"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kæmpe grønalge-problem

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
koko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 4. apr 2010 13:57
14
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2009

Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af koko »

Hej allesammen
Håber i vil kunne give mig nogle råd vedr. alger.
I over 1 år har mit saltvandsakvarium (Red Sea Max 250l) stået, men stadig befinder der sig en stor mængde grønne alger, såsom trådalger og nogle andre hurlumhej-alger.
Tro endelig ikke, at jeg ikke gør noget for at slippe af med det grønne, for ifølge vandtest så ligger alle værdier inde for de "tilladte" grænser, dog er min PH-værdi en anelse lav og derved også en lidt lav KH-værdi.
Lyset har jeg fornylig sat ned til 6 timer daglig. På bagsiden af stenene ser jeg da også, at de grønne alger ikke vokser så væksten af alger er proportional med den mængde lys de modtager.
Kig selv og bedøm :h
Billede
Ja jeg syntes ikke det ligner det jeg havde i tankerne.
Billedet nedenunder er roteret 90 grader:
Billede
Og lidt trådalger som er begyndt at vise sig på bagvæggen af tanken.
Billede

Håber i vil kunne hjælpe mig med at få min drømmetank tilbage på rette spor :P
Hilsen Nicholas: brugernavn: koko
spdiving
Reactions:

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af spdiving »

Velkommen til forumet.

WOW det er sgu vildt med alle de alger. Der er helt sikkert noget der ikke stemmer her.

Har lige nogle spørsmål.

Bruger du vandhane vand eller osmoseanlæg hvis du bruger osmoseanlæg tror jeg du er nød til lige at checke om ikke det er udkørt brug en TDS måler til at teste med.
Hvad med skummeren virkker den ?? Flere der har købt et RSM har skiftet skummeren ud til en der virkker :sneaky2:

Hvad bruger du af test sæt (mærke) Ikke alle mærker måler lige godt.



Steen
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af palamo123 »

Hvad siger dine Nitrit/Nitrat værdier?

Har du prøvet at plukke dem væk manuelt
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af trine... »

alger vokser kun så godt der hvis der er en masse næringsstoffer i vandet, så det du skal teste for er nok primært fosfat... men høst de fleste alger manuelt,lav en række større vandskift og smid noget fosfat absorberende medie i af en eller anden slags... en anden god ide er et silicatfilter i forlængelse af dit FUNGERENDE osmose anlæg, dette vil reducere mængden af næring i dit R/O vand yderligere! og så lige en ting mere.. husk at ROM blev ikke bygget på én dag, alle gode forandringer i akvariet tager tid!!!
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af trine... »

har iøvrigt en tds måler til salg for 300.-
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af Carsten »

Det ligner meget Bryopsis alger, og de kan komme stort set alle steder, er meget nøjsomme.
Eneste der med sikkerhed tager dem hurtigt er en søhare.
Hvad er din kh på?? Det har nemlig vist sig at en lav kh er noget de elsker, hvorimod en høj ikke er sagen
koko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 4. apr 2010 13:57
14
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2009

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af koko »

Så vidt som jeg husker så var vores KH-værdi på mellem 6-7 (tror jeg).
Har på fornemmelsen, at problemet kan komme fra vandhanen, da jeg ikke har et osmoseanlæg.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af trine... »

Carsten skrev:Det ligner meget Bryopsis alger, og de kan komme stort set alle steder, er meget nøjsomme.
Eneste der med sikkerhed tager dem hurtigt er en søhare.
Hvad er din kh på?? Det har nemlig vist sig at en lav kh er noget de elsker, hvorimod en høj ikke er sagen
ku godt ligne bryopsis, var lidt selv inde på den samme tanke meeeen algerne på billederne er lidt finere i strukturen end Bryopsis, og har selv lige døjet lidt med de selvsamme lige efter flytningen de er dog næsten helt væk nu, men da MINE trådalger blev lange nok lignede de til forveksling NÆSTEN Bryopsis men da jeg også har lidt rigtig Bryopsis i baljen kunne jeg tydelig se forskel, men må give dig ret i at de ligner...
koko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 4. apr 2010 13:57
14
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2009

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af koko »

Var der nogen, som kunne komme med nogle eksempler på fosfat absorberende medier ?
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af kenneth145 »

rowaphos.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
koko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 4. apr 2010 13:57
14
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2009

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af koko »

Takker
spdiving
Reactions:

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af spdiving »

Har du målt det de forskelige værdier med et oventligt test sæt eller gætter du bare på at det er der problemmet ligger.

Hvad med din skummer de er jo ikke lige frem kendt for at være de bedste og hvad bruger du til at måle nitrit og nitart med .. Samt KH og CA. Husk test sæt kan også blive for gamle.

Jeg bruger selv salifert ca test sæt og målte med et der er 1½ år gamnmelt det målte ca til 380 og målte så med mit Elos ca testæt fik 480 istedet. Købte så et nyt salifert ca test sæt og fik så igen 480. Så husk de kan alså godt måle forkert.

Steen
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af thyme »

Jeg vil æde min gamle hat på at det der er bryopsis det der. Og optimale vandværdier har ingen effekt på dem.

Boost din mg til 1600+ med dette produkt: http://www.aquaristic.net/kent-tech-m-m ... tml?lang=1
og hold den der 4-6uger og alle algerne vil dø.
Andre mg produkter har ingen effekt.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af StarF »

Det ligner Bryopsis, foruden at hæve MG med det thyme linker til, så skulle algen ex også fjerne det.
koko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 4. apr 2010 13:57
14
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2009

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af koko »

Jeg har standard skummer, som fulgte med da jeg købte RSM 250l. Jeg har selv et lille testset her hjemme, som også viste meget fine værdier af vandet. FOr at få det bekræftet så tog jeg en prøve vand med til den lokale fiskebutik, hvor han så undersøgte det... Det eneste han kunne sige var, at PH og KH var en anelse for lave, men ikke kunne være skyld i algevæksten.

Kan algerne ikke tåle magnesium ? Har det noget at sige hos fiskene og korallerne ?

For hvis Mg slår algerne ihjel så vil jeg da straks bestille det produkt, som thyme foreslog.

mvh. koko
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af LarsSteen »

Hvad er det ud fra de foto som koko har lagt på siden at i er så sikker på at det er Bryopsis, plejer de ikke at være ret stive i deres struktur ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af chris paarup »

det der ligner meget bryopsis, har selv hhaft det i toppen af min tank, og selv med perfekte vandværdier, havde det ikke nogen effekt på det, det blev bare ved med at vokse, prøvede selv med roaphos, og der skete ingenting, jeg var over det hver dag og plukkede af det, og havde endda nogle af stenene oppe og brænde det væk med en lille gasbrænder, og efter ca. 8 uger var der næsten ikke mere tilbage, dog kommer der stadig lidt hist og pist, men det fjerner jeg lige så snart jeg ser det.
mit råd er at klip det hele så langt ned du kan, og vær over det hele tiden, køb en søhare reducer tiden endnu mere til evt. 6 timer og så håb på det bedste, for det er jo helt vildt det der.....
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af thyme »

Jeg fik det selv anbefalet, efter at have kæmpet og kæmpet med at dræbe dem, heller ikke algen-ex virkede for mig. i løbet af 2-3 uger var bryopsis dødt, dog skal du lige holde den deroppe et stykke tid for at være sikker alt er dødt. Det har ingen negativ effekt på koraller og fisk. Bare vær opmærksom på du skal bruge en del af produktet for at holde mg deroppe.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af chris paarup »

jeg prøvede at hæve mg til 1750 i 14 dage uden nogen succes det stoppede kun væksten lidt......men okay vi kan jo heller ikke sidde og se hvad det præcis er, for så vidt jeg ved er der ca. 1000 forskellige makroalger, så det er jo umuligt at vide hvad der præcist slår denne type ned....
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af thyme »

Har også prøvet andre typer mg end den nævnt i tråden, de havde ingen effekt. Der er et eller andet i tech-m som de ikke kan lide.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af Olsen »

Vil virkelig købe en søhare eller to og se om de ikke kan gøre kål på algerne. Og så se at få koblet rowaphos fosfatfilter på baljen og gå over til at fodre 1/3 af hvad du plejer.
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af dekoin »

Kopler mig lige på da jeg er bange for at det samme er ved at ske for mig
VH dekoin alias Claus
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af ole kekkonen »

en variation af herbivore virker,det nytter ikke at begrænse næringen her,bryopsis er autotrofe og lever i meget lav næring allerede.så at droppe næringen yderligere vil ikke bare dræbe autotrofer men også koraller.brugen af algespisere eliminerer ikke algen,men holder dem pænt nede
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af Olsen »

ole. skrev:en variation af herbivore virker,det nytter ikke at begrænse næringen her,bryopsis er autotrofe og lever i meget lav næring allerede.så at droppe næringen yderligere vil ikke bare dræbe autotrofer men også koraller.brugen af algespisere eliminerer ikke algen,men holder dem pænt nede
Hvordan dræber man koraller ved at fjerne næringen fra vandet og hvilke koraller er der tale om, sps, lps eller?
Der er da mange, der kører med fosfatfilter og forsøger at holde fosfatindholdet på et så lavt niveau som muligt.

Han skriver, at han bruger vand fra vandhanen, så måske var det sagen at teste vandhanevandet og erstatte det med et osmoseanlæg, så han kan få noget "rent vand".

At tilsætte en grønthøster i form af en søhare kan holde algerne nede, men hvis algerne indeholder næringsstoffer og bliver ved med at få lov til at gro, så ophobes der vel bare næringsstoffer i selve algerne. Er det så ikke bedre med søharen og så derigennem få frigivet næringsstofferne til vandet og fjernet næringsstofferne vha. vandskifte med osmosevand?

Det kan i øvrigt undre mig at der er tilført fisk til akvariet selvom der er mange alger til stede, for når man fodre fisk, så dannes der jo også næringsstoffer og så er den "onde cirkel" startet og svær at slippe af med.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af Carsten »

Balancen mellem liv og død er også knivskarp for koraller.
Der findes faktisk tilsætninger af nitrat og fosfat til akvarier med extremt lave værdier.
(det lyder som tåbesnak, men er fakta)
En koral har de flotteste farver, når den næsten er på sultedøden.
Fjerner du alt for meget næring fra vandet er der heller ikke noget zoochantellerne kan leve af.

Det er alle SPS og sandsynligvis også LPS.
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af dekoin »

Ifølge Marine Invertebrates af Ronald L. Shimek skulle disse 4 snegle kunne gøre et indhug i algebestanden. Personligt syntes jeg de er noget pænere end en søhare.
Cypraea tigris og Cypraea annulus, moneta og obvelata
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af Carsten »

dekoin skrev:Ifølge Marine Invertebrates af Ronald L. Shimek skulle disse 4 snegle kunne gøre et indhug i algebestanden. Personligt syntes jeg de er noget pænere end en søhare.
Cypraea tigris og Cypraea annulus, moneta og obvelata
Indrømmet at en søhare ikke er speciel køn, men den er pokkers effektiv, og lynhurtig.
Og de der snegle er vel ikke nogen vi ser almindeligvis i handlen.


For et par år siden da jeg havde lagt akvariet om, fik jeg virkeligt mange lange tråd alger. Jeg høstede dem så godt jeg kunne. Købte en søhare, satte den i, og det var som at se en plæneklipper have kørt over akvariet.
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: Kæmpe grønalge-problem

Indlæg af dekoin »

Så må en søhare være at foretrække.
Jeg ved at tigris ofte er til at finde, i hvertfald her i nordjylland og ellers kan den bestilles, men de er vist lidt peberede ca 200-250 kr. Så lyt til Carsten og køb en søhare.
Mit akvarie er for lille til en hare og algeproblemet ikke stort nok. Indtil videre er jeg vist nået frem til at se tiden an, jeg har trods alt lige opgraderet fra 2x24w til 150w hqi m. 2x24 w så det er vel at forvente at det hele går lidt amok. Har lige købt 4 Cerit snegle til bundlaget, stenene ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre ved anden end måske en turbo mere (så er der 3) eller håbe på at algerne brænder ud eller finder et niveau som de 2 nuværende snegle kan klare
VH dekoin alias Claus
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"