstra tank kørende uden koraller med en enkelt klovn og bobbelanemone i, så det burde være safe nok og flytte dem derover.

Er der nogle der ved om nogen forhandlere som ligger inde kamelrejer?
Ellers kunne du måske få Troels til at tage et par stykker med hjem fra Dejong imorgen


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af toni »

Carsten skrev:
toni skrev:Hmmm... Da vi også er ekstremt plaget med disse skiderikker lige pt. lyder da kamelrejerne som et godt bud at prøve sig på. Vi startede ud med plader på størrelser over 50 cm i bredden som nu er bare sølle små fragmenter... :G Det har været coral rx dyp uden succes og tandbørste og fortørrelsesglas hver eneste aften. Sekstribet gylte og kanarigylte er også prøvet, de kommer sgu tilbage efter nogle dages mellemrum. Satans små djævle :devilish: Mistænker lidt at nogle af fiskerne får i sig æg når de græsser omkring korallerne. For det virker til at de dukker op igen i afføringen som falder ned på korallerne.. ? Har nogle lagt mærke til dette? Har set små hvide prikker, men er blot en teori... Så efter ca. 80 % tab af plader, har vi da ikke noget at tabe med at prøve kamelrejer. Vi har en ekstra tank kørende uden koraller med en enkelt klovn og bobbelanemone i, så det burde være safe nok og flytte dem derover.

Er der nogle der ved om nogen forhandlere som ligger inde kamelrejer?
Ellers kunne du måske få Troels til at tage et par stykker med hjem fra Dejong imorgen
Carsten, du er fantastisk og det er Reeffarmer også!! :W 2 stk kamelrejer på vej til os i morgen! :) Vi smider dem i sumpen, så kan vi komme med en feedback hvorvidt det hjælper os eller ej!


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

Det var da dejlig læsning, krydser fingre og håber på det bedste for jer :-)

Glæder mig til feedback
Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af kenneth olsen »

Vi er lige kommet hjem fra en weekend i Paris og lyste lidt ind i akvariet med en lommelygte.. og satme om der ikke sad en del med hagesmæk på i bunden af vores ene montipora! Den har lige fået en tur med tandbørsten.. men godt nok noget vi skal holde øje med.
Skal vist også have fat i sådan en lille gul fisk til at nappe dem lidt.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Besvar

Tilbage til "Sygdom"