"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

100 liters

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
madshm
Reactions:

100 liters

Indlæg af madshm »

Hej.

Jeg tænker på at købe et ca. 100 liters saltvands akvarium.
Så jeg vil gerne hører om jeres erfaringer med 100 liters akvariumer, også gerne billeder.

Hilsen Mads Møller
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Det bliver alt for lille :mrgreen: ´der er så meget guf til saltvand at der ikke er nok plads i et 100l.

Nej 100L er ok og ikke alt for dyrt og starte med, men det reagere hurtiger hvis balancen skrider, så der skal måles lidt mere :D

Du kan se lidt billeder her at mit hjemmebygget 110L http://www.saltvandsforum.dk/album_pers ... ser_id=498
Jeg lavede en sump under akvariet, den kan lige så let være i akvariet så er du fri for at bruge strøm til en stor pumpe og borer huller
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Jeg har et 100 liter akvarium, som nu har kørt i snart 10 uger.
Der er ingen sump men et stort overløb.
Af teknik er der
1: skummer miniflotor
2: luftpumpe Sera til 275 liter/time
3: returpumpe: Eheim på 1200 l/time
4: Powerhead 1: Eheim med 1000l/time
5: powerhead 2: Eheim på 650 l/time

Levende sten: 25 kg samt lidt levende sand ( aragonite )

Detbhar kørt problemfrit i aqlle 9 udeger. da jeg ikke bruger os,mose har jeg haft og har stadig en del alger, men det går den rigtige vej

Der er pt.en Hugo samt 2 eremitkrabber, 2 dannebrogsrejer og 3 Wurdemannirejer.

Det er rigtigt, at man skal være lidt mere påpasselig med pasningen, da balancen selvfølgelig hurtigts skrider, men pt fodrer jeg hver anden dag, og har ingen problemer, men har har heller ikke mange fisk

Regner med at investere i 3-4 små fisk derudover.

Af lys har jeg pt. 2 x 30 w t8 (power glo samt marineglo, men skal snarest have nogle T5 compackt 55w rør

Det har pt kostet mig ca 4000 kr og mangler altså en investering på ca 1300 kr.

Glemte at jeg også har 2 skiveanamoner

Jeg synes, det er vigtigt, at man ikke investerer sig til fattigdom, før man har prøvet lidt i det små - så er katastrofen til at overse, hvis det går galt, men sjovt er det, og ikke svært hvis man er lidt tålmodig og påpasselig

har endnu ikke postet billeder - formodentlig ordi jeg ikke ønsker at udstille mit akvariums skavanker her på siden, hvor alle kører deres helt perfekt - jeg har for mange alger stadig, men de er på retur

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg synes, det er vigtigt, at man ikke investerer sig til fattigdom
Ja man skal vudrer hvor meget man vil ofrer på akvariet, hvis man følger alle de gode råd man får løber det hurtigt op, der er som real en mellem vej. "det er jo heller ikke nødvendigt med alufælge og skørter på bilen for den er flot"
Regner med at investere i 3-4 små fisk derudover.
Akvariet burde kunne bære ca 6 - 7 fisk og har kørt med 8 + Reje uden problemer.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
madshm
Reactions:

Indlæg af madshm »

Hej. Mange tak begge to.
Jeg tror jeg tænker over det, endnu en gang, men tusind tusind tak.

Hilsen Mads :-)
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Hej Mads,

At kaste sig over et akvarie - og især et med saltvand - er ikke noget man bare lige skal hoppe ud i.
Mit bedste råd til dig lige her og nu er at tage det roligt. Brug en masse tid til at kigge rundt her i Forummet, checke links til andre sider hvor der står kloge ord. Stille nogle spørgsmål til alle de rare mennesker, der er her.

Brug en del stykker papir hvor du skriver dine tanker og ideer ned. Sammenlign med hvad andre har lavet. Læg det hele væk og tænk på noget andet, og tag det så frem igen og opdag, at du nu ser det fra en helt anden side.

I planlægningen af mit lille 54 liter kar, har jeg selv været hele den proces igennem i et par måneder efterhånden. Og den tid er givet godt ud og jeg har sparet en masse fejlkøb.
Jeg er allerede ved at kigge mig om efter et større kar, for jeg kan godt se mulighederne bliver en del bedre - uden at det kommer til at koste en bondegård af den grund.

Jeg håber du kommer til at få drømmen om et flot kar opfyldt. Men husk!! Igen hastværk.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Wande54 Det er jo altid sjov at være så fornuftig :lol:
Men det er 100% rigtig det du skriver, der er ikke mange som er startet men et 100L som ikke har skiftet til stører inden et år. :mrgreen:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Selvfølgelig ville jeg da også gerne være startet med et større - har et tomt 325, men dermed øges også kravene til teknologi og pengepung. Det kræver sump, boring af huller, investering i pvc, den lille ingeniøreksamen i beregning af diameter, hullestørrelse, kugleventiler og hvad ved jeg.

Vi begår alle små fejl, som med et lille akvarium ikke ruinerer en, så derfor vil jeg anbefale, at man starter lidt blidt op - så kan man spare lidt op, mens man får de nødvendige erfaringer - og levende sten er nu engang levende og spændende, uanset om der er 10 eller 100 kg at se på


dert er måske også mere udfordrende at få et lille nanoreef til at fungere optimalt - ihvertfald lærer man begrænsningens kunst, og det er jo ikke at kimse af
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

seadooman..
Nej - det er ikke altid sjovt at være fornuftig! 8)
Jeg taler bare af bitter erfaring. Gennem tiden har jeg kastet mig ud i mange forskellige projekter, som kom til at koste mig kassen fordi jeg ikke havde tænkt mig ordentlig om i tide - eller undersøgt mulighederne tilstrækkeligt.
I saltvandsprojektet er jeg såmænd bare ved at overveje 100 l i stedet for 50 l vand. Det kan jo klares med næsten samme teknik. :wink:

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Jerslevs tanker! Især omkring nanoreef'et. :)

Og jeg håber sørme at Mads får sig et flot akvarie - på et eller andet tidspunkt.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"