"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Den lille kop

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Den lille kop

Indlæg af Claus »

Da det snart er tid til opsætning af et nyt og væsentligt større akvarie, så ville jeg lige vise mit lille nuværende akvarie frem, som det ser ud inden det skal pilles ned til fordel for det andet.

Akvariet er på 130 liter.

Og nej, jeg er ikke fotograf...! :oops: Det ser, som altid, bedre ud i virkeligheden
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Rigtigt flot akvarium.

Flotte muslinger. Ku du ikke lave lidt nærbilleder af dem?

:RE
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

hold k... en flot kop :TH det ser virkelig godt ud.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Lars M skrev:
Flotte muslinger. Ku du ikke lave lidt nærbilleder af dem?
Jo det kan jeg da.... :D
Her er et par stykker.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

:OJ :OJ :OJ
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

DAMN den maxima Claus - SWEET !!! Har sagt det før og siger det igen, du har/havde det smukkeste lille akvarie - og så nok det akvarie med mest teknik kontra størrelse sidst jeg så det ;) IKS på 130 liter.......HEHE

Kommer der en tråd om den nye balje også(måske under medlemmernes akvarie) ??
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

ja den maxima er godt nok flot... håber min bliver lige så flot engang
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

lyder som om jeg blot aber efter, men flot det er den sg..
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Og der er også en Zebrasoma, der bliver glad :wink:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

hvorfor bliver den glad? Men ret skal være ret... den er ektrem flot den musling! hehe
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Anders månsson skrev:hvorfor bliver den glad?
Mener at Claus`s nye balje er på en del flere liter ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Super flot :)

Hva med et billede lidt på afstand :) ???
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 17:27
19
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

Jeg kan kun sige at jeg glæder mig til at se den store kop. For hvis den bliver på nivau med den lille: SÅ VAUV.
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
_____________________________________________________________
740l + 150l sump,
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Jeg takker for alle de positive bemærkninger.

Det lille akvarie har faktisk mere eller mindre passet sig selv de sidste 3 måneders tid, hvor jeg primært har koncentreret mig om det nye. Så det underbygger jo teorien om at der ikke behøver at være overdrevet meget arbejde ved et saltvandsakvarie. :wink:


Kan lige nævne at det nye akvarie er et Deltec panorama på 180x80x70, med ombygget deltec sump med 100 liters refugium.
Lyset er 2 Giesemann system 400 hqi (400 watt) og 2x80 watt T5.
Retur er en RD 8200.
Cirkulation er 2 stream pumper (8500 l/t) med aquadane, RD 12000, deltec 6000 interval.
Styring er en komplet IKS.

Deltec PF600 kalkreaktor. Deltec km500 kalkmikser.

Mht. afskummer er jeg stadig lidt usikker omkring modellen. Jeg har købt en Sander model III på 2 meter til luftsten, men er kommet i tvivl om, hvorvidt jeg kan få den passet ind i det skab jeg vil ha ved siden af. Så jeg tror jeg køber en anden skummer istedet. (Evt interesserede med et akvarie-rum kan sende en pb :wink: )

Derudover er der en masse andet udstyr såsom ozon, nitratfilter, multifilter til rowaphos, zeovit, aktiv kul mv. Som jeg har tænkt mig at bruge efter behov.

Men det skrider lige så stille fremad. Jeg går i øjeblikket og venter på en ordentlig røvfuld pvc, samt lidt andre forskellige ting. Jeg mangler også at beslutte mig for dosering og lidt detaljer omkring dekoration. Men forhåbentlig forløber resten uden problemer.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det lyder fedt, vel overvejet og som om du er godt på vej.

Godt udstyrs valg....

Mon du kan finde indholdet fra det lille i det nye store - det bliver da helt væk ;)

Havde du ikke også gang i noget køling ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Jo jeg var ved at spekulere lidt i noget køling på et tidspunkt. Resultatet blev at jeg besluttede at forberede systemet til en køler, men at vente med at købe køleren indtil jeg ved hvordan behovet er. Og så iøvrigt se hvor vidt jeg kommer blot med blæsere.
Det er jo halvdyrt kram, så´n nogle kølere ;-)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja naturligvis det var blot den store mængde udstyr, deltec pumper der varmer og ikke mindst den lille kilowatt lys du sætter op ;)

Men ja se da tiden an(kan du overhovedet slippe afsted med at sætte en køler op i din nye lejlighed, altså udenfor).
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Nej jeg kan sikkert ikke ha køleren udenfor selve lejligheden, men jeg har nu også set masser af akvarister der har køleren i rummet. Og enkelte sogar i underskabet. Så hvis det bliver aktuelt, så går det nok også.

Det har dog hele tiden været meningen at køleren kun skulle fungere som en sidste instans, f.eks. hvis temperaturen nåede 28 eller 29 grader.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Claus skrev:Nej jeg kan sikkert ikke ha køleren udenfor selve lejligheden, men jeg har nu også set masser af akvarister der har køleren i rummet. Og enkelte sogar i underskabet. Så hvis det bliver aktuelt, så går det nok også.
Hmm er det ikke kun folk der har AC i rummet der gør det ??

En køler flytter jo altså blot varme fra vandet til dens køleflade og derfra ud i rummet den står i.
Hvis du så flytter varme fra baljen ud i rummet er man vel ikke så meget videre. En god gennemluftning gør måske en del, men jeg tror ikke det er nogen smart ide - om ikke andet skal den vel køre en del(mange KWh... ;)).

Men du har jo en bygget blæsere i dine lamper mener jeg du snakkede om og har sikkert også gjort andre ting - så måske det går ganske fint foruden ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Brian skrev:
Hmm er det ikke kun folk der har AC i rummet der gør det ??
Nej det er bestemt ikke kun folk med ac der gør det. Jeg har efterhånden set det i mange forskellige opsætninger.
Brian skrev: En køler flytter jo altså blot varme fra vandet til dens køleflade og derfra ud i rummet den står i.
Hehe, ja jeg ved godt hvordan en køler fungerer, brian. :wink: Selvfølgelig er det problematisk at flytte varme fra et akvarie ud i et lukket rum, men jeg mener dog at der er en ret stor margen på flytte varme fra 1m3 vand til en 70 m2 lejlighed. Specielt i en lejlighed med central udsugning. :wink:
Brian skrev: Men du har jo en bygget blæsere i dine lamper mener jeg du snakkede om og har sikkert også gjort andre ting - så måske det går ganske fint foruden ;)
Som sagt regner jeg med at kunne klare mig med en stak blæsere, men det vil tiden vise om det holder stik.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Hej Claus.
Hvordan går det med det nye STORE akvarie? Er det kommet op og køre ? Og må vi se nogle :BI
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu har jeg jo et køleanlæg som sluger 650 W når det kører. den luft som kommer ud af køleren, er MEGET varm, og du vil komme ind i en ond cirkel, hvis du sætter køleanlægget under akvariet ved sumpen. Overskudvarmen fra køleanlægget, varmer simpelthen blot vandet op igen, og på et tidspunkt vil køleanlægget ikke kunne følge med mere.
til at starte med havde jeg sat anlægget under akvariet, hvor der er åbent i siderne og bagtil, men det var ikke godt nok, da det meste af varmen blot varmede vandet i skummeren og sumpen op. Efter at jeg har flyttet anlægget væk, godt nok med nogle lidt længere slanger, fungerer det hele langt bedre.
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Henrik_skb skrev:Hej Claus.
Hvordan går det med det nye STORE akvarie? Er det kommet op og køre ? Og må vi se nogle :BI
Hej Henrik.

Ja det nye akvarie har efterhånden kørt siden nytår, og jeg er godt tilfreds med den tekniske del af opsætningen.

Jeg har fornyligt købt en wavebox som jeg skal til at installere sammen med 25 kg levende sten imorgen. Så jeg har pt koraller spredt over hele bunden af akvariet... :oops: :D
Og så snart jeg er godt tilfreds med resultatet, så smider jeg da lige et billede op.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"