"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

muræne eller dragefisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 71
Tilmeldt: man 10. mar 2008 22:03
16
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 4920 Søllested

muræne eller dragefisk

Indlæg af undercover »

hej derude jeg går og leger lidt med tanken om og skaffe mig enten en muræne, dragefisk eller begge dele. vil bare høre om erfaringer og lignende for og imod ved de to slags smukke dyr?
skal man tage højde for nogle ting ved anskaffelse af nogle af de fisk? eller kan man nøjes med sund fornuft.
håber der er nogle derude der kan give mig noget visdom på området
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 71
Tilmeldt: man 10. mar 2008 22:03
16
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 4920 Søllested

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af undercover »

forresten er der nogle slags der er og foretrække frem for andre "begynder fisk"
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af thyme »

ja dragefisk skal man være lidt varsomme med da de er giftige, og de skal ligesom de fleste muræner have ret store akvarier, ingen af dem er deciderede begyndere, men den nemmeste er nok snowflake murænen.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af ronny.w »

Jeg har haft begge ting og indtil nu er min farvorit stadigvæk murænen.

jeg kan dog ikke holde dem inde i mit setup uden at skulle lime en ramme på mit akvarium. og det har jeg opgivet, Så nu har jeg en dragefisk og denne er da også meget sjovt. men den ser vi ikke så tit, kun når denne skal fodres, så kommer den frem, ellers ligger den på mit reef på bagvæggen med hovdet nedaf
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af Alexcpdk »

Ville aldrig nogle sinde have en balje uden en muræne. den skal bare være der :)
Dog ville jeg vælge en muræne der ikke bliver særlig stor og stadig en af de arter med spidse tænder ( snowflaken har stumme tænder )
Jeg kan godt skrive en liste over arter der er værd at kigge på, de er dog alle dyre ind snowflaken, men de ses jo heller ikke lige så tit ;)

ud over det skal du være opmærksom på dine vandværdiér og så må akvariet ikke være åbent, for så kan de finde på at smutte ud.
Jeg har selv lavet en ramme med finmasket net over mit akvarie.
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 71
Tilmeldt: man 10. mar 2008 22:03
16
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 4920 Søllested

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af undercover »

ville gerne have en liste over de forskellige muræner der er værd og se efter. men hvis jeg skal have muræne er jeg så tvunget til og have et net over akvariet. hvorfor "springer" de over kanten?
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 71
Tilmeldt: man 10. mar 2008 22:03
16
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 4920 Søllested

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af undercover »

er der nogle dragefisk der er mere giftige end andre? er de giftige så du dør af deres stik eller er det bare lidt ubehag?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af ronny.w »

undercover skrev:er der nogle dragefisk der er mere giftige end andre? er de giftige så du dør af deres stik eller er det bare lidt ubehag?
Du kan også dø af et bi stik, så alt er relativt.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af Alexcpdk »

undercover skrev:ville gerne have en liste over de forskellige muræner der er værd og se efter. men hvis jeg skal have muræne er jeg så tvunget til og have et net over akvariet. hvorfor "springer" de over kanten?
Muræner bevæger sig også fra pøl til pøl ude på revene, når der er lavvandet, så det er kun naturligt, kan de hopper vidre til den næste pøl, desværre for murænen er der ikke noget vand på den anden side af akvariekanten :?

De arter jeg synes er meget relevante til vores baljer, men som ikke ret mange kender:

Guldhalemuræne (Gymnothorax miliaris) max 70cm, men individer på 40-50cm er mere normale
White eye moray (Siderea thyrsoidea) max 60cm, men individer på 40cm er mest normale.
Golden moray ( Gymnothorax melatremus ) max 30cm.
Fimbriated moray (Gymnothorax fimbriatus) max. 80cm.

Jeg har dog kun prøvet snowflaken og guldhalemurænen, og har en guldhale nu, og den er jeg super glad for, den har ikke rørt noget endnu, men man kan aldrig være sikker med dem.
ellers tror jeg at den hvidøjede er et godt valg, det er ihvertfald en art jeg skal have på et tidspunkt.

Held og lykke
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 71
Tilmeldt: man 10. mar 2008 22:03
16
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 4920 Søllested

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af undercover »

jeg har en hummer skal jeg skille mig af med den før jeg får en muræne eller?
er der noget farligt ved og blive bidt af en muræne? hvad er retningslinierne hvis man bliver stykket af en dragefisk skal man have modgift eller bare vente til smerten går over?
og tusind tak Alexcpdk for listen vil se efter murænerne på listen.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af Peters1 »

Så vidt jeg har hørt og læst skulle det være meget forskelligt fra person til person om hvordan sådan et stik opleves.
Prøv at sende Jan fra Saltvandfyn en mail og spørg hvordan han oplevede det at blive stukket af sådan en :lipssealed: Det var vist en værre omgang med medicin og tjek på sygehuset, samt en hel del smerte :scream:
Jeg ville personligt ikke have sådan en i min balje, som jeg konstant skulle holde øje med når jeg havde hænderne i for at pille.. (måske det bare er mig der vil pille for meget :wc: ) Men det var i hvert fald mit synspunkt på sagen :h
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 71
Tilmeldt: man 10. mar 2008 22:03
16
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 4920 Søllested

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af undercover »

ja der er større risiko ved dragefisk. mon ikke jeg skal have større erfaring for og styre sådan en bandit. mon ikke man skulle starte med en muræne. er der nogle muræner der er mere agresive end andre? er der nogle fisk eller ting man ikke kan have sammen med en muræne?
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: muræne eller dragefisk

Indlæg af bio »

Jeg har en mellem stor dragefisk lige nu, der er ingen problemer :y Det største problem jeg har oplevet med dem er, at de kan være svære at få til at spise, men når først de spiser er de næsten ikke til at stoppe igen :K Med hensyn til at undgå at blive stukket, så synes jeg ikke det er noget større problem. Det er ikke en aggressiv fisk, den går altså ikke til angreb på dine fingre/arme, den stikker kun hvis du kommer for tæt på. Det kan selvfølgelig være et problem hvis akvariet ikke er stort nok, men ellers handler det bare om at tænke sig om inden man stikker fingrene i baljen.

Med hensyn til muræner har jeg ingen erfaring, men jeg vil meget gerne ha´ det engang, de er super fede :y :K :GO
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"