"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Montiporaspisende snegle

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

Efter en større arbejdsdag med akvariet i lørdags, fik jeg pludselig øje på dette.
Det er det hvide område hvor de to "plader" mødes, der er angrebet.
Det er det hvide område hvor de to "plader" mødes, der er angrebet.
Jeg havde ikke bemærket det før, fordi der ofte samler sig lidt småsten der ryger igennem Kirurgerne, lige der.
Sammen med lidt afkastede krabbeskeletdele ligner det en lille bunke som man kan finde ved strandkanten.

Kiggede nærmere efter og så så flere steder på Montien der havde de hvide områder.
Til alt held var Thomaas her og han havde sine gode øjne med, så han kiggede nærmere på fænomenet.

Han fandt så et par af dem her nede i mellem småstenene og i et af de andre hvide områder :shout: .
Det er en Montiporaspisende snegl. De er meget små. Det her er en ordentlig krabat. Bemærk spidsen af en Salifert 1Ml sprøjte til sammenligning.
Det er en Montiporaspisende snegl. De er meget små. Det her er en ordentlig krabat. Bemærk spidsen af en Salifert 1Ml sprøjte til sammenligning.
Montiporaspisende snegle er helt hvide og når de sidder i det døde område på korallen - og det er der de opholder sig - så er de svære at se.
Samtidig er de meget små. Den på billedet er en af de store, som regel er de mindre.
Til alt held, så har de de spidse hårlignende gevækster over hele kroppen, hvilket gør dem nemmere at spotte.
Når man har fået lidt øvelse, så falder de faktisk meget i øjnene, men det tager både tid og Montipora at få øvelse.

Så jeg har været på jagt hver nat siden. De sidder hele dagen på undersiden af korallen og vandrer op på overfladen når det bliver mørkt.
Mit lys slukker kl 2400, så nårklokken er 00.30 går jagten ind. Det tager ca 30 min, for det skal gøres grundigt. Alle hvide områder kigges igennem.
Til alt held er det kun den ene blå/lilla monti der er angrebet. Den grønne der sidder klos op af er ikke rørt.

Jagten fungerer ved at jeg tager mit "kiggeglas", en kraftig lommelygte og en spids pincet. Jeg lyser så igennem glasset og søger rundt med pincetten.
Nogen gange er det særlig besværligt, for man har jo kun to arme. Så er det lommelygten i munden og bide tænderne sammen. Et fif her er, at anvende en vandtæt lygte. Den ryger under vandet fra tid til anden, når iveren for at finde kræene tager over.
Snegle fangst grej.
Snegle fangst grej.
Jeg gjorde dog en interessant observation. Vi er rendt ind i noget mavehalløj herhjemme, dvs jeg er ikke, men har som følge deraf en opryddende servicefunktion i den forbindelse :crybaby: . Det gjorde at jeg var oppe to gange i perioden 02.00 - 06.00.
Da jeg alligevel var oppe og jeg, om man så må sige, alligevel havde fingrende i "materien" :sneaky2: , kunne jeg jo ligeså godt kigge efter snegle.
Jeg havde "fanget" de sidste kl 01.30, kl 03.00 var der ingen at se, mens der kl 05.30 igen var bid.
Det er jo nok et tilfælde, men det virkede som om jeg nemmest fandt dem på vej til og fra arbejde :K
Jeg har ingen fundet midt på dagen.

Jeg fanger højst et par stykker hver nat, så jeg håber jeg har fået opdaget dem så tidligt, så de ikke kommer til at gøre større skade end det de har lavet til nu.

Men nu er det store spørgsmål.
HVORDAN ER DE KOMMET IND?
Det er måneder siden der er kommet nye koraller i - og det var ikke Montier. Det er mig en gåde.
Har nogen nogle gode idéer?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af JaizEdelmann »

Lidt off topic, HOLD KÆFT HVOR DET NICE! Altså ikke dit problem med de små grabber selvføgelig :) men hold da op de farver spiller!


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Ryom »

Da min balje blev spist af snegle havde jeg heller ikke tilført nogen som helst koraller i over et halvt år. Havde sat et par fisk ud. Men det var også det eneste.

Skal siges at jeg tabte kampen og mistede 95% af alle montier..


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af AndersGS »

Hvis ikke du i forvejen har en kanariegylte så skynd dig at få fat på et par stykker - De er sindssygt gode til at tage dem..


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af dyne »

jeg brugte en tandbøste hver enste dag i en månede


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

JaizEdelmann skrev:Lidt off topic, HOLD KÆFT HVOR DET NICE! Altså ikke dit problem med de små grabber selvføgelig :) men hold da op de farver spiller!
Tak for de pæne ord om farverne.

Du skal altså lige se Styloporaen og Milleporaen tæt på.
Det er måske off topic, men jeg synes simpelthen det er så smukke koraller. Sorry.
Stylopora
Stylopora
Samme Stylopora lidt længere fra
Samme Stylopora lidt længere fra
Millepora rød
Millepora rød
Samme type Mille, men i den anden ende af akvariet, mere close up
Samme type Mille, men i den anden ende af akvariet, mere close up

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Carsten »

Den gnag jeg fik besøg af dem, var der heller ikke kommet noget nyt i akvariet i meget lang tid.
Og selv om det kostede et par koraller livet(nåede dog at få dem fragmenteret, så de ikke helt forsvand for mig). Så blev de renset hver 2 eller 3 dag. Det tog omkring 1 måned inden de alle var væk - troede jeg!
Men ca 2 måneder senere dukkede der pludseligt en op igen. den fik jeg heldigvis fjernet staks jeg så den.

Mener at det var Bornemann der fandt ud af at et bad i Kaliumpermanganat skulle kunne tage de fleste snegle.


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Johnny »

kan korellerne ikke (bare) dyppes i corel cure? der må da være meget hurtigere
Senest rettet af Johnny tors 22. nov 2012 22:54, rettet i alt 1 gang.


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af PoulD »

Må give Jaiz ret, de er flotte.

Og m.h.t. til din overskrift skal du måske alligevel bare være glad for de er så små. Tænk hvis de kunne æde en monti i en mundfuld :T (Jeg takker pænt vorherre for at køerne ikke kan flyve hver gang de forbandede duer har skidt på øsen)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Chrissy62 »

Flotte flotte koraller du holder dig:)

Men noget rigtig lort med de der krabater..sidder nu og overvejer om jeg mon også har sådan nogle sataner..

Det skal så lige siges jeg har en stor Gylte, men det er ikke en kanariegylte, så ved ikke om den her tager de der små krabater?
Vedhæftede filer
Her er den igen, men i hel figur.
Her er den igen, men i hel figur.
Min Gylte. Ved ikke, hvad den hedder?
Min Gylte. Ved ikke, hvad den hedder?


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Den gnag jeg fik besøg af dem, var der heller ikke kommet noget nyt i akvariet i meget lang tid.
Og selv om det kostede et par koraller livet(nåede dog at få dem fragmenteret, så de ikke helt forsvand for mig). Så blev de renset hver 2 eller 3 dag. Det tog omkring 1 måned inden de alle var væk - troede jeg!
Men ca 2 måneder senere dukkede der pludseligt en op igen. den fik jeg heldigvis fjernet staks jeg så den.

Mener at det var Bornemann der fandt ud af at et bad i Kaliumpermanganat skulle kunne tage de fleste snegle.
Tak for tippet med Kaliumpermangenat.
Var det ikke et af de midler vi brugte i helt gamle dage i ferskvand?
Synes jeg kan huske det og så Methylenblåt som universalmidler.

Men derfor kan det jo sagtens du i saltvand.

Jeg håber at jeg er så tilpas hurtigt ude til at jeg kan begrænse skaden.
Det er en meget stor Monti de er på, så der er rigeligt at lave frags af, hvis det pludselig løber fra mig.
Men jeg er på nakken af dem og på et tidspunkt er der vel så få så de ikke kan formere sig.
De deler sig vel ikke eller hva? For i det tilfælde er én jo nok.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

Johnny skrev:kan korellerne ikke (bare) dyppes i corel cure? der må da være meget hurtigere
Korallerne er for store og lader sig ikke sådan lige pille op.
Desuden for man ikke has på eventuelle æg.

Men jeg tror jeg ved først givne lejlighed vil putte et par kanariegylter i, som Anders foreslår.
Jeg er godt nok ikke meget for gylter. De er flotte, helt bestemt, men de roder for meget efter mit temperament.
Men som snegle dræber kunne jeg leve med dem.
Har forøvrigt haft en på et tidspunkt. Den skulle tage pyramidesnegle på mine Tridachnaer.
Men det var den åbenbart ikke klar over :T De døde i hvert fald alle som en.

@Poul For min skyld måtte de gerne være så store at de kunne tage en Monti i én bid.
Så kunne vi idet mindste slås om det :K

Idéen med tandbørsten er måske ikke så dum, da man på den måde for knust dem.
Det gør jeg selv hvis jeg ikke kan få dem op. Så får de en tur med spidsen af pincetten og bliver tværet godt og grundigt ud.

Tak for alle de gode idéer.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Bingocaller »

Jeg oplevede præcis det samme med pyramide snegle

Havde ikke haft en musling i 100 år - købte en privat der havde stået uden problemer i lang lang tid - når den lander hos mig får den pyramide snegle inden for 2 uger - wtf?????

Godt man kender tricket med den seksstribede gylte ;)

Og fede billeder!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af joekill »

Nederen kræ ! men inden man fylder baljen med gylter, så kan de hurtig blive foder konkurrenter, hvis man fx har scooter blennier, manderinfisk o.lign
da de også æder pods fra sten.

Og må jeg anbefale en kraftig pandelampe i stedet for lommelygte, :-D og så god jagt !!


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af AndersGS »

Chrissy62 skrev:Flotte flotte koraller du holder dig:)

Men noget rigtig lort med de der krabater..sidder nu og overvejer om jeg mon også har sådan nogle sataner..

Det skal så lige siges jeg har en stor Gylte, men det er ikke en kanariegylte, så ved ikke om den her tager de der små krabater?
Det kunne man sagtens tænke den gjorde - det er i hvert fald en fantastisk sikring at have mod de små bæster..


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af AndersGS »

Jeg oplevede også at de forsvandt efter jeg manuelt fjernede dem, og dukkede så op lang tid efter.. Men efter jeg har fået Halichoeres chrysus har jeg ikke set skyggen af dem..

Og mit planarier problem er også helt gone, men det tilskriver jeg den seksstribede :GO

En ting er sikkert jeg kommer aldrig at have et akvarium uden sådan et gylte team igen :)


leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af leifkrarup »

Har lige opdaget at jeg har fået en stor sværm planarier. Købte en pakke flatworm exit samt en udhungret scooter blennie (den eneste i butikken!).
Planen var at prøve med blennien først da flatw. ex. Også udrydder alt andet småt liv så det måtte blive sidste udvej.
Efter 2 dage skal jeg nu kikke længe for at få øje på en planarie. Desværre er der jo ikke nok planarier og pods til at blennien kan blive fedet op så desværre dør den nok af sult men den har så gjort sit job og i den tilstand jeg købte den var den gået til under alle omstændigheder. Jeg har tidligere i et andet akvarium haft planarier og
den gang blev problemet løst med en seksstribet gylte....denne er at foretrække da den også kan overleve på lang sigt da den er altædende, men denne gang har jeg ikke kunnet finde en.
Tilbage til tråden!......måske en scooter eller en sekstribet kan løse dit problem...spørgsmålet er om dine snegle trods alt er for store til at en scooter kan tage dem, den har jo en ekstemt lille mund.


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Carsten »

Johnny skrev:kan korellerne ikke (bare) dyppes i corel cure? der må da være meget hurtigere
Nej, det duer ikke.
Af en eller anden grund, bider det ikke på sneglene.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

AndersGS skrev:Hvis ikke du i forvejen har en kanariegylte så skynd dig at få fat på et par stykker - De er sindssygt gode til at tage dem..
@Anders Så er der på din anbefaling og efter at have læst lidt mere om den sat en Halichoeres chrysus i,
Jeg håber på den måde at få en håndsrækning i kampen.

@Dyne Jeg tog også tandbørsten i brug i nat og kvaste et par stykker med den.
Det kan godt være at den på sigt er mere skånsom end metalpicetten

Tak for rådene og for alle andre input i tråden.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af ole kekkonen »

hvad er egentlig fordelen ved at være så lille?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

ole. skrev:hvad er egentlig fordelen ved at være så lille?
Tja, man kan sige at den der lever stille - lever godt.
Når det er en snegl - og for os, en snylter/skadedyr - så er det absolut en fordel, da der går længere tid før vi opdager den.
Men ser det formentlig først, når der begynder at opstå hvide områder på Montierne.
Og man skal kigge godt efter, for de er små og falder godt i på de hvide områder hvor de har ædt løs :devilish:

Jeg kan lige komme med en kort update.

Det ser ud til, at der sker en stagnation i angrebet.
Jeg tjekker dagligt efter lyset er slukket (kl. 24.00) Jeg begynder som før nævnt omkring kl. 00.30.
I et par dage har der ingen været at spotte. Når man ved hvad man skal kigge efter, er de ikke umulige at se.

Efter et par optimistiske dage, havde en af mine snegle (de store) eller en Eremit, væltet en Reverse Pokerstar der lige var flyttet op i revet, ned så den hang på kanten af stensætningen.
Jeg ville sætte den retur, men tog den op for at tjekke den ordentligt. Og det var godt, for der sad to stk. på undersiden af den. Ingen på oversiden.
I nat (kl. 02.00) var der én i en af plademontierne + en mulig en mere i et mellemrum mellem min blå og en grøn plademonti.
Begge blev forsøgt fjernet med en plastpincet. Men de var ikke til at få op/fat i. Så de blev ombragt ved "mosning"
Det havde selvfølgelig været bedst at få dem op, men at mase dem må kunne gøre det, når det nu skulle være.
De er i hvert fald færdige med at formere sig og spise kan de vel næppe heller mere :K De bliver til "støv" når de knuses
Men jeg fortsætter ufortrødent kampen og vender tilbage med situationsrapporter.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

En lille statusrapport.

Som nævnt fik jeg fat i en Kanriegylte på Anders Gs´s anbefaling.
Efter tilvænning blev den sat ud og jeg så den i 15 sekunder og har ikke set den siden.
Pludselig spottede jeg, i forgårs, noget gult i mit overløb. Her var den så hoppet op i.
Hvordan den er kommet over/omkring det tagrendenet der sidder der er ikke til at greje. Men der er den altså.
Prøver at få den op idag, hvor der alligevel skal skiftes vand.

Det skrider planmæssigt frem med sneglefangsten.
Jeg tjekker hver nat og får en, to stk ca. hver anden, tredje dag.
De har nu taget en lille bid af den grønne plade også, men det bliver ikke større pt.

Samtidig begynder den blå/lilla plademonti, at overvokse de angrebne områder så de er ved at blive dækket igen, der hvor det første angreb
blev konstateret.
Så jeg håber jeg kan holde dem på det her niveau i pladerne.

På mine Danae "superman" og sunset har der ikke været nogen siden jeg fandt dem én enkelt nat.
Min Reverse Pokerstar var oppe i nat igen og der sad ingen på undersiden. Så den er uskadt. Det samme er min Pokerstar.

Iflg mine erfaringer er sneglene lidt nemmere at håndtere på de typer der enchruster, da sneglene sætter sig på overfladen og derfor er nemmere at spotte og fjerne.

Jeg har ikke observeret dem på mine M.digitata, hverken den blå eller den røde.

Opdateringer følger når der sker udviklinger.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af AndersGS »

Ja, de er nogle djævler til at springe, godt den ikke røg helt ud :)


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Bingocaller »

Godt at du er ved at få has på dem! Ellers er en sekstribet vejen frem!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg vil lige komme med en opdatering af min kamp mod de små bæster. (Montipora spisende snegle)

Jeg har fået en ny gul gylte i. Den første blev ved med at hoppe op i overløbet og nu er den sikkert død. Den er i hvert fald ikke til at spotte.
Den nye trives godt nok, men holder sig desværre i den nederste halvdel af tanken :x Det er i den øverste halvdel de angrebne plademontier befinder sig :crazy:

Jeg mente ellers at jeg havde fod på dem. Der går flere dage imellem jeg fanger nogen. Når jeg fanger er det enkelt individer og aldrig flere på det samme spot.
De går primært efter min blå/lilla plade. Den grønne har de taget en lillefingernegls prøve af og har ikke rørt den siden. Har ikke spottet nogen på nogle af mine M.Danae siden helt i starten. Den røde plademonti og M.digitata har aldrig haft besøg.
Jeg følte mig faktisk oven på, indtil fornylig. Min flotte M.Confusa "blue polyp" står på bunden. I starten blev den vendt hver nat og tjekket, uden der på noget tidspunkt har været bid. Det lullede mig i søvn åbenbart :rolleyes: For en uge siden vente jeg, nærmest fordi jeg ville foretage mig noget, korallen fordi den stod lidt skævt.
Hele den side der vendte væk fra forruden var hvid :eek: Den stod lidt i skygge og her har sneglen kunne gå i ro og mag og mæske sig.
Op kom korallen og blev efterset og én (1) snegl fundet. Jeg har ikke siden fundet noget på den.

Hos mig har det vist sig, at korallen ret hurtigt regenererer. Det skelet der kommer frem hvor de har ædt, bliver overvokset af nyt væv. Flere steder på den blå plade er det næsten helt lukket til igen. Testen af den grønne plade ses ikke mere. Det ser heldigvis ud som om det samme sker på den ovenfor omtalte M.Confusa.

Et tip, hvis man får de bæster i sine Montier er:
De er meget stationære i deres angreb. Spotter man et hvidt område på en plademonti, kan man næsten være sikker på at de fortsætter der dagen efter.
De er nemmest at fange fra ca 45 min, efter lyset er slukket og fremefter.
Når de opdages er det min erfaring, at det bedste er at mase/knuse dem. De fanges nemt med en pincet, men ryger også nemt af og så er de rundt i akvariet.
Man skal være vedholdende. Bliver man ved med at jagte dem, så overtager de ikke ens koraller. Men det skal gøres dagligt/natligt og det kan være belastene.
Man mister ikke sine koraller, men man skal slås for det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af dyne »

prøv at køre tandbøsten på undersiden af dem i dagstimerne der gjorde jeg også nogle gange og hvis der kom et par af de små bæster ud i åben vand spiste mine klovne dem


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af AndersGS »

Desværre er det sjældent nok kun at fjerne voksne individer. De lægger æg og de er meget små - ligner små vatklumper. De skal også fjernes ellers er kampen forgæves.

Som der nævnes kan man skrubbe med tandbørste eller lign.

Men godt at høre det skrider fremad. Det er en lang kamp - men helt sikkert det værd :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

Efter i et par måneder ikke at have kunnet spotte tegn på aktivitet fra de små skiderikker, så er de igang igen.
Jeg fandt dette idag over middag.
IMAG1053.jpg
Jeg er klar over at billedet ikke er så skarpt, men jeg var nødt til at tage det oppefra og selv med foodtimeren på var der lidt uro i overfladen.
Håber man kan se det hvide område på den grønne Monti.
Det overrasker mig forøvrigt en del, for de har hidtil ikke rørt hverken den grønne eller den røde plade.

De andre tidligere angrebne koraller ser ud til at være kommet sig fint. Den blå plademonti har næsten overvokset de angrebne områder og visse steder kan man slet ikke se at der har været angreb.

De havde også fået kig på min fine Montipora hispida, hvor de havde taget godt for sig af retterne, det vil sige - jeg fandt kun én snegl på den. Den er nu også fuldstændig restitueret.
Jeg skal prøve at finde et billede af den og lægge det ind efterfølgende.
Montipora hispida
Montipora hispida
Det positive i det er, at det ofte er nok at fjerne en enkelt snegl, da jeg har fundet ud af at et individ kan lave ret megen skade. Jeg har flere gange observeret at når den ene snegl er væk, så stopper angrebet.
Hvis nogle af dem der har fået plademontier herfra skulle observere hvide felter på pladerne, så ryg efter dem med det samme. På den måde kan man faktisk forholdsvis hurtigt få has på dem.

Suk, så er det igang igen med natteroderiet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Bingocaller »

Sgu led af at høre Erik - men hvad fanden - man skal jo alligevel op og pisse om natten ;)

Er der slet ikke nogen gylter der gider æde de skiderrikker ? Har du prøvet en sekstribet ? Dem jeg har haft har ædt alt der kunne kravle og gå af den størrelse


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af khl »

Jeg har selv fornøjelsen af de små bæster, men her igår aftes gav jeg lige min Monti en svømmetur i Coral RX Coral dip....og der kom virkelig resultater...i spanden kunne jeg se ikke færre end 11 små hvide møgsnegle og noget andet jeg ikke helt kunne se hvad var.....men nu er de 11 små sataner altså væk, ok korallen står og strutter af sundhed igen, dom ikke lige der hvor den har fået polypperne ædt, håber det kommer....
den seksstribede gylte har jeg også, men som jeg ser det så er der det problem at gylten sover om natten hvor sneglene er på arbejde.

Og Erik, jeg ved godt at du ikke er vild med at tilsætte diverse kemikalier i din flotte balje, men her tager du korallen op i en spand og skyller den i 5- 10 minutter og derefter skyller korallen igen i rent saltvand og så tilbage i baljen. Jeg kan kun anbefale det.

Men du har jo så mange koraller at du nok ikke bare sådan lige kan tage dem op og give dem en svømmetur.

/Kurt


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Besvar

Tilbage til "Sygdom"