Zacho's 256L shallow reef :)

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Zacho's 256L shallow reef :)

Indlæg af Zacho »

Så er mit nye akvarie-setup ved at være på plads og akvariet bliver bestilt i næste uge. :biggrin:

SETUP:
Akvarie 256L 160x40x40 cm
Sump: 112L 80x35x40 cm.
Skummer: Aquarium Systems Skimm 800
Retur: Tunze Silence 2400
Cirkulation: Vortech MP10
Lys: ATI 6x80W T5

Akvariet bliver på 256 L og skal bygges op som et shallow reef. Jeg har altid godt kunne lide når fiskene kan svømme langs ruden uden hele tiden at skulle vende om hele tiden, så derfor blev akvariet 160cm langt :f3: :f2: . Overløbet kommer til at sidde i den ene ende langs sideruden og bliver skjult af bordet så man ikke kan se det.

Lyset bliver en ATI 6x80W T5, jeg regner dog kun med at kører med 4 rør til at starte med og så kan jeg altid hvis jeg synes at der er behov for det komme noget mere lys over. Akvariet er jo kun 40 cm dybt så jeg regner bestemt med at 4x80W T5 er nok til SPS også selvom de står på bunden.

Skummeren bliver Aquarium Systems Skimm 800 som jeg har liggende, bliver måske opgraderet på et tidspunkt, men det kan godt vente.

Returpumpen er en Tunze Silence 2400 og den fører alt vandet ud i den fjerneste ende for at give lidt ekstra flow i akvariet. Af cirkulation har en Vortech MP10 som skal sidder i modsatte ende af overløbet og give et godt flow hen mod overløbet. Jeg tror at det er nok flow til akvariet selv om det kun er en MP10 da returpumpen også hjælper lidt til, samtidig med at at vandstrømmen næsten kun går en vej som også giver lidt ekstra.

Sumpen bliver på 112 L (80x35x40cm) hvor der bliver et rum til skummer, returpumpe og et refugium. Vandet fra akvariet bliver delt i 2 og halvdelen går direkte til skummeren og resten til refugiet. Derved opnår jeg at der kommer langsommer vandflow igennem refugiet og håber at give bakterier, alger og pods bedre betingelser for at formere sig. Ville gerne have lavet sådan at refugiet strømmede direkte til returpumpen med det blev for besværligt. Belysningen over sumpen bliver en 15W T8 grolux-rør som kommer til at kører forskudt af lyset oppe i akvariet for at stabilisere pH.

Akvariebordet bygger jeg selv. Jeg har lavet nogle tegninger over hvordan jeg tænker mig at det skal se ud, det bliver dog hvidt i stedet for træfarvet. Bordet bliver bygget i 45x95 regler og bliver beklædt med en blanding af vandfast krydsfiner, MDF og fyrbrædder. Hvilket materiale jeg bruger afhænger af hvor på skabet det er.
Der bliver lavet låger på hele den ene side både under og over akvariet for at lette adgangen. I skabet bliver der også monteret nogle blæsere for at give ekstra udluftning.
Under skabet montere jeg stilleskruer så det kan komme til at stå helt i vatter.

Smider nogle flere billeder op når jeg begynder at bygge skabet, men det bliver først I starten af det nye år.
Kom gerne med ris/ros da jeg ikke er begyndt at bygge/ stille det op endnu, så kan jeg lige nå at få det rettet :GO
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mack
Reactions:

Re: Zacho's 256L shallow reef :)

Indlæg af Mack »

Det skal nok blive godt...
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg ville bytte rundt på de 2 kammer før returen
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af Zacho »

Nicki Henriksen skrev:Jeg ville bytte rundt på de 2 kammer før returen
Hvorfor?? kom gerne med begrundelse:)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Pods og andet godt kan ende i skummeren
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af Zacho »

Ja jeg ved godt at pods og andet godt kan ende i skummeren, men hvis jeg bytter om på de 2 kamre så vil der komme meget højere flow igennem refugiet og det vil forringe betingelserne for at pods kan formere sig:( Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for at afhjælpe det.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Zacho skrev:Ja jeg ved godt at pods og andet godt kan ende i skummeren, men hvis jeg bytter om på de 2 kamre så vil der komme meget højere flow igennem refugiet og det vil forringe betingelserne for at pods kan formere sig:( Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for at afhjælpe det.
Tror nu ikke det forringer mærkbart - Jeg har fuld knald på gennem mit refugie, og der vælter skam pods ud der nede fra :)

Bare rolig, de skal nok finde sig en sten de kan besætte :GO
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Dennis »

Det ska nok blive godt, selvom 40cm dybde ik er meget, men fedt med et aflangt akvarie. Mht til sump, ku du os lave retur midt i, og så ellers skummer og refugie i hver sin ende, det kræver selvfølgelig et Tstykke og en ekstra kuglehane på nedløbet, så ku du jo lave ca 75% til skummer og de sidste 25 % til refugie, sådan kører det på midt setup.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"