"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

DIY automatisk vandpåfyldning

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

DIY automatisk vandpåfyldning

Indlæg af jenserm »

Jeg smider lige et par billeder af en automatisk vandpåfyldning, som jeg lige har lavet. Den er hverken fancy eller noget, men den er billig :D

Her er hvad jeg har brugt: 12V pantry-pumpe, sådan en som bruges i campingvogne og både. Den koster ca. kr. 120. En 12V lader, kr. 20 på et loppemarked, en slange, lidt ledning, metalskiver og nogle stykker acryl-plastic og en flamingokugle og så lidt lidt tid med værktøj og lidt snilde...

Billede

Det er godt nok dejligt ikke selv at skulle fylde vand på mere - jeg har nemlig meget fordampning på akvariet. Jeg har stillet en 10l spand ved siden af akvariet, gemt lidt væk og pumpen henter vandet ind i sumpen, når føleren slår kontakten til. Det er simpel mekanik og det virker upåklageligt.

Billede

Det er et lille akvarie jeg har, så det er vigtigt at vandstanden ikke har så store udsving, da det jo påvirker saltindholdet. Nu er vandstanden fuldstændig konstant!

Ta et kig på mit akvarie her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=3123
Mvh.

Martin
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Det var godt nok snildt sat op med den kontakt.
Det minder om en cisterne, men det er jo også samme princip :D
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Den slags skal altid snegletestes.... Hvad sker der, når der nu sidder 5 snegle på den - er den så tændt hele tiden ?
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Der kan da ikke komme snegle ud på den, hvis den ikke rør ved kanterne??

Mine snegle er meget dårlige svømmere... ;)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Baumann
Reactions:

Indlæg af Baumann »

Det er da en super måde selv at lave automatisk vandpåfyldning.
Tror jeg vil lave sådan en også.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De kan da kravle ud af den "pind" som holder kuglen på plads. Snegle kommer de undeligste steder. F.eks har jeg hevet ret mange snegle ud af nålehjulet på min skummer. Og det tiltrods for at jeg aldrig har set en snegl inde i skummeren.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Det her kunne også være en mulighed?

Indlæg af -Bagger- »

hej... jeg har lavet det her lille print, som kan styre min vandopfyldning. Jeg har lavet den sådan, at det er meningen man skal sætte 2 flydekontakter på, og ved hjælp af printet få en hysterese, så man ikke risikere at flyderen har en midterstilling hvor der er forbindelse og ikke forbindelse, når vandet i sumpen skvulper lidt...Man sætter de to kontakter med den afstand man ønsker, men ikke for langt fra hinanden.. og når vandet så når under BEGGE kontakter fylder pumpen op indtil begge kontakter igen er aktiveret.. da det er et relæ der styre den, er det muligt at styre fra ingenting op til 230V 5A.. fordelen ved denne konstruktion er at man ikke skal have andet end styrespændinger til kontakterne i nærheden af det ledende saltvand... Jeg kan sagtens lave en mindre produktion af disse print hvis nogen har interesse i det?
Vedhæftede filer
Føler til gennemføring i sumpen... så man er sikker på der ikke kommer vand i nærheden af strøm...
Føler til gennemføring i sumpen... så man er sikker på der ikke kommer vand i nærheden af strøm...
sw.jpg (10.16 KiB) Vist 3098 gange
Printet...
Printet...
print.jpg (71.42 KiB) Vist 3097 gange
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Så kommer det store spørgsmål, hvad ville sådanne et print komme til at koste hvis du skulle lave det. evt. med følere ?
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Altså... printet.. kan jeg lave til stort set ingen penge.. men følerne koster vist nok 89Kr hos farnell men kan muligvis få en bedre pris ;-) MEN er ikke interesseret i penge, vil hellere hvis nogen har andre småting at bytte med... evt. fragmenter af diverse..? Eller andre DIY sager :-D ELLER!!! Hjælp til 2 gennemføringer i mit nuværende ferskvandsakvarie så jeg kan få det igang som salt i stedet :-D
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Det skal være nogle ret store snegle for, at de skal kunne komme til at genere flydekontakten. Og så store snegle kommer ikke i min sump:-)

Så snart vi taler print, færdiglavede fyldekontakter mv., så taler vi også om automatisk vandpåfyldning til flere hundrede kroner. Det kan bestemt gøres billigere og lettere...
Mvh.

Martin
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Ja det kan helt sikkert laves billgere... og dog... hvis du kan få sådan et sæt her for nogle fragmenter af koraller, så er det vel ikke så dyrt alligevel?? Og er også helt klar på at bytte lige over med 2stk huller på 27mm i mit akverie... det koster vel heller ikke det vilde.. ;-) Skrev jo netop længere oppe, det handler IKKE om penge.. men om at hjælpe hinanden :-D
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 282
Tilmeldt: fre 29. jul 2005 22:31
18
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Ser sgi da genialt ud.
Minder lidt om min, men jeg brugte en bordtennisbold og en microswitch i stedet.

Den pantrypumpe hvor stor er løftehøjden på sådan en lille möjser og hvor mange ma ved de 12 V :roll:
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Den skulle have en løftehøjde på omkring 2 meter, men det kræver nok masser af strøm - den er jo beregnet til campingvogn og båd. Hos mig kører den på en gammel mobiloplader, der giver 800 mA, det er nok i underkanten, men løftehøjden er alligevel næsten 1 meter...
Mvh.

Martin
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Hjælp til 2 gennemføringer i mit nuværende ferskvandsakvarie så jeg kan få det igang som salt i stedet Very Happy
Har overflow bokse/kasser evt. nogen interesse? (så behøves du ikke at bore huller i akvariet...) snakker om disse her - http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html / http://www.melevsreef.com/sump.html (se nederst på det sidste link...).
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"