"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

spdiving skrev:Mit ligger helt stile. Så regner med at flowet er for lille.
1000l til 2l pellets.

Steen
nej vent et par dage, når der kommer gang i dem, begynder de også at bevæge sig, så vent med at justere flow til efter nogle dage.


gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af gonad »

Hvad med, at vi fik lavet en erfaringstråd, så det var muligt at have et overblik over de (forhåbentlige) positive ændringer der kommer?
Jeg foreslår, for at det muligt at overskue, at hver enkelt kun opretter et indlæg, som der så løbes redigeres i.

Strukturen kunne være som følger:

Start på biopellets d. X/X 2010.
Samlet vandmængde: XXXL.
Skummer XXX
Evt. om der køres med nitrat+fosfatfilter, refugium, Alge-scruppers og lign.

XXXml biopellets i reactor XXX med XXXL flow.

Dato - Nitrat - Fosfat - Kommentare
11/8 - 10 - 0,1 - Opstart
17/8 - 5 - 0,05 - Bla bla bla

Update:
Jeg har, for at foregribe tingenes gang, oprettet en sådan tråd - så må vi se, om der er stemning for at holde den kørende


spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

God ide med en samlet tråd om brug af biopelles.

Steen


spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Så er jeg lige kommet hjem efter en hel dag ude. Kom hjem til en skummer hvor koppen var helt fyldt og vandet stod og bobblet i koppen og akvariet er helt hvidt af tåge ALLE koraller har trukket sig ind. Lidt mystisk kan dette være de pelles der er kommet igang. Godt nok sagde Moby at jeg kunne opleve tåget vand og skummeren ville arbejde mere...Men dette syndes jeg sug er lige vildt nok.
Hvad siger i andre ??

Jeg har en Nirtat på 0.10 efter 2 døde annemoner så næring i vandet har jeg masser af enden jeg startede på biopelles.

Temp ligger på 27 så det har bestemt ikke noget med den at gøre.

Steen


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

Var også det jeg oplevede da jeg gik igang med mine, det er vigtigt skummeren køre 24/7 især i denne fase. Du vil opleve et drastisk fald i no3 hen over et par dage. Typisk bliver vandt krystal klart inden for de næste 3-4 dage :) (det er bare en bakterie opblomstring)

velkommen i klubben ;)


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Det er ret alm med sådan et bakterie boom. På at checke reefcentral der er en lang tråd om præcis disse pellets. Der er flere som rapporterer bakterie boom. Jeg selv har ikke fået det, men jeg er også startet med en lille mængde og har en meget lille bioload pt (kun 3 fisk) og ingen koraller.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

Jeg er også lige kommet hjem og mit køre bare jeg har dog ikke lavet målinger men vandet er klart og kun lidt i skummeren.
Senest rettet af jim søn 8. aug 2010 21:48, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

StarF skrev:500-1000ml til ca 500l vand, alt efter fiske belastning osv.
500 til 1000 Ml. dvs. 500 Ml kunne være nok til 500 L vand. så må 1000 Ml. vel være nok til 1000 L.

Overvejer faktisk ret kraftig om dette er noget man skulle prøve. Men nu kører mit for vildt derud af med Balling, så ved sgu ikke om det vil være godt eller dårligt at tilføje de pellets.

Da jeg har flere af JJ's reactore, kan man vel bare smide sådan nogen i en af disse reactore, de har jo 1000 L cirkulation flow ( fosfat filteret ) men kan disse reactore mon bruges??

hvad siger i ?


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Balling har jo ikke noget med biopellets at gøre, så det bør ikke være grunden til at fravælge dem.

Jeg er sikker på at en JJ reaktor kam bruges, men afhængigt af hvor mange ml du kommer i er det ikke sikkert at de 1000 liter er nok. Men det må jo komme an på en prøve.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

herzberg skrev:Balling har jo ikke noget med biopellets at gøre, så det bør ikke være grunden til at fravælge dem.

Jeg er sikker på at en JJ reaktor kam bruges, men afhængigt af hvor mange ml du kommer i er det ikke sikkert at de 1000 liter er nok. Men det må jo komme an på en prøve.

jeg er godt klar over at balling ikke har noget med de pellets at gøre, Det jeg mener er jo også at jeg er i tvil om det vil have nogen effekt på mit akvarium som det kører nu.

så jeg venter nok med de pellets og ser hvordan det går jer andre Saltvands nørder herinde. nu er jeg ikke en nørd så jeg "skal" ikke være først med alt ;)

LOL


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Tja det kan du jo kun selv svare på ;) Hvis du er tilfreds med dit akvarie som det er nu og dine værdier er så lave som du vil ha dem, ja så kan man diskutere om de er nødvendige.

På den anden side skulle de give mulighed for at fodre mere.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

StarF skrev:Var også det jeg oplevede da jeg gik igang med mine, det er vigtigt skummeren køre 24/7 især i denne fase. Du vil opleve et drastisk fald i no3 hen over et par dage. Typisk bliver vandt krystal klart inden for de næste 3-4 dage :) (det er bare en bakterie opblomstring)

velkommen i klubben ;)

Tak for hjælpen...Moby ringede lige til mig 10 efter inlæget var skrevet og fortalte om dine oplevlser så jeg tager det helt roglig igen.

Nu har jeg så også end del mere vand end 1000l Ronni. ca.1600L i et system og derfor svare det ca til de 2kg jeg har kommet i reaktoren.
Mine pelles de står sgu og danser så pumpen passer sgu fint lige PT. Så er det bare om der er genemstrømning nok. Men dette finder jeg vel ud af hvis vandet begynder at lugte der kommer ud af reaktoren.

Steen


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

Så længe man har en ordenlig skummer, er det "umuligt" at overdosere med de piller.

Det er direkte fra producenten af n/p piller.
And all natural !! No chemicals. And the best thing is, you cant overdose.
Bare udgangen på reactoren er før skummeren, så skummeren kan få fjernet så meget som muligt inden det ryger i systemet, så er der intet at bekymre sig om :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

ronny.w skrev:
StarF skrev:500-1000ml til ca 500l vand, alt efter fiske belastning osv.
500 til 1000 Ml. dvs. 500 Ml kunne være nok til 500 L vand. så må 1000 Ml. vel være nok til 1000 L.

Overvejer faktisk ret kraftig om dette er noget man skulle prøve. Men nu kører mit for vildt derud af med Balling, så ved sgu ikke om det vil være godt eller dårligt at tilføje de pellets.

Da jeg har flere af JJ's reactore, kan man vel bare smide sådan nogen i en af disse reactore, de har jo 1000 L cirkulation flow ( fosfat filteret ) men kan disse reactore mon bruges??

hvad siger i ?
Kommer jo også an på belastningen af fisk osv! Alle akvarier er forskelige.

og dit ca/kh forbrug har jo ikke noget at gøre med styring af no3/po4... :) reactorene burde være fine.


jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

så blev mit vand også mælke hvidt og skummeren er det bare gang, i håber det går over igen,og det bare et tegn på det er begyndt at virke. ville det være muligt en kunne lægge en lille film på med pellets i gang i filterene så jeg og andre kunne se om der er samme gang i mit med flow og pellets bevægelse.

mvh jim


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Samme her, mit vand er også en smule tåget i dag. Meget sjovt at det kommer så forholdsvis samtidigt. Jeg tager det også som at de virker. Et eller andet sker der ihvertfald. Min skummer er der ikke den helt store forskel på endnu. Tilgengæld kan jeg se at min ph er faldet lidt.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

jeg skal lave den store test tur senere


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

herzberg skrev:Samme her, mit vand er også en smule tåget i dag. Meget sjovt at det kommer så forholdsvis samtidigt. Jeg tager det også som at de virker. Et eller andet sker der ihvertfald. Min skummer er der ikke den helt store forskel på endnu. Tilgengæld kan jeg se at min ph er faldet lidt.
meget normalt, phén er faldet pga der bliver brugt mere ilt i systemet. Phén bliver normal igen når det forsvinder igen :)


gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af gonad »

Dejligt med at den feedback på produktet - det gør det hele lidt lettere, når vi andre starter op :) Jeg kan kun opfordre til, at folk laver en log i den dertil oprettede tråd, især når der nu også kommer målinger på banen :GO


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Får i andre også en gul-grøn snasket afsætning i skummerkoppen? Det gør jeg. Tænker at det enten er afskummede bakterier eller pellets'ne der afgiver dette når de opløses/fortæres.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Dobbelt indlæg.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Nu kan jeg begynde at tælde døde koraller...Hvad fanden sker der ??

Mine Acropora, Pocillopora ,Stylophora har smidt vævet og har kun hvide grene tilbage. :shout: :shout:
Min hvide bobble koral Plerogyra er helt flad men munden er pustet godt op.. Håber godt nok at den vil overleve.

Min nitrat er faldet makant har næsten ikke meget tilbage mon det kan skyldes at det er gået for stærkt med at sænke værdierene ??


Steen


spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Det jeg tømmer i skummeren er noget gulit snask som lignere farven på de biopelles.
Tømmer koppen en gang om dagen da jeg har sat den til at skumme vådt.

STeen


gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af gonad »

Det eneste jeg har læst om er, at nogle folk har problemer med for lavt flow gennem deres reaktor. Fx det her citat:

"Important! When the water flow in the pellet filter is too low, this may result in a large population of anaerobic bacteria, with the possible danger of H2S production. Always maintain high water flow through the filter in order to get optimal results.".


Pellets kan starte med at "danse" fint, men efterhånden klumper det sig mere og mere sammen og skal derfor have et højere flow end man først lige regnede med - det skyldes vist bakterievæksten. Har de "danset" fint hele tiden?

Derudover har jeg også læst anbefalet, at man starter stille ud, dvs. 1/3-1/2 mængde pellets i forhold til anbefalet, da der jo kan ske store udsving værdierne, og selvom det er til den rigtige side, kan vores koraller jo være sårbare.

Jeg har ikke fundet nogen, som har oplevet det samme som dig - desværre.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

spdiving skrev:Nu kan jeg begynde at tælde døde koraller...Hvad fanden sker der ??

Mine Acropora, Pocillopora ,Stylophora har smidt vævet og har kun hvide grene tilbage. :shout: :shout:
Min hvide bobble koral Plerogyra er helt flad men munden er pustet godt op.. Håber godt nok at den vil overleve.

Min nitrat er faldet makant har næsten ikke meget tilbage mon det kan skyldes at det er gået for stærkt med at sænke værdierene ??


Steen
Puha, har ikke oplevet noget som helst hen af det. Men nu bruger vi ikke de samme piller. Jeg tror ikke de har noget med gennemløbs hastighed at gøre, det kan være pga ændret vand kemi. jeg smed selv 500ml i mit i 2 uger og så 500ml mere, og oplevede ikke noget dårligt.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af nbd »

Jeg fandt en videnskabelig artikel, som beskriver test af tre forskellige biopolymere sammenlignet med et ikke-behandlet system. I kan få abstract her:

A simple process for nitrate removal is proposed for its application in aquaculture. Biodegradable polymer pellets are acting as solid substrate and biofilm carrier for denitrification. Laboratory experiments with conventional aquaria and fish were used to examine the feasibility and a first evaluation of the process performance in a recirculated aquaculture system. All over the test-period the fish were in a good condition. Nitrate concentrations in the aquaria with treatment were low compared to the untreated reference system. A further advantage was the stability of the pH in the units with denitrification whereas pH of the untreated water decreased due to nitrification.

Bakterierne gror på biopellets - i modsætning til konventionelle denitrifikationsanlæg hvor bakterierne er i vandsøjlen.

Men biopellets ER dyrere. Citat fra artiklen: The costs of the denitrification process depend upon the price of substrates, technical devices and labor costs for operation. The costs of different substrates in relation to their denitrification capacity are given in Table 4. Although ethanol and methanol have the best cost-benefit ratio, their use in aquaculture would require additional treatment units to prevent any spill into the recirculated water. Denitrification with soluble carbon sources demands a sophisticated process control and continuous monitoring. A system based on insoluble solid substrates as carbon source however is an easy to handle process.

Jeg købte i går et kilo sukker i Bilka for 5 kr. Det virker lige så godt som kulstofkilde for de denitrificerende bakterier, men skal doseres dagligt. Og så har jeg ikke styr på hvor bakterierne er...


jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

spdiving skrev:Nu kan jeg begynde at tælde døde koraller...Hvad fanden sker der ??

Mine Acropora, Pocillopora ,Stylophora har smidt vævet og har kun hvide grene tilbage. :shout: :shout:
Min hvide bobble koral Plerogyra er helt flad men munden er pustet godt op.. Håber godt nok at den vil overleve.

Min nitrat er faldet makant har næsten ikke meget tilbage mon det kan skyldes at det er gået for stærkt med at sænke værdierene ??


Steen
der lyder ikke godt, mit vand reagerede på samme måde som dit, men nu må jeg se når jeg kommer hjem


flem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 17. maj 2005 12:00
18
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af flem »

Det korallerne er døde af, er simpelthen for hurtigt og dratiske ændringer i vandkvaliteten, og i den forbindelse er det underordnet, om det går hurtigt til det bedre eller dårligere : (
Det er ligeledes årsagen til, at man eksempelvis ved brug af zeovit skal starte meget forsigtigt op, hvis man har næring i vandet.


Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af S1m0n »

Ved brug af disse biopellets, skal de så udskiftes, eller bare tilføjes lidt en gang imellem i takt med de bliver opbrugt ?
Tror ihvertfald jeg starter ud med kun at smide 1/5del af hva der er anbefalet, i reaktoren.


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af gonad »

S1m0n: Har det tidligere været fremme, at de skulle udskiftes, men ifølge manden bag skal der blot fyldes op undervejs.

De fleste starter ud med 1/3 - 1/2 af anbefalet mængde og så fylder mere på senere. Det kommer selvfølgelig også an på akvariets værdier - men 1/3 - 1/2 er en god tommelfinger regl


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"