Ny til salt - hjælp til akvarie
- Kimkjaer
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2014
Ny til salt - hjælp til akvarie
Hej Forum,
Jeg vil gerne have et saltvands akvarie
Jeg vil gerne starte småt, også opgradere med tiden ..
Har kigget på dette:
Aqua Medic Yasha Nano rev-akvarium 36 liter
Er der nogle der har erfaringer med det ?
Har også overvejet at fluval edge - 46 L ?
Nogle indvendinger herinde fra ?
PFT
Kim
Jeg vil gerne have et saltvands akvarie
Jeg vil gerne starte småt, også opgradere med tiden ..
Har kigget på dette:
Aqua Medic Yasha Nano rev-akvarium 36 liter
Er der nogle der har erfaringer med det ?
Har også overvejet at fluval edge - 46 L ?
Nogle indvendinger herinde fra ?
PFT
Kim
Red Sea Reefer 350
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=94246
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Re: Ny til salt - hjælp til akvarie
go bigger.
Med mindre du ikke har plads til større, så overvej et større.
Jeg er allerede lidt træt af mit 130 liters og har et 500 liters i planerne.
Mvh
Med mindre du ikke har plads til større, så overvej et større.
Jeg er allerede lidt træt af mit 130 liters og har et 500 liters i planerne.
Mvh
Martin Larsen
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kimkjaer
- Foxface
- Reactions:
- 11
i øjeblikket bliver der også taget højde for økonomi og plads selvfølgelig (Vi bor kun i en 73 m2)
Jeg vil meget gerne *Learn by doing*
Vil dog pointere at jeg har læst en del op på det, og har nogle kontakter
Så ingen grund til bekymring
Derudover har vi også et 18L ferskvand vi tager os af
Samt en hund, så vi starter småt - men mange tak for dit input ..
Jeg vil meget gerne *Learn by doing*
Vil dog pointere at jeg har læst en del op på det, og har nogle kontakter
Så ingen grund til bekymring
Derudover har vi også et 18L ferskvand vi tager os af
Samt en hund, så vi starter småt - men mange tak for dit input ..
Red Sea Reefer 350
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2010
Startede også selv med et lille Fluval Edge og fandt hurtig ud af at dette ikke var nok.
Så blev det til et 90 liter og kort tid efter et 360 liter.
Gid jeg havde købt det store fra starten. Så havde jeg sparet en masse penge, samt tid på starte de forskellige baljer op.
Man bliver lyn hurtig bidt af denne hobby og mere vil have mere.
Hvis pladsen ikke er til andet ja så er der jo ikke meget at gøre.
Nu kan jeg ikke huske om Fluvals 46 liter har samme åbning som den lille model. Hvis det har så kan det hvert fald skabe nogle problemer i form af belysning og adgang.
Så blev det til et 90 liter og kort tid efter et 360 liter.
Gid jeg havde købt det store fra starten. Så havde jeg sparet en masse penge, samt tid på starte de forskellige baljer op.
Man bliver lyn hurtig bidt af denne hobby og mere vil have mere.
Hvis pladsen ikke er til andet ja så er der jo ikke meget at gøre.
Nu kan jeg ikke huske om Fluvals 46 liter har samme åbning som den lille model. Hvis det har så kan det hvert fald skabe nogle problemer i form af belysning og adgang.
- kodyl
- Naso kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2017
Hej og velkommen til
Det er ikke specielt meget billigere eller nemmere at starte et lille akvarie op end det er at starte et større akvarie op. Faktisk er det tit den anden vej. Det er nemmere at holde vandværdierne i et større akvarie. Og går der noget galt er der større vandmængde til at kompensere for det. Det er heller ikke til at finde teknik til små akvarier. Og tit er det ret dyrt hvis det findes. Hvor imod til de større er der et stort udvalg.
Og så er der det at i denne hobby vil man som regel gerne vil ha en fisk der er lidt for stor til det akvarie man har. Har endnu ikke mødt en saltvandsakvarist der har sagt han ville ønske han havde en mindre balje. Du kommer ikke til at kunne have meget mere end 2 fisk i de små akvarier uden du får problemer. Så hvis du allerede nu ved at du kunne tænke dig flere så ville jeg slet ikke kigge på dem så små.
Men når det nu er sagt så ville jeg helt klart vælge aqua medic akvariet. Der er allerede det hele i. Det eneste der lige sådan kunne trænge til en opgradering er lyset, men det kan vist godt lige gå med det der allerede er. Fluval edge er lavet til ferskvand og kræver at man selv kan lave lys eller har råd til at betale 3000kr for en lampe til at starte med. så er der det med at putte en skummer i. Det er der lavet en del tråde om igennem tiden, dem syntes jeg du skulle kigge igennem inden du beslutter dig.
Det er ikke specielt meget billigere eller nemmere at starte et lille akvarie op end det er at starte et større akvarie op. Faktisk er det tit den anden vej. Det er nemmere at holde vandværdierne i et større akvarie. Og går der noget galt er der større vandmængde til at kompensere for det. Det er heller ikke til at finde teknik til små akvarier. Og tit er det ret dyrt hvis det findes. Hvor imod til de større er der et stort udvalg.
Og så er der det at i denne hobby vil man som regel gerne vil ha en fisk der er lidt for stor til det akvarie man har. Har endnu ikke mødt en saltvandsakvarist der har sagt han ville ønske han havde en mindre balje. Du kommer ikke til at kunne have meget mere end 2 fisk i de små akvarier uden du får problemer. Så hvis du allerede nu ved at du kunne tænke dig flere så ville jeg slet ikke kigge på dem så små.
Men når det nu er sagt så ville jeg helt klart vælge aqua medic akvariet. Der er allerede det hele i. Det eneste der lige sådan kunne trænge til en opgradering er lyset, men det kan vist godt lige gå med det der allerede er. Fluval edge er lavet til ferskvand og kræver at man selv kan lave lys eller har råd til at betale 3000kr for en lampe til at starte med. så er der det med at putte en skummer i. Det er der lavet en del tråde om igennem tiden, dem syntes jeg du skulle kigge igennem inden du beslutter dig.
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8620 Kjellerup
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Kjellerup
I mine øjne vil et godt begyndersæt være mellem 200-300 liter. Du har en noget større vand volumen, hvilket bare gør alt lettere. Med de små akvarier skal der ikke så meget til at lave katastrofale udsving. Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, det andet er bare lettere
En anden ting der taler for større volumen er at man bliver så fandens afhængig af saltvand hobbyen, så du vil alligevel snart skulle opgradere
Velkommen til
En anden ting der taler for større volumen er at man bliver så fandens afhængig af saltvand hobbyen, så du vil alligevel snart skulle opgradere
Velkommen til
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Hey. Nu har jeg ingen personlige erfaringer med nogen af akvarierne, men når man kigger rundt på folks akvarier, syntes jeg generelt det virker til at edge akvarierne kræver en masse udbygninger for at kunne køre tilfredsstillende, mens yashaen er tættere på at køre som det skal. Selvfølgelig får man nok lyst til at udskifte lidt dele hen ad vejen, men det er jo så en anden sag.
Jeg kan sagtens se fidusen i at starte småt, da det jo trods alt er noget billigere. Finder man så ud af at det ikke fanger én, ja så er de jo rart at det ikke er 20000 man har postet i det. En idé er dog at kigge brugt. Der er rigtig meget godt at finde til en god pris
Jeg kan sagtens se fidusen i at starte småt, da det jo trods alt er noget billigere. Finder man så ud af at det ikke fanger én, ja så er de jo rart at det ikke er 20000 man har postet i det. En idé er dog at kigge brugt. Der er rigtig meget godt at finde til en god pris
- Kimkjaer
- Foxface
- Reactions:
- 11
Lige det jeg gik og tænktejonas _sandager skrev:Hey. Nu har jeg ingen personlige erfaringer med nogen af akvarierne, men når man kigger rundt på folks akvarier, syntes jeg generelt det virker til at edge akvarierne kræver en masse udbygninger for at kunne køre tilfredsstillende, mens yashaen er tættere på at køre som det skal. Selvfølgelig får man nok lyst til at udskifte lidt dele hen ad vejen, men det er jo så en anden sag.
Jeg har fundet yashaen til 1500 brugt, og kan se den koster 3000 fra ny ..
Så ville lige have et råd før jeg begiver mig ud i at smide penge efter det
Tak for svar til alle
Red Sea Reefer 350
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8620 Kjellerup
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Kjellerup
Tjek evt tråden fra Tropeland i Skanderborg, hvis det er Yasha du kigger på
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Når det så er sagt, tror jeg at alle de andre har ret i at større akvarier er bedre på mange måder. Jeg er i hvert fald selv utroligt glad for de ekstra 20-30 liter jeg har vundet ved at have sump.Kimkjaer skrev:Lige det jeg gik og tænktejonas _sandager skrev:Hey. Nu har jeg ingen personlige erfaringer med nogen af akvarierne, men når man kigger rundt på folks akvarier, syntes jeg generelt det virker til at edge akvarierne kræver en masse udbygninger for at kunne køre tilfredsstillende, mens yashaen er tættere på at køre som det skal. Selvfølgelig får man nok lyst til at udskifte lidt dele hen ad vejen, men det er jo så en anden sag.
Tak for svar til alle
Men held og lykke med projektet! Og husk at vise os billeder
- Kimkjaer
- Foxface
- Reactions:
- 11
Mange tak, jeg læser lige lidt mere op på det og kigger hist og her..jonas _sandager skrev:Når det så er sagt, tror jeg at alle de andre har ret i at større akvarier er bedre på mange måder. Jeg er i hvert fald selv utroligt glad for de ekstra 20-30 liter jeg har vundet ved at have sump.Kimkjaer skrev:Lige det jeg gik og tænktejonas _sandager skrev:Hey. Nu har jeg ingen personlige erfaringer med nogen af akvarierne, men når man kigger rundt på folks akvarier, syntes jeg generelt det virker til at edge akvarierne kræver en masse udbygninger for at kunne køre tilfredsstillende, mens yashaen er tættere på at køre som det skal. Selvfølgelig får man nok lyst til at udskifte lidt dele hen ad vejen, men det er jo så en anden sag.
Tak for svar til alle
Men held og lykke med projektet! Og husk at vise os billeder
Men billeder skal i få, så snart det bliver aktuelt
Mange tak for hjælpen og den hurtige respons !
Red Sea Reefer 350
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8240 Risskov
Jeg startede ud med et 128 ltr akvarie da det havde kørt i en 3 måneder kunne jeg godt se at det var blevet for lille så jeg købte et shallow reef på 224 ltr i dp og men sump på 170 ltr det var nok det bedste køb jeg har lavet da der er rigtig meget bund areal så akvariet ser noget større ud end det i virkeligheden er
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Nikolaj
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Nikolaj
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Hej og velkommen til.
Har du checket hvad der er af brugt på forum? Mener f.eks. Kwon har et 128L. med det hele, til salg for en tusse http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=61257" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er trods alt vand så du kan have 6-10 små fisk, og også plads til et par koraller.
Har du checket hvad der er af brugt på forum? Mener f.eks. Kwon har et 128L. med det hele, til salg for en tusse http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=61257" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er trods alt vand så du kan have 6-10 små fisk, og også plads til et par koraller.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg synes det er fint at starte lidt blidt op, for at se om det overhovedet er noget man gider at interessere sig mere for.
Én ting skal man bare gøre sig klart og det er, at der er helt andre udfordringer i et lille akvarie end der er i et stort.
I mine øjne er det faktisk ikke nemt at få et lille til at køre. Ikke at det ikke kan lade sig gøre, for selvfølgelig kan det det.
Men der er meget hurtigere reaktion. Laver du en fejl, så er der kontant afregning.
Men er du påpasselig og har det i baghovedet, at du ikke har ret meget vand at gøre godt med, så er det utroligt spændende.
Held og lykke med projektet.
Erik
Én ting skal man bare gøre sig klart og det er, at der er helt andre udfordringer i et lille akvarie end der er i et stort.
I mine øjne er det faktisk ikke nemt at få et lille til at køre. Ikke at det ikke kan lade sig gøre, for selvfølgelig kan det det.
Men der er meget hurtigere reaktion. Laver du en fejl, så er der kontant afregning.
Men er du påpasselig og har det i baghovedet, at du ikke har ret meget vand at gøre godt med, så er det utroligt spændende.
Held og lykke med projektet.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5250 Odense SV
- Geografisk sted: Odense SV
Jeg har dyrket fersk i 9 år og det hele startede med at min mor fik afvide af lægen at hun skulle anskaffe sig et akvarie så hun kunne stresse af. Der startede det hele. 19L akvarie med 3 gypser Bom, jeg fik blod på tanden og fik mit første 54L start. Der kom nogle selskabsfisk i og det udviklede sig i en fart for man vil jo gerne have at de yngler, og yngel skal i et andet seperat akvarie for at største delen skal over leve osv. 3 mdr sener fik jeg mit første 250L wow hvor var det stort . Skiftede så retning og dyrkede så Mbuna´er. Der kom gang i skufferne og masse yngle pippede frem. 3 år frem stod jeg med et 720L fersk og 8 yngel akvarier .. ups. Overtog min mor bryggers. Ingen brok der. Det fungede i 9 år. Nu har jeg studeret i et par år og der har ikke været nogle akvarier nogle steder. Pause!!! Denne gang starter jeg med 530L for ejg ved hvordan det er med akvarier. Denne gang 530L saltvand. Lad os se hvad tiden bringer. Er garanteret sikker på at jeg skal flytte i en større lejlighed som ALLE andre for at få plads til et 1000+ L akv
Nu til spørgsmålet:
Start med større akvarie ikke just fordi det er nemmere at holde men også fordi at du kan ikke have mere end 2 rejer og en lille krems samt 2 små koraler. KEDELIGT!! Du vil efter 2 mdr tænke JEG VIL HAVE ET STØRRE AKVARIE.. OOg ja, du vil købe et på 2-300 l Og kort tid efter et større igen indtil det går fra væg til væg.
Velkommen til og held med det.
Nu til spørgsmålet:
Start med større akvarie ikke just fordi det er nemmere at holde men også fordi at du kan ikke have mere end 2 rejer og en lille krems samt 2 små koraler. KEDELIGT!! Du vil efter 2 mdr tænke JEG VIL HAVE ET STØRRE AKVARIE.. OOg ja, du vil købe et på 2-300 l Og kort tid efter et større igen indtil det går fra væg til væg.
Velkommen til og held med det.