"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fiske- brugerbetegnelser!?

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej

Jeg har siden jeg så forummet første gang, for en 3 måneder siden, undret mig lidt over de der
bruger- fiskebetegnelser alle har.
Nu er jeg "nået til" Grøn Chromis, så kan man blive Klovnefisk, dragefisk osv.
Men hvordan fungerer det!?
Er det antallet af beskeder man skriver, antal minutter man er logget på, eller tæller den
dage og måneder osv.?

Her er jo tydeligvis mange, som skriver og skriver på samtlige indlæg herinde, bare for at
"rykke op i grader", men fungerer det sådan?

Jeg spørger fordi, jeg vurderer forskellige svar ud fra folks "bruger-fisk", altså for at vurdere,
hvor erfarne folk er. Men kan man snyde ved bare at være hyperaktiv herinde, eller hvad?


Kenneth
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af StarF »

det er baseret ud fra antal indlæg, du kan derfor ikke bruge antal post´s til at vurdere hvor meget folk ved.
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Limatho »

[quote="Kenneth Jensen"]Hej

Jeg har siden jeg så forummet første gang, for en 3 måneder siden, undret mig lidt over de der
bruger- fiskebetegnelser alle har.
Nu er jeg "nået til" Grøn Chromis, så kan man blive Klovnefisk, dragefisk osv.
Men hvordan fungerer det!?
Er det antallet af beskeder man skriver, antal minutter man er logget på, eller tæller den
dage og måneder osv.?

antallet af beskeder skrevet

Her er jo tydeligvis mange, som skriver og skriver på samtlige indlæg herinde, bare for at
"rykke op i grader", men fungerer det sådan?

ja

Jeg spørger fordi, jeg vurderer forskellige svar ud fra folks "bruger-fisk", altså for at vurdere,
hvor erfarne folk er. Men kan man snyde ved bare at være hyperaktiv herinde, eller hvad?

ja, man kan "snyde"
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af amddurin »

Man kan snyde, ja - men der står i betingelserne for dette forum at admin kan sætte tallet ned, hvis det vurderes at man har snydt... :naughty:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Helena »

Vil måske mene i er lidt langt ude, tror altså ikke nogle sidder og tænker i grader ( har jeg da svært ved at forestille mig ) og er man Forum Support har man slet ikke nogle fisk, man kan heller ikke altid tage det for givet at folk har mindre viden, fordi de har få indlæg, der findes nogle med meget stor viden, som stort set aldrig skriver, kender en der har haft saltvand i næsten 20 som slet ikke er herinde.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af amddurin »

Det tror jeg at nogle gør. Man vil jo gerne "være noget" - det er nok mest en drenge ting...
- Jeg var da ikke helt tilfreds med at være en "cope pod"...

Men vi er helt enige om at antallet af indlæg ikke siger noget om hverken viden eller erfaring... (Dog formoder man at dem med mange indlæg derved også har læst meget i div. tråde og sådan tilegnet sig en stor del viden herinde...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af seier »

jeg kan ikke se hvordan antallet af indlæg skulle hænge sammen med folks erfaring,som andre også påpeger. det er da indholdet i folks indlæg du skal kigge efter :wink:

der er folk herinde som har mange års erfaring i akvariehold med ganske få indlæg og så er der nogle som har et hav af indlæg og har måske haft et akvarie i 3 måneder det eneste det reelt giver et praj om er hvor aktiv man er til at skrive indlæg.

med hensyn til at snyde med at være hyperaktiv så vil jeg sige at jeg selv nok er typen der læser mere end jeg skriver indlæg herinde
men hvis man føler at man har noget at tilføje til en tråd skal man da gøre det, da et forum uden indlæg er noget kedeligt, men selvfølgelig skal man da ikke bare fylde trådene med plader kun med det formål at få sin postcount op.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Brian »

Copepod 1
Søstjerne 10
Pudsereje 25
Eremit krebs 40
Rev hummer 75
Grøn Chromis 100
Scooter Blenny 200
Klovnfisk 300
Dværg kejser 400
Sommerfugl fisk 500
Palet kirug 700
Foxface 900
Naso kirug 1200
Kejser fisk 1500
Picasso aftrækker 1800
Dragefisk 2100
Rev Rokke 2800
Rev Papegøje fisk 4000
Rev haj 5000
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg håber da også, at administratorne kigger lidt på nogle af de ting nogle skriver herinde - for der er da
godt nok nogle stykker - jeg må hellere lade være med at nævne navne, som bare skriver for at skrive!

Men der ER jo mange som skriver, hvor det de skriver skal man tage med et gram salt -
både fordi de erfaringsmæssigt ikke ved det, eller fordi de ikke helt kender til evt. problemet,
eller i sidste ende - bare skriver for at skrive!
Men det ville da være rart at vide, HVEM herinde der virkelig virkelig havde noget at have det i,
når de nu skrev. Men den viden får man nok aldrig.....


Kenneth
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Hougaard »

Kenneth Jensen skrev:Men det ville da være rart at vide, HVEM herinde der virkelig virkelig havde noget at have det i,
når de nu skrev. Men den viden får man nok aldrig.....
Hvis du kigger på første side af:

http://www.saltvandsforum.dk/memberlist ... memberlist

Så er det sgu et meget godt indtryk af hvor man kan finde erfaringen - Jeg mener ikke problemet er særligt stort.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Brian C »

Jeg mener så ikke man kan bruge hverken antal indlæg, eller "tilmeldt" til ret meget
så er det bedre at kigge lidt på svarene, og se om der en en sammenhæng mellem de forskellige svar der fremkommer.

én der lige har tilmeldt sig forum kan have lige så meget erfaring som én der har været med på forum i 10 år eller hvor gammelt det nu er, antal indlæg og tid på forum siger intet om hvor erfaren man er...
selv det at man har haft akvarie i mange år er igen garanti, så er man i tvivl om svarets værdi, så dobbeltjek det, ved andre brugere, eller evt. andre steder på nettet
jeg tvivler på at det er ret mange der går op i antal indlæg og rang på siden, nogen gør jo nok, men tvivler på at det er mange
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Marco R »

Jeg vil råde de nye til at gå ind og læs ALLE brugernes akvariesider, da der på mange af dem selvfølgelig er skrevet problemmer, som der sker inde i indkørelsen, hvor de spørge til råds herinde, og der kan man VIRKELIG læse sig frem til, hvem der har forstand på det, og hvem der ikke har den store erfaring. Det gjorde jeg :biggrin:

Vil give Hougaard ret i, at dem som er på den vidste side er nogle, inklusiv dig Hougaard, som ved, hvad de snakker om i mine øjne. Det vil jeg råde til :biggrin:

Mvh. Marco R
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af amddurin »

Jeg ved godt at det vil være meget krævende at lave og gennemføre, men det kunne være smart med nogle store opgaver i forskellige områder f.eks. bløddyr, fisk, sygdomme, koraller, indretning, teknik o.lign... således at dem der bestod disse opgaver derved (burde) ligger inde med en rimelig stor viden på det enkelte område.
(Vi snakker 50- 100 spørgsmål pr. opgave som skal laves af nogle med både stor erfaring og viden om det enkelte emne.)

Man skulle så kunne se hvem der har bestået hvilke opgaver og evt. have flere grader inden for hvert enkelt fag. F.eks. "Guld i fiskesygdomme"...

Jeg ved f.eks. intet om sygdomme, men en del om teknikken...

Dette var bare en strøtanke :beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Brian C »

tjah det har de på akvariesiden, og jeg synes stadig ikke det fortæller ret meget andet end at folk er hurtige til at finde info på nettet

men hvor svært kan det være, kig på de svar man har fået, så plejer det ret hurtigt at kunne ses hvilke svar man kan bruge til noget

jeg synes man skal passe meget på med at sortere svarenes brugbarhed ud fra brugerens antal indlæg, tid på forummet og lignende. det er ubrugeligt, ligeså ubrugeligt som at fravælge svar fordi brugeren kun har en vis alder, der sidder flere akvarister på 14-15 år i dette land som besidder væsentlig større viden en flere af dem der har haft akvarier i 10-15-20+ år,og selv begyndere kan komme med guldkorn, da de indimellem kan se tingene fra en anden og nyere vinkel end os andre, der efter længere tid i hobbyen, godt kan have en tilbøjelighed til at gro fast i "sådan-har-vi-altid-gjort-og-det-skal-der-ikke-laves-om-på" holdningen

så kort fortalt kig på svarene, er de brugbare, så brug dem, er de ikke så undlad at bruge dem, men at frasortere et svar fordi brugeren kun har været på siden her i kort tid... nej
og dem der kun skriver for at skrive, gennemskuer man ret hurtigt
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af amddurin »

Brian C skrev:tjah det har de på akvariesiden, og jeg synes stadig ikke det fortæller ret meget andet end at folk er hurtige til at finde info på nettet
Er det ikke lige meget hvor eller hvordan folk opnår deres viden? (Vi lære jo selv herinde via nettet ikke... )

- Jeg mener at hvis de finder svaret på nettet, så lære de jo også hvad svaret er, ikke? (Hvis de altså kan huske svaret til senere brug.)

F.eks.

- Kan man bruge køkkensalt til at blande sit saltvand af? (Det er der faktisk nogle der har gjort... kilde: Saltvandsforum.dk)
- NEJ - det kan man ikke...

- Er det så ikke iorden at nogle evt. skulle bruge nettet for at finde svaret, de kan sikkert godt huske det senere at man så IKKE bruger køkkensalt.

Overstående er så teoretisk viden, den personlig erfaring er så en anden og vigtig størrelse, da teori ikke altid passer i praksis pga. div faktore der spille ind...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af Brian C »

Jeg tror du misforstår mig lidt her

en ting er at finde info på nettet, det er jeg enig i at vi alle i større eller mindre grad gør, men det tråden går på er folks erfaring.
noget andet er at der er mange måder at gøre tingene på, hvem skal afgøre hvilken der er den helt rigtige, når testen skal laves?

jeg er enig i at man kunne lave en test men mere for begynderne, med spørgsmål om de mest alm ting, og andre osptartsrelaterede ting, evt fulgt af et par små hint til hvor man kan finde info om emnet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Fiske- brugerbetegnelser!?

Indlæg af mipe »

Brian skrev:Copepod 1
Søstjerne 10
Pudsereje 25
Eremit krebs 40
Rev hummer 75
Grøn Chromis 100
Scooter Blenny 200
Klovnfisk 300
Dværg kejser 400
Sommerfugl fisk 500
Palet kirug 700
Foxface 900
Naso kirug 1200
Kejser fisk 1500
Picasso aftrækker 1800
Dragefisk 2100
Rev Rokke 2800
Rev Papegøje fisk 4000
Rev haj 5000
Hvorfor er du ikke kommet med den noget før, den har jeg spurgt om for et stykke tid siden :argue:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=14&t=25029
Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"