Jakob's 120L Juwel Lido - update 03.06.11 på side 2
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Midt Jylland
Jakob's 120L Juwel Lido - update 03.06.11 på side 2
Hej.
Nå så fik jeg mig endelig taget sammen, til at ligge et par billeder af baljen og lidt information op:
Akvarium:
Juwel lido 120L
Teknik:
Pumper:
Tunze Turbelle nanostream 6015 1800 L/h
Aqua-bee 1000 L/h
Hydor Pico evolution 800 L/h
Skummer:
Berlin airlift 60
Luftpumpe:
As newair luftpumpe 2X190 L/h
Lys:
24W-T5 High-Lite blue (20000K)
2 X 24W-T5 High-Lite marine (15000K)
24W-T5 High-Lite nature (4100K)
Levende (updateret 01.09-09):
Ca. 15-17 kg levende sten og 7 kg døde sten.
Stenopsætningen er lavet som en hule, dvs. der er et "stort" hulrum inde mellem stenene.
Fisk:
1 X Kauderni - Pterapogon kauderni
2 X Klovnefisk - Amphiprion ocellaris
1 X Okinawa gobi - Gobiodon okinawae
1 X Ildhale kutling - Nemateleotris magnifica
Invertebrater:
1 X eremitkrebs (blåbenet)
1 X danebrogsreje - Lysmata amboinensis
10 X pyramidesnegle - Tectus conus
1 X pom pom krabbe - Lybia tesselata
2 X Lysmata boggessi
Koraller:
1 X Grøn Rhodactis
1 X Ricordea yuma (orange)
6 X Ricordea yuma (grøn/blå/brun)
Pulsende Xenia
1 X Sarcophyton sp. (+ en masse frags)
1 X Brun/grøn polyp-kolonier
1 X Caulastrea, hvid
1 X Caulastrea, lilla med mint øje
1 x Caulastrea, grøn
1 X Euphyllia paranchora
1 X Euphyllia divisa
1 X Turbinaria mesenterina
2 X Favia sp.
2 X Trachyphyllia geoffroyi (en helt mint-grøn og en stripet)
1 X Montipora digitata (grøn)
1 X Montipora digitata (orange)
1 X Acanthastrea (rød med blå kant)
1 X Pavona decactus. (grøn)
1 X Australomussa rowleyensis (grøn)
+ lidt fragmenter
Billeder :
Nå så fik jeg mig endelig taget sammen, til at ligge et par billeder af baljen og lidt information op:
Akvarium:
Juwel lido 120L
Teknik:
Pumper:
Tunze Turbelle nanostream 6015 1800 L/h
Aqua-bee 1000 L/h
Hydor Pico evolution 800 L/h
Skummer:
Berlin airlift 60
Luftpumpe:
As newair luftpumpe 2X190 L/h
Lys:
24W-T5 High-Lite blue (20000K)
2 X 24W-T5 High-Lite marine (15000K)
24W-T5 High-Lite nature (4100K)
Levende (updateret 01.09-09):
Ca. 15-17 kg levende sten og 7 kg døde sten.
Stenopsætningen er lavet som en hule, dvs. der er et "stort" hulrum inde mellem stenene.
Fisk:
1 X Kauderni - Pterapogon kauderni
2 X Klovnefisk - Amphiprion ocellaris
1 X Okinawa gobi - Gobiodon okinawae
1 X Ildhale kutling - Nemateleotris magnifica
Invertebrater:
1 X eremitkrebs (blåbenet)
1 X danebrogsreje - Lysmata amboinensis
10 X pyramidesnegle - Tectus conus
1 X pom pom krabbe - Lybia tesselata
2 X Lysmata boggessi
Koraller:
1 X Grøn Rhodactis
1 X Ricordea yuma (orange)
6 X Ricordea yuma (grøn/blå/brun)
Pulsende Xenia
1 X Sarcophyton sp. (+ en masse frags)
1 X Brun/grøn polyp-kolonier
1 X Caulastrea, hvid
1 X Caulastrea, lilla med mint øje
1 x Caulastrea, grøn
1 X Euphyllia paranchora
1 X Euphyllia divisa
1 X Turbinaria mesenterina
2 X Favia sp.
2 X Trachyphyllia geoffroyi (en helt mint-grøn og en stripet)
1 X Montipora digitata (grøn)
1 X Montipora digitata (orange)
1 X Acanthastrea (rød med blå kant)
1 X Pavona decactus. (grøn)
1 X Australomussa rowleyensis (grøn)
+ lidt fragmenter
Billeder :
- Vedhæftede filer
Senest rettet af Crown-of-thorns fre 3. jun 2011 15:30, rettet i alt 24 gange.
Mit 120L Juwel Lido:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Re: Jakob's 120L Juwel Lido - opstart
Arhhh ser man det, er ikke nemt at se forskel må jeg indrømme. -Men tak, skriver det lige bag øret!rozzzna skrev:den ricodrea du har er en ricordea yuma - ikke florida
hvor længe har dit akvarium kørt?

ja, glemte da at skrive hvor længe det har kørt, der har været sten i, i ca. 2½ måneder nu...
Mit 120L Juwel Lido:
- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6971 Spjald
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: VESTJYLLAND
ja det er heller ikke altid lige nemt at se, men du kan altid ken de forskel på florida og yuma ved at yuma har 'bobler' på munden det har florida ikke 
ok ja, så kan det jo være et mysterium hvorfor dine to fisk er døde.. men det kan jo have været sygdom hvis den ene var syg var den anden muligvis også.. bedre held næste gang.. og så ville jeg nok vente med at få flere 'mandarin' fisk i til dit akvarium har kørt meget længere tid.. ellers udrydder den meget hurtigt din pod-population og dør af sult efterfølgende..

ok ja, så kan det jo være et mysterium hvorfor dine to fisk er døde.. men det kan jo have været sygdom hvis den ene var syg var den anden muligvis også.. bedre held næste gang.. og så ville jeg nok vente med at få flere 'mandarin' fisk i til dit akvarium har kørt meget længere tid.. ellers udrydder den meget hurtigt din pod-population og dør af sult efterfølgende..
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Tak for rådet, skal jeg huske. Men er stadig masser af pods tilbage på glasset, så den kan umuligt være død af sult?rozzzna skrev:ja det er heller ikke altid lige nemt at se, men du kan altid ken de forskel på florida og yuma ved at yuma har 'bobler' på munden det har florida ikke
Mit 120L Juwel Lido:
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C.
- Kontakt:
Lækkert Lido 120! Syntes det er en fin stenopsætning og dejligt med en del koraller!
Jeg har selv et Lido 120L. Nu med 80L sump... Hvordan har du lavet dit overløb? Kan se du stadig har plastkassen i? Jeg måtte tage min ud, for at lave rigtig overløb i mit. Da jeg ville gøre det byggede jeg så nyt bord og lavede sump samtidigt. For den plastkasse er lukket inden i, så hvis man har en skummer der, fungere det ikke som et overløb. Troede jeg i starten til da jeg blev klogere
Jeg har selv et Lido 120L. Nu med 80L sump... Hvordan har du lavet dit overløb? Kan se du stadig har plastkassen i? Jeg måtte tage min ud, for at lave rigtig overløb i mit. Da jeg ville gøre det byggede jeg så nyt bord og lavede sump samtidigt. For den plastkasse er lukket inden i, så hvis man har en skummer der, fungere det ikke som et overløb. Troede jeg i starten til da jeg blev klogere

- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Hej. Jamen lækkert, tror nok jeg så billeder af dit Lido mens jeg gik og legede med tanken om selv at købe en lido. Hvem ved, måske har du inspirreret mig?Lars Roland skrev:Lækkert Lido 120! Syntes det er en fin stenopsætning og dejligt med en del koraller!

Ang. overløb:
Jeg pillede kassen ud, savede bunden af en inderste kasse og limede denne på den nederst dumme, funktionsløse bund. Derved blev hele kassen forlænget med ca 15 cm. Tættede selvfølgelig også alle huller der nede, så vil antage det fungere som et rigtigt overløb nu:
Vandet løber ind af rillerne, ned til min skummer, og bliver så pumpet op igen af en cirkulatonspumpe.
Billede blev lavet meget hurtigt, må du lige bære over med.
Figuren til venstre er den normale filterkasse, med plads til filterne til højer og et pumpe kammer til venstre.
Figuren til højer er den kasse jeg bruger, hele kassen er forlænget (her er det ikke vist i de rigtige størrelses forhold, men er faktisk nød til, at have en "skammel" under min skummer, for at jeg ikke presser den helt ned i bunden af overløbet hver gang jeg sætter koppen på. Overløbet er lige så dybt/rumligt som akvariet nu, hvilket vil sige 50cm (ik?))
Ja eller har jeg forsøgt at tegne pumpen, der bare hænger og dingler. Pilene angiver risten, hvor vandet trænger igennem.
Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Nå jo, skal jo også lige siges at jeg har sat min "plaskasse" fast i den anden side (altså venstre) samt lige drejet kassen, så overløbsrillerne vender ud mod højre akvarierude og ikke ud mod frontruden.
Mit 120L Juwel Lido:
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Så er det jo superCrown-of-thorns skrev:Nå jo, skal jo også lige siges at jeg har sat min "plaskasse" fast i den anden side (altså venstre) samt lige drejet kassen, så overløbsrillerne vender ud mod højre akvarierude og ikke ud mod frontruden.

- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Arh ok, jah for alt det vand der kommer ind i min, er overfladevand. Men ja var også mere pilleri/arbejde i den, end hvad jeg havde regnet med.Lars Roland skrev:Så er det jo superCrown-of-thorns skrev:Nå jo, skal jo også lige siges at jeg har sat min "plaskasse" fast i den anden side (altså venstre) samt lige drejet kassen, så overløbsrillerne vender ud mod højre akvarierude og ikke ud mod frontruden.Så skal det nok komme til at køre godt... Jeg blev rådet til at smide en lille nano skummer ned i org. plastkassen og lade den stå og køre der. Det ville ha gået helt galt er jeg sikker på! Den er jo helt lukket og så ville den slet ikke overflade vand med ind osv. Nu er jeg godt tilfreds med mit setup, men det har også taget lidt tid. Jeg smider nye billeder op i morgen... Men dit ser godt ud
Glæder vi os til at se billeder af så, og tak!

Mit 120L Juwel Lido:
Hej Jakob
Først og fremmest tillykke med dit rigtig flotte akvarie.
Er det rigtigt set at skummeren ikke er uden for akvariet (dvs. du har ikke skåret hul i toppladen)
Skummerkoppen skal jo være over vandoverfladen, så jeg kan simpelt hen ikke gennemskue hvordan du har fået plads til det i filterkassen.
Jeg overvejer selv at ombygge et Lido, men at skulle have en stor skummerkop siddende synligt i toppen, er ikke lige noget der falder i god smag derhjemme
Hvordan med lys i en Lido, er det nok med de 2 x 24watt? og har du reflekotrer på?
Med Venlig Hilsen
Henrik
Er det rigtigt set at skummeren ikke er uden for akvariet (dvs. du har ikke skåret hul i toppladen)
Skummerkoppen skal jo være over vandoverfladen, så jeg kan simpelt hen ikke gennemskue hvordan du har fået plads til det i filterkassen.
Jeg overvejer selv at ombygge et Lido, men at skulle have en stor skummerkop siddende synligt i toppen, er ikke lige noget der falder i god smag derhjemme

Hvordan med lys i en Lido, er det nok med de 2 x 24watt? og har du reflekotrer på?
Med Venlig Hilsen
Henrik
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Hej Henrik.taaning skrev:Hej Jakob
Med Venlig Hilsen
Henrik
Mange tak for de rosende ord!
Det er helt rigtigt at jeg ikke har en en skummer siddende halvvejs gennem mit låg, da jeg syntes det ville tage charmen af hele "Møblet".
Hvad jeg har gjort istedet, er at der er lavet en ombygning af hele filterkassen, således den fungere som en meget enkelt indvendig sump.
Du kan se på de vedlagte billeder, som du nok ser, er skummeren altså helt nede i filterkassen, og det fungere uden problemer. Jeg har lavet en slids på overløbet, således at jeg kan justere hvor meget vand jeg ønsker der løber igennem og derved også næmt tilpasse vandstanden i filterkassen.
Håber du kan se ideen ud fra billederne, ellers må du lige sige til, så skal jeg nok forsøge at lave nogle skitser over opbygningen.
Ang. lys, så er der sat en ekstra lys enhed i, hvilket vil sige jeg kører med 4* 24 W... Det kræve kun lidt nørkle-arbejde og så kan låget saves til, så der er plads til den ekstra lysenhed. Har reflektorer på alle fire lystofrør.
Håber det hjalp lidt?

- Vedhæftede filer
Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Så er det vist tid til en lille hurtig opdate.
Har ikke længere min koralvogter, den var for agressiv.
Der er kommet lidt nyt liv i baljen, lidt svampe, rejer etc.
Min pompom krabbe har nu fået fingerne/klørerne i en lille annemone (tror det er en glasrose)
Har ikke længere min koralvogter, den var for agressiv.
Der er kommet lidt nyt liv i baljen, lidt svampe, rejer etc.
Min pompom krabbe har nu fået fingerne/klørerne i en lille annemone (tror det er en glasrose)
Mit 120L Juwel Lido:
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
Hvad er det for en reje der stikker ud af koralvogteren på billedet?
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Hej...Vænge skrev:Hvad er det for en reje der stikker ud af koralvogteren på billedet?
Det var desværre min pudsereje / dannebrogsreje. Har dog anskaffet mig en ny, efter jeg kom af med koralvogteren.
Bemærk også hvordan kardinalrejen mangler den højre klo. (selvfølgelig også koralvogterens værk. Den er heldigvis vokset ud igen..)
Mit 120L Juwel Lido:
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Meget flot akvarium! Jeg synes det er rigtigt godt lavet med teknikken, og første gang jeg har set en skummer gemt væk i låget på den måde.
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Hej.jakobvillien skrev:Meget flot akvarium! Jeg synes det er rigtigt godt lavet med teknikken, og første gang jeg har set en skummer gemt væk i låget på den måde.
Tusind tak! -Vil da indrømme at en sump, nok ville være at fortrække, men indtil nu går det udemærket (selvom jeg allerede savner lidt mere vand..

Mit 120L Juwel Lido:
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg syntes også det er super smart med dit lys!! Jeg vil selv opgradere dette når jeg kommer fra ferie. Lige pt. har jeg samme watt over men det er ikke så nemt med de Interpet rør i et lille Lido 120. Så super idé der!!
Jeg er nu også super glad for jeg fik tømt mit efter 2-3 måneder og fik bygget sump under. Det er nu mest fordi jeg få kan ha filtre, kul og en super Tunze motor skummer der nede. Så ved jeg at der er optimale forhold. Jeg har også plads til refugium med alger og levende sten og ikke mindst et 8L ferskvandskammer, så vandstanden hele tiden er konstant ved skummeren og jeg ikke skal gå og fylde på hele tiden. Det er måske et lille vinterprojekt der er i vente der....?

Jeg er nu også super glad for jeg fik tømt mit efter 2-3 måneder og fik bygget sump under. Det er nu mest fordi jeg få kan ha filtre, kul og en super Tunze motor skummer der nede. Så ved jeg at der er optimale forhold. Jeg har også plads til refugium med alger og levende sten og ikke mindst et 8L ferskvandskammer, så vandstanden hele tiden er konstant ved skummeren og jeg ikke skal gå og fylde på hele tiden. Det er måske et lille vinterprojekt der er i vente der....?

- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Hej.Lars Roland skrev:Jeg syntes også det er super smart med dit lys!! Jeg vil selv opgradere dette når jeg kommer fra ferie. Lige pt. har jeg samme watt over men det er ikke så nemt med de Interpet rør i et lille Lido 120. Så super idé der!!![]()
![]()
Ja for den, ville jeg gerne have. Altså lige nu har jeg lidt LS liggende nede i bunden af overløbet, hvilket virkelig har fået en bestand af tanglopper til at eksplodere. Desuden er der også plads til andre sager, fx poser med phosphat granulat. -Men vil helt vildt gerne have en sump med refugium osv. men jah tror desværre ikke det bliver forløbigt.. (håber selvfølgelig, men jah...

Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Nå, så er det vist tid til en update.
Jeg mistede lidt koraller mens jeg var på ferie, så tog et smut ud til Decocean her i lørdags, og fik lidt lækkerier med hjem til baljen.
Her er et par billeder af den nuværende opsætning, samt lidt af det jeg købte:
Jeg mistede lidt koraller mens jeg var på ferie, så tog et smut ud til Decocean her i lørdags, og fik lidt lækkerier med hjem til baljen.
Her er et par billeder af den nuværende opsætning, samt lidt af det jeg købte:
- Vedhæftede filer
Senest rettet af Crown-of-thorns fre 2. okt 2009 11:41, rettet i alt 1 gang.
Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Re: Jakob's 120L Juwel Lido - update på side 2
Så er pudserejen med rogn. Ca. en uges tid efter pudsereje nr. 2 kom i akvariet begyndte der at udvikle sig æg, så bliver sjovt at se når den smider dem.
Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Re: Jakob's 120L Juwel Lido - update 03.10-09 på side 2
Endnu en lille update (03.10-09).
- Vedhæftede filer
Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Re: Jakob's 120L Juwel Lido - update 03.10-09 på side 2
Så er det vist tid til en lille update!
Har haft store problemer med en rød algeart (ikke cyano) der har "ædt" næsten en hel koloni caulastra og i den grad nedsat væksten hos adskillige af mine andre koraller (+ så heller ikke godt ud). Algen var ikke til at bekæmpe, trods nitrat og phosphat var umåeligt i akvariet (testet med forskellige testsæts).
Har vedhæftet et par billeder af de koraller der var værst ramt af algen.
Det er dog lykkes endelig at komme den livs, vha. en stak pyramidesnegle, skiftet alle lysrørerne og fået et osmoseanlæg
Har også mindstet min smukke pompom krabbe, min kardinal reje og en af mine dannebrogsrejer (årsag ukendt):BA
Er kommet uhyggeligt mange gule svampe, der vokser i hver en lille sprække af de levende sten. Jeg regner ikke med at de udgører et problem eller?
Har fået en fragmenthylde, så hvis der er nogle der er med på at bytte lidt favia, så skriv!
Her er lidt billeder:
Har haft store problemer med en rød algeart (ikke cyano) der har "ædt" næsten en hel koloni caulastra og i den grad nedsat væksten hos adskillige af mine andre koraller (+ så heller ikke godt ud). Algen var ikke til at bekæmpe, trods nitrat og phosphat var umåeligt i akvariet (testet med forskellige testsæts).
Har vedhæftet et par billeder af de koraller der var værst ramt af algen.

Det er dog lykkes endelig at komme den livs, vha. en stak pyramidesnegle, skiftet alle lysrørerne og fået et osmoseanlæg
Har også mindstet min smukke pompom krabbe, min kardinal reje og en af mine dannebrogsrejer (årsag ukendt):BA
Er kommet uhyggeligt mange gule svampe, der vokser i hver en lille sprække af de levende sten. Jeg regner ikke med at de udgører et problem eller?
Har fået en fragmenthylde, så hvis der er nogle der er med på at bytte lidt favia, så skriv!

Her er lidt billeder:
- Vedhæftede filer
Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Re: Jakob's 120L Juwel Lido - update 31.01-10 på side 2
Vil også lige lægge et par billeder op af mit "mini algae scrubber projekt". Tænkte jeg lige så godt kunne udnytte pladsen, og ved godt at det langt fra er optimale forhold for en algae scrubber, men den samler lidt alger (den har stået i to uger nu):
Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Re: Jakob's 120L Juwel Lido - update 31.01-10 på side 2
Lige et par billeder af de nyeste dyr i akvariet...
- Vedhæftede filer
Mit 120L Juwel Lido:
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Re: Jakob's 120L Juwel Lido - update 31.03-10 på side 2
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Mange tak, ja mine trachyphyllia er jeg også meget glad for! Mangler bare lige en der er helt rødNicki Henriksen skrev:nogle lækre koraller du viser på de sidste billeder
er selv vild me scolymia og trachyphyllia

Desværre er min scoly død, den smed sine zooxantheller og gik lidt efter lidt i opløsning.

Mit 120L Juwel Lido:
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Øv ja det var da kedeligt
jamen så en skal du da nok finde måske du kan få en med hjem fra Deepocean næste tur, der skal jeg slv have en masse håber jeg på
jamen så en skal du da nok finde måske du kan få en med hjem fra Deepocean næste tur, der skal jeg slv have en masse håber jeg på
Nicki
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Ja han kan uden tvivl skaffe en hjem, nu må vi se, en eller anden dag skal jeg nok falde over et perfekt eksemplar jeg simpelthen bare ikke kan stå for, heheNicki Henriksen skrev:Øv ja det var da kedeligt

Mit 120L Juwel Lido:
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Nå, så er der da vist tid til lidt nye billeder.. 

Mit 120L Juwel Lido: