"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Har gennem en kammerat fået fat i en rigtig lækker Welsophyllia, det er den ihvertfald købt som, men mit spørgsmål til jer andre der ude er, om det så virkelig er en Welsophyllia....? For mig er det lige meget om mit køb er den ene eller anden koral, bare det at den lækker, det er nok for mig, men den lille nørd inden i mig, vil jo også af ren nysgærrighed vide om det nu også er en Welsophyllia, da jeg aldrig har set en sådan koral som fragment, og syntes den til dels minder om min ynglings acans, men en micromussa ligner jo også til tider..

Korallen der skulle være en Welsophyllia er fragmentet i midten, de andre rundt om er Acanthastrea ( dette er jeg selv pænt sikker på :W ) Men det er ikke noget med at jeg vil brokke mig til sælgeren, da han virkelig har solgt mig nogle vilde acans også, så tør slet ikke brokke mig.. Det ville bare være lækkert at få sat et navn på, plus så kan man jo drømme videre om fragmentering af sine Welsoer engang måske..
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Lige et billede af resten af min jule gave til mig selv.. De Acans gør mig total skør og får mig sku snart en tur i luksus fælden..
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Birkefeldt »

Wow, har du købt hele bunken? :K Kanon flotte koraller i hvert fald. Tillykke med dem. Om den første er en Welsophyllia eller ej kan jeg desværre ikke hjælpe med...
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Mange tak.. :beer:

Yes.. Derfor jeg tænker luksus fælden næste gang.. smiler.. Kan desvære først rigtig nyde dem om nogle måneder når de skal i min hoved tank, lige nu bor du kun i min fragtank, men bedre end ingenting..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Birkefeldt »

Er du ved at indkøre hovedakvarie eller hvordan? Men de kommer helt sikkert endnu mere til sin ret når de kommer over i revet :happy:
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af AndersGS »

Wellsophyllia er et gammelt og ikke brugt navn. Det stammer fra at man mente at der var to slægte i familien Trachyphylliidae. Det er dog blevet afgjort der kun er en, nemlig Trachyphyllia.

Et af kendetegnende ved Trachyphyllia er, at det er én stor polyp og derfor er kan det udelukkes jf. dit billede.

Det ligner lidt en Australomussa, men de har et cerioid skeletopbygning, så det stemmer ikke rigtigt. Så dit gæt med Achanthastrea er nok ikke ved siden af.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Birkefeldt - Jeg har lige lukket min 1000 liters tank ned da mig og kæresten prøver at flytte sammen, det eneste vi beholdte kørende var mine to fragtanke, så glæder mig vildt til at få et akvarie igen.. Et lille problem er at vi nu er to til at bestemme hvordan avakriet skal se ud, men så er vi jo også to til at betale..griner..

Anders - Vildt god forklaring .. Tror jeg vil fordybe mig en anelse mere i denne smukke koral, og se om man kan finde ud af mere..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Fik lige prøvet mit nye camera - Damn jeg glæder mig til at få mine frags videre til min kommende nye hoved tank.. :f3: :f3:

Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Lord Mike »

Welsophyllia er nemmest at vurdere på dens skellet som på denne koral er helt fladt i bunden, (Lidt lige som på en fungia).
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Lord Mike »

AndersGS skrev:Wellsophyllia er et gammelt og ikke brugt navn. Det stammer fra at man mente at der var to slægte i familien Trachyphylliidae. Det er dog blevet afgjort der kun er en, nemlig Trachyphyllia.

Et af kendetegnende ved Trachyphyllia er, at det er én stor polyp og derfor er kan det udelukkes jf. dit billede.

Det ligner lidt en Australomussa, men de har et cerioid skeletopbygning, så det stemmer ikke rigtigt. Så dit gæt med Achanthastrea er nok ikke ved siden af.
Syntes det er lidt underligt at man ligger 2 arter sammen under samme navn, når nu skelettet på trachophyllia er så anderledes ifh til wellsophyllia (spidst kontra fladt).
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Lord Mike - Syntes også den ligner mest en slags underkop det skelet min koral har.. Kalder den stadig min welso, da den jo også er købt under dette navn, og ikke fordi jeg så skal holde mig på dette, men et navn i ens tank skal den jo have..

Skulle jeg prøve at vende den og tage et billede af dens skelet og ligge det op.... ? Ville det ikke kunne give en bedre chance
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Lord Mike »

Valentin skrev:Lord Mike - Syntes også den ligner mest en slags underkop det skelet min koral har.. Kalder den stadig min welso, da den jo også er købt under dette navn, og ikke fordi jeg så skal holde mig på dette, men et navn i ens tank skal den jo have..

Skulle jeg prøve at vende den og tage et billede af dens skelet og ligge det op.... ? Ville det ikke kunne give en bedre chance
Du burde kunne mærke om skelettet er fladt i bunden og væv vokser ud fra skelettet. Hvis det er en acan har den jo flere hoveder som tydeligt skulle kunne ses på dens skellet når den trækker sig sammen.
Det burde være relativ nemt at konstatere om korallen er det ene eller andet...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af AndersGS »

Lord Mike skrev:
AndersGS skrev:Wellsophyllia er et gammelt og ikke brugt navn. Det stammer fra at man mente at der var to slægte i familien Trachyphylliidae. Det er dog blevet afgjort der kun er en, nemlig Trachyphyllia.

Et af kendetegnende ved Trachyphyllia er, at det er én stor polyp og derfor er kan det udelukkes jf. dit billede.

Det ligner lidt en Australomussa, men de har et cerioid skeletopbygning, så det stemmer ikke rigtigt. Så dit gæt med Achanthastrea er nok ikke ved siden af.
Syntes det er lidt underligt at man ligger 2 arter sammen under samme navn, når nu skelettet på trachophyllia er så anderledes ifh til wellsophyllia (spidst kontra fladt).
Nej, det skam helt normalt.

Det er ikke to arter der er lagt sammen, men to slægte. Der findes forskellige arter af trachyphyllia, herunder en/flere arter som tidligere var i slægten Wellsophyllia.

Tag fx slægten Montipora. Her er der måske 75-100 arter og der er opgivet yderligere 15 arter som senere har vist sig at være en af det eksisterende. Så må man rette lidt i den store "bibel" og fjerner et par arter.

Men alt det taksonomi er jo egentlig noget spøjst noget, da det jo er noget man antager og altså er det ikke nødvendigvis 100% korrekt. Men et spændende område at dykke ned i, faktisk står der en masse interessant på wikipedia.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Anders - Har du ikke et link til der hvor du læser på wikipedia....? Syntes det er vildt interessant..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af AndersGS »

Bare søg på "Coral"
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Lord Mike »

AndersGS skrev:
Lord Mike skrev:
AndersGS skrev:Wellsophyllia er et gammelt og ikke brugt navn. Det stammer fra at man mente at der var to slægte i familien Trachyphylliidae. Det er dog blevet afgjort der kun er en, nemlig Trachyphyllia.

Et af kendetegnende ved Trachyphyllia er, at det er én stor polyp og derfor er kan det udelukkes jf. dit billede.

Det ligner lidt en Australomussa, men de har et cerioid skeletopbygning, så det stemmer ikke rigtigt. Så dit gæt med Achanthastrea er nok ikke ved siden af.
Syntes det er lidt underligt at man ligger 2 arter sammen under samme navn, når nu skelettet på trachophyllia er så anderledes ifh til wellsophyllia (spidst kontra fladt).
Nej, det skam helt normalt.

Det er ikke to arter der er lagt sammen, men to slægte. Der findes forskellige arter af trachyphyllia, herunder en/flere arter som tidligere var i slægten Wellsophyllia.

Tag fx slægten Montipora. Her er der måske 75-100 arter og der er opgivet yderligere 15 arter som senere har vist sig at være en af det eksisterende. Så må man rette lidt i den store "bibel" og fjerner et par arter.

Men alt det taksonomi er jo egentlig noget spøjst noget, da det jo er noget man antager og altså er det ikke nødvendigvis 100% korrekt. Men et spændende område at dykke ned i, faktisk står der en masse interessant på wikipedia.
Ja vi har haft dette oppe flere gange her på forum, og det skulle ikke undre mig at man fr eller siden splitter dem op hver for sig igen. Syntes athar hørt at ikke alle biologer er enige i samlægningen at disse arter/slægt.
Men uanset hvad så har det som "i gamle dage" kaldes for wellsophyllia et fladt skellet og trachyphylia har et med spids skellet pegene nedad.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Jeg vil lige tjekke min korals skellet, og se om det er flad eller peger ned af.. Syntes også det er fedest hvis hver koral har sit navn og tingene ikke bliver blandet sammen.. :dizzy:
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af AndersGS »

Lord Mike skrev:
AndersGS skrev:
Lord Mike skrev:
AndersGS skrev:Wellsophyllia er et gammelt og ikke brugt navn. Det stammer fra at man mente at der var to slægte i familien Trachyphylliidae. Det er dog blevet afgjort der kun er en, nemlig Trachyphyllia.

Et af kendetegnende ved Trachyphyllia er, at det er én stor polyp og derfor er kan det udelukkes jf. dit billede.

Det ligner lidt en Australomussa, men de har et cerioid skeletopbygning, så det stemmer ikke rigtigt. Så dit gæt med Achanthastrea er nok ikke ved siden af.
Syntes det er lidt underligt at man ligger 2 arter sammen under samme navn, når nu skelettet på trachophyllia er så anderledes ifh til wellsophyllia (spidst kontra fladt).
Nej, det skam helt normalt.

Det er ikke to arter der er lagt sammen, men to slægte. Der findes forskellige arter af trachyphyllia, herunder en/flere arter som tidligere var i slægten Wellsophyllia.

Tag fx slægten Montipora. Her er der måske 75-100 arter og der er opgivet yderligere 15 arter som senere har vist sig at være en af det eksisterende. Så må man rette lidt i den store "bibel" og fjerner et par arter.

Men alt det taksonomi er jo egentlig noget spøjst noget, da det jo er noget man antager og altså er det ikke nødvendigvis 100% korrekt. Men et spændende område at dykke ned i, faktisk står der en masse interessant på wikipedia.
Ja vi har haft dette oppe flere gange her på forum, og det skulle ikke undre mig at man fr eller siden splitter dem op hver for sig igen. Syntes athar hørt at ikke alle biologer er enige i samlægningen at disse arter/slægt.
Men uanset hvad så har det som "i gamle dage" kaldes for wellsophyllia et fladt skellet og trachyphylia har et med spids skellet pegene nedad.
Absolut! Havet er næsten uendeligt stort og der dukker jævnligt nye koraller og især fisk op.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Carsten »

Der er lige en krølle mere på sagen om den ene slægt eller den anden.
Indtil for forholdsvis få år siden var Trachyphylia totalt forbudt at indføre til EU, da der var en del restriktioner på exporten.
Men der var ingen restriktioner på Wellsophyllia, logisk da slægten var nedlagt. Men det var dengang, sådan er det ikke mere.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:Der er lige en krølle mere på sagen om den ene slægt eller den anden.
Indtil for forholdsvis få år siden var Trachyphylia totalt forbudt at indføre til EU, da der var en del restriktioner på exporten.
Men der var ingen restriktioner på Wellsophyllia, logisk da slægten var nedlagt. Men det var dengang, sådan er det ikke mere.
Arh, ja det er da også rigtigt!

Så er det jo pludselig meget relevant med Wellso ;)
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Anders - Carsten eller Lord Mike.... Hvor ved i alle de her vigtig vildt spændende ting, prøver og prøver på at bliver mere nørd og elsker det, men mangler lidt et sted at søge viden eller metoden til at søge efter sådanne.. Ved da lidt..smiler.. Men man vil jo vel altid gerne vide mere..

Kom glad, jeg er den bedste lærling, og giver gode knus til julefrokost..griner..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af AndersGS »

Troels, der findes mange gode bøger og nærmest uendelige mængder materiale på nettet. Der kan være meget at hente på udenlandske fora, man skal bare have nysgerrigheden med sig!

Det er også en god ide med interessen og en god portion tålmodighed - jeg elsker at gå igang med at undersøge noget jeg absolut ikke fatter og så ende ud med at kunne forstå det!
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Anders - Tror sku det er tålmodigheden der mangler, den må arbejdes en del mere på.. Har interessen for vildt, og kan virkelig også fordybe mig som et lille barn.. Har faktisk fået et link af en kammerat til både et fora samt et link så jeg kan få abonnement på et blad jeg ikke lige kan huske navnet på ( ved mange her inde får det ) ..

Jamen så vil jeg bare igang, måtte jo lige se om i havde lidt ekstra viden eller andet - og tålmodighed må siges at være i top :beer: så må jeg jo prøve dette..smiler
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Så er coralmagacinet bestilt - så må jeg se om jeg har tålmodighed til at vente på det..smiler.. Imens vil jeg hygge mig lidt med det fora som min kammerat også sendte et link til mig om..

Sjovt jeg var en rod i mine unge dage, men idag har jeg det vildt godt med at være lidt akvarie nørd :smart: i love it..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af AndersGS »

Valentin skrev:Så er coralmagacinet bestilt - så må jeg se om jeg har tålmodighed til at vente på det..smiler.. Imens vil jeg hygge mig lidt med det fora som min kammerat også sendte et link til mig om..

Sjovt jeg var en rod i mine unge dage, men idag har jeg det vildt godt med at være lidt akvarie nørd :smart: i love it..
Coral Magazine bliver du meget glad for - der er altid nogle gode og relevante artikler.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Carsten »

For mit vedkommende, er meget af min viden noget som jeg simpelthen har samlet op gennem årene.
samt at jeg selvfølgelig har læst mig til en del, og især efter at nettet er blevet så udbredt. Men desværre har nettet også en bagside, det er frit for enhver at skrive noget, og det er meget langt fra alt som ligger på nettet som kan bruges til noget.
Tidligere var videnindsamling en noget mere nørdet metode. Hvis du anede hvor mange timer jeg har siddet på UB2 og kigget i deres oversigter over artikler og bøger om de emner der har interesseret mig, ville du tro jeg var dybt tosset -
men det er jeg måske også
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Carsten - Ja kunne godt forestille mig at nettet nogle gange fordrejer tingene og endda rigtig meget, da vi alle jo har en mening, og mht til koraller og andet, så er det bedst at lade div biologer og sådan om tingene, men heller ikke her kan de enes om det altid.. Så et eller andet sted danner man vel lidt sin egen mening ud fra det man ved er rigtig og lidt blandet sammen med de ting man mest lyder logisk eller andet for en selv..

Syntes kun det er god stil at du har brugt en masse timer på noget der har interesseret dig, og tosset, det er vi sku alle sammen.. :hehe:

Glæder mig vildt til mit første coral magasin.. :y
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Carsten »

Valentin skrev:Carsten - Ja kunne godt forestille mig at nettet nogle gange fordrejer tingene og endda rigtig meget, da vi alle jo har en mening, og mht til koraller og andet, så er det bedst at lade div biologer og sådan om tingene, men heller ikke her kan de enes om det altid.. Så et eller andet sted danner man vel lidt sin egen mening ud fra det man ved er rigtig og lidt blandet sammen med de ting man mest lyder logisk eller andet for en selv..

Syntes kun det er god stil at du har brugt en masse timer på noget der har interesseret dig, og tosset, det er vi sku alle sammen.. :hehe:

Glæder mig vildt til mit første coral magasin.. :y
Det er ofte svært at følge med når de lærde ikke er enige, så flyver det rundt med begreber de færreste af os fatter en fis af.
Men ofte kommer der jo så noget positivt ud af det, at en slægt bliver revideret og nye navne dukker op og andre forsvinder.
De gloede godt nok noget inde på UB2 i starten, for stort set alle der havde lånerkort, var enten studerende eller forskere, og så dukkede der pludseligt en togbums op og insisterede på at få et lånerkort.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Valentin »

Hehe.. Ja vi må sku kæmpe for at få hva vi vil have..smiler..

For lige at være med - Hva er UB2 lige for en fisk....? :K
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Welsophyllia eller Acanthastrea ?

Indlæg af Carsten »

UB2 = Universists Bibliotek 2
Besvar

Tilbage til "Billeder"