"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vandskifte nødvendigt?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af Kasper j. »

Normalt anbefaler man at skifte 20 % af vandet en gang om måneden, men hvis man køre med reaktor med rowaphos og aktiv kun samt kalkreaktor, og vandværdierne er gode dvs ingen eller meget lav nitrat, pH og hårdhed i orden, behøver man så skifte vand? Der bliver selvfølgelig tilsat sporstoffer en gang om ugen.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af Peters1 »

Uha... Tror du skiller vandende med dette spørgsmål :dizzy:

På mit første akvarium skiftede jeg vand regelmæssigt, men på de næste 2 gjorde jeg ikke... Kun hvis vandværdierne ikke var, som jeg ønskede..
Som Borneman sagde.. Hvis det virker for dig med vandskifte, så skift du bare alt det vand du har lyst til.. og omvendt hvis det virker for dig uden vandskifte, så fred være med det :h

Men bliver da sjovt at høre hvad folk gør på nuværende tidspunkt :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af StarF »

nogle skifter aldrig vand og har flotte akvarier
nogle skifte vand ugeligt og har flotte akvarier
nogle skifter vand måneligt og har flotte akvarier

der er ikke noget rigtig og forkert, men det handler udelukkende om hvad man selv mener er bedst for ens akvarie.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Skifter aldrig vand og mit akvarie har super vækst og fine vand værdier.
spdiving
Reactions:

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af spdiving »

Prøv dig frem. Det der virkker for dig er det rigtige.

Jeg skifter selv 10% vand en gang om ugen.

Steen
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 609
Tilmeldt: tirs 5. dec 2006 18:10
17
Postnummer: 6580 Vamdrup
Geografisk sted: vamdrup
Kontakt:

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af andersla »

jeg skifter vand hvis jeg lige keder mig en søndag
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 444
Tilmeldt: lør 25. nov 2006 22:11
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af HerrO »

StarF skrev:nogle skifter aldrig vand og har flotte akvarier
nogle skifte vand ugeligt og har flotte akvarier
nogle skifter vand måneligt og har flotte akvarier
Du mangler følgende :beer:

nogle skifter aldrig vand og har masser af alger og problemer
nogle skifte vand ugeligt og har masser af alger og problemer
nogle skifter vand måneligt og har masser af alger og problemer

Vil blot sige - som andre har nævnt - at der IKKE findes noget rigtigt og forkert. Det er en religion med en masser af variabler som starter der hvor du tapper vandet fra og slutter når vandet er fordampet igen.

Prøv dig frem og se hvad der passer dig bedst og hvordan dit akvarie har det. Mit udgangspunkt har været at jeg ikke vil gøre noget der ikke er behov for.

/HerrO
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af Helena »

Heller ikke her jeg skiftede vand 2 gange i min forrige balje, den ene gang efter en RSR kur, den anden gang i forbindelse med skift af bundlag, og det kørte 1,5 år.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af martinl »

jeg skifter heller aldrig vand fylder bare det på der fordamper så lidt frisk bliver det jo til og alt køre rigtig godt :wink:
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af UrbanSage »

Jeg vil sige at det er ideelt at kunne opnaa et akvarie hvor der ikke er behov for vandskifte.
Men der er aldrig et akvarie der er gaaet i saenk paa grund af vandskifte, modsat er det ikke sjaeldent at akvarier uden vandskifte gaar i grus.
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af UrbanSage »

nasoen.dk skrev:jeg skifter heller aldrig vand fylder bare det på der fordamper så lidt frisk bliver det jo til og alt køre rigtig godt :wink:
Vandskifte har to maal.
Et er at opfriske akvariets depoter af sporestoffer.
To er at fjerne alt det der ikke bliver brugt.

Forestil dig at have et akvarie i fem aar uden vandskift, men med tilsaettelse af spore elementer.

Hvad nu hvis molybdenum (eksempel) ikke bliver brugt men kun tilsaettes ofte over fem aar? Paa hvilket tidspunkt vaelter balancen og bliver giftig?

Men vandskifte kan man nogenlunde sikre sig at hvis der er noget der ikke bliver brugt saa tages det ud af akvariet foer man haelder nyt i.
Billede
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af Kasper j. »

Tager skummeren ikke sporstoffer ? Det har jeg ihvertfald læst ;-)
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af martinl »

selv om man ikke laver vandskift. gør man det jo lidt idet man er nød til at fylde vand på da der jo altid vil fordampe noget vand. og salt er man jo osse nød til at tilsætte lidt af for at hold salten oppe så noget frisk får det jo altid.
så vis man ville gøre lidt extra må det være fint at skifte lidt extra vand vært halve år :GO

men der er jo mange meninger så hvad for en der er best skal man nok gøre op med sig selv hvad man systes og hvad der duer best og efter hvad str. akv man har :wink:
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af seier »

jeg skifter hovedsageligt vand fordi jeg mener at det er nødvendigt at fjerne affaldstoffer der nødvendigvis må opbygges over tid.jeg bruger aktivt kul men er ikke overbevist om at dette kan fjerne alle stoffer som fisk og især koraller udskiller til vandet på lang sigt.

jeg mener ikke man kan regne det vand der fordamper med her da det sådan set er det gode vand der forsvinder her, og de forurenene stoffer der bliver tilbage i akvariet.

at man så tilfører sporestoffer er blot et ekstra plus selvom der muligvis skal spædes til på anden vis også.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af amddurin »

Ja, ved fordampning bliver div stoffer tilbage i akvariet og kan derved hobe sig op, så efterfyldning af vand hjælper da ikke på andet end saliniteten...

De største grunde til at jeg skifter vand, er at få Nitrat ud og tilføre div. sporestoffer regelmæssigt via. saltet i det nye vand - så er det kun hvis der er et højt forbrug at man bliver nødt til at tilsætte sporestoffer...

Skifter man ikke vand vil det kræve at man flere gange om ugen måler og tilsætter ca. + div. sporestoffer og man skal sikkert bruge Nitrat filter også.
Disse ting er forbundet med mere tidsforbrug og/eller penge og der kan ellers skiftes mange liter før det kan betale sig + der er stadigvæk tvivlen som UrbanSage er inde på vedr. ophobning af nogle stoffer der på et tidspunkt kan blive til giftige mængder...

Dog kan det sikkert betale sig for dem med store akvarier at spare lidt på deres vandskifte (spare saltet) og så have doserings pumper og computerer på...
Senest rettet af amddurin tirs 23. jun 2009 02:58, rettet i alt 2 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af UrbanSage »

nasoen.dk skrev:selv om man ikke laver vandskift. gør man det jo lidt idet man er nød til at fylde vand på da der jo altid vil fordampe noget vand. og salt er man jo osse nød til at tilsætte lidt af for at hold salten oppe så noget frisk får det jo altid.
så vis man ville gøre lidt extra må det være fint at skifte lidt extra vand vært halve år :GO

men der er jo mange meninger så hvad for en der er best skal man nok gøre op med sig selv hvad man systes og hvad der duer best og efter hvad str. akv man har :wink:
Vand der fordamper taeller ikke som vand skifte ;) det er jo ikke vand vi har problemer med men de komponenter i det som ikke fordamper.

Jeg siger ikke noget om hvad der er rigtigt eller forkert.
Men der er ikke noget hokus pokus (meninger) i at finde ud af hvordan tingene haenger sammen.
Billede
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 677
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 09:32
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af flemmiov »

jeg undlod for et par år tilbage at skifte vand, i en lang periode. Det stod nemli flot i baljen. Desværre fik jeg problemer med Nitrat. (kostede en del sps ) Havde også rowaphos filter til at køre i perioden uden vandskift, men det er ikke nok. Jeg skifter idag ca. 125 l. hver anden måned.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Vandskifte nødvendigt?

Indlæg af martinl »

på mit akv er der ikke noget dårligt at måle selv om jeg ikke skifter vand. skifter måske lidt vert halve år.
og har ikke noget udstyr til at passe det andet end skummer tunze-strem 3stk og en retur, alge i sumpen og noget lys. det er alt hvad mit trækker så det passer jo næsten sig selv udeover jeg fylder lidt tilsætning som ca mg A-B-C.
og det har kørt siden sidste år der var kun lidt nitrat i starten og lidt rødalger men det var bare ind til der kom lidt gang i de døde sten jeg hade brugt til at lime sammen.
men det har osse lidt str. måske der for det passer bedre sig selv men systes det 500liter jeg startet med der var heller ikke så meget selv om jeg ikke hade alt muligt udstyr.

så er nok bare hvad man selv gør det til og hvad men selv systes for der er jo mange muligheder så der er mange muligheder som vel er lige så rigtig som andre efter hvordan det køre for en men vis man har nogen dårlige vandvadiger vil jeg osse skifte noget vand. elles må det være fint hos mig vert halve år med 150liter vand skift
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"