"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lanthanum chloride - Erfaringer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af apfolmer »

Så starter jeg tråden op :)

Der er flere og flere der forsger sig med lanthanum chloride for at få fosfat ned på 0, men det ville være rart med alle jeres erfaringer, både de gode og bestemt også de dårlige.

:::::::::::::::::::::::

- Blandingsforhold ( Ro vand + lanthanum chloride ) Liter/g
- Hvor stort er dit akvarie (liter)
- Hvor meget fosfat havde du Før/efter tilsætning ?
- Hvor meget tilsætter du af blandingen ?
- Hvor tit tilsætter du ?
- Hvor tilsætter du (I akvariet, sumpen, skummeren ?)
- Bruger du filtervat/filtersok.
- Gode/ Dårlige erfaringer ?

- Noggl ting man SKAL gøre og hvad skal man IKKE gøre ?? (Do and dont´s)
:::::::::::::::::::::

Copy/Paste de ovenstående ting, og skriv jeres erfaringer under oplysningerne, så er det mere overskueligt.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af AndersGS »

Kan det passe det hedder noget á la Lathan-tri-klorid på dansk?


Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Thomaas »

Inden I køre jeres po4 helt i kælderen, så læs denne artikel http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/index.php
For dødt 0 er lidt det samme som 0ppm i no3. Der skal være en lille smule po4 for at korallerne kan danne væv. Men læs selv, det er en go og spænende artikel :smart:

Mvh
Thomas


╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Mixtur
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 181
Tilmeldt: søn 27. sep 2009 16:58
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Mixtur »

Hej.

du skal være opmærksom på dette da det kan medføre til at alt dør. men ligesom alt andet man bruger i akvariet af div. tilsætningsstoffer/filtermedier.

hvis du vil bruge dette middel vil jeg anbefale at læse denne engelske tråd:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... um+cloride


har blandet ca 50g pulver med 2 liter osmose vand
jeg har 5500 liter vand i alt
jeg dosere ca 30-50 ml pr dag(ikke på en gang, det skal dryppes forsigtigt i, jeg gør det over hele dagen i etaper)
jeg dosere i et guldfiskerør hvor der er boret huller i bunden og fyldt ca 40-60 cm filtervat i hvor der bliver pumpet vand op i.
jeg startede med en fosfat på ca 2(startede i december med dette), og er på ca 0,5-0,75 nu, planen er at komme under 0,06.

nu er jeg ikke koral ekspert men efter hvad jeg har læst lidt rundt omkring skal der være lidt fosfat, 0,02-0,06.

for at tage lidt ud af det der står om det, så må du for guds skyld ikke komme dette kemi direkte i akvarie eller sumpen, det skal dryppes i hvor du er 100% sikker på det går igennem et filter, enten filtervat eller filtersok, lanthanum chlorid går efter hvad jeg har læst mig til i forbindelse med fosfat hvor det bliver til "større" partikler som du derefter kan filtrere ud.

man skal være meget forsigtig med dette, ved for stor & for hurtig dosering vil fiskene få vejrtrækningsproblemer da det suger ilten,
og ved for stor dosering vil du også kunne skade koraller og andre dyr i akvariet.
for hurtig nedgang i fosfat vil også være dræbende for koraller.

DU SKAL BARE HUSKE AT DETTE ER NOGET DER KAN SKADE HVIS MAN IKKE ER PÅPASSELIG.


Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 711
Tilmeldt: ons 24. dec 2008 14:04
15
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af skod »

Jeg vil gerne vide hvor i får det fra. Kan kun finde det i england og kun i 50g bøtte. Har fundet en dansk side, men de har mange forskellige udgave og vil da helst være 100% sikker på det er det rigtige. https://dk.vwr.com/app/search/Search?se ... oup=786953 Jeg aner ikke om man som privat person kan købe det her, men deres fragtpriser og expeditionsgebyr er heftige... Så forøvrigt et datablad på indholdet. kobber <0,1 ppm. Ca < 10 ppm og der var flere ting oplyst. Desværre kan jeg ikke finde det igen argh....


Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

skod skrev:Jeg vil gerne vide hvor i får det fra. Kan kun finde det i england og kun i 50g bøtte. Har fundet en dansk side, men de har mange forskellige udgave og vil da helst være 100% sikker på det er det rigtige. https://dk.vwr.com/app/search/Search?se ... oup=786953 Jeg aner ikke om man som privat person kan købe det her, men deres fragtpriser og expeditionsgebyr er heftige... Så forøvrigt et datablad på indholdet. kobber <0,1 ppm. Ca < 10 ppm og der var flere ting oplyst. Desværre kan jeg ikke finde det igen argh....

http://www.ebay.co.uk/itm/Lanthanum-Chl ... 256aa37eaa


Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 711
Tilmeldt: ons 24. dec 2008 14:04
15
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af skod »

Takker TimW, det er også ham jeg har kunnet finde.


Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

Min interrasse for det startede da jeg forlænge siden faldte over denne tråd fra det svenske forum http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... =lanthanum

og læste så en masse rundt omkring om det men problemmet var at skaffe det til ordentlig pris den gang men så pludselig dukkede det op til en fornuftih pris her http://www.ebay.co.uk/itm/Lanthanum-Chl ... 256aa37eaa
og så måtte det prøves begyndte på det i 9 måned sidste år. der blev lavet en del test og noget sammen med sydsjælland/christian og efter div tests var en fornuftig blanding de 25 gram per liter ro syntes vi,

som det også er inde på oppe i er andet svar så er det vigtigt af få filtreret så meget ud som muligt, det binder sig også til lidt af carbonaten og de helt små partikler ka irretere følsomme fisks vejtrækning/hurtigere vejrtrækning,
PO4
3- from seawater, the
efficiency of removal depends on the pore size of filters. Lanthanum compound could
pass through filters and increase turbidity inside pool. Barry and Meehan (2000) have
found lanthanum can cause significant mortality to Daphnia due to cloggin g filtration.
Small lanthanum particles passed into pool could also potentially be trapped by gill
lamellae of fish.
Therefore, application of lanthanum compound to an aquarium has to managed very
carefully and better to be conducted in a side loop equipped with high efficient filters to
avoid any potential adverse impact on aquatic organisms due to leakage of lanthanum

og har selv set effekten af udslip direkte i baljen da min filtersok var faldet af under en dosering og min palet plus en gylte hadde helt klart en hurtigere vejtrækning ellers intet andet at se og det fortagers sig efter nogen tid. men har ikke set nogen effekt på dem når det blir kørt igennem sokken

Men der findes jo en del forskellige meninger om hvordnan man bedst kører med det, så man må prøve sig lidt forsiktigt frem og så se va den bedste løsning for en er

kører selv med det blir dryppet i overløbet og har en størrelse 5µm sok på udløbet ved siden af skummeren, og jeg doserer ca 15 ml om dagen på små 600liter vand, købte selv 5µm filtermatrialet i meter mål http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... 0608140691 og hadde en god svigermor der lige høvlede en sok sammen til mig :GO

De de helt store offentlige akvarier jeg har læst om der bruger det kører det igenem sand filtre

nå det var lige va jeg hadde tid til at skive lige nu men skal nok hælde mer på når der lige blir lidt tid igen :beer:
Senest rettet af TimW man 16. jan 2012 20:54, rettet i alt 3 gange.


spdiving
Reactions:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af spdiving »

Jeg har prøvet at dosere i overløbet og brugt en filtersok lige som TimW. mit problem var at filtersokken blev tilstoppet efter blot 2 dage og vandet løb over.

Så prøvede jeg at fjerne sokken og istedet dosere i skummerkameret i sumpen. efter dette kammer har jeg så istedet lagt filtervat i bobbel fælden til at optage skidet.

Dette virkker også ganske fint men ville så også lige prøve for sjovs skyld at dosere direkte i skummeren og dette har jeg kun oplevet som en ude mærkede ide. Har nu kørt med denne løsning i ca 14 dage.

Jeg bruger samme blandning som Tim. 25g = 1L RO vand. Doser 20-25Ml om dagen til ca. 1500L vand

Steen


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af apfolmer »

Og jeres po4 er faldet hvor hurtigt og hvor meget ?

Jeg har pt o.o6 po4.... Vil slt dø/tage skade hvis po4 pludselig faldt meget ?
Hvad med ph, kh osv ?

Skal det forståes at man kan dosere det i en filtersok, på faldstammen fra akvariet ? Og så bare rense filtersokken jævnligt ?
Har vist både 5 og 1o my sokker på hylden nemlig.

Ellrr vil skummeren skumme det hele af, hvis det doseres i skummerens extra studs ?


spdiving
Reactions:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af spdiving »

Jeg ville ikke satse på skummeren aflene derfor bruger jeg også filtervat.

Så vidt jeg har forstået er det bedst med en lang kontakt tid med vandet enden det rammer filteret. Så mediet har tid til at få lov at virke.

Jeg har ikke oplevet svingninger på de andre værdier. Har dog aldrig målt PH i alle de år jeg har haft saltvand.

Det giver vel sig selv at en hurtig nedgang i PO4 kan være skadligt for koraler. Alt i denne hobby skal ske langsomt så livet i baljen når at vende sig til de nye værdier.

Steen


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Puha - godt nok spændende læsning. Selv tør jeg ikke springe lukt ud i dette. Men respekt til jer :-)

Jeg er stoppet med Rowa, da jeg synes det har bivirkninger jeg ikke bryder mig om. Synes det Her virker alt for potent......så frygter for brugen på sigt.

Så følger tråden med spænding, men mest som medlytter - jeg er interesseret i at høre om langtids virkninger ved dette produkt. Og hvad sker der ved en OD, po4 på nul - er det at sammenligne med en carbon OD?

Held og lykke drenge


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

spdiving skrev:Jeg ville ikke satse på skummeren aflene derfor bruger jeg også filtervat.

Så vidt jeg har forstået er det bedst med en lang kontakt tid med vandet enden det rammer filteret. Så mediet har tid til at få lov at virke.

Jeg har ikke oplevet svingninger på de andre værdier. Har dog aldrig målt PH i alle de år jeg har haft saltvand.

Det giver vel sig selv at en hurtig nedgang i PO4 kan være skadligt for koraler. Alt i denne hobby skal ske langsomt så livet i baljen når at vende sig til de nye værdier.

Steen
Lyder fornuftigt ikke kun og tro skummeren klarer det :clap: men lige en lille en så er der folk der gør det på sammen måde der forklarer at det ka misfarve skummer halsen. men nu har de amerikanere det med at være lidt voldsomme med brugen af div ting og vil tro den blanding de kører er betydeligt stærkere


Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

pederrevnørd skrev:Puha - godt nok spændende læsning. Selv tør jeg ikke springe lukt ud i dette. Men respekt til jer :-)

Jeg er stoppet med Rowa, da jeg synes det har bivirkninger jeg ikke bryder mig om. Synes det Her virker alt for potent......så frygter for brugen på sigt.

Så følger tråden med spænding, men mest som medlytter - jeg er interesseret i at høre om langtids virkninger ved dette produkt. Og hvad sker der ved en OD, po4 på nul - er det at sammenligne med en carbon OD?

Held og lykke drenge
sjovt du lige sku nævne rowaen er selv stoppet for længe siden med det da jeg selv syntes jeg har oplevet nogle dårlige ting og så selvfølgelig prisen det er jo en bivirkning i sig selv :K


spdiving
Reactions:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af spdiving »

Det er rigtigt at skummer halsen den bliver hurtigere snasket end før. Men det klare jeg med en rens af skummer koppen hvær 3 dag.
Kan så også se at skummeren den skummer mere fra end tidligere så noget tager den sgu.

Gider man ikke selv at rense skummer indvendigt så er der også en løsning på dette.
http://www.avastmarine.com/ssc/do/produ ... rs/SWABBIE


pederrevnørd.

Det gode ved at nogle tør prøve noget nyt er at det kan gavne vores hobby. Kan du huske folk der var skeptesk over for Skummer, T5, HQI, LED og ikke mindst at man skulle køre med bundfilter i gamle dage...Der er sgu sket lidt igenem de sidste mange år.

Sammen ligner man med priserne på feks. ROWA så er det jo kun til det bedre at prøve Lanthanum chloride og bliver det en succes så er der noget at spare.

25g til 1L = 1kg til 400L opblandet. bruger man 25ml om dagen er der vel til lidt over 4 år...og prisen ligger på 500kr det er sgu ikke så ringe.

Steen


Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

spdiving skrev:Det er rigtigt at skummer halsen den bliver hurtigere snasket end før. Men det klare jeg med en rens af skummer koppen hvær 3 dag.
Kan så også se at skummeren den skummer mere fra end tidligere så noget tager den sgu.

Gider man ikke selv at rense skummer indvendigt så er der også en løsning på dette.
http://www.avastmarine.com/ssc/do/produ ... rs/SWABBIE


pederrevnørd.

Det gode ved at nogle tør prøve noget nyt er at det kan gavne vores hobby. Kan du huske folk der var skeptesk over for Skummer, T5, HQI, LED og ikke mindst at man skulle køre med bundfilter i gamle dage...Der er sgu sket lidt igenem de sidste mange år.

Sammen ligner man med priserne på feks. ROWA så er det jo kun til det bedre at prøve Lanthanum chloride og bliver det en succes så er der noget at spare.

Steen
Nu var det det her jeg mente
If you end up using a high dose for longer periods, you will find it will make acrylic cloudy, specially the neck of the skimmer.


spdiving
Reactions:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af spdiving »

Nå ok. den havde jeg lige overset. Men Jod vil sikkert gøre det samme ved Akrylen hvis den også blev overdoseret ..... :scream: :scream:

Steen


Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

Går lidt med en ide om at bruge sådan en drop til dryppe anordningen af det så ku være man sku ha fat i the doktor/bhjensen :beer:
Vedhæftede filer
Lanthanum.jpg


jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af jimmi »

Steen : Er du ikke i gang med at gøre din DSB mindre effektiv, den burde vel kunne klare det hvis ellers bakterierne var til stede og fik noget næring?

Jeg har selv 200 g liggende som jeg overvejer at bruge ved at dryppe ned i en 5 micron sok hvor nedløbet går igennem. Jeg er dog under opstart så jeg venter under alle omstændigheder til algebadet er væk. Derudover håber jeg min DSB vil klare det uden hjælp.


Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af apfolmer »

smart med den drop :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Carsten »

Jeg har forsøgt mig tidligere med drop. Men jeg kunne ikke få det til at fungere ordenligt. Det gik simpelthen i stå.
om det skyldes at der blev et lille undertryk, ved jeg ikke men efter at have forsøgt med det et par dage droppede jeg det.


Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af TimW »

Carsten skrev:Jeg har forsøgt mig tidligere med drop. Men jeg kunne ikke få det til at fungere ordenligt. Det gik simpelthen i stå.
om det skyldes at der blev et lille undertryk, ved jeg ikke men efter at have forsøgt med det et par dage droppede jeg det.
Hadde en ide om at ville sætte en slange i drop posen fra doserings apperatet så den bare hældte det hurigt der i og så der efter ku den dryppe det stille og roligt i men om det virker må næsten vise sig ved at prøve så


spdiving
Reactions:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af spdiving »

Update.

D.17-01 målte jeg følgene.

PO4: 0.04
KH: 7.3
CA: 400
MG: 1350

Efter dette skruede jeg lidt op for min kalkreaktor i håb om sat den ville give lidt højere værdier (KH/CA)

Droppede også dosering af Lanthanum chloride for at se hvad der skete.

D.21-01 lavede jeg vand skift på 12% af vandindholdet fik suget sumpen ren for snavs og fik lige afkalket skummeren+Skummer pumpe.
Målte også lige PO4:0.08
Besluttede så at dosere 15ml Lanthanum chloride igen direkte i skummeren som tidligere.

D.23-01
Målte så igen i dag for at se om der var nogle ændringer i værdierne.

KH: 7.8
CA: 410
MG: 1350
PO4: 0.05

Det er en nedgang på PO4 fra 0.08 til 0.05 over 3 dage ved en dosering på 15ml om dagen direkte i skummeren. Vil lige nævne at mit system indholder ca.1500l vand efter sten og andet sjov er trukket fra.

Steen


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af apfolmer »

et spørgsmål.. .

hvis sumpen , som her er indrettet med 3 rum..

1 : Skummerkammer incl nedløb fra tanken.
2 : Refugie med caulerpa
3 : Returkammer med filtervat.


Vil det være bedst at dosere i en filtersok , sammen med vandet fra tanken, ...Hvor filtersokken så tager det indkapslede Po4
ELLER:
Dosere direkte i skummeren, hvorefter der MÅSKE vil fise noget "bundet Po4/Lanthanum" forbi/ud, og hen over refugium, og til sidst at ende i filtervattet...

Anyone ???


Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 711
Tilmeldt: ons 24. dec 2008 14:04
15
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af skod »

- Blandingsforhold ( Ro vand + lanthanum chloride ) Liter/g : 1gr pr 1 liter osmosevand
- Hvor stort er dit akvarie (liter) : 600 liter ca
- Hvor meget fosfat havde du Før/efter tilsætning ? : 0,06. idag 0,05
- Hvor meget tilsætter du af blandingen ? : 1 dråbe hvert 20 sekund døgnet rundt ca.
- Hvor tit tilsætter du ? : døgnet rundt
- Hvor tilsætter du (I akvariet, sumpen, skummeren ?) : i sumpen ved skummer indtil videre. Regner med at købe en reaktor med langsomt flow
- Bruger du filtervat/filtersok. : ikke endnu, men har 5u filtervat klar, skal i reaktor
- Gode/ Dårlige erfaringer ? : Det løb først i et rum hvor der næsten ikke var cirkulation. Resultat: en sky af mælkehvid supstans ca
1cm under vandoverfladen. Tror det er calcium udfældning men er ikke sikker

- Noggl ting man SKAL gøre og hvad skal man IKKE gøre ?? (Do and dont´s) : Se ovenstående.


Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af bima »

pederrevnørd skrev:Puha - godt nok spændende læsning. Selv tør jeg ikke springe lukt ud i dette. Men respekt til jer :-)

Jeg er stoppet med Rowa, da jeg synes det har bivirkninger jeg ikke bryder mig om. Synes det Her virker alt for potent......så frygter for brugen på sigt.

Så følger tråden med spænding, men mest som medlytter - jeg er interesseret i at høre om langtids virkninger ved dette produkt. Og hvad sker der ved en OD, po4 på nul - er det at sammenligne med en carbon OD?

Held og lykke drenge
Hej Peder..
Hvad bruger du nu for at holde po4 nede??
Kan din kæmpe skummer gøre det??
Bruger selv rowa i en sok men har lige købt en
brugt Deltec Phosphat reactor rowaen skal i.
Hvilke bivirkninger har du observeret??
Jeg vil jo gerne gøre det så rigtigt som muligt.
Min Po4 er 0,08-0,1 målt med Rowa testsæt.
Mvh Henning Schneider


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Henning ,

Jeg personligt gør som følger:
Stor skummer
Chaetomorpha i sumpen
1/2 ml vodka dagligt(udnytter red field ratio)
6% ugentlig vandskifte
Skyller frostfoder og bruger mest flage

Det er vel årsagen til at jeg hverken behøver at bruge Rowan eller andet materiale.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af apfolmer »

Gør det en forskel om det er den ene eller anden type makroalge i sumpen ?

Gør vsv en markant og 1oo% effektiv forskel ?


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af Kasper j. »

apfolmer --> Er din PO4 ikke allerede lav ? Inden for saltvand gælder "dont fix it, if it ain't broke" Og jeg mener at du ikke har et problem med PO4, så hvorfor risikere at vælte din tank med at eksperimentere med lanthanum chloride ?

Med hensyn til VSV så virker det, men hvis man overdossere kan man få slim på sten og koraller. Carsten fra Decocean anbefaler at man kun bruger vodka. Men ellers kunne du prøve med mere lys over dit refugium, evt. 20- 25 watt led ? Så burde dine makroalger vokse hvis der er nærring i vandet.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lanthanum chloride - Erfaringer

Indlæg af pederrevnørd »

Chaeto er safe, det er fx caulerpa ikke. Caulerpa ønsker du ikke, da de ved kønnet formering efterfølgende smelter. Jeg har længe kørt med vodka , og måtte konstant balancere dette, for at den også optager po4 - jeg er slet ikke i tvivl om at de to vigtigste faktorer er skummer og masser af chaeto - har hverken po4 0,0 (eller noget særlig no3 0,1

Kan varmt anbefale chaeto ifht kemien - det er tæt på gratis, virker bedre, du har samtidig et refugie som er fristed for pods.

Og ingen eksperimentering med farlige kemikalier.

Jmo :-)

Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"