"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forklar mig lige dette???

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Forklar mig lige dette???

Indlæg af Bingocaller »

Har lige testet mit vand - og det ser som sådan ok ud hvis jeg selv skal sige det

DOG fatter jeg ikke hvad der sker ved min magnesium?

Jeg lavede et 30 liters vandskift sidste lørdag på mine 240 liter cirka

Kører med Decocean balling light (Ca og Kh)

Har kun 2 små SPS frags - resten LPS og anemoner

Har lige målt min Magnesium men den er uden for skalaen? har tjekket 2 gange - testsættet er heller ikke udløbet?

Hvordan kan det være? Hænger KH eller CA sammen med Magnesium?

Salifert bliver højst mørkeviolet når hele sprøjten er fyldt!
Vedhæftede filer
Målinger.JPG
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af pederrevnørd »

Det er pga din saltholdighed er så høj, at du har en høj mg efter min menibg...
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af Bingocaller »

Sorry jeg skulle have skrevet 300 liter

Men peder du har nok ret - tænker at MG er kommet ind ved saltskiftet/vandskiftet? Og det er derfor den er så høj?

Har det forresten nogen indflydelse og har du et indspark til mine værdier Peder?

pft :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg synes du har fine værdier - og jeg ved du har en ide om at 1,030 er godt for saltvand.

Når du direkte spørger, så vil jeg anbefale at du går ned på 1,026 - 1,028.

Mange testsæt og salte etc er baseret ud fra ovenstående - selvom rødehavet har høj saltholdighed, ville jeg vælge at gå lidt ned.

Så lige at dine andre værdier har svinget meget - det er vitalt at ca etc er stabilt :y Få oz din kh lidt ned

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af bima »

Min Mg har også indtil for nylig lagt på 1500+ i cirka 3 måneder.
Nu er den dalet til 1400,så godt på vej ned.
min salt er 1,026 Kh 8,6 Ca 420.
Pludselig er der kommet større forbrug af Kh og Mg er dalene.
Jeg bruger kun Tropic Marin Pro-Reef Seasalt + Tropic Marins tilsætninger.
Akvariet er på 518liter + 160liter sump.

Mvh Henning Schneider
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af Bingocaller »

pederrevnørd skrev:Jeg synes du har fine værdier - og jeg ved du har en ide om at 1,030 er godt for saltvand.

Når du direkte spørger, så vil jeg anbefale at du går ned på 1,026 - 1,028.

Mange testsæt og salte etc er baseret ud fra ovenstående - selvom rødehavet har høj saltholdighed, ville jeg vælge at gå lidt ned.

Så lige at dine andre værdier har svinget meget - det er vitalt at ca etc er stabilt :y Få oz din kh lidt ned

Mvh
Peder
Jeg prøver at få den ned på 1.026 - det er mit mål - men det er nok fordi jeg ikke har efterfyldt lidt vand her på det sidste

Håber at jeg kan få det stabilt nu med doseringsmaksine og carsten vand - hvis du forresten snakker med ham så sig jeg er meget tilfreds med hans produkt! Når ikke lige derud forløbbigt pga. job

og thanks :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af pederrevnørd »

Skal jeg nok - jeg får fiskefælden i næste uge, så håber jeg paletten vil til Vesterbro:-)

Tales
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af crazy seahorse »

Bingocaller skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg synes du har fine værdier - og jeg ved du har en ide om at 1,030 er godt for saltvand.

Når du direkte spørger, så vil jeg anbefale at du går ned på 1,026 - 1,028.

Mange testsæt og salte etc er baseret ud fra ovenstående - selvom rødehavet har høj saltholdighed, ville jeg vælge at gå lidt ned.

Så lige at dine andre værdier har svinget meget - det er vitalt at ca etc er stabilt :y Få oz din kh lidt ned

Mvh
Peder
Jeg prøver at få den ned på 1.026 - det er mit mål - men det er nok fordi jeg ikke har efterfyldt lidt vand her på det sidste

Håber at jeg kan få det stabilt nu med doseringsmaksine og carsten vand - hvis du forresten snakker med ham så sig jeg er meget tilfreds med hans produkt! Når ikke lige derud forløbbigt pga. job
og thanks :beer:
Hej Bingocoller

Strange, very strange indeed. Vi er nu to der har prøvet det samme som dig.
Min egen Mag røg også helt ud af skalaen. Jeg slog det hen som et resultat af at min GroTech dosseringsmaskine stod af. Der går lidt tid før man opdager at den ikke kører. Den så helt normal ud, men havde smidt alle indstillinger. Og nej, det var ikke en fejl 40. Jeg opdagede det ved at jeg syntes det svandt for langsomt i dunkene. Jeg måler ofte, mindst en gang ugentligt, men alligevel røg alle værdier ad helvede til. Kh ned Ca op (det er forståeligt) men Mag røg også op og ud af skalen. Det har taget over en måned at få det rettet og det er ikke på plads endnu :angry:
Men i går kørte jeg så ud til en af saltvandsdrengene som havde samme problem med Mag. Vi testede hans vand med mit testsæt (begge Salifert) med samme resultat.
Vi er lidt usikre på om sættene måler korrekt efter der fornylig blev konstateret fejl på et Nitratsæt fra Salifert. Men de har var tilsyneladende i orden.
Men hans Mag. er også ude af skalaen. Der har i en kortere periode været lidt vel høj Kh, men skulle det påvirke Mag?

Jeg kunne godt lide at høre om du har målinger fra før 28.12 ? Det har du jo nok, da du tilsyneladende fører log. Det kunne være rart at vide om det er et fænomen af ny dato eller om det har stået på i gennem længere tid. Kan den have arbejdet sig op måske?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af pederrevnørd »

Hej erik,

Hvis jeg godt må blande mig.

Hvis CA som i bingos tilfælde har været meget lav, så optager koraller ikke mg, og kh stiger - samtidig er salinity for høj - hvilket også giver en ubalance.

I dit tilfælde Erik, er din doseringsmaskine stået af, helt eller deltvis, måske har den stadig doseret mg... Derudover er mg en lidt sjov størrelse - synes den kan ha det jeg kalder ketchupeffekt :-)

Men enig - god ide med en debat, er interessant.
Synes også det er interessant at ca steg i en periode hvor du ikke tilførte noget, i mit verdensbillede burde den falde til faretruende værdier for korallerne...

Måske nogle kemikyndige kunne byde ind her også, så vi som almindelige dødelige ku få lidt sparring :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af crazy seahorse »

pederrevnørd skrev:Hej erik,

Hvis jeg godt må blande mig.

Hvis CA som i bingos tilfælde har været meget lav, så optager koraller ikke mg, og kh stiger - samtidig er salinity for høj - hvilket også giver en ubalance.

I dit tilfælde Erik, er din doseringsmaskine stået af, helt eller deltvis, måske har den stadig doseret mg... Derudover er mg en lidt sjov størrelse - synes den kan ha det jeg kalder ketchupeffekt :-)

Men enig - god ide med en debat, er interessant.
Synes også det er interessant at ca steg i en periode hvor du ikke tilførte noget, i mit verdensbillede burde den falde til faretruende værdier for korallerne...

Måske nogle kemikyndige kunne byde ind her også, så vi som almindelige dødelige ku få lidt sparring :-)
Det var helt fantastisk med den maskine. Pluselig skrev den kinesisk, sådan med rigtige kinabogstaver. Lidt syret.
Men jeg tror ikke den gav noget overhovedet. Den slettede alle indstillinger indenfor højst en time. Jeg indstillede den tre gange i træk. Alt stod på nul når jeg tjekkede efter ca 30 - 60 min, undtagen tiden som den mærkeligt nok godt kunne holde. Til sidst opgav jeg og jeg har fået en ny af Carsten.
Interessant med kethupeffekten. Mener jeg har hørt dig sige det før. Det havde jeg sgu glemt. Det kan jo være forklaringen begge steder. Jeg tilsætter godt nok ikke ret meget 20 ml. men der tilsættes betragteligt mere i det andet akvarie. Her kunne det i høj grad være en forklaring.

Jeg prøver at tjekke med min biologguru. Han er en utømmelig kilde til alt hvad der har med kemi at gøre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af Lars M »

Ca og Mg hænger sammen, da de er de to største ioner i saltvand. I gamle dage var der faktisk et testsæt for Ca og Mg, hvor man testede for total Ca/Mg ioner og derefter Mg og så trak dem fra hinanden for at finde værdierne for henholdsvis Ca og Mg.

Hvis ens Mg er alt for lav, bliver Ca ustabil.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af nesnej »

Jeg kender så udemærket MG's ketchupeffekt. Fyldt selv engang MG i baljen uden der skete noget. MG indholdet ville ikke stige. Men pludselig ved den sidste tilførelse af den sidste dosis, fløjtede MG'en helt ud af skalaen.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af crazy seahorse »

pederrevnørd skrev:Hej erik,

Hvis jeg godt må blande mig.

Hvis CA som i bingos tilfælde har været meget lav, så optager koraller ikke mg, og kh stiger - samtidig er salinity for høj - hvilket også giver en ubalance.

I dit tilfælde Erik, er din doseringsmaskine stået af, helt eller deltvis, måske har den stadig doseret mg... Derudover er mg en lidt sjov størrelse - synes den kan ha det jeg kalder ketchupeffekt :-)

Men enig - god ide med en debat, er interessant.
Synes også det er interessant at ca steg i en periode hvor du ikke tilførte noget, i mit verdensbillede burde den falde til faretruende værdier for korallerne...

Måske nogle kemikyndige kunne byde ind her også, så vi som almindelige dødelige ku få lidt sparring :-)
Hej Peder og resten her.

Nu tjekkede jeg op. Det er som Lars rigtigt skriver, at Mag binder sig til Ca.
Den kraftige og pludselige stigning i Mag. skulle hidrøre fra mætningen af den Ca der er til rådighed. (vi går ud fra at der er Ca til stede) Når Ca er mættet kan den ikke optage mere og det "overflødige" eller tiloversblevne Mag vil så være frit tilgængeligt i vandet og det er det vi måler.
Jeg har nu flere gange fået at vide, at jeg skal være lidt forsigtig med at bruge målinger som en sovepude. Det er en vigtig indikator for, hvor vi befinder os. ingen tvivl om det. Grunden til dette er, at det kun er det der er frit tilgængeligt i vandet kan måle.
Vi kan ikke måle det allerede optagne, hvilket i det aktuelle tilfælde skulle give sig udslag i de høje målinger.
Det svarer til at man har en tom bøtte (100L) og du begynder at fylde en liter i dagligt. De første 100 dage går det fint og der er ikke vand på gulvet. Dag 101 sejler det hele.
Nu har det gået fint i over tre måneder ( fine tal)og så pludselig går det amok (tal ude af skalaen) - og man tilsætter kun det man plejer. Den berømte kethupeffekt.
Det er, groft forenklet, det der sker med de høje Mag-målinger.
Rådet var, at vi jo kan vælge at skrue ned for tilsætningerne, hvorefter det stille og roligt vil stabilisere sig. Ryger det for langt ned skruer man bare lidt op igen. :GO

Det er også det der sker ude på revet. Her kan en for lav Ph også give en stigting i hhv CA og Mag. fordi den lave Ph begynder at opløse korallernes skeletter. Det frigiver så Ca og Mag, som så sætter gang i det hele igen.
Gav det mening? Det lød så enkelt da jeg fik det forklaret og jeg har skam taget noter for at få det rigtigt med. :dizzy:

Er i uenige hører jeg gerne om det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af pederrevnørd »

Tak Erik,

Lyder fornuftigt - faktisk bedre forklaret end min "yndlingskemiker" Farley-Holmes - der skal man godt nok ha tænkehatten skruet helt fast for at forstå halvdelen :y

Hils din kammerat og sig han skal begynde at holde en saltvandsbalje :hehe:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forklar mig lige dette???

Indlæg af crazy seahorse »

pederrevnørd skrev:Tak Erik,

Lyder fornuftigt - faktisk bedre forklaret end min "yndlingskemiker" Farley-Holmes - der skal man godt nok ha tænkehatten skruet helt fast for at forstå halvdelen :y

Hils din kammerat og sig han skal begynde at holde en saltvandsbalje :hehe:

Mvh
Peder
Der arbejdes ihærdigt på sagen.
Men han har noget som jeg mangler, tålmodighed.

Men det er på tegnebrættet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"