"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lanthanum chloride - Erfaringer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af khl »

MoG skrev:Mener at Peder tidligere har linket til der hvor han bl.a har købt fra.. Så får du da det rette!:-)
Ja det kan jeg se, men det ser ud til at det er til pools.....men når nu der er lavet noget specielt til akvarier, så er det vel det bedste, eller ??


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

khl skrev:
MoG skrev:Mener at Peder tidligere har linket til der hvor han bl.a har købt fra.. Så får du da det rette!:-)
Ja det kan jeg se, men det ser ud til at det er til pools.....men når nu der er lavet noget specielt til akvarier, så er det vel det bedste, eller ??
Iflg tråde på RC, er det samme produkt, blot fortyndet og dyrere, de opdagede aimpelthen at flere og flere akvarister brugte det - så hvis du ønsker at bruge flere penge, så gør bare det :h

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af khl »

pederrevnørd skrev:
khl skrev:
MoG skrev:Mener at Peder tidligere har linket til der hvor han bl.a har købt fra.. Så får du da det rette!:-)
Ja det kan jeg se, men det ser ud til at det er til pools.....men når nu der er lavet noget specielt til akvarier, så er det vel det bedste, eller ??
Iflg tråde på RC, er det samme produkt, blot fortyndet og dyrere, de opdagede aimpelthen at flere og flere akvarister brugte det - så hvis du ønsker at bruge flere penge, så gør bare det :h

Mvh
Peder
ja ja da jeg kan da godt lide at bruge penge....men måske på andre ting fisk og koraller f.eks....så jeg tror bare at jeg springer på det du linkede til. men man må jo hellere spørge ikk

Godt nytår


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

I lige måde kære Kurt :GO


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Jeg har nu 0.00 i Po4 .. Målt hos carsten, Decocean.. Men jeg har stadig "grønne hår" på stenene (i akvariet altså!)... Så der kan jo stadig være Po4 tilstede, som de grønne alger optager og derfor ikke er målbart. MEN hvilken dosis bør man køre nu? Jeg lagde ud med 4ml dagligt og toppede med 6ml. Det brune algeværk på sandbunden forsvandt, og er nede på 2.5 ml dagligt nu. Der er som sagt kun de grønne alger på stenene tilbage, men de er begyndt at blive lidt triste at se på/brunlige..... Jeg høstede en del af dem Idag.

Jeg er blot i tvivl om hvor meget og hvor længe jeg skal køre med lanthanum'en dagligt ?? Til alle alger er væk ?


Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Ingen der lige kan byde ind?


Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Jeg kører konstant med 5 ml i døgnet - det holder min PO4 under 0.03


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Engelquist »

Har du målt for silikat?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Nej det har jeg ikke.. Har ikke lige muligheden for at teste for silikat pt. Det burde der måske heller ikke være.. Der er relativt nyt silikat filter på osmoseanlægget. Det er måske et dumt spørgsmål, så undskyld mig meget, men plejer alger der skyldes silikat ikke at være en brunlig type alger? Eller har jeg misforstået noget?
Jeg synes som sagt at de grønne hår er begyndt at hænge lidt med hovedet og se brunlige ud, så jeg tænkte de måske var ved at dø? De er også nemmere at hive af stenene nu end de var før..
Er der egentlig nogen side-effects hvis man dosserer lanthanum i for stor mængde, hvis der næsten ikke er målbar Po4 tilstede..? Tænker lidt om mit system med ca. 300 reelle liter vand, kan bære en daglig tilsætning af f.eks 4 ml , selvom man eks. Har 0.00 i Po4 og ingen alger? Altså vil lanthanum i den lille mængde bare blive skummet ud?


Morten
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af ChristianJS »

MoG skrev:Jeg har nu 0.00 i Po4 .. Målt hos carsten, Decocean.. Men jeg har stadig "grønne hår" på stenene (i akvariet altså!)... Så der kan jo stadig være Po4 tilstede, som de grønne alger optager og derfor ikke er målbart. MEN hvilken dosis bør man køre nu? Jeg lagde ud med 4ml dagligt og toppede med 6ml. Det brune algeværk på sandbunden forsvandt, og er nede på 2.5 ml dagligt nu. Der er som sagt kun de grønne alger på stenene tilbage, men de er begyndt at blive lidt triste at se på/brunlige..... Jeg høstede en del af dem Idag.

Jeg er blot i tvivl om hvor meget og hvor længe jeg skal køre med lanthanum'en dagligt ?? Til alle alger er væk ?

Hej!

det lyder præcis som hvad jeg oplevede, jeg bombede også stenhårdt mod PO4 med LaCl i ugevis, og holdt PO4 nede på 0,03-4, uden nogen reel synlig effekt på alle mine grønalger... Jeg blev dog ved, og - ligesom du - syntes jeg at de begyndte at se lidt brunligere ud på et tidspunkt. Ikke meget, og ikke noget man ville kalde en stor ændring, men dog alligevel...

Så begyndte jeg at høste, sugeslange ned i sumpen, og så derudaf, og der var meget der slap! Dette gjorde jeg et par gange, og algerne reetablerde sig ikke imellemtiden.
Til sidst var der kun lidt sørgelige totter tilbage, som er forsvundet af sig selv nu.

Jeg har desværre måttet aflevere måleudstyret til PO4, men tilsætter stadig LaCl, men på slump, jeg tror ikke man kan overdosere LaCl,a så længe man enten skummer det ud, kører med filtersok, eller sedimenterer i sumpen.
Jeg mener til gengæld at man kan se hvor meget PO4 der er i vandet på hvor mange flocks der dannes når LaCl tilsættes...

Jeg har en bivirkning; min Chaetomorpha er ved at dø, men det er jo tegn på at der ikke er mere næring...


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Tak for svaret Christian..

Ja vores oplevelser lyder ret ens, så jeg fortsætter med at dossere 3-4 ml dagligt og fjerner manuelt det jeg kan komme til. Så må jeg se hvor længe der går i mit tilfælde, før de er væk! :wink:


Morten
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Hvam »

Helllo kan i hjælpe mig med hvor i køber dette seaklear, og hvor de sender til DK?
Hvad ligger priserne på ca, med fragt?

Jeg har selv fundet 2 typer, ved i om de begge kan bruges eller?

Denne her:
http://stores.mkmpoolspa.com/-strse-513 ... tegory=ALL

Eller den stærker model:
http://stores.mkmpoolspa.com/-strse-404 ... tegory=ALL


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af R.Munk »

Peder har postet et link tidligere i tråden ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Var der ikke noget om at Decocean fik det hjem?


Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Søren Ravn »

Er der nogle der har prøvet at overdosere lanthanum chloride ?

Jeg har tilsætter pænt meget lige nu og min po4 er ved at være i bund.

Men jeg har endnu ikke set symptomer ala dem nogle af mine koraller har givet når de har fået formeget rowa.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af MoG »

Som beskrevet tidligere, Har TimW (så vidt jeg husker) og Sydsjælland eksperimenteret en hel del med det. Om der er eksperimenteret med en decideret OD , husker jeg ikke! :wink:

Jeg vil sige, at min erfaring INDTIL VIDERE er, at der umiddelbart ikke er nogen tegn på bivirkninger..... min Po4 har været kørt helt i kælderen i min. en uge nu og jeg dosserer stadigvæk 3-4 ml. Der er som jeg skriver længere oppe, stadig alger på stenene, men ingen målbar Po4. Jeg fortsætter derfor dosseringen.

Jeg ville da også gerne høre om nogen har prøvet give en decideret OD af LaCl.. ? :smart:


Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af nielsk »

I det nyeste nummer af Coral magazine skriver daniel knop en spændende artikel om alt det fosfat som er bundet til kalkoverflader i akvariet og det kan tage læææænge at udtømme det. Han anbefaler ligefrem at man ikke starter op med sten fra tidligere akvarier!


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Søren Ravn »

nielsk skrev:I det nyeste nummer af Coral magazine skriver daniel knop en spændende artikel om alt det fosfat som er bundet til kalkoverflader i akvariet og det kan tage læææænge at udtømme det. Han anbefaler ligefrem at man ikke starter op med sten fra tidligere akvarier!
Mine ls købte jeg brugt for 8år siden. Så de er næsten nye :T

Men rowa fjerner jo også andre ting end po4, vi har vel alle prøvet at lave en eller anden form for OD af rowa.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Søren Ravn skrev: Men rowa fjerner jo også andre ting end po4, vi har vel alle prøvet at lave en eller anden form for OD af rowa.
Hmm! Er der noget jeg har misset, eller ved du noget som vi andre ikke er bekendte med.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har hørt folk snakke om OD af Rowa før, men så vidt jeg forstår, så burde det ikke kunne overdoseres. Det binder jo fosfat og andre stoffer, men tilfører som sådan ikke noget. Det er måske det hurtige fald i PO4 der kan være stressende for korallerne, men det gælder vel for alle måder at fjerne fosfat på.

Et godt eksempel er Daniel1's akvarie. Hans akvarie står super flot selvom han kører med rigtig meget Rowa. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=21619

Mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Hej kenneth,

Du har ret, hvis det kun fjernede po4, så ville det teoretisk ikke kunne blive OD.
Men jeg har set stn rtn og fisk der bestemt ikke brød sig om en lille OD af Rowa.

Tror det virker efter hensigten, og fjerner Po4, men min personlige mening er at det indeholder stoffer som dyr ikke er glade for.

Og, ja - helt enig i at Daniels balje var både smuk og velfungerende.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Peder!

Det kunne være interessant hvis der fandtes dokumentation for hvilke stoffer GFO indeholder. For jeg har hørt flere der har samme oplevelse som dig. Men jeg kan ikke lade være at tænke på om det sommetider kan være tilfældigheder der spiller ind. Fx at symptomerne falder sammen med skift af GFO, men i virkeligheden skyldes andre faktorer og GFO derfor får skylden (fordi andet måske ikke bliver opdaget).

Det der undrer mig mest er at nogle kan køre med 1 liter Rowa til 300liter uden at opleve noget negativt, mens andre med langt mindre doser mener at det skader deres dyr. Synes der mangler lidt kontinuitet i folks erfaringer, til at man kan konkludere at det er skadeligt.

Hvis man fx. kigger TOTM listen igennem på reefkeeping.com, hvor nogle af verdens flotteste akvarier er samlet, så bruger en stor del af dem jo GFO, samtidig med at deres sarte koraller står fantastisk.

Håber du kan følge min tankegang.

Mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Birkefeldt »

Måske er forkert indstilling af reaktor problemet. Jeg tænker at ved for højt flow så kværnes GFO partiklerne langsomt til støv. Hvis dette så bliver frigivet til DT kan det måske give en negativ effekt på koraller og fisk?

Evt i endnu højere grad når man skifter medie, hvor der er chance for ekstra meget støv, afhængig af hvor godt det er skyllet igennem.

Bare en tanke. Spændende emne.

Mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Søren Ravn »

Carsten skrev:
Søren Ravn skrev: Men rowa fjerner jo også andre ting end po4, vi har vel alle prøvet at lave en eller anden form for OD af rowa.
Hmm! Er der noget jeg har misset, eller ved du noget som vi andre ikke er bekendte med.
Min ene bobble koral og min duncan folder sig sammen og det kan tage uger før de står flot igen, hvis jeg har puttet for meget rowa i baljen.

Jeg har læst om rigtig mange der har midstet korraller pga rowa.

Lanthanum chloride er jo meget effectivt selv i små doser, det under mig bare at vi her på sf, mig bekendt, endnu ikke har hørt om nogle der har midstet koraller pga lanthanum chloride.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Jeg er faktisk overrasket over hvor ikke skarpt lantium er - jeg er helt oppe på 5 ml doseret i skummer og intet der brokker sig og ingen udfældning

Jeg troede når man brugte det skulle det doseret på en knivspids

25 gram pr liter osmose vand smider jeg i


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Søren Ravn skrev: Min ene bobble koral og min duncan folder sig sammen og det kan tage uger før de står flot igen, hvis jeg har puttet for meget rowa i baljen.

Jeg har læst om rigtig mange der har midstet korraller pga rowa.

Lanthanum chloride er jo meget effectivt selv i små doser, det under mig bare at vi her på sf, mig bekendt, endnu ikke har hørt om nogle der har midstet koraller pga lanthanum chloride.
Rowa fjerner ikke andet end po4! Og det som korallerne ikke bryder sig om er det hurtige fald i po4. Det er der rigtigt nok mange som har mistet koraller på,
men det er stadig ikke andet end po4 som bliver fjernet.

Det er langt lettere at se en Lanthium OD end en Rowa. Lanthiumen udfælder sig som "sne" i akvariet.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Bingocaller »

Også selvom man kører det i skummer Carsten?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:Også selvom man kører det i skummer Carsten?
Ja, jeg fik lavet en Od med Lanthium, og der blev hele akvariet fyldt med "sne".
Hvis du får givet så meget Lanthium, at skummeren ikke kan fange det, så ryger det jo ud i akvariet, og udfælder sig der.


Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Søren Ravn »

Carsten skrev:
Søren Ravn skrev: Min ene bobble koral og min duncan folder sig sammen og det kan tage uger før de står flot igen, hvis jeg har puttet for meget rowa i baljen.

Jeg har læst om rigtig mange der har midstet korraller pga rowa.

Lanthanum chloride er jo meget effectivt selv i små doser, det under mig bare at vi her på sf, mig bekendt, endnu ikke har hørt om nogle der har midstet koraller pga lanthanum chloride.
Rowa fjerner ikke andet end po4! Og det som korallerne ikke bryder sig om er det hurtige fald i po4. Det er der rigtigt nok mange som har mistet koraller på,
men det er stadig ikke andet end po4 som bliver fjernet.

Det er langt lettere at se en Lanthium OD end en Rowa. Lanthiumen udfælder sig som "sne" i akvariet.
Hej Carsten.

Jeg har læst en artikel engang hvor man kunne se grafer for forskellige ting der blev fjernet fra akvariet de efterfølgende dage efter der var kommet GFO i baljen.

Jeg vil lige se om jeg kan finde den.

ellers står det lidt om det her
http://www.reefkeeping.com/issues/2004-11/rhf/index.php
What else does iron oxide hydroxide bind? Metals

These materials are known to bind a wide range of other compounds from water, including trace metals, arsenic, selenium,2 silicate, and organics. Metals such as manganese, cobalt, nickel, and zinc are known to bind to iron oxide hydroxide in simulated seawater solutions.4,5 It has also been claimed that the binding of copper and zinc by natural iron oxide hydroxide sediments exerts a powerful control on the concentration of copper and zinc in polluted rivers and estuaries.6 Although not studied in seawater, it has also been observed that phosphate binding by iron oxide hydroxide actually increases its binding of copper, cadmium, and nickel in freshwater.7

Whether the binding of any of these ions is important in aquaria, and whether it should be considered a benefit or a detriment, remains to be established for each trace metal. Nevertheless, it is something that aquarists should keep in mind, and it may also be important in suggesting potential explanations for some of the biological effects of using these materials that are discussed later in this article.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Jamen så viste du jo noget som vi andre ikke kendte til.
Men nogle af de metaller som det binder, er jo så også dem der er mest uønsket i akvariet.
Og kan vel ikke siges mangle, da det også er dem der kna være med til at lægge et akvarie ned når det bliver gammelt


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"