"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Hej forum. Jeg vil med denne tråd slå et slag for at vi får samlet en masse viden og erfaring omkring fodring af mandarinfisk.

Jeg har selv en af slagsen i mit Red Sea Max 130D og den spiser frostfoder. Ligeledes ved jeg at Jesper i Vejle har en, der spiser det samme. I går faldt jeg så over en amerikansk tråd hvor en fyr beskrev brugen af en permanent foderstation til mandariner. For at tilgodese mandarinens behov for at småspise dagen lang, vil jeg lave min egen foderanordning. Jeg vil i underskabet klække levende artemia i en flaske og så hælde dem i foderstationen. Mandarinen kan så ligge og guffe dem i sig efterhånden som de kommer frem.

Link til foderstationen: http://www.thereeftank.com/forums/f6/fe ... 78611.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis I vil besvare nedenstående spørgsmål er vi godt igang :K

1) Hvor stort er dit akvarie og hvilke beboere deler mandarinen/mandarinerne det med?

2) Hvad fodrer du mandarinen/mandarinerne med og hvordan fik du den/dem igang?

3) Klækker du levende artemia? Hvis ja, hvor køber du æggene og hvilken klækningsanordning bruger du? (fx. flaske med luftslange)

4) Andre nyttige informationer du vil dele med mandarin entusiasterne.
Senest rettet af Jones tors 25. apr 2013 19:15, rettet i alt 1 gang.


o_O
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af KimS »

Der kan fås en færdiglavet foderstation (men måske billigere at lave selv) til omkring 100 kr med forsendelse fra Kina land:

http://kortlink.dk/cbhs" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af KimS tirs 23. apr 2013 11:05, rettet i alt 1 gang.


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af hellfish »

Ram 130 l
1 palet og 2 klovne
Den vil ikke spise det jeg serverer! Men mine sten er godt velindkørte og flere år gamle så der er heldigvis mad nok til den :)


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Miwes »

Genial tråd Jones :GO

Sådan en fætter må da lige skrues sammen.

Vh. Michael


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af PederP »

Jeg havde i lang tid en lsd i et 80L, som den delte med en gylte. (lsd'en hoppede desværre på gulvet for nylig)
Jeg havde et 12L refugium på, hvori jeg dagligt fodrede med tørfoder. Det kan gøre forskellen på om et refugium bare har en god bestand, eller der nærmest er en stor levende belægning på alting ;)


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Miwes »

Det er også en af de ting jeg frygter, når man ikke har dækglas på sit akvarium.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Jones »

PederP: forklar lige det med dit refugium. Var der levende sten i det så der kunne leve pods?

Miwes: jeg uploader billeder så snart jeg er igang med fodring af mandarinen. Har du selv en mandarin? Hvis ja, hvad fodrer du den så med? Hvilket akvarie har du? Kom gerne med lidt info hvis du ligger inde med anvendelige oplysninger :) Alt vil blive modtaget med kyshånd.

Jeg har et Red Sea Max 130D, så der er lukket låg over. Har I nogen idé om hvor vidt jeg bør putte levende sten om i overløbet så der kan leve pods?


o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af hellfish »

Jeg havde levende sten i et stykke tid i overløbet.. På grund af den ringe cirkulation deromme samlede der sig så meget skidt at jeg ikke havde lyst til det mere så jeg fjernede dem igen .. Måske et powerhead ville hælpe på det ..


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Miwes »

Jeg har bestilt artemia æg, som kommer (hvis jeg er heldig) allerede i morgen.

Håber alle mine dyr og koraller vil få glæde af det, men det er købt til min lsd-fisk, som jeg håber på at kunne få til at overleve på den måde...det er mit første step.

Så har jeg sat to små nanoer op, som ekstra steder til pods, men det er mere tvivlsomt indtil nu. Her er der små stykker meget porøs levende sten, som vrimler med små tangloppe lignende dyr, kan jeg se under forstørrelse glas. Tanken var at skifte en af de små sten over til madarinen, for at leverer lidt ekstra foder, selvom det bliver i småtings-afdelingen.

Vh. Michael


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af PederP »

Jones skrev:PederP: forklar lige det med dit refugium. Var der levende sten i det så der kunne leve pods?

Miwes: jeg uploader billeder så snart jeg er igang med fodring af mandarinen. Har du selv en mandarin? Hvis ja, hvad fodrer du den så med? Hvilket akvarie har du? Kom gerne med lidt info hvis du ligger inde med anvendelige oplysninger :) Alt vil blive modtaget med kyshånd.

Jeg har et Red Sea Max 130D, så der er lukket låg over. Har I nogen idé om hvor vidt jeg bør putte levende sten om i overløbet så der kan leve pods?
Har da et billede fra dengang det lige var kommet i gang.
ref.jpg
Stenene i bunden er resterne af noget ls jeg skar til overløbet. Et rør på 18w, ikke andet. :)

(det kører i øvrigt endnu. Nænner ikke at slukke det gamle system, så nu er både refugium og det 80L der hører til omdannet til et stort pod territorium med makroalger over alt. Her vil jeg prøve at lade et kuld kardinaler opfostre sig selv. Det har lykkes med en enkelt jeg fik puttet i refugiet, indtil den blev for stor og hård ved pod bestanden :) )


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Jones »

Det ser ellers fint ud. Men den mulighed har jeg ikke da der hos mig er tale om Red Sea Max 130D.

Hellfish, hvor længe har du haft din mandarin? Og gør du noget for at holde podsbestanden oppe?


o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af hellfish »

Har haft den i 8 måneder tror jeg.. Og nej det gør jeg ikke :)..


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af amddurin »

God tråd, folkens... :GO


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af MoG »

Ja det ville være rart med nogle gode ideer.. Jeg har selv en madarin (på 5 måned), hvor jeg er i tvivl om den har mad nok.. I starten kriblede og kravlede det overalt! Men enten har den udryddet pods bestanden, eller også gemmer de sig bare lidt!:-) kan dog se at den svømmer rundt og nipper dagen lang, så noget og spise må der da være!:-). Jeg havde i en anden tråd, spurgt ind til, hvordan man kunne købe pods og tilsætte med succes!

Min mandarin ser umiddelbart fin og trives fint! Vi ser den mange gange i løbet af dagen.. Men er der nogen der kan fortælle hvordan en tynd mandarin ser ud? Lyder måske dumt, men er der nogen specielle tegn på det??


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Carsten »

Når en fisk, mandarin eller hvilken som helst anden fisk, så er den tynd over nakken.
en sund og velfodret fisk, er rund i faconen bag øjenene, hvor en udsultet er indfalden, så rygger rejser sig som en kam.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Jones »

Hvis nogle af jer laver en foderstation af en art må I meget gerne smide info og billeder ind i tråden her. Når jeg kommer hjem i dag vil jeg se om jeg kan få færdiggjort min og så ellers få fodret så snart mine artemia er klækket.


o_O
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Dan-P »

Jeg følger spændt med i tråden, da jeg selv har en manderin der går i mit midlertidige 120 liter med en del sten der er flere år gamle og fulde af liv, indtil den skal over i mit 430L jeg er ved at sætte op, der vil jeg fylde det ene tomtom i sumpen med levnede sten, sætte en lille cirkulationspumpe i bunden (i sumpen), og have en 1w led lampe fra IKEA over et par timer om dagen... :)


Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Miwes »

Så er der sat vand over til artemia :K

Posten var forbi tidlig i morges og æggene har været et døgn undervejs. De er nu lagt over i en plastbeholder og sat i køleskabet.

Så er der foder efter 24 til 36 timer og så må vi se hvordan det udarter sig.

Det kommer med på en af mine dagbogs videoer, når jeg lige har gjort mig lidt mere erfaring.

Vh. Michael


Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Dan-P »

Synes godt om! :GO

Lægger du et link til videoen op herinde :)


Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Macdoo »

Jeg har siddet og kigget på nettet ang saltindholdet i vandet til artemia. Der er delte meninger om det skal være 1,026 eller 1,018.
Jeg har prøvet at opdrætte dem ved 1,026 men de døde.
Er der nogen der har arfaringer ang dette?


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Macdoo »

Her er et diagram fra Great Salt Lake i USA. Den sviger lidt
saltplot2.gif


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Jones »

Jeg tog vand fra akvariet. Ved ikke om dette dur? Hvis ikke må jeg hjem og sætte noget nyt over. Kræver det nogen speciel temperatur at klække artemia i en colaflaske med en luftslange? Da al den boblen larmer en del har jeg opsat mit lille klækkeri i kælderen.

Dan P: har du købt din mandarin for nylig ude hos Akvariecentrum? Dem de har derude spiser frost. Jeg så det med egne øjne :)

Miwes: Hvordan klækker du dem? Har du ikke en luftslange tilsluttet så der iltes og skabes cirkulation ved artemia æggene? Kan du uploade et billede her i tråden og måske tilknytte et par ord om fremgangsmåde og evt om klække procent. Hvilke æg du bruger og hvor de er købt.

Vil også lige sige tusind tak for tilslutningen til denne tråd. Det kunne være fedt hvis vi i fællesskab kan knække koden til et succesfuldt mandarinhold. Måske endda opdræt i fremtiden??

Har I erfaring med at kønsbestemme denne fisk? Jeg har luret en del på min og tror at det er en han. Synes at der er en lang spids på rygfinnen og dette har hunnerne vist ikke...... ??


o_O
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Miwes »

Hej Jones

Jeg synes også at det er dejligt at få rusket lidt rundt i de mange historier og kan vi knække koden....måske!

Her følger lige et par billeder af mit nye lidt primitive setup.

Billede

Billede

Egekilde flasken synes at være meget kegleformet og derfor egnet.

Jeg har sat et rør på luftslangen for at få det ned ved kapslen, så undgår jeg at bore hul og kan let skylle det. Der er indkøbt en lille billig pumpe og lige meget hvad er dette dømt til at larme og der må jo ikke bruges luftsten, da de fine bobler vil danne skum og samle de små æg i klasser der blot går til og det vil vi jo ikke.

Min lille kogle har været igang med at tænke på en lydløs omrøring og her kom jeg til at tænke på de magnet propeller der blander i laboratorier...det betyder så at der er en plade under med rotation og den lille dims vil så lille i flasken og lave en strømhvirvel, men om det ville kunne bruges ved jeg ikke, men et er sikkert, det vil koste spidsen....

Mine æg er fra meget flink mand, og beklager den ringe oplysning, men æggene skulle have en klække % omkring de 90.

Men mere om det senere.

Vh. Michael


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Jones »

Smart med holderen. Jeg må have lavet en mage til i aften. Hvor mange æg har du puttet i flasken? Og hvor meget salt? Er det en teske æg og en spiseske salt? Har du klækkestationen stående i et rum hvor larmen generer. Som sagt har jeg min i kælderen men frygter at temperaturen er for lav.


o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Schwensen »

Jeg har selv kigget på denne mange gange, men ville gerne høre jer, om der rent faktisk er nogen, der bruger denne?! Den ville jo være rimelig nem at sætte i akvariet. Ikke for køn, men den kan vel skjules ;)
http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... rd=artemia" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Miwes »

Jeg tager vand fra det kar der er over flasken, hvor jeg blander til vandskift, så saltholdigheden ligger på 1.025 og så er der det med varmen, for den ligger på 22 grader, men der er jo ikke rigtig plads til et varmelegeme og mon ikke det går. Derimod tror jeg ikke på en kold kælder, så skal det være noget med en lampe der evt. kunne varme lidt.

Nu må vi se hvordan jeg kommer til at opleve det og så tager jeg det derfra.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Jones »

Ja jeg må hjem og se om der er sket noget. Og ellers må det rykkes op ovenpå i varmen. Skal æggene opbevares koldt ? Har dem bare stående i en bøtte nemlig. Bør den stå i køleren.


o_O
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Miwes »

Mine kom i en vakumpakket pose og de er så fordelt over i to tupperware kasser med meget tætsluttende låg og opbevares nu i køleskab (har fået lov af min hustru) :wink:

Jeg har taget en meget lille teskefuld til en liter og her skal jeg også lige gøre min erfaring.

Første gang jeg prøvede artemia, var i en lille grå skål med flere gange og et låg der på midten var åben, så en lampe henover hullet og der stod den lille si, så kunne man trække de små dyr op og undgå æggeskaller.


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Miwes »

Schwensen skrev:Jeg har selv kigget på denne mange gange, men ville gerne høre jer, om der rent faktisk er nogen, der bruger denne?! Den ville jo være rimelig nem at sætte i akvariet. Ikke for køn, men den kan vel skjules ;)
http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... rd=artemia" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kender ikke lige denne konstruktion, men ville nu nødigt have den hængende i mit lille akvarium, men måske i et lidt større, hvor den kan skjules. Du kunne også vælge den lette løsning med flasken.

Et lille tip er at skære et lille hul i bunden så du stadig kan komme til med pipetten når der suges artemia ud. Jeg har så sat en lille svamp i hullet, som fjerner lidt af larmen og pumpen op på et lille stykke skumgummi, så er en del af larmen fjernet.

Vh. Michael


Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Mandarin foder tråden

Indlæg af Dan-P »

Jones - jo det er ude fra Ib, jeg har dog ikke set min egen tage noget endnu, men måske har den rigeligt med pods at spise "endnu"... :)


Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"