"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helle & Poul's 360L

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af Gambi »

hej Poul :)

var det dig der købte en musling idag inde hos Carsten og som jeg snakkede med ??

mvh. Martin


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af PoulD »

Gambi skrev:hej Poul :)

var det dig der købte en musling idag inde hos Carsten og som jeg snakkede med ??

mvh. Martin
Jamen det var det da. Og tak for en hyggelig og god snak.


@den anden Martin (Ordy): Tak i lige måde, jeg er bestemt også imponeret af din murerbalje. Dels over, at du har lavet det hele fra bunden, men sandelig da også over resultatet.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af Gambi »

Selv tak Poul :)

Det var nu os en flot musling du fik købt dig :GO
og rart at få et ansigt på Forumet's humør spreder :y


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af pederrevnørd »

Update kære Poul....

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af Fat_Donnie »

Ja Poul Update please - når du engang kommer hjem fra temadag i fakta :p


Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af PoulD »

Jamen der er faktisk ikke rigtig noget nyt at opdatere med. Der sker ikke så meget. Den faste stab af fisk jeg har haft det sidste års tid, har der stort set ikke været nogen ændringer til (udover de bliver store og tykke)

Der er dog en enkelt undtagelse. Jeg har med jævne mellemrum forsøgt at klemme en enkelt fisk mere ind. Har forsøgt med en del forskellig slags, men det vil bare ikke lykkedes. Konen har lige siden vi startede med akvarie ønsket sig en Naso. Det nedlagde jeg fra starten veto imod p.g.a. størrelsen. Da vores pincet fisk nummer ? så døde efter et halvt års tid, og da DecOcean samtidig havde fået en meget lille Naso hjem, gav jeg alligevel efter for plageriet :-) Nasoen faldt også rigtig fint til, men efter ca. 4 uger var den en dag forsvundet sporløst. Jeg tænkte den måtte have klemt sig ind mellem stensætning og overløbskasse så den ikke kunne komme ud igen. Vi forsøgte så med en lille Naso mere, og næsten uhyggeligt skete præcis det samme en gang til. Den faldt fint til, men forsvandt sporløst efter ca. 4 uger. Så opgav vi det. Nu har jeg så lige været så dum, at købe en pincet igen selv om jeg jo udmærket ved det ikke går.

Muslinger har jeg 100% opgivet. Jeg synes Maxima er vildt smukke, og jeg ville rigtig gerne have et par stykker i baljen, men jeg har ofret mange tusinde kroner på muslinger, og har ikke kunnet holde liv i en eneste. Har indset, at det må jeg bare opgive.

Af koraller får vi da godt nok en enkelt ny en gang imellem, men jeg tror jeg har vist næsten dem alle i andre tråde. Men jeg poster så nu lidt billeder også i denne tråd, omend det jo stort set bliver en gentagelse af noget jeg allerede har vist.

Der er både gode dårlige ting. Jeg har, primært helt oppe under lamperne og omkring overløbskammem, nogle forskellige røde - mørkelilla belægninger som jeg formoder måske er en skøn blanding af cyano og dino'er (er fyldt med luftbobler om aftenen). Det har været der meget længe, og mængden svinger op og ned over tid (måske er der mest når jeg overfodrer, hvilket jeg gør helt vildt i øjeblikket p.g.a. den nye pincet).
DSCF8795 (Medium).jpg
Mange af vores koraller trives godt og allesamen vokser, men der er bestemt også nogle som ikke har det så godt. Vi har indefor det sidste halve år, både været 2 gange i Egypten og på skiferie. Det skaber ubalance hver gang (eks.: kommer hjem efter en uge og sviner med skefulde af reef pearl over mine 2 NPS).

Jeg har f.eks. 2 pastelblå acro, hvor den ene (den flotteste naturligvis) på få dage har fået alle mulige andre farver end lige blå:
DSCF8802 (Medium).jpg
Den anden ser imidlertid ud som den plejer og min hystrix har også en pæn lyserød-pink farve og vokser helt vildt, næsten med flere cm. om dagen:
DSCF8798 (Medium).jpg
Mine skive monti vokser også pænt, men den ene, som ellers havde en superflot orange farve, er fra den ene dag til den anden blevet brunlig i farven:
DSCF8801 (Medium).jpg
Medens en lilla skive monti og en anden rød har helt normale farver:
DSCF8800 (Medium).jpg
En af mine Goniopora har også tabt en del farve og 3 af dem har fået områder hvor der ikke er polypper. Omvendt ser den lyserøde alligevel ud til at trives bedre en den gjorde i starten. Polypperne er langt mere udstrakte. Den mørkerøde Goni trives næsten for godt. Den svitser bare alt hvad der er indenfor en radius på næsten 20 cm :( .
DSCF8785 (Medium).jpg
Og lidt andre koral billeder:
DSCF8598 (Medium).jpg
DSCF8633 (Medium).jpg
DSCF8531a (Medium).jpg
DSCF8600 (Medium).jpg
DSCF8648 (Medium).jpg
DSCF8599 (Medium).jpg
DSCF8606 (Medium).jpg
DSCF8656 (Medium).jpg
DSCF8649 (Medium).jpg
DSCF8608 (Medium).jpg
DSCF8611 (Medium).jpg
DSCF8633 (Medium).jpg
DSCF8607 (Medium).jpg
DSCF8644 (Medium).jpg
DSCF8652 (Medium).jpg
DSCF8668 (Medium).jpg
DSCF8694 (Medium).jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af pederrevnørd »

Tak for den smukke update Poul, kanon bileder :-)

Din Goniopora mangler evt amino.
Din acro og den ene Monti ser mærkelige ud, men er i tvivl om hvorfor.

Po4 er udelukket, så smukt som de andre ser ud.
Har du evt skadedyr i de 2 koraller ?

Meget imponeret over baljen, og dit nye kamera er da pengene værd :-)

Kh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af Chrissy62 »

Det er bare så flot, Poul. Hvordan bærer du dig dog ad? :)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af MoG »

Det ser dælme godt ud Poul! :GO Det er da ærgerligt med de mistede fisk.. Jeg har ligesom dig, prøvet chelmon rostratus flere gange.. Men uden held! Dog havde jeg én der åd det hele og havde super, men som jeg selv kom til at tage livet af, da det væltede for mig dengang ! :rolleyes: men det er en super flot fisk, som jeg skal prøve med igen i det "store nye"..

Nu når du tilsyneladende har fået nyt fint kamera (?) og taget fine billeder... kunne du så ikke lige snuppe et FTS!? :biggrin:


Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af PoulD »

Jeg synes godt nok ikke det står ret pænt i øjeblikket. Men tak skal i ha'
@Morten: Jeg er en klovn til billeder. Jeg kan ikke finde ud af at tage et FTS om dagen, uden at det bliver et billede af tegltaget på garagen. Men her får du lige et par aften FTS så:
DSCF8809 (Medium).jpg
DSCF8813 (Medium).jpg
DSCF8819 (Medium).jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af PederP »

Det ser da kanon ud :)


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af MoG »

Det ser sgu da godt ud Poul! Og det er da glimrende aftenbilleder! Der er da ikke meget at klage over med den baljes udseende imo! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af Fat_Donnie »

Tak for Update Poul - ser rigtig fint ud! Ærgeligt med de fisk - men det kender vi nok allesammen til:)

Håber at se det irl en god dag..!


Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af MoG »

Hej Poul!
Tillykke med den nye .. Achilles kirurg ! (Set i en anden tråd) . Den er dælme fin, men dyr og sart! :wink: Du har været en af de tre heldige der har fået et af de fine eksemplarer. Jeg var selv meget Hooked på en, men de var væk da jeg kom derind. Kunne du ikke opdatere din liste med fisk..? Er der stadig liv i den seneste chelmon rostratus ..?


Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af PoulD »

Hej Morten, Tak skal du ha'. Nej Pincetten lever desværre ikke mere. Det er den eneste pincet det ikke er lykkedes mig få til at spise. Jeg har købt samtlige slags frostfoder jeg har kunnet opstøve, og har, nærmest i panik, svinet baljen til med 3 forskellige frostterninger, hver eneste dag igennem flere uger. Ikke en eneste gang har den spist noget af det.
(denne til sindsyge stærkt grænsende overfodring er muligvis årsag til de problemer jeg har nu med næsten alle mine SPS. Separat indlæg følger om dette )

En ting er sikkert: Pincetten er min ynglingsfisk, men med denne er det er absolut sidste gang jeg har forsøgt at holde sådan en i min balje. Det er muligt nogen kan, men jeg kan i al fald ikke.

Men for nu ikke at skrue udfordringerne alt for langt ned, forsøger jeg så med en lille Achilles i stedet. Den ser til gengæld ud til at være faldet rigtig godt til, og spiser allerede tørfoder. Den gule brugte godt nok både lørdag og søndag på at puste sig op til dobbelt højde og lave ret vilde angreb (overvejede på et tidspunkt at kalde dem for Troels og Alex, men det ville nu alligevel ikke have være rammende, for det ser såmænd allerede ud til at der er nogenlunde fred i lejren).

Her er lige et par billeder af det nye bandemedlems optagelse som prospect:
DSCF8849 (Medium).jpg
DSCF8841 (Medium).jpg
DSCF8869 (Medium).jpg
Og stocklisten som den ser ud i dag:
  • 1 Fløjlsklovn (Premnas biaculeatus)
    1 Pudsefisk (Labroides dimidiatus)
    1 Fridmani (Pseudochromis fridmani)
    1 Gul kirurg (Zebrasoma flavescens)
    1 Palet kirurg (Paracanthurus hepatus)
    1 Lilla kirurg (Zebrasoma xanthurum)
    3 Kardinalfisk (Pterapogon kauderni)
    1 Mandarinfisk (Pterosynchiropus splendidus)
    1 Grøn gylte (Halichoeres chloropterus)
    1 Koral vogter (Neocirrhitus armatus)
    1 Dværg kejser (Centropyge bispinosus)
    1 Fairy gylte (Cirrhilabrus filamentosus)
    1 Acanthurus achilles

    1 Blå Linckia
    2 Pudserejer (Lysmata amboinensis)
    1 Kardinalreje (Lysmata debelius)
    4 Dværg eremitkrebs
    ? Snegle af forskellig slags
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: man 24. jan 2011 03:46
13
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af M&T »

Hej Poul.. droppede lige forbi det er sku et smukt akvarie du har! Man skulle være et skarn hvis du ikke lige skulle have en :GO med på vejen! Fedt med den høje stensætning :-o

IVERSEN


De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af MoG »

Tak for updaten Poul! :GO

Det var da en skam med pincetten... Jeg har som nævnt tidligere , også haft et par stykker . Én der åd alt, men som jeg selv fik taget livet af (dumt) og så én der intet spiste og døde efter en uge. Er det ikke Knut-Arne der har en chelmon rostratus der er 7-8 år gammel ? Men det er helt sikkert også en af mine absolutte yndlingsfisk! Jeg skal simpelthen (prøve at) have én i mit nye 720liters.. For min oplevelse har jo været 50/50... Men det bliver ikke foreløbig! (Som du kunne se i min tråd,så er der kommet lidt nye i, så det skal lige have lidt ro).

Men det er da super at din achilles er faldet godt til og spiser! Det er simpelthen også bare en flot fisk!! Krydser fingre for at den kan klare chikanen fra skiderikken i gult!

(Trak sgu lidt på smilebåndet, da jeg læste den med navnene!) :biggrin:


Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (27/11 video, stock liste)

Indlæg af PoulD »

Der gik ikke mange dage efter jeg havde postet et indlæg om problemer med min ene blå Acro, før den anden så fuldstændig magen til ud. Siden er problemet næsten hoppet fra koral til koral.

Selv om der tilsyneladende stadig var liv i enkelte polypper, har jeg nu - ellers stærkt mod mine principper - smidt begge de 2 blå acro i skraldespanden.

Den orange plademonti er der endnu. Mærkeligt nok får den ind immellem pludselig orange pletter rundt omkring.

Det der også er mærkeligt er at nogle koraller ser ud til at have det fint. Min lilla plademonti, ser f.eks. ud til at have det super godt og vokser vildt, selv om de er placeret stort set samme sted som den orange.

Igennem hele sommeren har jeg hver uge måttet skrue op for tilsætning af KH og Ca for at holde f.eks. KH > 7,5 (justeret op fra ca. 110 mL/dag til ca 160 m/l dag). Over den sidste måned har så måttet skrue den modsatte vej , og alligevel er KH nu helt oppe på 10.

Som nævnt i mit sidste indlæg har jeg i næsten et par måneder overfodret på grænsen til sindsyge. Dette kan muligvis være årsagen til problemet. Men jeg har dog holdt skarpt øje med NO3 og PO4 og har ikke på noget tidspunkt målt NO3 > 2,5 og ikke haft målbart PO4. Har heller ikke nogen deciderede alger men har dog, oppe i nærheden af overløbet, en del brune, lilla og sorte slimalger som jeg formoder er Cyano og/eller dinoflagellater. Jeg tror det må være disse belægninger som kvæler korallerne. De sidste par uger har der også været brune belægninger på sandbunden og og selv min tidligere så flotte hystrix har nu fået brune belægninger (og er blevet hvid på nogle grene). Også flere (dyre) encrusting monti er angrebet og min Poscillopora og min Styllopora (som ellers er vokset til næsten 3 dobbelt størrelse over sommeren) er blevet hvid i bunden. Også en Acro med grønne polypper (Valida?) som ellers har stået rigtig flot ser skidt ud + flere andre SPS.


Alle LPS med undtagelse af en enkelt Goni ser ud til at have det fint. Men næsten alle SPS skranter meget (min Pavona dog kun p.g.a. min virkelig ondskabsgale røde Goni)

Da min pincet døde, har jeg den sidste uge fodret normalt, og det kan jeg i al fald se på ruderne.

Værdierne er nu: KH 10, Ca 430, Mg 1460, NO3 2,5, PO4 ikke målbart, temp 26,8, PH 8,32, vægtfylde 1,0265

Et par billeder yderligere af problemet:
DSCF8879 (Medium).jpg
DSCF8880 (Medium).jpg
DSCF8881 (Medium).jpg
DSCF8882 (Medium).jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Pould,

Med det du skriver, og billeder er jeg pænt sikker(ikke 100) men jeg vil mene du har for meget P.

Hvad gør du for atfjerne P i baljen ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Jeg bruger primært Grotech GFO


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af pederrevnørd »

Kan ærligt ikke huske om Grotechs er magen til Rowas, men i dit tilfælde ville jeg lave vandskifte, suge noget af bundlaget op, og øge fjernelse af P vha rowa/biomate/seaklear

Måske bedste kombi er Rowa og Biomate.

Held og lykke poul :-)

Kh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af ole kekkonen »

det lyder som dino
1 sug det ud det du kan og skift vand har du koral grus sug det ud har du sandbund lad det være man prøver på at reducere næringen :wink:
2 enten i baljen eller sump prøv at gro makroalger,caulerpa er ok:) eller halimeda algerne vil udkonkurere dino om næringen og sænker den men det tar et par måneder :happy: ,brug 24/7 lys på dem hvis det er muligt og høst periodisk
3 prøv find dyr der æder stadset,sandfauna i en god sand bund har nogen dyr der gør det,strombus gigas vil men er stor,ingen søpindsvin eller fisk går på dem,svar tilbage ved at bruge vandskift og makroalge eksport!
Senest rettet af ole kekkonen man 21. okt 2013 21:05, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af AndersBoerglum »

Uha Poul, det er et trist syn :(


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Mange tak Peder & Ole,

Jeg er næsten ikke i tvivl om det er forøget næring der har skabt problemet. Ikke så vild med at bruge Seaklear dog, uden en sikker viden om at der er PO4 tilstede (især fordi jeg slet ikke kan måle noget PO4. Jeg ved godt der kunne være PO4 andre steder end i vandet, men hvis det ikke er i vandet kan jo hverken seaklear, GFO eller vandskift jo fjerne det).
Hvad enten det nu er dinoer eller cyano ser det dog ud til, at være på retur (ikke på korallerne, men på stensætningen). Kan slim dino'er forresten også være sorte og lilla?
Er heller ikke så vild med at have arme og støvsuger i baljen lige nu (vil absolut ikke stresse den nye Achilles).
Jeg kan dog sagtens børste lidt af med en tandbørste . Det vil så givetvis ryge direkte i overløbet. Er det OK? eller er det så bedre at lade være?
Hyppige vandskift er derimod en kur der tiltaler mig. Jeg har bestemt ikke været så flittig til at skifte vand som jeg burde, og vandskift kan jo aldrig skade.
Næringen er jo også under kraftig reduktion, i og med jeg er gået fra 3 frostterninger om dagen ned til max ½
Biomate kender jeg ikke, men det lyder da som noget der kunne være værd at prøve


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af ole kekkonen »

kuren er den samme som imod røde slim alger,man suger ud slimet og reducerer næringen ved vandskifte
http://www.ucmp.berkeley.edu/protista/d ... llata.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af pederrevnørd »

Sug dog bundlag(75%) ifbm et vandskifte op. Det klarer din fisk, giv så Biomate, som er bakterier der spiser mulm, detritus og P.

Du har meget mere P end du blot kan måle i vandet(glem målesættet, og kig på baljen)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

hvordan man laver mikro foder

Indlæg af ole kekkonen »

hvis det skal være helt optimalt så skal der alle typer og størrelser til for at nedbryde organisk matriale og ukendt debris,tror ikke en forhandler har det lige på stående fod men hvis man er heldig kan dyrene komme med levende sten og sand


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Lige en update.

Har fulgt de fleste (dog ikke alle) af de råd jeg fik. Har foretaget en del vandskift hvor under også alt hvad jeg har kunnet få øje på af slimalger omkring overløbet er blevet suget væk. Tilsatte også KZ's Biomate og skiftede til helt frisk GFO i reaktoren (selvom jeg er ganske overbevist om at der var i, ville have virket i mindst en måned endnu).

Det har ikke gjort den mindste forskel på mine SPS koraller. Jeg købte endda i starten af denne uge nogle helt nye superflotte Acroer til erstatning for dem jeg smed ud. Efter 2-3 dage havde de allerede fået begyndende brune belægning på spidserne, og dagen efter var det meste af dem hvide.

Jeg måler nu 1 i NO3 og stadig et rent 0 i PO4 og jeg må indrømme, at jeg efterhånden tvivler lidt på, at årsagen skal findes i for meget næring. Dels er målingerne jo i orden, dels har jeg ingen alger overhovedet, og endelig falder det mig svært at tro, at en lille smule for høj næring ville kunne slå helt nye koraller ihjel så hurtigt. Det er i al fald langt fra den erfaring jeg har fra min gamle Boyu, hvor næringsværdier lå svimlende meget højere. Hvad mener i?

Har også lige uploadet et par closeup af en af de sprit nye koraller i håb om at nogen måske kan se hvorvidt det brune er cyano, dino'er eller måske noget helt tredie:
DSCF8896 (Medium).jpg
DSCF8896b.jpg
DSCF8892 (Medium).jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af nielsk »

LIge et spørgsmål fra sidelinien - bruger du osmosevand


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Poul,

Trist syn, men godt du deler det med os.
Når jeg har været i en situation hvor jeg ikke ku se direkte årsag, så har jeg altid tyet til vandskifte og brug af aktivt kul

Efterfølgende ville jeg i dit tilfælde komme Sangokais Nutricoral HEd for SPS i systemet.

Det er hvad der ligger i mine tanker herom, måske andre har bedre bud.

Held og lykke :-)

Kh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd fre 1. nov 2013 19:31, rettet i alt 1 gang.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"