"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

n00b i saltvandsverden.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Neato
Reactions:

n00b i saltvandsverden.

Indlæg af Neato »

For godt og vel 10 års siden så jeg et saltvandsakvarie i Bella Centeret til en feriemesse. Og da jeg så den tænkte jeg hold'a'fest. Det ser skide godt ud. Jeg fik "blod" på tanden og jeg ville bare gerne have sådan et, men det eneste minus ved min tanke var, min lejlighed. :( Men den tid er over nu. Nu har jeg købt hus sammen med kæresten og vi ville gerne have et. Vi har en stor stue på 40 m2. Vi havde tænkt på at lave en rumdeler mellem spisestue og stue, men med lidt forskning blev vi anbefalet at "tanken" skulle være mindst 80 i breden/dybden. Længden havde vi ingen ide om hvor lang den skulle være, men efter jeg har fuldt lidt med i saltvandsforumet kan prisen for strøm kan godt blive dyrt og med min stortset "didley squard" total intet viden om denne her verden vil jeg ikke kaste mig ud i for stort et projekt, men vi har også hørt at store tanke er bedre at holde. Så vores valg ligger på et hjørne akvarium. Er der nogen der kan give lidt hjælp her. Vi har set på et 471L 106x106x60 fra akvarieudstyr.dk. Nu kommer så et spørgsmål. Hvor stor skal sumpen være? Er der nogen der har lavet et møbel, så man kunne se nogle ideer? Og tilsidst, men ikke mindst så skal akvarium hele tiden have strøm så der ikke sker noget eller kan akvariumet klare at "køre" uden strøm? Hvis ikke hvad gør man så?

Venlig hilsen
Neato
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Velkommen i denne verden!!
Kan godt følge dig i dine tanker om at få et akvarie, og helst et stort et.
Inden du begynder med at bestille noget, synes jeg du skal prøve at lave en test. Stabel noget sammen så målene er der nogenlunde, og se så om du kan komme til inderst inde. Det vil næppe være et problem, når det står på gulvet, men hæv det så lige 60-70 cm.
Der er ingen bestemte formler for hvor stor en sumpe skal være, men jeg vil mene så stor som muligt.
Har Akvarieudstyr ikke nogle borde der passer til akvariet?? Evt. et som du kunne kopiere.
Akvariet skal have strøm hele tiden, selvfølgelig kan det stå nogle timer under en strømafbrydelse, men det er ikke noget man skal gøre bevist.
Neato
Reactions:

Indlæg af Neato »

Testen er for at se om man kan "nå" ind bagved?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hej Neato, kan det passe det var mig, der rådgav jeg omk. et rumdelerakvarium i Klovnfisken?

Det Carsten mener, er at det kan være svært at nå bunden i det bageste hjørne af akvariet. Selvfølgeligt findes der nogle tange, der kan bruges når akvariet skla indrettes, men mange med hjørneakvarier ender med at blive trætte af, at de ikke kan ordne noget i det bageste hjørne (oftest dér overløbet er placeret).

Sumpen skal bare kunne indeholde en god skummer og en returpumpe. Dog er det altid en god idé at lave ekstra plads til div. ekstra filtre og bobbelfælder. Derudover er et refugium fyldt op med caulerpa alger bestemt også at foretrække.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Neato
Reactions:

Indlæg af Neato »

Det er nok ikke utænkeligt, at det var dig der nævnte hvilke muligheder der var med rumdeler. Men hvor tit skal man i det bageste hjørne?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har da et par gange haft en fisk i overløbet. Det var besværligt nok at få den ud, og det var på trods af at jeg kunne stå og kigge ind på den.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

med hensyn til strømafbrydelser så kan det løses på flere måder jeg har købt en benzingenerator.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nu er strøm afbrydelser ikke så almindelige her til lands, og da slet ikke i nogle længder der har betydning for akvariet. Den strømafbrydelse som var på Sjælland for et par siden, hvor strømmen forsvandt i 6-7 timer, hvade ingen indvirkning på mit akvarie.
Neato
Reactions:

Indlæg af Neato »

Carsten skrev:Jeg har da et par gange haft en fisk i overløbet. Det var besværligt nok at få den ud, og det var på trods af at jeg kunne stå og kigge ind på den.
Det kan godt være et underligt svarspørgsmål, men er det ikke bare at bruge et net? Kan de være nogle banditter?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det bliver noget svært med et net, når der er 3 rør i overløbet.
Neato
Reactions:

Indlæg af Neato »

Carsten skrev:Det bliver noget svært med et net, når der er 3 rør i overløbet.
Jeg fatter hat af det. :lol:
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Her er der enda kun 2 rør, men de fylder godt i overløbet... Altså ikke til at få et net derned. :wink:

Håber du kan se lidt af det ud fra mit billede.
Vedhæftede filer
HPIM0410 (Small).JPG
HPIM0410 (Small).JPG (16.54 KiB) Vist 1538 gange
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Neato
Reactions:

Indlæg af Neato »

mads-fisk skrev:Sumpen skal bare kunne indeholde en god skummer og en returpumpe. Dog er det altid en god idé at lave ekstra plads til div. ekstra filtre og bobbelfælder. Derudover er et refugium fyldt op med caulerpa alger bestemt også at foretrække.
Er nok noget du må forklare lidt nærmere. :wink:

Peters1 skrev:Her er der enda kun 2 rør, men de fylder godt i overløbet... Altså ikke til at få et net derned. :wink:

Håber du kan se lidt af det ud fra mit billede.
Ahh, ok. På den måde. Ja, på dit billed kan jeg godt se at det bliver presset. Men kan man ikke bruge "hønsenet" til at lukke af med?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Neato skrev:
mads-fisk skrev:Sumpen skal bare kunne indeholde en god skummer og en returpumpe. Dog er det altid en god idé at lave ekstra plads til div. ekstra filtre og bobbelfælder. Derudover er et refugium fyldt op med caulerpa alger bestemt også at foretrække.
Er nok noget du må forklare lidt nærmere. :wink:
Ok.
Da sumpens funktion udelukkende er, at skjule den grimme teknik og holde den væk fra akvariet, er det teoretisk set ikke nødvendigt med mere plads end at der er plads til proteinskummeren og en returpumpe til at pumpe vandet tilbage i akvariet igen (+plads til det vand, der er i overløbet, da dette vil ryge ned i sumpen ved strømafbrydelse)
Dog er det en god idé alligevel at lave noget ekstra plads, da man som regel ender med alligevel at koble ekstra teknik på som f.eks. kalkreaktor og nitratfilter.

Derudover er det altid en god idé med et refugium, hvori man kan have rensende alger som f.eks. culerpa, da dette vil kunne gøre systemet langt mere stabilt.

Ydermere vil en bobbelfælde være en god idé.

Håber du forstod denne gang, ellers spørg endeligt videre. Gå evt. ind på min hjemmeside hvor jeg har lavet en forklaringsordbog: http://www.saltvandsakvarium.dk/forklarings_ordbog.htm


Neato skrev:
Peters1 skrev:Her er der enda kun 2 rør, men de fylder godt i overløbet... Altså ikke til at få et net derned. :wink:

Håber du kan se lidt af det ud fra mit billede.
Ahh, ok. På den måde. Ja, på dit billed kan jeg godt se at det bliver presset. Men kan man ikke bruge "hønsenet" til at lukke af med?

Du kan sagtens dække overløbet af med noget. Jeg har brugt flamingoplade. Dog skal du ikke bruge hønsenet, da metal og saltvand aldrig er en god blanding.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der findes noget "hønsenet" i plast, som kan bruges. Det er langt finere i hullerne end hønsenet. Desværre er det så fint at alger og lign, med tiden dækker hullerne.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Der findes noget "hønsenet" i plast som kan bruges. Det er langt finere i hullerne end hønsenet.
ja det jeg har er beregnet til at lægge over jordbærene det er grøn og virker fortreffeligt
Desværre er det så fint at alger og lign, med tiden dækker hullerne.
jaaaa hullerne er 1 x 1 mm og jeg bruger det til overløb og tømmer det en gang om ugen eller noget i den stil ingen problem i de da

mvh snogen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

snogen skrev:
Der findes noget "hønsenet" i plast som kan bruges. Det er langt finere i hullerne end hønsenet.
ja det jeg har er beregnet til at lægge over jordbærene det er grøn og virker fortreffeligt

Nej det er ikke grønt, og ej heller ikke beregnet til at dække jordbærene med. Det bruges også til at holde tagrender fri for blade. Det er sort, ret stift, og hullerne er ca 4x3mm.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"