Dennis´ 540liters m 175liters sump.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9620 Aalestrup
- Saltvand siden?: 2010
Re: Dennis´ 540liters m 175liters sump.
Ja det går fint nok, algerne er på retur. Fik en søhare og nogle eremitkrebs i her for 10 dage siden, det har hjulpet på det, især søharen har gjort det godt, men den har til gengæld overskidt det hele, men det forsvinder vel igen . Har dog haft lidt hvidt vand igår og idag, mine målinger ser fine ud, men måske en kalkudfældning, men håber det går i sig selv igen. Mht til uv filtret, ja så er begge tilslutninger koblet på retur, en rød hane på hver tilslutning, mellem de to haner, parallelt med uvfiltret sidder en blå hane(den er lidt svær at se på billedet, den er bag den hvide sprosse), den lukker eller regulerer jeg på når jeg ska bruge uvfiltret, samtidig med jeg regulerer på de røde, så kan jeg selv styre flowet gennem uvfiltret, håber det gav lidt mening
temp 25grader.
salt 1.024
No2 0
No3 0-12,5
pH 8,2
Po4 0
KH 6
Ca 430
Mg 1350
Så tror som godt snart jeg kan begynde at komme lidt i, men vil gerne lige ha algerne lidt mere væk først, så venter lige lidt endnu.
Mine værdier ser således ud:temp 25grader.
salt 1.024
No2 0
No3 0-12,5
pH 8,2
Po4 0
KH 6
Ca 430
Mg 1350
Så tror som godt snart jeg kan begynde at komme lidt i, men vil gerne lige ha algerne lidt mere væk først, så venter lige lidt endnu.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Så er det tid til en lille opdatering Er kommet af med min søhare, da den havde spist de fleste af algerne, den har godt nok været effektiv. Har så købt en hugo istedet for, så håber den og mine eremitkrebs, kan få bugt med de sidste alger. I lørdags var jeg ude og købe nogle lækre frags, skønt endeligt at få lidt i baljen , så må vi se om jeg kan holde liv i dem. Starter op med balling nu her, det er gjort klar. Her kommer lidt billeder: Min Hugo
Rød plademonti Grøn plademonti Blå acropora staghorn Grøn acropora staghorn under blå lys. Hystrix og en eremitkrebs Clavularia viridis Fulltankshot under blå lys venstre side af akvarie Højre side under blå lys. Set fra endenDu har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Dennis lør 30. jul 2011 17:03, rettet i alt 1 gang.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Ser sku godt ud og tillykke med alle de flotte frags. Bliver godt at se når det vokser til det der
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Takker , ja glæder mig os helt vildt, planen er at jeg ik vil ha alt for mange koraller, men dem som er der ska ha go plads til at vokse sig store.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Husk at tage billeder med jævne mellemrum så væksten kan dokumenteres
SPS : Stability provides succes
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Go ide, det vil jeg lige huskenielsk skrev:Husk at tage billeder med jævne mellemrum så væksten kan dokumenteres
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Så er det vidst ved at være tid til en lille opdatering. Har haft store problemer med alger siden februar. Var ellers ved at være igennem opstartsfasen, men lavede så en brøler. Kom sand i mit refugie som ik var beregnet til saltvand, men ferskvand og det indeholdt store mængder silikat, så i løbet af kort tid var alt bare dækket af brune alger, skod. Men sandet er fjernet og algerne er på retur, der er dog stadig en del på sandet. Jeg har anskaffet mig en søhare igen og bruger rowaphos i en filtersok i sumpen, så det går den rigtige vej med algerne. Er begyndt at tilsætte balling, da mine værdier ( KH og Ca ) begyndte at falde, og der er tydelig vækst på mine koraller, så det er skønt Dog har min røde plademonti mistet meget farve, men håber det kommer igen. Jeg har lavet en smule om på min stensætning, da jeg ik var helt tilfreds med den første, den nye står mere stabil. Her i den sidste uge har jeg købt lidt flere koraller, både fra private og fra dejong, så det begynder efterhånden at hjæpe på det. Så nu efter jeg lige får korallerne arrangeret ordenlig, tror jeg bare det ska ha noget ro, men det er sku svært ik at stå med hænderne dernede hele tiden . Nu håber jeg jeg kan holde liv i dem. Her er lidt billeder.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Ser stadig super nice ud! Bliver fedt når de flotte koraller vokser lidt til!
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Søde små babykoraller
Flotte farver må jeg sige!
Flotte farver må jeg sige!
/Kewin - 160L
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Takker ja glæder mig til der kommer lidt størrelse på korallerne. Det er første gang jeg har fået koraller fra dejong, men må bestemt sige jeg er godt tilfreds, de lever helt klart op til forventningerne, så det bliver ik sidste gang jeg bestiller der.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1500-1799 København V
Super fed stenopsætning!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Jeg sidder lige og læser din tråd igennem igen - og kan se at du har haft problemer med brune alger pga. silikat fra akvariesand?
Hvad var det for noget du brugte?
Jeg spørger fordi jeg i mit nye lige har puttet 15 kilo sort akvariegrus i? Det er blevet skyllet godt over et par timer og så tørtlagt! Men er jo helt nervøs når du nu snakket silikat og alt det der?
Har masser af brune alger - men tanken er også kun en uge gammel
Jeg spørger fordi jeg i mit nye lige har puttet 15 kilo sort akvariegrus i? Det er blevet skyllet godt over et par timer og så tørtlagt! Men er jo helt nervøs når du nu snakket silikat og alt det der?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2990 Nivå
Så har du nok hældt en masse metaller og silikat i vandet..Bingocaller skrev:Jeg sidder lige og læser din tråd igennem igen - og kan se at du har haft problemer med brune alger pga. silikat fra akvariesand?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Det var bare almindelig akvariesand, godt nok købt i en dyrehandel, men beregnet til ferskvand. Troede bare sand var sand, men mange som jeg har snakket med, siger at det er det ikke, sand til ferskvand indeholder som regel store mængder silikat/fosfat, efter hva jeg er blevet oplyst om. Det skal siges at jeg ikke har ku måle hverken silikat eller fosfat, på noget tidspunkt, men har heller ik ordenlige testsæt til det. (brugte salifert.) Men jeg var næsten ovre opstartsfasen og det eneste tiltag jeg havde gjort, var at komme det sand i mit refugie og ku så se der bare kom flere og flere brunalger igen, både på sten, ruder og i sandet og mine caulerpaalger i refugiet groede som åndsvag. Så tror grunden til jeg ik har ku måle fosfat/silikat, er fordi algerne brugte det. Har fjernet sandet i refugiet igen og har en filtersok i sumpen med aquacrown fosfatmedie, algerne på sten og ruder er væk igen, har kun alger tilbage på sandet,men det går den rigtige vej. Så jeg bruger ihvertfald kun sand som er beregnet til saltvand fremover.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hvad baserede du det på? For nu bliver jeg sgu da helt nervøs?Han$en skrev:Så har du nok hældt en masse metaller og silikat i vandet..Bingocaller skrev:Jeg sidder lige og læser din tråd igennem igen - og kan se at du har haft problemer med brune alger pga. silikat fra akvariesand?
Det er sort grus fra IMEX
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Nu har jeg sgu lige smidt dem en mail for at tjekke om de har målt for indeholdet i gruset! Ellers må det jo bare op igen !
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Alm. ferskvands akvariegrus er utroligt ofte enten granit eller lavasten.. Det er ikke den grund at sand og grus til saltvand næsten altid er knuste koral skelletter, skaller og andet fra havetBingocaller skrev:Nu har jeg sgu lige smidt dem en mail for at tjekke om de har målt for indeholdet i gruset! Ellers må det jo bare op igen !
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Jeg må lige få målt efter silikat så! Men det er som om mine brune alger er på retur dog!
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Fedt setup!! - Får dit refugie vand direte fra akvariet? - Og så løber direkte over til retur-pumpen?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Takker . Ja, refugiet får vand direkte fra akvariet, har et T-stykke + hane på røret fra overløbet, således at ca. 75% af vandet kommer gennem det rum med skummeren og de sidste 25% til refugiet og så direkte til returpumpen I refugiet har jeg så caulerpaalger, som hjælper med at holde nitraten nede, og selvfølgelig LS og pods.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Okay, er der et bestemt formål med at vandet der kommer i refugiet, kommer direkte fra akvariet, og ikke igennem skummeren? - I min sump er skummeren i det første rum, så refugie, og så returpumpe. Er det noget lort??
Mvh:
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Formålet er udelukkende at styre flowet gennem refugiet, da det ofte er mere optimalt med mindre vandgennemstrømning end skummeren og andet udstyr behøver. Men du kan også sagtens gøre, som du selv gør.andersboerglum skrev:Okay, er der et bestemt formål med at vandet der kommer i refugiet, kommer direkte fra akvariet, og ikke igennem skummeren? - I min sump er skummeren i det første rum, så refugie, og så returpumpe. Er det noget lort??
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Okay, blev lige nervøs Tak for svaret.
Mvh:
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Lige præcisStefan skrev:Formålet er udelukkende at styre flowet gennem refugiet, da det ofte er mere optimalt med mindre vandgennemstrømning end skummeren og andet udstyr behøver. Men du kan også sagtens gøre, som du selv gør.andersboerglum skrev:Okay, er der et bestemt formål med at vandet der kommer i refugiet, kommer direkte fra akvariet, og ikke igennem skummeren? - I min sump er skummeren i det første rum, så refugie, og så returpumpe. Er det noget lort??
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Dobbelt post.
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Lige lidt billeder og hurtig opdatering, der er ikke andet at lave på sådan en kedelig regnvejrsdag . Akvariet kører stille og rolig derud af, der er efterhånden kommet fin vækst på mine koraller og mine fisk ser os ud til at trives, så det er super . Har dog stadig lidt problemer med min sandbund, men håber den blir pæn hvid med tiden. Synes os stadig jeg døjer med en del svæv i vandet, som om der hvirvles skidt rundt hele tiden, har efterhånden prøvet at flytte rundt pumperne rundt adskillige gange, men det er sgu svært at få optimal cirkulation, synes jeg.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 15
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
Takker , ja bubbletipanemonen fik os en reje i forgårs, så er den godt pustet op de næste par dage . Den lille caulastrea var dog mere oppustet da jeg fik den, tror måske det er fordi min No3 er forholdsvis lav.Han$en skrev:Ser virkelig godt ud
Der er skrald på de Caulastrea og den Bubbletip der