"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Rent Postevand
Reactions:

Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Jeg har nu i nogle måneder forsøgt at forstå, hvor rent I vil have vandet. Jeg kan forstå på nogle af jer, at kun 000µS er godt nok for nogle personer, men hvilke andre værdier kan bruges til hvad? Jeg mener: skrotter I allesammen jeres silikatfilter, hvis måleren viser 001µS eller hvor går grænsen? Kan vand med f.eks. 5µS ikke bruges til noget?

Jeg er begyndt at teste forsk. harpiks' kapacitet og kvalitet, derfor spørger jeg. Jeg offentliggør også mine test af forsk. kombinationer af osmoseanlæg og filtre.
Hilsen Michael
Senest rettet af Rent Postevand tors 19. apr 2012 08:52, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

10 mikroSiemens er grænsen her. Anlægget laver vand på 2 mikroSiemens og har gjort det fra dag 1. Det er et 2 år gammelt 380 lpd + silikatfilter fra waterpilot(det må være præcis det samme du sælger).


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Hej Anders, ja, det er det samme anlæg, jeg også sælger, dog uden silikatfilteret, men der er sikkert ikke den store forskel på den harpiks vi sælger. Har du lavet 2µS vand i 2 år UDEN at skifte harpiks? Hvis ja, hvor mange liter har du lavet i alt?


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af chrislolk »

Mit TDS-meter måler i PPM. Er microsiemens og PPM samme måleenhed? Hvis det er tilfældet, er 10 også grænsen her. Mit anlæg brygger vand med en TDS på 5 PPM og har gjort det i 6-8 måneder.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:Hej Anders, ja, det er det samme anlæg, jeg også sælger, dog uden silikatfilteret, men der er sikkert ikke den store forskel på den harpiks vi sælger. Har du lavet 2µS vand i 2 år UDEN at skifte harpiks? Hvis ja, hvor mange liter har du lavet i alt?
Hej Michael

Ja det er uden at skifte noget som helst.

Jeg synes det er svært at vurderer hvor meget vand jeg har lavet. Men det er nok ikke ved siden af med 2000-2500 L.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

chrislolk skrev:Mit TDS-meter måler i PPM. Er microsiemens og PPM samme måleenhed? Hvis det er tilfældet, er 10 også grænsen her. Mit anlæg brygger vand med en TDS på 5 PPM og har gjort det i 6-8 måneder.
Omregning mellem TDS og PPM

10 ppm er = 15,6 mikroSiemens


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Omregning mellem TDS og PPM
Jeg har skimmet denne side kort. Den er fint skrevet, men desværre nogle småting, som ikke er helt korrekte. Alt afhængig af kalibrering, hvilket bestemmes af producenten, er der et vist forhold mellem EC- og TDS-metres enheder. Jeg sælger produkter fra HM Digital, og her er forholdet 1ppm (et TDS meter) =2µS (et EC-meter - kaldes af nogle danskere en MikroSiemens-måler). Hos andre fabrikanter, Milwaukee og Hanna f.eks. kan det være anderledes, så det bedste er, at du angiver enten ppm eller µS, alt afhængig af, hvad dit måleapp. måler. Bedst er at angive måleapparatets navn!

Et måleapparats nøjagtighed er også en videnskab for sig, den kan angives i procent af Full Scale (F.S.), hvilket er typisk for måleapparater under $500. De prof og dyre apparater måler i "% of reading", og de færreste af os har disse apparater.

Sorry, jeg kunne ikke lade være, lige at kommentere en smule, men vi skal huske hvad tråden handler om.
Michael


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

AndersGS: over 2000 liter vand med 2µS. Det lyder da fantastisk. Hvis jeg gætter rigtigt, har du et 10" normalt filterhus med patron, samme type, som jeg sælger. Det må da være en god harpiks, eller hvad? Har andre samme gode erfaringer med så mange liter vand med så lav µS?

Anders: Kender du µS for osmosevandet, INDEN det går ind i silikatfilteret?
Michael


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:Omregning mellem TDS og PPM
Jeg har skimmet denne side kort. Den er fint skrevet, men desværre nogle småting, som ikke er helt korrekte. Alt afhængig af kalibrering, hvilket bestemmes af producenten, er der et vist forhold mellem EC- og TDS-metres enheder. Jeg sælger produkter fra HM Digital, og her er forholdet 1ppm (et TDS meter) =2µS (et EC-meter - kaldes af nogle danskere en MikroSiemens-måler). Hos andre fabrikanter, Milwaukee og Hanna f.eks. kan det være anderledes, så det bedste er, at du angiver enten ppm eller µS, alt afhængig af, hvad dit måleapp. måler. Bedst er at angive måleapparatets navn!

Et måleapparats nøjagtighed er også en videnskab for sig, den kan angives i procent af Full Scale (F.S.), hvilket er typisk for måleapparater under $500. De prof og dyre apparater måler i "% of reading", og de færreste af os har disse apparater.

Sorry, jeg kunne ikke lade være, lige at kommentere en smule, men vi skal huske hvad tråden handler om.
Michael
Du har helt ret ;)


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:AndersGS: over 2000 liter vand med 2µS. Det lyder da fantastisk. Hvis jeg gætter rigtigt, har du et 10" normalt filterhus med patron, samme type, som jeg sælger. Det må da være en god harpiks, eller hvad? Har andre samme gode erfaringer med så mange liter vand med så lav µS?

Anders: Kender du µS for osmosevandet, INDEN det går ind i silikatfilteret?
Michael
Jeg skal undersøge det når jeg kommer hjem i morgen!


jennifer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: fre 12. feb 2010 07:01
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af jennifer »

Når min tds måler viser 1 ppm så går jeg igang med at bestille harpiks. :-)
Jeg kører med 0 ppm generalt og max 2 ppm inden skift.
Jeg skifter mine forfiltre ca. hver 6. måned.
Har 500 l akvarie og skal bruge ca. 25 l osmose vand / uge
Plus vandskift 25-50l / uge eller hver 14 dag.
Mvh.Jen


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Hej Jen, tak for input. Så hos dig er 0-1ppm at foretrække. Hvilken harpiks bruger du og hvor køber du den?
Michael


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Beowulf »

har sat min grænse ved 10ppm. og mit har kørt i over 2år nu på sammen menbran og harpiks filter. laver ca 100L pr md. og der er nu på 1ppm forskæld på før og efter harpiks filter. forfilter er skiftet en gang.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Nolan »

Som vi snakkede om i telefonen, accepterer jeg ikke andet end 0ppm - så snart jeg kan måle noget, skifter jeg harpiksen. Jeg har altid noget på lager, af samme grund.

Mit dobbelt-membran anlæg med et 10" harpiksfilter laver vand med ca 20ppm af hanevand med 300+ppm opløste salte, så vidt jeg husker.

Jeg bruger en del vand men har ingen anelse om, hvor meget jeg laver, før jeg skifter harpiks.
Det er dog et stykke over 1000l vil jeg mene.

/Kim


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Til Kim og Jen: Når kun 000ppm er godt nok, så har jeg denne kommentar: Et EC-meter skifter fra 000 til 001 tidligere end et TDS-meter, fordi MikroSiemens enheden er mindre end ppm-enheden. Det svarer lidt til cm og tommer.

Kim: Det passer sikkert meget godt med lidt over 1000 liter med dine ca. 0,6 liter harpiks i dit 10" filterhus med indstikspatron.


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Beowulf skrev:har sat min grænse ved 10ppm. og mit har kørt i over 2år nu på sammen menbran og harpiks filter. laver ca 100L pr md. og der er nu på 1ppm forskæld på før og efter harpiks filter. forfilter er skiftet en gang.
Hvis forskellen før og efter harpiksfilteret kun er sølle 001ppm, er der så nogen mening med at køre med harpiksfilteret, eller skrev du forkert?
Michael


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

AndersGS: over 2000 liter vand med 2µS. Tror du at det bliver ved sådan i al evighed? Jeg spørger lidt, fordi jeg er ved at teste mit lille harpikspatron, der kun rummer 0,25 liter. Jeg er nået til 4µS og det har måleren vist fra liter 190-380, og jeg tænker: bliver det bare ved sådan hvor længe?
Michael


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:AndersGS: over 2000 liter vand med 2µS. Tror du at det bliver ved sådan i al evighed? Jeg spørger lidt, fordi jeg er ved at teste mit lille harpikspatron, der kun rummer 0,25 liter. Jeg er nået til 4µS og det har måleren vist fra liter 190-380, og jeg tænker: bliver det bare ved sådan hvor længe?
Michael
Nej det gør det bestemt ikke. Men jeg skal nok give besked når det ikke kan klare mere..


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

tak, så kører jeg også videre ;-) men jeg håber, at der kommer flere indspark her.

Mit ærinde med denne tråd er egentlig også: Hvor skal jeg indkøbe hvilken harpiks? Lige nu har jeg googlet mig frem til, at MB20 og MB400 vist er lige gode og ret populære i DE, UK og PL. Så jeg starter sikkert snart en tråd, der hedder "Hvor køber du hvilken harpiks"?
Michael


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Så fik jeg målt igen og det viser jo bare at det er vigtigt at gøre med jævne mellemrum.

Hanevand: 315 ppm
Kul og sedimentfilter: 270 ppm
Membran: 21 ppm
Resin: 7 ppm

Så det er ved at være udskiftningsmodent. Men er nu stadig godt tilfreds med de tal efter 2 år. For bare 2 måneder siden målte jeg 2 ppm. ( ved godt jeg skrev microSiemens i tidl. indlæg, men jeg huskede forkert den viser i ppm.)


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

Anders: Så er jeg mere rolig ;-) både med µS contra ppm og de 2500 liter, men stadig ret fantastisk, synes jeg. Du har altså haft 004µS eller 002ppm på over 2000 liter, og dit osmoseanlæg har lavet ca. 020ppm (ret normalt gennemsnit). Men du har åbenbart ikke kunne SE nogen forskel i din balje, eller hur ?
Michael


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Rent Postevand skrev:Anders: Så er jeg mere rolig ;-) både med µS contra ppm og de 2500 liter, men stadig ret fantastisk, synes jeg. Du har altså haft 004µS eller 002ppm på over 2000 liter, og dit osmoseanlæg har lavet ca. 020ppm (ret normalt gennemsnit). Men du har åbenbart ikke kunne SE nogen forskel i din balje, eller hur ?
Michael
Jeg er godt tilfreds :)

Mht. akvariet kan jeg desværre ikke forholde mig til det, da jeg har skiftet i mellemtiden.
Men vi taler jo mikroskopiske mængder, så jeg kan ikke forestille mig at der ville være nogen synlig eller målbar effekt.
Saltblandingen indeholder jo også lidt no3 og sikkert også lidt po4..

Den store forskel ligger jo i om man pøser vand i akvariet med +300 ppm eller med 10 ppm og ikke så meget om det er 2 eller 6 ppm.


Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 518
Tilmeldt: tirs 25. mar 2008 07:58
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af aiszaxs »

Jeg har endnu ikke sat en tærskel for hvad jeg putter i .

men kan informere om at jeg kører med Venus + silikatfilter

Jeg modtager vand med 160 ppm
og får 000 ppm ud :) Så jeg er vel godt tilfreds


Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg

Simon M
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Stefan »

Jeg skifter mit, når jeg kan måle 1-2ppm. Mediet holder heldigvis som regel rimelig længe, da jeg kun måler 6-7ppm efter membranerne. Har tidligere altid købt mit medie hos Waterpilot, men næste ordre bliver hos rent-postevand med de nye priser. ;)


Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Rent Postevand »

AndersGS skrev:Den store forskel ligger jo i om man pøser vand i akvariet med +300 ppm eller med 10 ppm og ikke så meget om det er 2 eller 6 ppm.
Det forstår jeg godt, men der er tilsyneladende nogle personer, der vil have ultrarent vand 000ppm eller meget tæt på, og så derfra selv putte salte i for at vide, hvad der er i vandet, der kommer i baljen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Carsten »

Er helt på linie med Anders, mener heller ikke at det er så vildt vigtigt om vandet er 0 eller 5ppm, blot ikke det har flere hundrede, som vandhane vandet har.
Det harpiks jeg har brugt, er købt hos Aquafair


Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af Stefan »

Hvis man endelig har valgt at putte en totalafsalter på sit anlæg, så ser jeg ingen grund til at lade ukendte salte slippe gennem ved at være lidt for nærig med at skifte mediet. I de fleste tilfælde betyder det sikkert ikke det store, men jeg vil hellere ofre de få penge på at minimere eventuelle problemer i det lange løb.


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Hvor få mikroSiemens er godt nok?

Indlæg af Beowulf »

Rent Postevand skrev:
Beowulf skrev:har sat min grænse ved 10ppm. og mit har kørt i over 2år nu på sammen menbran og harpiks filter. laver ca 100L pr md. og der er nu på 1ppm forskæld på før og efter harpiks filter. forfilter er skiftet en gang.
Hvis forskellen før og efter harpiksfilteret kun er sølle 001ppm, er der så nogen mening med at køre med harpiksfilteret, eller skrev du forkert?
Michael
nej skrev ikke forkert. har fået anlæget i gave, så det hele var med. men har ikke haft tds måler på fra start af.( ca det første år)så kender ik til hvad det har startet med at lave.
så det kan være at harpiks filter ik kan tage mer.

så regner med at skifte menbran og harpiks snart


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af AndersGS »

Stefan skrev:Hvis man endelig har valgt at putte en totalafsalter på sit anlæg, så ser jeg ingen grund til at lade ukendte salte slippe gennem ved at være lidt for nærig med at skifte mediet. I de fleste tilfælde betyder det sikkert ikke det store, men jeg vil hellere ofre de få penge på at minimere eventuelle problemer i det lange løb.
IMO har det intet med nærighed at gøre, men om at være realistisk.

Ppm er milliontedele og 2 milliontedele ukendte salte er intet i dette sammenhæng. Men nu er det jo heldigvis op til os hver især hvad vi tror på :)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvor få mikroSiemens eller ppm er godt nok?

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg skifter når den er mellem 10-20 ppm, det er økonomisk forsvarligt - og jeg har gode værdier.

Har iøvrigt altid brugt harpiks fra aquafair, men er gået over til trådstarter.
Støtter altid gerne en lokal fagmand:-)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"