"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

50 000 eller 5000 kr

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
draco
Reactions:

50 000 eller 5000 kr

Indlæg af draco »

hej

i har sikkert hørt spørgsmålet angående pris på et saltvandsakvarie en million gange men efter at have lavet lidt research rundt omkring er jeg blevet meget forvirret. Nogen siger 50 000 og andre siger 5000 kr

Jeg har været i Randers og se saltvandsakvrierne i Bonnie og det ser jo slet ikke så kompliceret ud. Hans filtersystem består kun af en skummer og en masse levende sten og alligevel er det et meget smukt akvarie.Han sagde at det slet ikke behøver at være så dyrt.

Jeg har tænkt mig at starte lidt forsigtigt ud med et akvarie i omegnen af 250 l kun med fisk og så gemme korallerne til senere når jeg har fået tjek på det.

Jeg har tidligere stillet dette spørgsmål inde på aquaforum under emnet: akvarie kun med fisk eftersom dette var mit oprindelige udgangspunkt, men det ser ikke ud til at det ligefrem er eksperter man har med at gøre :roll:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det kun er fisk og ingen koraller, er prisen langt lavere en 50000,
ca 30000! Nå en dårlig spøj! Hvis du kan finde nogle af tingene brugte ligger det nok omkring de 5000-6000.


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Tak for det hurtige svar

5000-6000 er jo til at klare
Mit største problem er, at jeg stadig bor hjemme, og jeg er ikke sikker på, at forældrene vil støtte mit forhavende hvis man skal op i 50 000


Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det kommer jo meget an på det udstyr du vil have og om du mener udelukkende i indkøb af udstyret. For som Carsten siger kan du godt finde et flot ordentligt akvarium på 250 l. til 5-6000 kr. og det eneste udstyr du skal have ekstra for koraller er jo hqi/T5 lys over fremfor T8 som fisk godt kan nøjes med. Evt. også kalkreaktor, hvis du ikke gider at gøre det manuelt. og for 5-6000 kr. burde du nok kunne finde et brugt akva. som også er med hqi/T5 lys.


-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Draco
Prøv at se denne tråd på Nordic Reef:
http://www.nordicreefforum.dk/forum_pos ... =3088&PN=1

Det er et godt tilbud for en nybegynder, og det vil give dig lidt fornemmelse for prisniveauet på brugt.
Nyt udstyr er jo i sagens natur meget dyrere.


Mvh.

Lars Mogensen
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Jeg er afklaret med at jeg nok skal få brugt mange tusind kroner med tiden, men jeg vil nu gerne starte et sted hvor jeg kan overskue det.

Måske med t5 lys, en skummer og så nogle caulerpa i sumpen og selvfølgelig en masse levende sten.

Jeg vil også gerne høre, om gule kirug fisk skal bruge et større akvarie end 250 l. Jeg tror, at de er en af grundene til, at jeg fik lyst til at have saltvand, og jeg vil ikke kunne undvære en i mit kommende akvarie


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

ps. tak for tråden Lars.
Jeg har set, at det var til salg. Meeeeen synes det er lidt for risikabelt når det kun er 160 liter. Jeg har heller ikke helt den nødvendige viden til at starte endnu, men jeg arbejder på det.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har holdt den gule kirurg's fætter Z. scorpas i et 250 liter, uden problemmer, så mon ikke og den gule kan det.


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

jeg har ikke fundet noget udstyr endnu, men har kigget lidt rundt inde på dba

Der er ellers et meget billiget 250 l med sump, cirkulationspumper og HQI
(1500 kr)

Men synes nu det lyder lidt billigt. Udstyret skal jo heller ikke være alt for gammelt.


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Jeg er også lidt i tvivl om HQI og t5. T5 bruger vel mindre strøm men opvejer fordelene ved Hqi dette?


wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

draco : nu skal jeg selvf passe på hvad jeg siger.... Men det akvarie til 1500.- er INGEN ting værd. Det er med aluramme. Der er ik nogen over løbskasse - Kun en slang der er ført igennem sideglasset...... Og alt i alt er det ikke kønt- Bare lige et hint.


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Mht. T5 kommer det helt an på hvad dine ambitioner er inden for koraller. Vil du have Krævende stenkoraller som for eks. Acropora, er HQI det man typisk vælger. Tilgengæld kan du leve uden de typer koraller kan du jo starte med T5 og opgradere til HQI en dag du beslutter dig for at holde de arter der kræver HQI. SKal man op i lysintensiteten for HQI med T5 bliver det dyrere end HQI.

Der er flere koraller som vil trives fint under T5 fordi de ikke er afhængige af lyset på samme måde, for eks. den flotte gule solkoral eller discosoma, ricordea, xenia etc.

Og som wicked siger, pas på med de alt for billige løsninger, såsom et alu akvarie uden overløbskasse, det kan hurtigt blive noget værre skidt du skal kæmpe med for at få tingene til at fungere.

Brug hellere lidt flere penge på for eks. et akvarie, og spar op henad vejen, køb udstyr lidt ad gangen, og hav lidt tålmodighed, det kan godt betale sig.


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Forresten skal du også medregne Salt, hydrometer og PVC rør. PVC rør og fittings koster op mod 1000 kr.


Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hehe, ja, prisen bestemmer men jo meget selv. Mit 9L akvarie har endnu ikke kostet mig over 500 kr ialt. Og min snegl og errimitkrebs ser ud til at have det fint endnu. ;)


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

tak for advarslen

jeg var ellers ommærksom på alurammer, men jeg synes ikke det blev nævnt i annoncen. Der stod bare saltvandsakvarie.

Mht. til lys hælder jeg også mest til t5. I randers brugte han 4 rør over et 220 l og der var også mange flotte koraller.


Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

alurammer betyder nu ikke det store vedr. holdbarheden, men om man så synes at det er pænt er vist en smagssag.


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

BatLuder skrev:Hehe, ja, prisen bestemmer men jo meget selv. Mit 9L akvarie har endnu ikke kostet mig over 500 kr ialt. Og min snegl og errimitkrebs ser ud til at have det fint endnu. ;)
Det er naturligvis altid muligt at gøre ting billigere, dog hvis man vil have kirugfisk osv. skal man op i en helt anden størrelse, stabilitet og derved prisklasse. En snegl og en eremitkrebs kan nærmest leve i et syltetøjsglas, spørgsmålet er bare hvor længe.


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

jeg må jo bare ud og lede videre. Nu er det 250 l til 1500 kr alligevel væk fra dba, så det afgør jo sagen.

Henrik: jeg ved ikke om jeg bare har misforstået noget, men jeg troede at aluminium gik i opløsning i saltvand og afgav giftige stoffer til vandet.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Aluminium går som næsten alle andre metaller i opløsning i saltvand, men aluminium gør det meget langsomt.
Hvad var der med til det 250 liters til 1500??


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

den "lak" de har fået hedder en eloxering.


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

ja og i fagsprog en anodisering, har selv arbejdet med det.
Men husk at alle samlinger er rå aluminium, der hvor profilerne er overskåret.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

kimjessen skrev:den der ide med alurammer og salt vand hhmmmm det erikke noget jeg har et problem med... tror at aluen er blevet mere holdbar... fået en slaks emalie.. ved godt hvad det heder men kan ikke skrive det...
Det hedder bare eloxeret aluminimum, men det er der jo andre der allerede har skrevet, så måske jeg skulle læse tråden færdig inden jeg svarer på indlæg :oops:


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Carsten: Der var en returpumpe, to cirkulationspumper, en sump og 250 watts HQI og selvfølgelig 250l akvarie.


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Draco, du kan jo altid undersøge pumperne og HQI om det er noget godt noget (tvivler dog på det til den pris.. men man ved aldrig.) Akvarie er billigt nok til at smide væk hvis det er noget lort, og så har du fået lidt billigt udstyr.


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Kim J: jeg bor i Aarhus og det kunne da godt være det 200 liters var en ide. Men jeg vil nu gerne se, om ikke jeg kan finde en der sælger alt det nødvendige udstyr og akvarie (uden aluramme) på en gang dog uden fisk og koraller.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"