"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gylte får bank

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
KimH
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 21:11
13
Postnummer: 2830 Virum
Saltvand siden?: 2010

Gylte får bank

Indlæg af KimH »

Hej,

Jeg her onsdag aften købt en seksstribet gylte til akvariet. Det indeholdt i forvejen en klovnefisk og en "jordbærfisk" (Pseudochromis Porphyreus). Jeg fik af vide at de godt kunne gå sammen.
Klovnen er 100% ligeglad med den nye, men jordbærfisken er meget aggressiv. Gylten opholder sig i et hjørne, og når den er der, komme jordbærfisken op og napper efter den ca. hver 5-15 min. Hvis de bevæger sig ud af hjørnet så er den efter den hele tiden.
Gylten spiser fint, hvis jeg smider mad ned i hjørnet, men den gør intet for at forsvare sig selv, andet end at flygte.

Hvor længe må de opføre sig sådan, før jeg kan regne med at det er permanent at de ikke dur sammen, og nogle tips til noget jeg kan gøre?
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Gylte får bank

Indlæg af Fat_Donnie »

Din jordbaer fisk ville jeg skifte ud med en fridmani =) Jeg har altid faaet at vide at den skulle man holde sig fra fordi den mobber! Desuden er fridmanien paenere i farven efter min mening.
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gylte får bank

Indlæg af Carsten »

Alle Pseudochromis arterne på nær fridmanni er nogle stride børster over for ny ankommende fisk.
Den letteste måde at ophæve Pseudochromisen territorie på er ved at fjerne nogle sten og ændre lidt på opbygningen. Især hvis du kan komme til at fjerne dens hule.
men plads er også en væsenlig ting. Selvom du piller alle stenene op, og så laver det hele om, så kan det være fordi derer for lidt plads til dem allesammen.
Alternativt så fang banditten og sæt den i sumpen i en uges tid, hvorefter du sætter den tilbage.
Hvis du har mulighed for at sætte et spejl op foran glasset på akvariet, så tager det også aggressioner.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Gylte får bank

Indlæg af LarsSteen »

Carsten skrev:Alle Pseudochromis arterne på nær fridmanni er nogle stride børster over for ny ankommende fisk.
Den letteste måde at ophæve Pseudochromisen territorie på er ved at fjerne nogle sten og ændre lidt på opbygningen. Især hvis du kan komme til at fjerne dens hule.
men plads er også en væsenlig ting. Selvom du piller alle stenene op, og så laver det hele om, så kan det være fordi derer for lidt plads til dem allesammen.
Alternativt så fang banditten og sæt den i sumpen i en uges tid, hvorefter du sætter den tilbage.
Hvis du har mulighed for at sætte et spejl op foran glasset på akvariet, så tager det også aggressioner.
:biggrin: rigtige tips fra ferskvandsverden, som plejer at virke 100 :GO
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
KimH
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 21:11
13
Postnummer: 2830 Virum
Saltvand siden?: 2010

Re: Gylte får bank

Indlæg af KimH »

Tak for svarene.
Jeg har prøvet det med spejl og ændre sten, det ser ud til at hjælpe noget, så må vi se om det er nok.

Hvor længe vil du/i tro at gylten er "nyankommen", hvis man da kan sige noget generelt om det.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"