"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af akemedes »

Jeg går lidt med en mistanke om at jeg har lidt for meget po4 i min balje, mine koraller er brunlige i farven, og jeg bliver ved med at have et lille alge problem.

Da jeg ikke har fået købt noget po4 testkit endnu kan jeg desværre ikke fortælle hvad det ligger på. Men tænker at jeg ville prøve at smide noget i baljen som kan fjerne po4.

Men hvad er mest skånsom, så jeg ikke skal bruge kemi... ??

Jeg tænkte lidt på at smide nogle Chaetomorpha alger i min sump, men ved ikke om de er effektive nok alene i sig selv.. ?
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af hellfish »

Rowaphos i en lille reaktor :)
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af Macdoo »

Jeg har både ´Rowaphos og en klump alger i min sump. Det har taget de fleste alger hos mig. Der er stadig lidt så jeg glæder mig til at hente en større reactor idag.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af akemedes »

Kan man nøjes med at komme Rowaphos i en sok, og ligge den i sumpen.. ? Hvor tit skal man udskifte det ??
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af crazy seahorse »

Som Silas siger, så er RowaPhos i en reaktor glimrende og du kan fjerne den igen når du ikke synes det er nødvendigt mere.
Og så vandskift.
Ved et fast ugentligt vandskift får du fjernet en del af det Po4 der er i vandet.
Efter min opfattelse er den bedste måde at eliminere Po4 på den, at man aktivt forsøger at fjerne den - eller grundlaget for at den opstår, inden den opstår og bliver til et problem.
Opsugning af slam og andet fra bunden er godt, da det ofte er her det dannes.
Tjekke sit bundlag. Ligger der bunker skabt af fisk og snegle, så er det ofte også et arnested for Po4. Få det suget væk.

Alger kan også være gode, men så skal de høstes. De optager uorganisk PO4 og omdanner det til organisk Po4, som frigives når de dør (og det gør de løbende).
Caulerpa er nok værst til pludselig at "visne"
Den organiske Po4 er den mest problematiske, for den kan vi ikke måle og der er væsentlig mere af den end af den målbare.

Erik

Edit: Det kan lægges i en sok, men det giver langt det bedste resultat i en reaktor, hvor det hvirvles rundt.
Jeg skifter hver 4 - 6 uge.
Når et medie (Rowa eller andet) har en højere mætning end det vand der omgiver det, så begynder Po4 at vandre tilbage til vandet.
Hellere bruge lidt mindre og skifte oftere.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af akemedes »

*crazy seahorse: Det var en god forklaring..

Jeg må jo nok tilstå at jeg ikke er den bedste til hyppig vandskift, da mit osmoseanlæg ikke sidder til permanent, og derfor skal det sættes til hver gang..

Jeg må købe mig en po4 reaktor og fylde noget Rowaphos i.. der burde vel ikke være noget galt i at køre med Rowaphos og alger samtidig vel ?

Mit po4 problem kan ikke skyldes at mit silikat filter trænger til at blive skiftet på mit osmoseanlæg vel ?
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af crazy seahorse »

Til det sidste, jo sagtens.
Jeg skifter når mit når 10 ppm

Du kan risikere at dine alger vil gå tilbage, når du kører med RowPhos, da det jo fjerner en del at deres næring.
Da jeg havde alger i mit refugie så jeg det ikke som et problem.
Man skal tænke på, at algerne også er storforbrugere af jern som mange kæmper med for lidt af.
Jeg selv og flere andre jeg kender har fjernet algerne af samme grund.

En god ide er at du får sat dit vandskift i system så du får det gjort reglemæssigt.
Det kan være lidt besværligt og bøvlet, men det lønner sig og du behøver sandsynligvis ikke tilsætte andet overhovedet.
Hverken sporstoffer eller "tryllemidler".
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af PoulD »

"Hvor tidt skal man skifte det?"
Rowaphos er i bund og grund også kemi, og det er bedre at bruge en mindre mængde, men så skal man til gengæld skifte det hyppigere.
Hvor tit man skal skifte det, er rent gætteri så længe du ikke har noget at måle PO4 med. Jo mindre PO4 du har jo længere holder det.
Hvis du køber en reaktor, skal det skiftes når PO4 indholdet i det vand der kommer ud af reaktoren bliver ligeså højt som PO4 indholdet i baljen (forudsat naturligvis PO4 i baljen er > ønsket niveau)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af bima »

Dette er en meget fin lille reaktor
http://www.reeffarmer.dk/teknik/reactor.html?p=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af Bingocaller »

Det første du skal gøre da er at teste din PO4

Ellers har du jo ingen anelse om hvornår og hvad dine værdier siger og hvor meget du skal fjerne!

Den mest skånsomme måde er nok vandskift vandskift og vandskift - derefter kan du ty til kemi.

Husk at din værdi ikke må falde for hurtigt

Hvis du søger en gang har jeg lavet en ganske god opsamlings tråd om PO4 og hvordan man fjerner det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af crazy seahorse »

@ det er godt gjort Mark.
Lad bare andre lave alt det hårde arbejde for dig :beer:

Den udmærkede tråd Mark henviser til er sikkert denne:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 20#p575320" onclick="window.open(this.href);return false;

Der står forskelligt godt i.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af Bingocaller »

Hahaha Erik ;) - sad med min IPhone og igennem den kunne jeg altså ikke lige overskue at søge igennem :)

Men en opsang til alle herinde - hvis man begyndte at bruge vores glimrende søgefunktion så ville alle blive oplyst meget hurtigere :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af PoulD »

bima skrev:Dette er en meget fin lille reaktor
http://www.reeffarmer.dk/teknik/reactor.html?p=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu trådstarter bor på sjælland vil jeg lige nævne, bare i fuldstændighedens navn, at DecOcean har en D-D H2Ocean som også er udmærket, til en langt lavere pris.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af nbd »

PO4's opløselighed falder når alkaliteten øges, f.eks. ved tilsætning af kalkwasser.

RowaPhos er ikke rigtig kemi. RowaPhos binder PO4 fysisk.

Alger er gode til at optage nitrat, men optager fosfat i meget mindre grad. Jeg vil derfor også anbefale dig at bruge RowaPhos. Det kan fint være i en sok i sumpen, som du masserer en gang i mellem. Men det virker mere effektivt hvis du bruger en reaktor. Som bingocaller rigtigt skriver må værdien ikke falde for hurtigt. Ellers risikerer du at nogle koraller pludselig ser trætte ud.
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af akemedes »

*PoulD

Jeg synes ikke jeg kan finde noget omkring den du snakker om D-D H2Ocean på hjemmesiden ??
Senest rettet af akemedes ons 8. maj 2013 07:51, rettet i alt 2 gange.
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af akemedes »

bima skrev:Dette er en meget fin lille reaktor
http://www.reeffarmer.dk/teknik/reactor.html?p=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Er der ikke et krav til størrelsen ? Vil den du linker til være stor nok til et 250 liter ??
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af PoulD »

akemedes skrev:
PoulD skrev:
bima skrev:Dette er en meget fin lille reaktor
http://www.reeffarmer.dk/teknik/reactor.html?p=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu trådstarter bor på sjælland vil jeg lige nævne, bare i fuldstændighedens navn, at DecOcean har en D-D H2Ocean som også er udmærket, til en langt lavere pris.
Jeg synes ikke jeg kan finde noget omkring den du snakker om D-D H2Ocean på hjemmesiden ??
Heller ikke jeg. Men der er også masser af andre ting man kan købe i butikken, som jeg ikke kan finde i webshoppen. Foreslå du prøver at give Carsten et ring.

Jeg fik den anbefalet til mit 360L. Mener den er ca. 7,5 cm i diameter og vel ca. 40 cm høj. Der følger også en justerbar pumpe med (som dog er med sugekopper, og støjer lidt mere end min RD pumpe)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af bima »

akemedes skrev:
bima skrev:Dette er en meget fin lille reaktor
http://www.reeffarmer.dk/teknik/reactor.html?p=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Er der ikke et krav til størrelsen ? Vil den du linker til være stor nok til et 250 liter ??
Den kan sagtens klare dit Akvarie.
Jeg vil også mene,den kan kan klare det dobbelte.
Du skal huske på at du kun skal bruge omkring 4spsk rowaphos i reaktoren.
Og så skifte det hver 4-5 uge
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af røntved »

Den skal jeg lige have for de fatsvage ;-) jeg har 350l og skal så kun bruge 8 spsk i min reaktor ?? Vil prøve at køre med rowa for at se om det gør noget ved algerne. Sidst brugte jeg ½ l og skiftede hver måned,
http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af crazy seahorse »

røntved skrev:Den skal jeg lige have for de fatsvage ;-) jeg har 350l og skal så kun bruge 8 spsk i min reaktor ?? Vil prøve at køre med rowa for at se om det gør noget ved algerne. Sidst brugte jeg ½ l og skiftede hver måned,
½L er meget.
Jeg bruger omkring 400ml til 2.200L og skifter også hver 4 - 6 uge.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af bima »

røntved skrev:Den skal jeg lige have for de fatsvage ;-) jeg har 350l og skal så kun bruge 8 spsk i min reaktor ?? Vil prøve at køre med rowa for at se om det gør noget ved algerne. Sidst brugte jeg ½ l og skiftede hver måned,
Vedhæftede filer
100g til 400 liter saltvand
100g til 400 liter saltvand
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af Chrissy62 »

Ja, jeg har jo døjet en del med P04 og gør det stadigvæk i perioder.

Den bedste og billigste og mest skånsomme løsning for os har været Seaklear:)

Det er billigere i længden end Rowaphos, og så består det af skaller fra rejer. Dvs. produktet er helt organisk, hvorimod Rowaphos er et kemisk materiale der frigives lidt af gangen til vandet og binder så P04 til sig. jeg ved godt man snakker om det er et filter, men stadigvæk består det af noget kemisk.

Nu siger jeg ikke det her, for at starte en større diskussion, om det ene eller andet er bedst, men oplyser blot om, hvad vi har valgt at gøre, udfra; pris og miljø:)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af Carsten »

[quote="Chrissy62"]

hvorimod Rowaphos er et kemisk materiale der frigives lidt af gangen til vandet og binder så P04 til sig. [quote]


Rowaphos er nu ikke noget kemisk materiale, men ren rust.
Husker ikke lige hvad fremstillings metoden kaldes men stadig er det ren rust
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af Chrissy62 »

Ja, jeg ved faktisk heller ikke, hvad Rowaphos består af, men det er så ikke organisk:)

Ved nærmere eftertanke, så var det nok Lanthanum jeg tænkte på, da jeg skrev det var et kemisk produkt.

Ren rust vil vel også afgive en del jern i vandet, eller tager jeg fejl?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af akemedes »

Jeg kan fornemme på de fleste at en lille reaktor med Rowaphos ikke ville være så tosset, og så jævnlige vandskift...
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af crazy seahorse »

Chrissy62 skrev:Ja, jeg ved faktisk heller ikke, hvad Rowaphos består af, men det er så ikke organisk:)

Ved nærmere eftertanke, så var det nok Lanthanum jeg tænkte på, da jeg skrev det var et kemisk produkt.

Ren rust vil vel også afgive en del jern i vandet, eller tager jeg fejl?
Alt hvad du kommer i akvariet, vil interagere med vandet.
Så du har ret - Rowa vil også afgive jern til vandet. Men det er nok ret begrænset hvor meget det er.
Som jeg ser det vil det højest kunne give nogen algeopblomstirng, men her tror jeg at Po4 og No3 er en større kilde.
Jeg har ikke oplevet negative effekter ved brug af RowaPhos.

Tror også at det må være LaCl du havde i tanke. For det er nok rigtigt at det er som du siger.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af akemedes »

Jeg er gået på jagt efter årsagen til mit måske po4 problem, og har fået min sump lidt i søgelyset. Jeg synes der samler sig en del bundlag fra mine levende sten som ligger i sumpen, simpelthen fordi der ikke er cirkulation nok. Dette kan vel være en meget stor grund til et evt po4 problem ? Sker der egentlig noget ved levende sten når de ikke får noget lys ??
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af crazy seahorse »

akemedes skrev:Jeg er gået på jagt efter årsagen til mit måske po4 problem, og har fået min sump lidt i søgelyset. Jeg synes der samler sig en del bundlag fra mine levende sten som ligger i sumpen, simpelthen fordi der ikke er cirkulation nok. Dette kan vel være en meget stor grund til et evt po4 problem ? Sker der egentlig noget ved levende sten når de ikke får noget lys ??
Bundlag er bundlag også selv om det ligger i sumpen.
Det kan stadig være en kilde til Po4 og No3.
Jeg suger mit op fra tid til anden.

Det er ikke min erfaring at det er et problem at de (LS)ligger uden lys.
Det er nok værre for dem at ligge uden cirkulation, men det vil de jo altid have i en sump. Der er vel altid en gennemstrømning af vand.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Skånsom måde at fjerne PO4 ?

Indlæg af Chrissy62 »

Du kunne evt. anskaffe dig nogle makroalger og smide i sumpen, sætte en alm. sparepære over, og så lade den lyse, når dit akvarielys er slukket, på den måde er der lys hele tiden og din pH-værdi får optimale betingelser, samt dine makroalger æder din næring, det være sig P04 og N03.

Jeg kører med de alger man også kalder for heksekugler, fordi de ikke afgiver små aflæggere som kommer med op sammen med returpumpen. dvs. de bliver i sumpen.

Og så er det som du selv er inde på en god ide at rense din sump rigtig godt indimellem. Vi renser den hver 3. mdr, når vi alligevel slukker for hele systemet og skifter klodser, renser pumper osv.

Jeg tror dog ikke, at rensning af sump, og makrolager i sumpen kan løse hele dit P04-problem, men der kan du så vælge forskellige metoder, som der er nævnt her.

Det er en smagssag, hvad man bedst kan lide, og hvilke produkter man synes virker bedst, tror jeg:)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"