"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lanthanum chloride - Erfaringer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Vil det sige at du har 0,09 i fosfat efter silicat filteret??

Hvis det er rigtigt hvad er så fosfat indholdet inden osmose anlægget?
Og TDS for den sag skyld.

Et osmoseanlæg tager 90-95% af det som er i vandet og silicat filteret resten.
Det lyder mere som om dit osmoseanlæg ikke fungerer som det skal.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:Vil det sige at du har 0,09 i fosfat efter silicat filteret??

Hvis det er rigtigt hvad er så fosfat indholdet inden osmose anlægget?
Og TDS for den sag skyld.

Et osmoseanlæg tager 90-95% af det som er i vandet og silicat filteret resten.
Det lyder mere som om dit osmoseanlæg ikke fungerer som det skal.
Ja det er EFTER silicat filtret... jeg har ALDRIG kunnet måle noget på mit anlæg de steder hvor jeg har boet... men er nu flyttet lidt på landet og her går det så galt.. den membran er ikke engang 6mdr.. og adrig gået tør osv.. jeg har idag netop købt en ny membran og kommer her en afdagene og prøver ser om dette giver noget..

Jeg har ikk målt vandet før anlæget men gør jeg iaften når jeg kommer hjem;-)

TDS før anlæget 554 pt

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Chrissy62 »

Som jeg har skrevet i tidligere tråde, så har jeg også haft døjet med en del P04.

Jeg har derfor haft tjekket de 3 forskellige produkter som kan nedbringe p04:

Rowaphos, Lanthanum og Seaklear.

Rowaphos var for dyrt, og det frigiver jern, hvilket jeg ikke er interesseret i.

Lanthanum er et kemisk produkt, og der skal doseres meget, for at få den effekt som jeg ønsker. Dvs. det går også hen og bliver for dyrt, i fht. mængden der skal doseres, samt belastning af miljøet.

Seaklear er organisk og består af rejeskaller. Det er super koncentreret og der skal derfor kun doseres meget lidt, hver dag. Dette produkt har jeg derfor valgt at bruge, da det økonomisk og miljømæssigt er bedst.

Jeg doserer 2 ml dagligt via dosseringspumpe, som ledes via overløbet og direkte ind i skummeren.

Min P04 er nede på 0,00 og alle mine koraller har det virkelig godt. Samtidig kører jeg også med makroalger i sumpen. Systemet ser ud til at fungere virkelig godt.


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Ryom »

Jeg troede ellers at Seaklear bare var en færdigblandet Lanthanum opløsaning?
Men så blev jeg da lidt klogere hehe.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Seaklear og Lanthium ER det samme.
Egenligt hedder det ikke Lanthium men Lantanum La og har grundstof nummer 57
Man har så fundet ud af at udvinde det af rejeskaller! Hvordan man så er kommet på den ide?

Der hvor den store forskel kommer ind, er doseringen. Seaklear lader til at være en meget renere udgave af Lantanum end det som vi har kunnet få fat i.
Og derfor skal det doseres langt mindre for samme effekt.

At rowaphos skulle lække jern til akvariet har jeg ikke hørt for og den mængde det så skulle kunne frigive er nok mere teori end noget man i praksis oplever.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

Chrissy62 skrev:Som jeg har skrevet i tidligere tråde, så har jeg også haft døjet med en del P04.

Jeg har derfor haft tjekket de 3 forskellige produkter som kan nedbringe p04:

Rowaphos, Lanthanum og Seaklear.

Rowaphos var for dyrt, og det frigiver jern, hvilket jeg ikke er interesseret i.

Lanthanum er et kemisk produkt, og der skal doseres meget, for at få den effekt som jeg ønsker. Dvs. det går også hen og bliver for dyrt, i fht. mængden der skal doseres, samt belastning af miljøet.

Seaklear er organisk og består af rejeskaller. Det er super koncentreret og der skal derfor kun doseres meget lidt, hver dag. Dette produkt har jeg derfor valgt at bruge, da det økonomisk og miljømæssigt er bedst.

Jeg doserer 2 ml dagligt via dosseringspumpe, som ledes via overløbet og direkte ind i skummeren.

Min P04 er nede på 0,00 og alle mine koraller har det virkelig godt. Samtidig kører jeg også med makroalger i sumpen. Systemet ser ud til at fungere virkelig godt.

Hej Chrissy

Super godt indlæg! tak.

Ok så du bruger igen filtersok? kører der et pvc rør direkte ned i din skummer eller? jeg har min skummer i rum nr 2 ud af de 3..

Vil jo bare sikre mig at jeg ikk får de "sne" der i akvariet! Nogen der har prøvet det at det sker med fisk og koraller i? og evt had skete der? bundflæder det bare?

Jeg har aldrig haft problemer med brugen af rowa men ja det sænker fosfat meget brat men har ikke kunnet se nogen synlige uheldigheder ved dette fald!?

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:Seaklear og Lanthium ER det samme.
Egenligt hedder det ikke Lanthium men Lantanum La og har grundstof nummer 57
Man har så fundet ud af at udvinde det af rejeskaller! Hvordan man så er kommet på den ide?

Der hvor den store forskel kommer ind, er doseringen. Seaklear lader til at være en meget renere udgave af Lantanum end det som vi har kunnet få fat i.
Og derfor skal det doseres langt mindre for samme effekt.

At rowaphos skulle lække jern til akvariet har jeg ikke hørt for og den mængde det så skulle kunne frigive er nok mere teori end noget man i praksis oplever.
Hvordan dossere du det Carsten? bare ind i skummer eller hvordan?

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Har prøvet at komme det direkte i skummeren, men synes slet ikke det fungerede.
Har også kommet det i overløbet, og det var effektivt. Så effektivt at da jeg her for nyeligt tømte akvariet, lå der omkring 5mm udfældet lantanum i bunden af overløbet.
Om det kan fungere med Seaklear direkte i skummerens indsugning har jeg ingen viden om.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:Har prøvet at komme det direkte i skummeren, men synes slet ikke det fungerede.
Har også kommet det i overløbet, og det var effektivt. Så effektivt at da jeg her for nyeligt tømte akvariet, lå der omkring 5mm udfældet lantanum i bunden af overløbet.
Om det kan fungere med Seaklear direkte i skummerens indsugning har jeg ingen viden om.
Ok så du havde ikke nogen filtersok eller noget på?

Kan jeg roligt dossere det i overløbet hvor det så skal igennem 1 kammer for at komme til skummeren og så videre til det 3 og sidste kammer før det rammer display.. Er det nødvendigt men noget mekanisk filter i form af sok eller vat ? Eller bund fælder det bare i overløbet og sump?

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af R.Munk »

Jeg dosere Seaklear direkte i skummeren med stor succes. Jeg dosere i slangen den suger luft igennem.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg doserer det i overløbet, for at udnytte kontakttid med vandet. Efterfølgende ryger det i sumpen, for derefter at ryge igennem skummer.

Har sat std filtersok på afløb til sump, således at bundfald let kan fjernes eengangugentligt, ved at skylle sokken.

Fungerer perfekt hos mig :-)
Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

Hej Peder. Tak for info;-) hvad str micron sok bruger du ved du det? Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Gino skrev:Hej Peder. Tak for info;-) hvad str micron sok bruger du ved du det? Mvh

Hej Gino

Jeg har droppet at lede efter de der dyre/specielle 10micron filtersokker, og har simpelthen bare købt de almindelige fra JBL.

De stopper ikke til på 5 min, og det ser ud til at ca 99% af bundfald samles deri.
På mit system er 5-8 dage imellem rengøring ok. Jeg kan tydelig se når den skal skiftes - for den "puster" sig op pga manglende gennemstrømningsmulighed.

Håber det hjælper dig

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

w00tifrutti skrev:Jeg dosere Seaklear direkte i skummeren med stor succes. Jeg dosere i slangen den suger luft igennem.
Tak for Info:-) og du kør ikke med anden form for sok eller noget?

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

pederrevnørd skrev:
Gino skrev:Hej Peder. Tak for info;-) hvad str micron sok bruger du ved du det? Mvh

Hej Gino

Jeg har droppet at lede efter de der dyre/specielle 10micron filtersokker, og har simpelthen bare købt de almindelige fra JBL.

De stopper ikke til på 5 min, og det ser ud til at ca 99% af bundfald samles deri.
På mit system er 5-8 dage imellem rengøring ok. Jeg kan tydelig se når den skal skiftes - for den "puster" sig op pga manglende gennemstrømningsmulighed.

Håber det hjælper dig

Mvh
Peder
Ok så forstår jeg lidt bedre for hver gang jeg har prøvet de lorte sokker der så stopper de på nul komma fem.. Gider jeg ikke mere. Hvor køber du dine jbl sokker :beer:

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af R.Munk »

Gino skrev:
w00tifrutti skrev:Jeg dosere Seaklear direkte i skummeren med stor succes. Jeg dosere i slangen den suger luft igennem.
Tak for Info:-) og du kør ikke med anden form for sok eller noget?

Mvh
Det gør jeg ikke. Har stadig tilgode at se nogle former for udfældning :-)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Gino skrev:
pederrevnørd skrev:
Gino skrev:Hej Peder. Tak for info;-) hvad str micron sok bruger du ved du det? Mvh

Hej Gino

Jeg har droppet at lede efter de der dyre/specielle 10micron filtersokker, og har simpelthen bare købt de almindelige fra JBL.

De stopper ikke til på 5 min, og det ser ud til at ca 99% af bundfald samles deri.
På mit system er 5-8 dage imellem rengøring ok. Jeg kan tydelig se når den skal skiftes - for den "puster" sig op pga manglende gennemstrømningsmulighed.

Håber det hjælper dig

Mvh
Peder
Ok så forstår jeg lidt bedre for hver gang jeg har prøvet de lorte sokker der så stopper de på nul komma fem.. Gider jeg ikke mere. Hvor køber du dine jbl sokker :beer:

Mvh
Dem har jeg fået fra Carsten(Decocean)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

pederrevnørd skrev:
Gino skrev:
pederrevnørd skrev:
Gino skrev:Hej Peder. Tak for info;-) hvad str micron sok bruger du ved du det? Mvh

Hej Gino

Jeg har droppet at lede efter de der dyre/specielle 10micron filtersokker, og har simpelthen bare købt de almindelige fra JBL.

De stopper ikke til på 5 min, og det ser ud til at ca 99% af bundfald samles deri.
På mit system er 5-8 dage imellem rengøring ok. Jeg kan tydelig se når den skal skiftes - for den "puster" sig op pga manglende gennemstrømningsmulighed.

Håber det hjælper dig

Mvh
Peder
Ok så forstår jeg lidt bedre for hver gang jeg har prøvet de lorte sokker der så stopper de på nul komma fem.. Gider jeg ikke mere. Hvor køber du dine jbl sokker :beer:

Mvh
Dem har jeg fået fra Carsten(Decocean)
Hej Peder:-)

E det forresten på nedløbet til sumpen du har sat en sok på? E lige kommet igang med seaklear men dog uden sok endnu:-)

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Gino,

Ja, jeg har sok på nedløbet - og fordelen er at det har minimeret rengøringen i sumpen.
Har aldrig set bundfald i baljen i forvejen - tilskriver jeg sump,og min store skummer kapacitet.

Hvordan går det hos dig !

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Er virkeligt ett "sinnsykt! oppsett du haver her min gode Peder!!,og alltid hyggeligt å besøge dig :-)
Kommer om muligt nedover igjen i August..

Gino :-) var det du som ringte mig i dyrebutikken sist(var ikke "helt edru",dejligt å ikke være sjåfør for en gang skyld :-),men pratet lenge med en som ringte mig via forhandles mobil uden å skønne hvem som ringte mig,he-he--


Kører forøvrigt seaclearen selv direkte i nedløpet her,uten filtersokk.men er absolutt tihenger av en filtersokk, og kommer til å bygge om lidt der,men det var de penge...
Ser det bliver meget snavs i den "nye" sumpen efter ombyggning,og i kombinasjon med ett mere effektivt vandbyttesystem som begynner å modne i hjernebarken,kommer jig til å andskaffe en 720 liter,som kobbles ind i systemet,og som giver muligheter for både filtersokk m/mere,utifra fremtidige planer..
Ellers.. riktig god sommer til jere alle der nede i "syden" :-)
Senest rettet af Knut-Arne Berg lør 8. jun 2013 22:21, rettet i alt 2 gange.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Knut-Arne Berg skrev:Er virkeligt ett "sinnsykt! oppsett du haver her min gode Peder!!,og alltid hyggeligt å besøge dig :-)
Kommer om muligt nedeover igjen i August..

Gino .-9 var det du som ringte mig i dyrebutikken sist(var ikke "helt edru",dejligt å ikke være sj¨før for en gang skyld :-),men pratet lenge med en som ringte mig via forhandeles mobil iten å skønne hven som ringte mig,he-he--


Kører forøvrigt seaclearen selv direkte i nedløpet her,uten filtersokk.men er absolutt tihenger av en filtersokk, og kommer til å bygge om lidt der,men det var de penge...
Ser det bliver meget snavs i den "nye" sumpen efter ombyggning,og i kombinasjon med ett mere effektivt vandbyttesystem som begynfer å modne i hjernebarken,kommer jig til å andskaffe en 720 liter,som kobbles ind i systemet,og som giver muligheter for både filtersokk m/mere,utifra fremtidige planer..
Ellers.. riktig god sommer til jere alle der nede i "syden" :-)
Tak Knut-Arne,

Håber du kigger forbi til august :beer:

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

Hej Knut:-)

Ja det var mig du snakkede mig i Tlf:-)

Ok har du så meget aflejering i sumpen når du ikke bruger filtersok?

Bliver jeres vand også noget tåget i et par timer efter tilførslen af seaklear

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Gino skrev:Hej Knut:-)

Ja det var mig du snakkede mig i Tlf:-)

Ok har du så meget aflejering i sumpen når du ikke bruger filtersok?

Bliver jeres vand også noget tåget i et par timer efter tilførslen af seaklear

Mvh

Nope, ku tydepå du doserer for meget - eller du har meget po4 lagret i baljen....
Bruger du gamle ls eller keramik - måske tykt bundlag ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Knut-Arne Berg »

I forbindelse med en ny aquacaping jig haver foretatt over tid(ble litt lei av å se på det samme hele tiden....,købte jig med meg lit død ls fra dk tidligere,puttet det rett i baljen,og opplevde en del algeoppblomstring..
Købte med mig mer av samme stenen denn gang,men lot den gå en uges tid i en kraftig seaclear blanding nogen dager,så i en kratig klorblanding nogen dager..,så nogen dager i rennende vand, for å "blåse ud" evt,rester af budet fosrat inde i stenen..,og merker det var ett stort skritt i rigtig rettning :-)
Mange vejer "til Rom" som de siger,men troer det havde noget for sig å køre denne prosess :-)

Som sagt.. selv efter over 40 års akvaristikk erfaring(10-11år med salt),bliver man aldrig utlært(tro mig!!), men en lærer så lenge man lever,og jig ser forskeld i forhold til sist gang.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

Hej igen.

Bliver jeres vand også små tåget ved dossering af seaklear?

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Gino »

Knut-Arne Berg skrev:I forbindelse med en ny aquacaping jig haver foretatt over tid(ble litt lei av å se på det samme hele tiden....,købte jig med meg lit død ls fra dk tidligere,puttet det rett i baljen,og opplevde en del algeoppblomstring..
Købte med mig mer av samme stenen denn gang,men lot den gå en uges tid i en kraftig seaclear blanding nogen dager,så i en kratig klorblanding nogen dager..,så nogen dager i rennende vand, for å "blåse ud" evt,rester af budet fosrat inde i stenen..,og merker det var ett stort skritt i rigtig rettning :-)
Mange vejer "til Rom" som de siger,men troer det havde noget for sig å køre denne prosess :-)

Som sagt.. selv efter over 40 års akvaristikk erfaring(10-11år med salt),bliver man aldrig utlært(tro mig!!), men en lærer så lenge man lever,og jig ser forskeld i forhold til sist gang.
Hej Knut.

Glæder mig til at se billeder af det:-)

Hvad gav du af ml til en liter vand for at få fosfatet ud af de gamle sten? Og hvor megen klor?

Hvordan ved du om kloren er ude 110%? Skiftede du vand mange gane for at få kloren ud eller?

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Gino skrev:
Knut-Arne Berg skrev:I forbindelse med en ny aquacaping jig haver foretatt over tid(ble litt lei av å se på det samme hele tiden....,købte jig med meg lit død ls fra dk tidligere,puttet det rett i baljen,og opplevde en del algeoppblomstring..
Købte med mig mer av samme stenen denn gang,men lot den gå en uges tid i en kraftig seaclear blanding nogen dager,så i en kratig klorblanding nogen dager..,så nogen dager i rennende vand, for å "blåse ud" evt,rester af budet fosrat inde i stenen..,og merker det var ett stort skritt i rigtig rettning :-)
Mange vejer "til Rom" som de siger,men troer det havde noget for sig å køre denne prosess :-)

Som sagt.. selv efter over 40 års akvaristikk erfaring(10-11år med salt),bliver man aldrig utlært(tro mig!!), men en lærer så lenge man lever,og jig ser forskeld i forhold til sist gang.
Hej Knut.

Glæder mig til at se billeder af det:-)

Hvad gav du af ml til en liter vand for at få fosfatet ud af de gamle sten? Og hvor megen klor?

Hvordan ved du om kloren er ude 110%? Skiftede du vand mange gane for at få kloren ud eller?

Mvh
Hej igjen Gino :happy:
Hmm.. mig og billder.. :dizzy:

La stenen i en stor 100 liters balje,tog så en god"slump"rundt 2dl seaklear i baljens vand sammen med sten og en sirkulasjonspumpe og lot det gå nogen dager der.Tømte ud alt vannet,skyllet og fylte opp igjen med sten og nytt vabd+en halv liter ren klor i stampen.
Lot det stå to dager,så lot jig haveslangen renne kontinuerligt sakte i stampen med friskt vann i ett par døgn til jig ikke luktet noget klor af stenene.
Tok så stenene ud,tørket de og lavet formationer af de på vanlig måde.
De ble veldig hvite,men merket ellers ingen negativ effekt i koralltanken i efterkant,selv med utskifting af over 60%af sten volumet,og koraller står fint efter den nye aquascapingen der :happy:
Om det er vejen for alle hvet jig ikke,men det fungerte fint her,og tilsetter nu litt prodibio ett par ganger i uken for å hjelpe prosessene bedre undervejs,ellers ingen andre forholdsregler.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Grundet indlæg fra Kenneth Olsen, vedr påvirkning af snegle,laves hermed link

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=61924" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af kenneth olsen »

pederrevnørd skrev:Grundet indlæg fra Kenneth Olsen, vedr påvirkning af snegle,laves hermed link

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=61924" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peder
:GO


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Yes jeg skriver det lige her også:

Søharer: har mistet 3. Det lever kun et par dage men dør så lgd så stille og roligt

Snegle generelt: Kan til tider virke bedøvet og gå meget langsomt rundt - hvis de ryger om på skallen tager det lang tid før det vender sig om

Dosering - mellem 6 til 20 ml (opstart) lacl i 300 liter - 25 gram til 1 liters osmosevand


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"