"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Min officielle LED tråd

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Hej alle,

Nu har jeg efterhånden fået en hel masse henvendelser omkring LED, sammensætning af farver samt hvor mange dioder jeg vil anbefale til deres akvarier.

I stedet for at svare hver enkelt af jer, vil jeg i denne tråd skrive om mine erfaringer og anbefalinger med DIY LED.

Jeg skal lynhurtigt sige, at jeg selv kun har længere tids erfaring med Cree dioder og Meanwell drivere (specifikt Meanwell ELN 60-48D), men at jeg også har bygget en LED lampe med Mark (Bingocaller) med Bridgelux dioder og Maxwellen drivere.

Det første spørgsmål jeg får, er hvor mange dioder jeg vil anbefale til deres akvarium. Svaret er sjældent det samme, men jeg svarer alligevel det samme til alle; hellere for mange end for få! Hvis du køber for få dioder opnår du selvfølgelig ikke det ønskede resultat. Du vil måske gerne holde svære SPS og muslinger, og så er det sgu ikke nemt hvis lyset ikke er tilstrækkeligt. Derfor oftest: overkill or no kill. Jeg anbefaler altid at købe drivere der har mulighed for dimming, enten på selve driveren eller vha. et potentiometer. På den måde kan du selv styre lysstyrken på dine dioder og dermed har du også nærmest fuld kontrol over hvordan dit lys skal se ud mht. bl.a. Kelvingrad.
Jeg har et 91L akvarium med en hel del SPS og muslinger samt LPS på bunden. Jeg har 26 3W dioder over mit. Flere steder på nettet anbefales én 3W diode pr. 100 cm2. Så i mit akvarium der har en grundflade på 62x42 er jeg faktisk ”kun” på det anbefalede antal dioder = 26. Så jeg synes det er en god grundregel, som man sagtens kan følge.


Nu kommer jeg så til det, som flest mennesker har spurgt mig om; hvilke farver skal jeg putte på min lampe?
Dette er igen en individuel vurdering – nogen kan lide deres lys rigtig hvidt og klart, andre (inkl. mig selv) elsker et look der rammer de 18.000K – altså ret blåt. Min lampe er derfor også strikket sammen, så jeg enten kan få et rigtig hvidt lys, eller et rigtig blåt lys. Lige for tiden ligger det lige midtimellem med en Kelvingrad på ca. 14.000.

Da jeg byggede min lampe startede jeg ud med 10 CW og 10 RB. Dette fik jeg anbefalet på udenlandske fora, da det var den mest gængse ratio dengang. Jeg blev dog hurtigt træt af det lys, da det blev for kedeligt og koldt. Siden har jeg eksperimenteret med flere farver. Og i dag har jeg 5 forskellige farver på min lampe, og jeg er som sådan rimelig godt tilfreds. Vil dog gerne eksperimentere med nogle flere farver, og dette sker også snart.

Alle mine dioder er fra Cree, dog med undtagelse af Hyper Red som er fra Osram. Sammensætningen ser ud som følger:
13 Royal Blue (RB)
2 Blue (B)
6 Cool White (CW)
3 Neutral White (NW)
2 Hyper Red (HR)

Dioderne er næsten helt delt op i hver sin farve på hver sin driver, og jeg kører de blå for 100% og de hvide på ca. 80%. Begge drivere får 850mA. Driverne er Meanwell ELN 60-48D og kan drive 8-13 dioder hver. Disse drivere kan justeres både på selve driveren men også via et potentiometer, hvilket var grunden til at jeg valgte denne driver og fortsat vil bruge disse.
En anden anbefaling, som jeg faktisk personligt bryder mig mere om er ratio 1:2 NW:RB. Dette giver et meget mere sprødt lys, som virkelig fremhæver farverne på korallerne.
Så jeg har sammensat mine dioder som en blanding af det anbefalede samt med nogle ekstra farver, som rammer den del af spektret, som de hvide og blå ikke gør. De to HR er jeg super glade for! De giver et pop til mange af korallerne, og giver et super fedt look som jeg nødigt vil undvære. Senere hen vil jeg eksperimentere lidt med True Violet (TV), grøn og orange.

For at opnå fuld kontrol over lyset, anbefales det for så vidt muligt at holde hver farve på sin egen driver, hvis der er mulighed for det. Blå for sig, hvide for sig, og evt. de ”eksotiske farver” for sig (rød, violet, grøn, orange og whatnot). Dette giver dig den fulde kontrol, da du så har mulighed for at justere hver enkelt farve præcis til det lys, du vil have.
Så hvordan du vil sammensætte dine dioder er helt op til dig – vi kan jo alle lide vores lys forskelligt.


Nu kommer vil til køleplade og køling af denne.
Størrelsen på kølepladen er afhængig af størrelsen på dit akvarium og hvilke dioder du bruger, og hvorvidt du bruger linser på disse. Flere dioder kommer med 60 graders spredning direkte fra fabrikken, men det mest normale er dog en spredning på 120 grader. Det eneste du skal sørge for er at dioderne kan belyse hele akvariet når de er monteret på kølepladen.

Dioder bliver varme når de er tændt – og jeg mener virkelig varme! Derfor er det vigtigt, at din køleplade/dioder har en eller anden form for køling. I nogle tilfælde er kølepladen nok til at holde dioderne under maks. temperaturen, hvor de mister levetid, men i de fleste tilfælde kræver det aktiv køling i form af en blæser. Blæsere er billige, siger ikke en pind, og bruger nærmest ingen strøm. På min køleplade der måler 60x10 har jeg monteret 2 80mm blæsere ovenpå, som blæser kold luft ned på kølepladen. Det holder temperaturen på knap 30 grader, og diodernes levetid bliver derfor ikke forringet. NOTE: Jo koldere du holder dine dioder, jo længere lever de!


Hvis der er noget jeg har glemt at skrive om, så skriv det til mig, så skal jeg se om jeg kan få skrevet det ned.

Jeg håber I kan bruge det til noget, så jeg kan få aflastet min indbakke lidt :T
Senest rettet af Moente ons 1. aug 2012 13:32, rettet i alt 1 gang.


Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Bingocaller »

Super vejledning - må sgu være hårdt det nye arbejde du har fået dig... ;)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Bingocaller skrev:Super vejledning - må sgu være hårdt det nye arbejde du har fået dig... ;)
Havde lige en halv time tilovers ;)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Chrissy62 »

Flot beskrivelse Moente:)

Jeg sidder så og tænker på det med klyngeeffekten kontra det med at sprede sine dioder ud over et jævnt areal. Hvordan er PAR-målingerne i dit akvaium..har du mulighed for at måle dem?

Så tænker jeg også på hvor mange watt man bruger hvis man holder sig til reglen om 3 w pr. cm2. I mit tilfælde har jeg jo 160x70, hvilket giver 11200 cm2, hvilket giver 112 dioder, dette ganger jeg så med 3w og får 336w, hvilket er det samme som jeg bruger, hvis jeg bestiller 3 lamper fra Radion. Dette er jo så meget godt, men ved Radion-lamperne er der jo klyngeeffekten, som skulle give et bedre lys ned over sten og søjler samt PAR er høj.

Kunne man forestille sig, at man efterlignede Radion, når man bygger på sine køleplader og også laver disse klynger med samme antal dioder placeret på samme måde som i Radion?

Hvis det kan lade sig gøre, så burde man få samme effekt, og eneste forskel er så manuel betjening vha potentiometer istedet for computerstyret lys:)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Chrissy62 skrev:Flot beskrivelse Moente:)

Jeg sidder så og tænker på det med klyngeeffekten kontra det med at sprede sine dioder ud over et jævnt areal. Hvordan er PAR-målingerne i dit akvaium..har du mulighed for at måle dem?
Først vil jeg sige tak :) Jeg syntes at der manglede en tråd der forsøgte at samle lidt op på det hele mht. LED.

Jeg har desværre ikke mulighed for at måle PAR i mit akvarium, selvom jeg rigtig, rigtig gerne ville. Jeg har tit overvejet at købe en Seneye Reef som har PAR-måler.
Chrissy62 skrev:Så tænker jeg også på hvor mange watt man bruger hvis man holder sig til reglen om 3 w pr. cm2. I mit tilfælde har jeg jo 160x70, hvilket giver 11200 cm2, hvilket giver 112 dioder, dette ganger jeg så med 3w og får 336w, hvilket er det samme som jeg bruger, hvis jeg bestiller 3 lamper fra Radion. Dette er jo så meget godt, men ved Radion-lamperne er der jo klyngeeffekten, som skulle give et bedre lys ned over sten og søjler samt PAR er høj.

Kunne man forestille sig, at man efterlignede Radion, når man bygger på sine køleplader og også laver disse klynger med samme antal dioder placeret på samme måde som i Radion?

Hvis det kan lade sig gøre, så burde man få samme effekt, og eneste forskel er så manuel betjening vha potentiometer istedet for computerstyret lys:)
Ved at lave klynger intensiveres lysstyrken og dermed også PAR. Der er ingen problemer i at lave klynger på en køleplade overhovedet. Skulle jeg lave en ny lampe den dag i dag ville jeg da også prøve med klynger som i Radion.


Mvh Tobias
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Hvam »

Super fin beskrivelse, men kan du forklare lidt om hvorfor LED er mere effektiv en T5 og HQI For der mange der bliver ret forvirret af den givende lysmængde Lumen pr Watt kun er 10 - 20% Højer ved led?
Eks. Hqi og T5 90 L/watt vs. led 100 L/watt (T6 dog 140L/watt):bdcake:
Kilde:http://www.osram.dk/osram_dk/Profession ... index.html
Der står mange steder 200w LED kan erstatte 400w HQI hvordan kan det passe? :help:

Det var nogle af de spørgsmål jeg er stødt på som jeg ikke selv er i stand til at give en forklaring på ;-)

Men igen, det er rigtig fedt du gider dele din erfaring og viden inden for LED :GO


Jeg fandt også lige dette her link om Lumen -Candelen :dizzy:
http://www.wiseled.com/guides_demos_vid ... lained.htm
Senest rettet af Hvam ons 25. jan 2012 16:11, rettet i alt 3 gange.


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Hvam skrev:Super fin beskrivelse, men kan du forklare lidt om hvorfor LED er mere effektiv en T5 og HQI For der mange der bliver ret forvirret af den givende lysmængde Lumen pr Watt kun er 10 - 20% Højer ved led?
Eks. Hqi og T5 90 L/watt vs. led 100 L/watt (T6 dog 140L/watt)
Der står mange steder 200w LED kan erstatte 400w HQI hvordan kan det passe?

Det var nogle af de spørgsmål jeg er stødt på som jeg ikke selv er i stand til at give en forklaring på ;-)

Men igen, det er rigtig fedt du gider dele din erfaring og viden inden for LED
Jeg kan på stående fod ikke give dig den præcise forklaring på det, men jeg skal se om jeg kan finde linket hvor der står mere om det.


Mvh Tobias
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Schwensen »

Spændende læsning. Fedt du gider skrive dine erfaringer ned :) jeg har haft lånt en parmåler hos Moby, så du kunne da prøve at høre om han stadig har den!
Hvorfor bliver styrken af lyset kraftigere ved at placere dioderne i klynger? Får man ikke bare en dårligere "spredning" af lyset?


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Schwensen skrev:Spændende læsning. Fedt du gider skrive dine erfaringer ned :) jeg har haft lånt en parmåler hos Moby, så du kunne da prøve at høre om han stadig har den!
Hvorfor bliver styrken af lyset kraftigere ved at placere dioderne i klynger? Får man ikke bare en dårligere "spredning" af lyset?
Man kan måske godt argumentere for at spredningen bliver ringere ved at placere dioderne i klynger, men se det på den her måde: Hvis du laver 2 klynger i enderne af en køleplade på 60 cm f.eks., så vil klyngerne selvom de er placeret i enderne stadig lyse ind mod midten, og de vil derfor oplyse hele kølepladen samtidig at de giver en højere PAR i siderne og enderne ved at der netop er en klynge i hver side. Hvis du forstår?

Så i stedet for en jævn fordeling af PAR over hele pladen får du enorme PAR-fabrikker i hver side :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 644
Tilmeldt: tirs 20. okt 2009 16:48
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af DennisBS »

Super fed beskrivelse Moente...! Det sgu fedt nogen med forstand på det tager sådan et initiativ.. :GO


Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af akemedes »

Ja meget fin beskrivelse.. Der burde næsten være en kategori der hed "Guide til saltvand" hvor alle sådan nogle guider kan komme ind under.. :y


Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
ClausJuul
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 24. jan 2012 14:57
12
Postnummer: 4070 Kirke Hyllinge
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hornsherred

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af ClausJuul »

Hej
Jeg er ny her på siden og har haft saltvandakvarie for 10 år siden, og tiden har ikke stået stille siden. Mange nye spændende ting og især belysningen i akvariet er meget interessant.
Men jeg kan ikke forstå jeres beregninger som I referere til. 11200 cm2 som skulle give 112 dioder hvis forudsætningen er 3W pr. cm2 :dizzy: Hvis det er 3W pr. 100cm2 forstår jeg regnstykket, ellers ikke. Måske nogen kan forklare om der mangler en mellemregning.
Ellers en fin beskrivelse :GO


Mvh Britt & Claus

viewtopic.php?f=93&t=50865
390l display og 120l sump, ATB Nano B size skummer, tunze silence 3000l/h,
2 x vortech mp40wes og 2 x mp10wes cirkulation, 2 x ecotech Radion xr30w 130W led
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

ClausJuul skrev:Hej
Jeg er ny her på siden og har haft saltvandakvarie for 10 år siden, og tiden har ikke stået stille siden. Mange nye spændende ting og især belysningen i akvariet er meget interessant.
Men jeg kan ikke forstå jeres beregninger som I referere til. 11200 cm2 som skulle give 112 dioder hvis forudsætningen er 3W pr. cm2 :dizzy: Hvis det er 3W pr. 100cm2 forstår jeg regnstykket, ellers ikke. Måske nogen kan forklare om der mangler en mellemregning.
Ellers en fin beskrivelse :GO
Alle de dioder jeg henviser til i min tråd er 3W High Power dioder :y


Mvh Tobias
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Stig Jest »

ClausJuul skrev:Hej
Jeg er ny her på siden og har haft saltvandakvarie for 10 år siden, og tiden har ikke stået stille siden. Mange nye spændende ting og især belysningen i akvariet er meget interessant.
Men jeg kan ikke forstå jeres beregninger som I referere til. 11200 cm2 som skulle give 112 dioder hvis forudsætningen er 3W pr. cm2 :dizzy: Hvis det er 3W pr. 100cm2 forstår jeg regnstykket, ellers ikke. Måske nogen kan forklare om der mangler en mellemregning.
Ellers en fin beskrivelse :GO
Du har helt ret, reglen er 3W pr. dm2.
En 3W diode sidder på en 6 kantet printplade med en diameter på 2 cm. altså ville lampen blive dobbelt så stor som akvariet, ved 3W pr. cm2.

Tobias:

Super fed gennemgang. den sparer os sikkert for mange spørgsmål i fremtiden :GO

Mvh. Stig


Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Tonny »

Nu har jeg lige prøvet at regne ud hvor mange dioder jeg skal have på mit akvarie og det ville blive 30, det syntes jeg lyder af meget lidt.

Akvariet måler 150x60 svarerne til 90dm2 som er 30 stk. 3W dioder.

Kan det virkelig passe?

Min fejl regnede lige forkert!!!


Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Tonny »

Det er jo selvfølgelig 270W som så må være 90 dioder ;-)


Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Hvam »

Stig Jest skrev:
ClausJuul skrev:Hej
Jeg er ny her på siden og har haft saltvandakvarie for 10 år siden, og tiden har ikke stået stille siden. Mange nye spændende ting og især belysningen i akvariet er meget interessant.
Men jeg kan ikke forstå jeres beregninger som I referere til. 11200 cm2 som skulle give 112 dioder hvis forudsætningen er 3W pr. cm2 :dizzy: Hvis det er 3W pr. 100cm2 forstår jeg regnstykket, ellers ikke. Måske nogen kan forklare om der mangler en mellemregning.
Ellers en fin beskrivelse :GO
Du har helt ret, reglen er 3W pr. dm2.
En 3W diode sidder på en 6 kantet printplade med en diameter på 2 cm. altså ville lampen blive dobbelt så stor som akvariet, ved 3W pr. cm2.

Tobias:

Super fed gennemgang. den sparer os sikkert for mange spørgsmål i fremtiden :GO

Mvh. Stig
Hvad med dybten/Højten eks. mit er 120L x 100B x 70H Efter formelen skulle det så være 120 stk 3w dioder = 360w
Jeg have selv gættede på 225 / 270 stk 3w Men det er måske overkill, vil 180stk være tilstrækkeligt?
Jeg forventer at holde SPS ned til 60cm og LPS og Zoe's på bunden.


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Tonny »

Hej Tobias.

Kunne du lokkes til at skrive hvor du har købt dine ting om det er ebay eller ???


Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Tonny skrev:Hej Tobias.

Kunne du lokkes til at skrive hvor du har købt dine ting om det er ebay eller ???
Det kan du tro, Tonny. Det hele er købt hos www.rapidled.com


Mvh Tobias
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Tonny »

Mange tak skal de have :GO


Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Tonny »

Nu har jeg lige prøvet at sætte et sæt sammen som jeg kunne forestille mig jeg skulle bruge det bliver 688 dollars og så kommer der jo fragt og moms og alt det andet Post danmark finder på.
Det ender jo med at blive en relativ dyr byg selv lampe...

Jeg har tilføjet
45 Royal blue 3W cree XP-E
45 Cool white 3W XP-g
4 violet uv
4 red
3 MW 60-48D

Kan det passe det skal være så dyrt?


Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Tonny skrev:Nu har jeg lige prøvet at sætte et sæt sammen som jeg kunne forestille mig jeg skulle bruge det bliver 688 dollars og så kommer der jo fragt og moms og alt det andet Post danmark finder på.
Det ender jo med at blive en relativ dyr byg selv lampe...

Jeg har tilføjet
45 Royal blue 3W cree XP-E
45 Cool white 3W XP-g
4 violet uv
4 red
3 MW 60-48D

Kan det passe det skal være så dyrt?
Ja, det passer såmænd meget godt, Tonny.

Men men men, du skal bruge mange flere drivere til de dioder! Du skal bruge 9 Meanwell ELN 60-48D til at drive de dioder. 4 til de blå, 4 til de hvide, og så 1 til de sidste. Og så bliver det meget dyrere.

Men prøv at sæt det op imod en lampe du bare kan købe, så er der altså en del at spare.


Mvh Tobias
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Tonny »

Både ja og nej, sammenlignet med en radion så ja, men hvis du sammenligner det med en kina lampe så nej, Derude kan du jo også bestille en lampe efter specifikation med sol op/ned og månelys.
Jeg har fået et tilbud på 2 lamper og 1 controller til 650 dollars incl. levering.
De bliver leveret med cree dioder.

Jeg syntes bare umiddelbart det virker dyrt når man bagefter skal sidde og lodde det sammen, men jeg kan da godt se fordelen ved at man selv bestemmer farver selv.


Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: lør 23. jul 2011 11:57
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af wtfdic »



Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af akemedes »

Mit akvarie er 120x30x35 (langt og smalt) Jeg skal så kun bruge 36 stk? Men er det Cree eller burde bridgelux være fint nok når akvariet ikke er dybere ? I så fald hvordan ville i så opdele farverne ?


Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Tonny skrev:Både ja og nej, sammenlignet med en radion så ja, men hvis du sammenligner det med en kina lampe så nej, Derude kan du jo også bestille en lampe efter specifikation med sol op/ned og månelys.
Jeg har fået et tilbud på 2 lamper og 1 controller til 650 dollars incl. levering.
De bliver leveret med cree dioder.

Jeg syntes bare umiddelbart det virker dyrt når man bagefter skal sidde og lodde det sammen, men jeg kan da godt se fordelen ved at man selv bestemmer farver selv.
Kina-lamper er billige, helt sikkert. Men hvilke dioder og hvor mange bliver så brugt i hvert modul?

hvis du køber et sæt med de knap 100 dioder, så svarer det til ca. 3 Radion lamper, som ville koste 16.500,- herhjemme. Hvis du så bruger driverne ordentligt, kan du få næsten samme lys som du kan med dem.

Hvis vi siger at du køber de 100 dioder med tilbehør til 650 dollars som du sagde - og så lægger nogle drivere oveni, så det måske bliver 800 dollars i alt. Med told, moms, gebyr osv. bliver det omkring 6-7.000 kroner i alt. Så kan du selv regne besparelsen ud :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Hvam »

Hvam skrev:
Stig Jest skrev:
ClausJuul skrev:Hej
Jeg er ny her på siden og har haft saltvandakvarie for 10 år siden, og tiden har ikke stået stille siden. Mange nye spændende ting og især belysningen i akvariet er meget interessant.
Men jeg kan ikke forstå jeres beregninger som I referere til. 11200 cm2 som skulle give 112 dioder hvis forudsætningen er 3W pr. cm2 :dizzy: Hvis det er 3W pr. 100cm2 forstår jeg regnstykket, ellers ikke. Måske nogen kan forklare om der mangler en mellemregning.
Ellers en fin beskrivelse :GO
Du har helt ret, reglen er 3W pr. dm2.
En 3W diode sidder på en 6 kantet printplade med en diameter på 2 cm. altså ville lampen blive dobbelt så stor som akvariet, ved 3W pr. cm2.

Tobias:

Super fed gennemgang. den sparer os sikkert for mange spørgsmål i fremtiden :GO

Mvh. Stig
Hvad med dybten/Højten eks. mit er 120L x 100B x 70H Efter formelen skulle det så være 120 stk 3w dioder = 360w
Jeg have selv gættede på 225 / 270 stk 3w Men det er måske overkill, vil 180stk være tilstrækkeligt?
Jeg forventer at holde SPS ned til 60cm og LPS og Zoe's på bunden.
Jeg bumper lige denne, så må vi se om der er nogle der vil give lidt fitback!


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Renobruun
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 31. okt 2011 19:49
12
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2011

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Renobruun »

hej sf det lyder da som om det er her man skal stille sine spørgsmål ang led så here goes. var min plan at kopiere din lampe så mit spørgsmål lyder hvor mange drivere jeg skal bruge havde forestillet mig en af følgende modeller
6 (CW)
3 (NW)
4 (RB)
på driver 1
9 (RB)
2 (B)
2 (HR)
på driver 2
eller skal jeg dele det op med 3 drivere så det hedder
6 (CW)
3 (NW)
driver 1
9 (RB)
driver 2
4 (RB)
2 (B)
2 (HR)
driver 3


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Hvam skrev:
Stig Jest skrev:
ClausJuul skrev:Hej
Jeg er ny her på siden og har haft saltvandakvarie for 10 år siden, og tiden har ikke stået stille siden. Mange nye spændende ting og især belysningen i akvariet er meget interessant.
Men jeg kan ikke forstå jeres beregninger som I referere til. 11200 cm2 som skulle give 112 dioder hvis forudsætningen er 3W pr. cm2 :dizzy: Hvis det er 3W pr. 100cm2 forstår jeg regnstykket, ellers ikke. Måske nogen kan forklare om der mangler en mellemregning.
Ellers en fin beskrivelse :GO
Du har helt ret, reglen er 3W pr. dm2.
En 3W diode sidder på en 6 kantet printplade med en diameter på 2 cm. altså ville lampen blive dobbelt så stor som akvariet, ved 3W pr. cm2.

Tobias:

Super fed gennemgang. den sparer os sikkert for mange spørgsmål i fremtiden :GO

Mvh. Stig
Hvad med dybten/Højten eks. mit er 120L x 100B x 70H Efter formelen skulle det så være 120 stk 3w dioder = 360w
Jeg have selv gættede på 225 / 270 stk 3w Men det er måske overkill, vil 180stk være tilstrækkeligt?
Jeg forventer at holde SPS ned til 60cm og LPS og Zoe's på bunden.
Fordi dit akvarium er så dybt som det er, ville jeg nok tage og smide ekstra dioder på. Og når det er så dybt bliver du nok også nødt til at tage og smide linser på. Hvis du tager 180 dioder, og spreder dem så godt som muligt ud over akvariet og smider linser på, så er den i vinkel tror jeg :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Renobruun skrev:hej sf det lyder da som om det er her man skal stille sine spørgsmål ang led så here goes. var min plan at kopiere din lampe så mit spørgsmål lyder hvor mange drivere jeg skal bruge havde forestillet mig en af følgende modeller
6 (CW)
3 (NW)
4 (RB)
på driver 1
9 (RB)
2 (B)
2 (HR)
på driver 2
eller skal jeg dele det op med 3 drivere så det hedder
6 (CW)
3 (NW)
driver 1
9 (RB)
driver 2
4 (RB)
2 (B)
2 (HR)
driver 3

Jeg havde nok valgt at bruge 3 drivere. Det havde jeg gjort den dag i dag hvis jeg skulle lave om på min lampe. Jeg skal så lige sige at jeg kom til at skrive en fejl i mit setup mht. farverne. Jeg skrev at jeg har 13 Royal blue og 2 blue - det er ikke rigtigt; jeg har 10 Royal blue og 5 blue. Men jeg ville foretrække kun 2 blue og så flere Royal blue.


Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"