"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

må gerne slettes

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: min fisk er syg håber i vil hjælpe mig

Indlæg af MMartin »

ronny.w skrev:
MMartin skrev:
ronny.w skrev:
Carsten skrev:Fortjener sådan en forhandler ikke lige at komme i gabestokken??
Hvilken forhandler???
Ro på nu det er thomas i bagsværd åbenbart. Vi aner intet om størrelsen eller noget endnu og der er altid 2 side af en sag. Men jeg ville tage fisken og kører derud igen og få mine penge tilbage.

Hvor gl. er dit setup altså hvor længe har det kørt pt. jeg kan se i den anden tråd at du muligvis har fået den omkring D. 1/11-2010 er dette korrekt. ?? i så fald er du startet tidligt op med at smide ting i
Er Thomas da en hellig mand i den her branche?

Nej det er han ikke. men der er altid 2 sider af samme sag. desuden kan vi ikke altid bare klantre forretningerne for at have en skyld i deres gøres og færden.
Du aner intet om kunden måske har sagt at de har et midlertidigt RSM 250 eller om fisken er så lille at kunden har fået fortalt at de kan have den nu, men på sigt skal de skille sig af med den.

Der er mange parameter der spiller ind og i sidste ende er det hos kunden problemet ligger, I det her tilfælde har kunden ikke haft en viden eller sat sig ind i hvad de store kejser kræver og hvor svære i de grunden er at holde. hvor tit de bliver syge ved ringe vandkvaliteter. og er deres setup ikke ældre end det er, er der nok mere der den hænger frem for at det er en kejser de har købt. Men det er stof til moralens vogter herinde også kan de jo lige pege finger af alle de andre og fortælle dem hvor dumme og skødeløse de er.

Her er det vores opgave at "rette" dem ind på det rigtige spor, fremfor at male fanden på væggen, Vi får ikke flere folk til denne hobby, hvis vi råber og skriger op, hvergang en laver noget forkert som er "NY" startet ( LÆS NY STARTET ).

I råber da heller ikke op i ansigtet på alle dem som er hoppet på biopellets og har slået koraller i ihjel den vej. selv om de viste at der var stor chance for at det kunne ske.

Forklar i stedet for folk, hvad de kunne have gjort bedre eller anderledes. for den vej de tager nu er dømt til at gå gal, uanset om de gør det i god tro eller ej.
Hvis en forhandler, velvidende at han står overfor en uvidende kunde, sælger en fisk til et akvarie han ved der ikke er plads i, ja så må det være sælger ansvar.
Jeg er 200 % enig i at man selv skal sætte sig ind i hvad det kræver at holde de dyr man anskaffer sig, MEN skal man ikke også kunne stole på en forhandler der praler med 20 års erfaring på området?? Er man uerfaren må man jo spørge de gamle kloge hoveder, og taler disse hoveder ikke sandt, bare fordi de skal tjene penge, jamen så er det da et stort problem! Det er respektløst overfor køber og overfor dyrene.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: min fisk er syg håber i vil hjælpe mig

Indlæg af ronny.w »

MMartin skrev: Hvis en forhandler, velvidende at han står overfor en uvidende kunde, sælger en fisk til et akvarie han ved der ikke er plads i, ja så må det være sælger ansvar.
Jeg er 200 % enig i at man selv skal sætte sig ind i hvad det kræver at holde de dyr man anskaffer sig, MEN skal man ikke også kunne stole på en forhandler der praler med 20 års erfaring på området?? Er man uerfaren må man jo spørge de gamle kloge hoveder, og taler disse hoveder ikke sandt, bare fordi de skal tjene penge, jamen så er det da et stort problem! Det er respektløst overfor køber og overfor dyrene.
Vi er da enig langt hen af vejen. men der er altså altid et men, folk kommer indtil denne hobby, fordi de har set et akvarium ude hos en bekendt eller været forbi en saltvandsbutik og så blevet grebet af alle de muligheder denne hobby rummer, de fleste nye tror i bund og grund at det er så nemt som ferskvand, ja de vågner op med en halv tom bankbog og har skidet tilsalg om ½ år..

Men stadigvæk har alle parter et ansvar.


KUNDEN:

"Skal" sætte sig ind i de forskellige ting førend man køber, men sådan er det bare ikke altid at det forgår og jeg har selv været ny i denne hobby som så mange andre har( havde dog RonniA, som jeg kunne læne mig op af ) . nogen vil så bare ikke stå ved det og de har aldrig gjort noget forkert. ( her snakker vi ikke om eksempler hvor folk har haft saltvand over 1 år og stadigvæk ikke aner en pind om det )

SÆLGER:

Skal så vidt muligt have en baggrunds viden om hvad han kan sælge til hvem ud fra de oplysninger han nu engang modtager. Men ingen har nogen sinde spurgt mig om hvor stort et setup jeg har når jeg har været rundt omkring og handle og i bund og grund kunne jeg bare lige lægge 500 Liter til mit setup, så er alt i ro og mag.
Ikke at det er forgået således, men alt er muligt og næsten alt er set og hørt i denne hobby efterhånden

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu har jeg haft snakket med betina over telefonen og fået historien, men jeg vil ikke sidde og pensle den ud herinde. det må være noget mellem betina og den pågældende forretning.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan dog sige så meget at det lader til at hun er blevet givet et Go fra stedet hun har handlet. Vel vidende at hun stadigvæk har ammonium. så hun kunne sagtens købe og smide lidt i sit akvarium.

Betina har stadigvæk Ammonium dvs. hun mangler Nitrit og nitrat overgangen, derfor har jeg rådet hende til at komme af med de ting hun nu engang har købt af levende. indtil hun er helt fri for nitrit og helskinnet igennem indkørings perioden. med alger og svingende værdier.

Så må vi jo bare håbe at sælger kryber til kors og erkender at han har lavet en fejl og ikke bare en ups'er, samt refundere eventuelt tab på kontoen og tager det levende tilbage.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: min fisk er syg håber i vil hjælpe mig

Indlæg af pederrevnørd »

Godt gået Ronny :-) Det er lige præcis hvorfor forummet er til.

Og til Bettina, held og lykke, fase 1 er tålmodighed, og jeg ved ikke hvor du har handlet, men find et sted hvor du bliver rådgivet.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
betinaditte
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 11. okt 2010 14:02
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2010

Re: min fisk er syg håber i vil hjælpe mig

Indlæg af betinaditte »

ja vi har snakket og jeg er glad for snakken da man forstår lidt mere nu ind før, nu skal jeg bare igang med at finde flere sider så man kan blive endnu klogere. ;)
og han har åben nu så vil smutte derned men tak for hjælpen alle sammen. :biggrin:
mvh betina.
spdiving
Reactions:

Re: må gerne slettes

Indlæg af spdiving »

For ikke mindre end en uge siden hørte jeg en forhandler sige til en kunde at han godt kunne komme både fisk og læder koraller i et ny opstartede akvarie som havde kørt 14 dage selv om der stadig var Nitrat i vandet.
Han sagde også at det var lige meget om Nitraten så lå på 10-20 eller helt oppe på 50 var der ingen problemmer.
Så godt gået af den købh. forhandler Man mister godt nok alt respekt når man hører dette. En anden ting samme forhandlere havde masser af syge fisk tilsalg samt skadet koraller. Hvis nogle skulle have lyst til at shoppe.

Steen
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: må gerne slettes

Indlæg af ronny.w »

spdiving skrev:For ikke mindre end en uge siden hørte jeg en forhandler sige til en kunde at han godt kunne komme både fisk og læder koraller i et ny opstartede akvarie som havde kørt 14 dage selv om der stadig var Nitrat i vandet.
Han sagde også at det var lige meget om Nitraten så lå på 10-20 eller helt oppe på 50 var der ingen problemmer.
Så godt gået af den købh. forhandler Man mister godt nok alt respekt når man hører dette. En anden ting samme forhandlere havde masser af syge fisk tilsalg samt skadet koraller. Hvis nogle skulle have lyst til at shoppe.

Steen

Brød du ikke ind??
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 483
Tilmeldt: fre 27. okt 2006 15:39
17
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: må gerne slettes

Indlæg af trolle »

Er et nitrat niveau som du nævner problematisk i et velindkørt akvarie?? ift fiskene??
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
spdiving
Reactions:

Re: må gerne slettes

Indlæg af spdiving »

Nej det gjorde jeg sgu godt nok ikke jeg skyndte mig at kører igen. Og vælger så bare ikke at shoppe hos ham mere.

Jeg gider simpelthend ikke diskutere med de laterlige forhandlere så er det meget nemere at blive væk og handle andre steder.

Desvære er det bare sådan at forhandlerne de piver over de ikke har kunder men de glemer bare hvorfor.

Steen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: må gerne slettes

Indlæg af Han$en »

trolle skrev:Er et nitrat niveau som du nævner problematisk i et velindkørt akvarie?? ift fiskene??
Fiskene kan hurtigt indkøres til en høj nitrat, koraller derimod har et større problem.

Men når en nitrat ligger højt, og man så tilføjer en bunke dyr til at svine, vil denne kun blive værre, da et helt ny indkørt akvarie jo slet ikke kan følge med i at nedbryde
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: må gerne slettes

Indlæg af ronny.w »

ammonium eller nitrit er skadeligt for dine fisk, mens nitrat, kan de sagtens gå i, da de vender sig til det over tid. ret høje nitrat værdier endda
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: må gerne slettes

Indlæg af ronny.w »

spdiving skrev:Nej det gjorde jeg sgu godt nok ikke jeg skyndte mig at kører igen. Og vælger så bare ikke at shoppe hos ham mere.

Jeg gider simpelthend ikke diskutere med de laterlige forhandlere så er det meget nemere at blive væk og handle andre steder.

Desvære er det bare sådan at forhandlerne de piver over de ikke har kunder men de glemer bare hvorfor.

Steen
Ja jeg havde sgu ikke holdt min kæft. hvis jeg havde oplevet det. så kunne de sgu bare smide mig ud af deres biks.
Giver jo samme resultat i sidste ende, bortset fra at man havde reddet en Kunde for at blive tørret i røven, for at sige det mildt

Og hvis det er samme forhandler, så er jeg da spændt på hvad betina har fået ud af at tage der ned og om han har fået hende overbevist om at det altså er ham der har ret ??
Senest rettet af ronny.w ons 17. nov 2010 15:19, rettet i alt 3 gange.
spdiving
Reactions:

Re: må gerne slettes

Indlæg af spdiving »

trolle skrev:Er et nitrat niveau som du nævner problematisk i et velindkørt akvarie?? ift fiskene??

Hvis du gerne vil holde koraller hjælper det ikke at belaste akvariet endnu mere så længe du har så høje værdier. Da det så bare tager længere tid at bringe næringen ned i vandet.
Koraller kan ikke tåle en så høj Nitrat og du resikere at de bare går i opløsning og dør. Og igen dette skaber så også bare mere Nitrat i vandet og i sidste ende er vandet så beskidt at der bare ikke kan leve noget i akvariet og en ny opstart er et must hvis ikke man så bare vælger at forlade hoppyen.

Steen
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: må gerne slettes

Indlæg af ronny.w »

Han spørger jo om ift fiskene ( IFT: i forhold til )
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 483
Tilmeldt: fre 27. okt 2006 15:39
17
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: må gerne slettes

Indlæg af trolle »

Han$en skrev:
trolle skrev:Er et nitrat niveau som du nævner problematisk i et velindkørt akvarie?? ift fiskene??
Fiskene kan hurtigt indkøres til en høj nitrat, koraller derimod har et større problem.



Men når en nitrat ligger højt, og man så tilføjer en bunke dyr til at svine, vil denne kun blive værre, da et helt ny indkørt akvarie jo slet ikke kan følge med i at nedbryde

Det var det jeg ville frem til...mange af de store show akvarie (fish only) kører med relativt høje værdier...


er fuldstændig enig i at det er "dumt" at belaste et så nyt akvarie...
Senest rettet af trolle ons 17. nov 2010 15:14, rettet i alt 1 gang.
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
spdiving
Reactions:

Re: må gerne slettes

Indlæg af spdiving »

ronny.w skrev:
spdiving skrev:Nej det gjorde jeg sgu godt nok ikke jeg skyndte mig at kører igen. Og vælger så bare ikke at shoppe hos ham mere.

Jeg gider simpelthend ikke diskutere med de laterlige forhandlere så er det meget nemere at blive væk og handle andre steder.

Desvære er det bare sådan at forhandlerne de piver over de ikke har kunder men de glemer bare hvorfor.

Steen
Ja jeg havde sgu ikke holdt min kæft. hvis jeg havde oplevet det. så kunne de sgu bare smide mig ud af deres biks.
Giver jo samme resultat i sidste ende, bortset fra at man havde reddet en Kunde for at blive tørret i røven, for at sig det mildt

Og hvis det er samme forhandler, så er jeg da spændt på hvad betina har fået ud af at tage der ned og om han har fået hende overbevist om at det altså er han der har ret ??

Det har du nok ret i men jeg er ret sikker på at der er tale om samme forhandler som Betina har handlet ved.

Steen
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 483
Tilmeldt: fre 27. okt 2006 15:39
17
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: må gerne slettes

Indlæg af trolle »

Selom man så vender sine fisk til høje nitrat værdier, hvilken betydning har det for dem på den lange bane?? hæmmet vækst, mere modtagelige for sygdomme eller??
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
spdiving
Reactions:

Re: må gerne slettes

Indlæg af spdiving »

For at være helt ærlig ved jeg det ikke da jeg aldrig selv har prøvet det. Men jeg kunne forstilde mig at fiskene de hurtigere vil kunne blive syge.

Steen
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: må gerne slettes

Indlæg af Helena »

Jeg synes det er godt du får hjælp af Hansen, pænt af dig Hansen, et ttrænet øje ser bedre :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: må gerne slettes

Indlæg af Han$en »

Helena skrev:Jeg synes det er godt du får hjælp af Hansen, pænt af dig Hansen, et ttrænet øje ser bedre :y
:smart:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
betinaditte
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 11. okt 2010 14:02
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2010

Re: må gerne slettes

Indlæg af betinaditte »

ja jeg sys det er fedt når en vil komme og hjælpe en ;)

steen hva forhandler var det du var hos..??
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: må gerne slettes

Indlæg af ronny.w »

betinaditte skrev:ja jeg sys det er fedt når en vil komme og hjælpe en ;)

steen hva forhandler var det du var hos..??

Så få hansen til at forklare jer om følgende:

Værdier generelt, hvor de skal ligge, hvad i kan gøre for at hæve og sænke de forskellige ting. hvordan i laver div. test's ordenligt når den tid kommer
Typer af fisk i kan have og hvilken i bør undgå, i forhold til hvor i vil ende op / FOWLER / Læder / Reef i forhold til størrelsen på fisk kontra akvarium
reefsafe og ikke reefsafe fisk / krebs / snegle


I den næste mdr. kommer i nok kun til at skulle måle Ammonium og Nitrit, Når der ikke er mere nitrit, kan i begynde at måle de andre ting, men jeg ville holde mig til nitrat. indtil nitrat er under 20 stykker.

Få ham til at kigge systemet efter om der er nok cirkulation / afskumning.

og en god ting er at i selv sidder og skriver ned på samme tid, så er der større chance for at det bliver på lystavlen.
Og lad være med at blive forvirreret hvis i har hørt nogen andre ting, der er mange veje til rom i vores hobby og ikke 2 setup kører ens.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: må gerne slettes

Indlæg af Carsten »

trolle skrev:Selom man så vender sine fisk til høje nitrat værdier, hvilken betydning har det for dem på den lange bane?? hæmmet vækst, mere modtagelige for sygdomme eller??
Fra en i akvarieservice branchen har jeg fået fortalt at et nitrat indhold på over 50 ikke er noget problem for fiskene, heller ikke i længden.
Men med koraller, bør man holde sig til "kineser koraller" - læs plastik
spdiving
Reactions:

Re: må gerne slettes

Indlæg af spdiving »

Det er også nemere at lave fragtmenter af. De er ikke så sarte :smartass:

Man skal nok heller ikke forvente det vilde i vækst :W :W

Men et saltvandsakvarie med gummi poraer er sgu ikke lige min smag.. :snooty:

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: må gerne slettes

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:Det er også nemere at lave fragtmenter af. De er ikke så sarte :smartass:

Man skal nok heller ikke forvente det vilde i vækst :W :W

Men et saltvandsakvarie med gummi poraer er sgu ikke lige min smag.. :snooty:

Steen
Vi er helt eninge, men mange af de saltvandsakvarier som står rundt omkring i firmaer, er rene fiske akvarier, og "korallerne" rent pynt.
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"