"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vandskifte

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 156
Tilmeldt: søn 7. dec 2008 12:18
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2008

Vandskifte

Indlæg af zeugma »

Jeg har tænkt mig at begynde på lidt regelmæssig vandskifte i mit 54 liters akvarium, hvad er jeres mening til enten at skift 5 liter om ugen eller 10 liter hver 14. dag ?? hvad er der af fordele og ulemper ved de to måder ?

Ellers har jeg fået købt mig noget salt hos "dyrehandleren" i Horsens som hedder hi-tech reef salt, nogen der har erfaring med det ? Det virker meget hi-tech med den pose med blå salt :W

Dyrehandleren er for øvrigt et besøg værd, tror jeg ikke jeg har set så stort et udvalg i nogen butik i jylland og så virker det til de har meget fair priser :K
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Vandskifte

Indlæg af AndersGS »

Ugentlige vandskifte på 5-10 L så er du godt kørende..

Har du mange SPS/LPS eller er det mere blødkoraller?
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 156
Tilmeldt: søn 7. dec 2008 12:18
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2008

Re: Vandskifte

Indlæg af zeugma »

Jeg har to blødkoraller og så er resten sådan set sps og lps, men har en plan om at skille mig af med de fleste sps da jeg ikke synes farven er optimal på dem
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Vandskifte

Indlæg af AndersBoerglum »

Så husk at bruge osmosevand :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vandskifte

Indlæg af Carsten »

Der kan være mange grunde til at farven ikke er god på dine SPS. Lyset har en stor betydning, og kan ikke rigtigt forestille mig at de par rør som er i lampen er specielt gode til koraller. Kunne også godt forestille mig at du har alt for meget fosfat i vandet. Fosfat i vandet er lig med dårlig vækst og brune koraller. Vandet er du jo ved at gøre noget ved nu, og et hvert vandskifte vil forbedre situationen.
Hvor gamle er de lys rør du har over akvariet?
Brugeravatar
zeugma
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 156
Tilmeldt: søn 7. dec 2008 12:18
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2008

Re: Vandskifte

Indlæg af zeugma »

Jeg køre med osmosevand, så det er ikke et problem :-)

Jeg køre med 2 stk led pærer over akvariet, mener de er på 27watt hver så vidt jeg husker, Jeg tror du har helt ret i at det er dårlige vandværdier som er skyld i de brune koraller, jeg har haft et arbejde hvor jeg stort set ikke har været hjemme så det har kørt stort set uberørt i 3 måneder faktisk er fodring og vanpåfyldning det eneste der er gjort ved det, nu er jeg hjemme igen og så skal der selvfølge kæles for det igen :-) og lidt fornyelse skal der jo også til
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Vandskifte

Indlæg af ole kekkonen »

zeugma skrev:Jeg har tænkt mig at begynde på lidt regelmæssig vandskifte i mit 54 liters akvarium, hvad er jeres mening til enten at skift 5 liter om ugen eller 10 liter hver 14. dag ?? hvad er der af fordele og ulemper ved de to måder ?
jeg er begyndt at lave massive vandskift paa mit akvarie efter et aar uden vandskift egentlig og jeg fortryder :devily:
jeg har konstant uklart og svaev i vandet der ligner pulver jeg tror det er diatomeer fra overskydende silikat jeg overvejer stille og rolig at gaa tilbage til destilleret vand uden de helt store vandskift igen,kiselalger skulle efter sigende aede sig ud af huset men hvad hjaelper det naar jeg ligefrem fodrer dem paa en eller anden maade :rolleyes:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"