"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nogen der var forbi Decocean før jul??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af MoG »

Er der nogen der tilfældigvis var forbi carsten, Decocean før jul? Og hvis der var det, kunne nogen så fortælle hvad der var på hylderne? Eller om der er støvsuget!:-) Tænkte på at smutte en tur derind imorgen efter et par fisk.. Hvis de rette fisk er der!:-)
Senest rettet af MoG tors 27. dec 2012 19:14, rettet i alt 1 gang.
Morten
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af troels »

Masser af koraller, men stort set ingen fisk. Der skulle dog være en sending fisk på vej.. Måske
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af troels »

Hvilke fisk er du efter forresten ?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af MoG »

Okay.. Så du om der evt var et par ocellaris? Eller var der så godt som tomt!:-)
Morten
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af Engelquist »

Så vidt jeg husker har du lige haft nogle indlæg om problemer med fosfat og alger.. Hvis det er tilfældet bør du ikke smide flere fisk i dit akvarie ,før end du får styr på værdierne og hvordan du holder dem stabile... Bare et velmenende råd fra en gammel rotte:)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af MoG »

engelquist skrev:Så vidt jeg husker har du lige haft nogle indlæg om problemer med fosfat og alger.. Hvis det er tilfældet bør du ikke smide flere fisk i dit akvarie ,før end du får styr på værdierne og hvordan du holder dem stabile... Bare et velmenende råd fra en gammel rotte:)
Det er korrekt og jeg takker! :wink: .

Dog skal det siges at det er 2 måneder siden efterhånden, at der var liv i. Der er skiftet ca. 200liter vand og værdierne er der rimelig styr på. Akvariet har kørt siden maj og der nåede som sagt kun at være fisk i ca. 1 1/2 måned før det hele gik galt da jeg var lidt ivrig med tilføringen af fisk!.

No2 = 0
No3 = 0
Po4 = <0.04
salinitet = 1.026
temp = 25

Mg = 1450
Ca = 430
Ph = 8
Kh = 9.3

Jeg skulle ellers mene at efter disse 2 måneder hvor akvariet har fået ro og værdierne har rettet sig, burde det være klar til et par Ocellaris el. lign. ? :smart:

Nu må du endelig ikke se det som et smart svar eller fornærmelse (hvilket ikke er hensigten), men jeg kan ikke rigtig se hvad der skulle være i vejen for at tilføre et par enkelte fisk? :smart: men jeg vil da gerne vide hvis det er helt skørt at gøre det! :wink: Tager som altid gerne imod gode råd! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af den_ »

Jeg var der lørdagen før jul og der havde han nogle små klovnfisk
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af Engelquist »

Morten: om dit akvarium er klar til fisk, kan du bedst selv vurdere. At der er gået to måneder siden du mistede dine fisk er nødvendigvis ikke en garant for dit vand er klar til nye fisk... Jeg bed blot mærke i at du lige har haft haft et par tråde om alge og fosfat problemer- og det skal der altså virkelig være styr på inden du belaster dit vand yderligere...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af MoG »

Nu kan det godt være at det er min manglende viden og erfaring, men udover Po4 som giver en smule alger, ligger de andre vel hvor de skal? Grunden til at jeg undrer mig er bare, at jeg ikke kan se hvad der kan gøres anderledes/vente på? Når man kigger på værdierne? Men vil da meget gerne vide det, da jeg helst vil gøre det så korrekt som muligt, så det ikke ender lige som sidst! :wink: ved ihvertfald til denne gang, at der ikke skal for mange fisk i for hurtigt!! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af Carsten »

Jeg er helt enig i hvad Engelquist skriver.

Mange af dine problemer har nok bundet i en alt for gavmild fodring, som har gjort at der har ophobet sig en masse slam som afgiver fosfat i lang tid.
Så det er ikke nok at vandet er fint nu, da det er nogle rutiner du muligvis skal ændre.
Hvis du har haft en anemone, har den nok også fået mere foder end den har brug for.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af MoG »

Okay.. Tak for forklaringen.

Men det er ikke fordi jeg er helt tungnem.. Men hvis værdierne er som jeg skriver, og bla. Po4 er 0.04..? Det er jo ikke alarmerende højt..? Jeg håber at få en kontrol måling Idag, så jeg kan få dobbeltjekket! Undskyld, men kan simpelthen bare ikke forstå, hvad der kan blive bedre udover en lidt lavere po4..? Jeg lytter og tager rådene til mig og er rigtig glad for at få hjælp og råd. Men jeg kan i denne situation ikke se hvad der kan blive bedre, omkring værdier? (udover po4 på 0.04). Har ingen anemone.
Morten
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af Engelquist »

Jeg ville f.eks ikke starte med et klovnfiske par, ovenpå de problemer du har haft... Jeg ville starte med en Hugo der kan gnaske alger af dine sten, imens du holder øje med værdierne og hvordan de reagerer. Det handler om at du skal opbygge en bakteriekultur der kan følge med inden du smider for meget i vandet.... Ellers kan du bare starte forfra igen...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg er ikke så garvet som Engelquist eller Carsten, men jeg vil da gerne komme med min mening alligevel. Jeg er enig i at det er vigtigt at starte forsigtigt op med fisk, efter de ting du har været igennem. Men du har jo også brugt de sidste måneder på at få styr på vandværdier og fået en masse gode råd med, igennem de tråde du har deltaget i. Det er rigtig godt og du giver udtryk for at du vil være mere forsigtig med at introducere nye fisk. Og her er min overbevisning altså at et par klovnfisk til 275liter er at starte forsigtigt ud.

Du skal selvfølgelig stadig være opmærksom på dine vandværdier og PO4 især, hvis du har alger. Men det er du jo i forvejen. Og der findes jo flere måder at nedbringe det på, fisk eller ej.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af MoG »

Birkefeldt skrev:Jeg er ikke så garvet som Engelquist eller Carsten, men jeg vil da gerne komme med min mening alligevel. Jeg er enig i at det er vigtigt at starte forsigtigt op med fisk, efter de ting du har været igennem. Men du har jo også brugt de sidste måneder på at få styr på vandværdier og fået en masse gode råd med, igennem de tråde du har deltaget i. Det er rigtig godt og du giver udtryk for at du vil være mere forsigtig med at introducere nye fisk. Og her er min overbevisning altså at et par klovnfisk til 275liter er at starte forsigtigt ud.

Du skal selvfølgelig stadig være opmærksom på dine vandværdier og PO4 især, hvis du har alger. Men det er du jo i forvejen. Og der findes jo flere måder at nedbringe det på, fisk eller ej.

Mvh Kenneth
Hej Kenneth

Det var netop min tanke, det du skriver.

Jeg er udemærket med på hvad I siger, Bo og Carsten, men jeg kunne blot ikke forstå hvad I mente jeg skulle kunne gøre bedre, for at "forberede" akvariet inden tilsætning af fisk.

Jeg kan desuden oplyse at jeg netop har fået kontrolmålt hos Carsten.. min egen Po4 måling sagde <0.04 og Carstens måling sagde 0.00 ....
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af pederrevnørd »

Hej morten,

Det ER din balje, men husk at alle der skriver noget, virkelig blot prøver at hjælpe dig,oz selvom det lyder lidt kritisk - vi deler jo samme hobby allesammen :y

Godt nytår min ven

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af MoG »

Hej Peder!

Jamen jeg lytter gerne til råd og tager det til efterretning! Er jo ren spørge-Jørgen engang imellem! :biggrin: jeg kunne blot ikke forstå hvad jeg kunne gøre bedre i min nuværende situation, hvor værdier ligger som de skal! Og akvariet de sidste 2 måneder har fået lov at rette sig . Så det var blot en undren over hvad Bo og Carsten mente jeg kunne gøre endnu bedre. Det var hverken for at være smart eller at jeg mente jeg var klogere på området end dem! Håber ikke det lød sådan. Er altid glad og taknemmelig for den hjælp man får herinde! :y

Godt nytår til dig også - og fortsat god ferie! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af JaizEdelmann »

Jeg tror ikke de mener du skal gøre noget bedre, tror blot de ville vente lidt med at smide klovnfisk hvis det var dem selv, men det jo din tank og dit valg som Peder også skriver.

Det om nogen dig der kender din tank bedst og hvis du føler der er styr på det så gi gas, men det med at skifte 200 liter vand er ikke altid nok, da min tank i version1 var ved og crashe var jeg til sidst ude i og lave et vandskifte på 50% og jeg kunne stadig ikke redde tanken det var dog pga. DSB der gik galt :(
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der var forbi Decocean før jul??

Indlæg af MoG »

Jeg kan se at værdier er som de skal og de fleste koraller jeg har ser fine ud mht. Polypudfoldelse og farve. Dog med lidt undtagelser som jeg fik rigtig billigt, der dog så småt er ved at komme sig. Jeg kan jo ikke så meget andet end at læne mig op ad mine målinger og se den generelle tilstand (bortset fra lidt alger). Det med vandskiftet skal ikke forstås som om alt er fint bare fordi jeg har skiftet ca 200lite vand de seneste måneder.. Det var bare et enkelt led i genopretningen! :wink:
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"