"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

VSV erfarings tråd

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Hvam »

Mandarinen er lige kommet fram :pray:
og så foxfacen :GO


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Hvam »

nå er der nogle der kan se resultater ved brugen af VSV?


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af StarF »

jeg kan. men mit system er ikke kørt helt tip top op endnu.. så regner med endnu bedre resultater som tiden får lov at gå :) Køre det via en doserings pumpe nu... og så tilsætter jeg bare bakterierne manuelt hver 15 dag..


Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af TroJanRds »

har kørt med det i 1,5 mdr. 1ml. til 200 l. begyndte med det efter jeg flyttede akvariet og har også gjort alle mine værdier i akvariet rigtig gode og skiveanemonerne er vokset væsenligt plus en andre blødkoraler er foldet noget mere ud og døjer ik med nogen alger kun lidt på sandet men er så lidt at det ryger ved vandskifte var lidt som om akvariet det fik en gang steroider men vil så nævne at nogle anemoner som var meget grønne og lidt brune er blevet helt brune og dobbelt så store og de lilla blev til meget blå en overgang men lilla igen. jeg tror også jeg mister/har mistet en lædderkoral som først blev stor og udfoldet hvor efter den er faldet sammen og rejst sig lidt og så sammen igen i noget tid og fik en underlig grøn - hvid farve og havde et slimlag over sig og nu er den næsten kun hvid grenene hænger og tror den er ved at ud ånde så er jeg stoppet med vsv og begyndt med marine snow og noget fodder til koraler for at se om ik det hjælper mine lædderkoraler


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Carsten »

Hvam skrev:nå er der nogle der kan se resultater ved brugen af VSV?
Jeg har luret lidt på det i den tid hvor tråden har været oppe, da jeg har haft nogle problemer med nogle kedelige alger.
Har nu kastet mig ud i projektet, og lavet den der opløsning med vodka, sukker og eddike.
Efter 2 dage har skummeren kogt ca 2 cm kaffe af. Og vandet er blevet markant klarere, det havde nemlig pludseligt fået et tisgult skær.
Så jo, jeg har oplevet en fremgang, både på vandets klarhed, men også at de kedelige alger er på tilbagetog.

Men det har så også givet nogle nye spørgsmål.
Det anbefales, at man tilsætter de der Prodibo bakterier, men hvor får man dem, synes ikke at kunne finde det nogle steder i landet. Og så hvilken dosering?? På Aquaterrashops hjemme side står der noget om en ampul pr 100 liter.
Det lyder både af rigtigt meget men også rigtigt dyrt.
Jeg startede med den dosering på ca. 0,8ml pr. 100 liter jævnfør glassbox, men hvornår skal jeg forøge doseringen??
Og til hvormeget?


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af herzberg »

Jeg så det inde i klovnen på et tidspunkt. Jeg selv har købt prodibio i tyskland dog.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
Hvam skrev:nå er der nogle der kan se resultater ved brugen af VSV?
Jeg har luret lidt på det i den tid hvor tråden har været oppe, da jeg har haft nogle problemer med nogle kedelige alger.
Har nu kastet mig ud i projektet, og lavet den der opløsning med vodka, sukker og eddike.
Efter 2 dage har skummeren kogt ca 2 cm kaffe af. Og vandet er blevet markant klarere, det havde nemlig pludseligt fået et tisgult skær.
Så jo, jeg har oplevet en fremgang, både på vandets klarhed, men også at de kedelige alger er på tilbagetog.

Men det har så også givet nogle nye spørgsmål.
Det anbefales, at man tilsætter de der Prodibo bakterier, men hvor får man dem, synes ikke at kunne finde det nogle steder i landet. Og så hvilken dosering?? På Aquaterrashops hjemme side står der noget om en ampul pr 100 liter.
Det lyder både af rigtigt meget men også rigtigt dyrt.
Jeg startede med den dosering på ca. 0,8ml pr. 100 liter jævnfør glassbox, men hvornår skal jeg forøge doseringen??
Og til hvormeget?
køb dem ved aquafair.de

og dosis er 1 ampul per 1000L...

Du skal forsætte med din nuværende dosering og holde øje med no3, osv.. Falder de så bliver de hvor de er, sker det ikke, så forøger du dosis, til f.eks 0,10ml - 0,12ml per 100l osv. Sådan bliver du ved indtil du rammer et nivue hvor no3 falder og bliver ved. Når no3 rammer 0 så skære du ned på dosis igen, og ser om det kan holde no3 i bund, kan det ikke hæver du en smugle osv osv osv..

hver akvarie kræver hver sin dosis, da det er meget forskeligt hvor belastede de forskelige akvarier er..

har desuden læst nogle artikler hvor de anbefaler ozon sammen med..


Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Carsten skrev:
Hvam skrev:nå er der nogle der kan se resultater ved brugen af VSV?
Jeg har luret lidt på det i den tid hvor tråden har været oppe, da jeg har haft nogle problemer med nogle kedelige alger.
Har nu kastet mig ud i projektet, og lavet den der opløsning med vodka, sukker og eddike.
Efter 2 dage har skummeren kogt ca 2 cm kaffe af. Og vandet er blevet markant klarere, det havde nemlig pludseligt fået et tisgult skær.
Så jo, jeg har oplevet en fremgang, både på vandets klarhed, men også at de kedelige alger er på tilbagetog.

Men det har så også givet nogle nye spørgsmål.
Det anbefales, at man tilsætter de der Prodibo bakterier, men hvor får man dem, synes ikke at kunne finde det nogle steder i landet. Og så hvhjemme side står der noget om en ampul Det lyder både af rigtigt meget men også rigtigt dyrt.ilken pr 100 liter. ?? På
doseringAquaterrashops
Jeg startede med den dosering på ca. 0,8ml pr. 100 liter jævnfør glassbox, men hvornår skal jeg forøge doseringen??
Og til hvormeget?
Er vel 1 ampull Bioptim pr.200 liter vann!,og dette skal tilsettes 1 gang. pr. 15 dag :whispering_secrets:
Prodibio Bioptim er bakteriemat.og brukes gjerne da sammen med Prodibio Bio-Digest,
Som er selve bakteriene :y

En tilfører 1 ampull Bio-Digest>1000liter netto vann,og 1 ampull Bioptim pr.200 liter netto vann
Denne prosedyren gjentages pr.femtende dag... :wink:

Det er flere TYSKE nettbutikker som fører dette ja,og har også observert dette på E-bay,men husker ikke riktig hvor :embarassed:
Bruker forøvrigt selv dette selv på rundt 2000 liter vann, og virkning?..tja..gjør ihvetfall ingen skade hitil da.. :|
Har vel testet i ca 3 mnd.nu ...


Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af thyme »

StarF skrev:
har desuden læst nogle artikler hvor de anbefaler ozon sammen med..
Sjovt jeg syntes at have læst man skal undgå ozon da det netop slår bakterierne ihjel. Men kan selvfølgelig ikke lige finde linket lige nu. Har du en kilde på at det er godt sammen med? For så ku det jo være ozonet skal på igen.


VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Musiker »

Ved Zeovit frarådes ozon og UV, men ved ikke om det er de samme råd for VSV..


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af StarF »

glasbox fraråder ozon.. men denne artikel, samt mange inde på reefcentral anbefaler ozon.

http://www.reefkeeping.com/issues/2008- ... /index.php
Well if it sounds so great, why can’t I just start dumping vodka/organic carbon into my system? Before running to the liquor cabinet, the simple answer is overdosing can cause serious and detrimental effects to the reef system. To help circumvent this potential issue a dosing regimen along with some basic equipment is needed. The absolute must is the requirement for a powerful skimmer. People that have reported beneficial results using this method all have had strong skimmer and report a change in skimmate from a light brown to a strong odiferous black sludge. This makes a good skimmer a key requirement and important for two reasons:

1. Gas exchange. The increased bacterial biomass and growth will decrease your dissolved O2 levels in the water column. Too much vodka can result in a drastic decrease of O2 and can cause stress to your reef inhabitants, if not death.
2. Exporting bacteria/macromolecule mass. Vodka addition results in lower NO3 and PO4 levels. You will want to export the incorporated nitrogen and phosphates that you are cultivating by organic carbon dosing. Efficient skimming allows such removal.

Jörg Kokott, a key contributor to the original thread, recommended the use of ozone during the duration of vodka dosing to maintain high levels of dissolved O2 in the system. This decrease in dissolved O2 is indirectly observed in ORP meter readings after vodka addition. Though not an absolute requirement, as told from many RC participants, ozone may add an extra level of protection by increasing O2 levels during an overdose.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Carsten »

Hvis der skal bruges en ampul pr. 200 liter, skal jeg bruge næsten en hel pakke per måned,
bare af biooptim. Det lyder af lidt vel meget synes jeg nok. Hvis det er noget man skal forsætte med i al "evighed"
Og de bakterier man tilfører formerer sig vel selv i akvariet

Er der ellers ikke noget af Pohl's blå flasker som kan bruges??
Senest rettet af Carsten lør 24. jan 2009 23:54, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Carsten »

StarF skrev: Du skal forsætte med din nuværende dosering og holde øje med no3, osv.. Falder de så bliver de hvor de er, sker det ikke, så forøger du dosis, til f.eks 0,10ml - 0,12ml per 100l osv. Sådan bliver du ved indtil du rammer et nivue hvor no3 falder og bliver ved. Når no3 rammer 0 så skære du ned på dosis igen, og ser om det kan holde no3 i bund, kan det ikke hæver du en smugle osv osv osv..

hver akvarie kræver hver sin dosis, da det er meget forskeligt hvor belastede de forskelige akvarier er..
Mener du ikke at man skal forøge dosis med enten 0,1 ml eller til 1,0 ml??

Ozon vil jeg under ingen omstændigheder bruge, da vi jo har observeret at bubblemaster skummerne fungerer elendigt med ozon


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af herzberg »

Carsten skrev:Hvis der skal bruges en ampul pr. 200 liter, skal jeg bruge næsten en hel pakke per måned,
bare af biooptim. Det lyder af lidt vel meget synes jeg nok. Hvis det er noget man skal forsætte med i al "evighed"
Og de bakterier man tilfører formerer sig vel selv i akvariet

Er der ellers ikke noget af Pohl's blå flasker som kan bruges??
Bioptim er fodret til bakterierne, som jo netop er det VSV også er. Du skal ikke bruge bioptim når du bruger VSV, men blot bruge biodigest, som er bakterierne. Og det er ganske rigtig 1 ampul per 1000 liter hver 14. dag. Dette er den fremgangsmåde jeg bruger, og det fungerer fint. Er iøvrigt samme som glassbox anbefaler.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Carsten »

herzberg skrev:
Carsten skrev:Hvis der skal bruges en ampul pr. 200 liter, skal jeg bruge næsten en hel pakke per måned,
bare af biooptim. Det lyder af lidt vel meget synes jeg nok. Hvis det er noget man skal forsætte med i al "evighed"
Og de bakterier man tilfører formerer sig vel selv i akvariet

Er der ellers ikke noget af Pohl's blå flasker som kan bruges??
Bioptim er fodret til bakterierne, som jo netop er det VSV også er. Du skal ikke bruge bioptim når du bruger VSV, men blot bruge biodigest, som er bakterierne. Og det er ganske rigtig 1 ampul per 1000 liter hver 14. dag. Dette er den fremgangsmåde jeg bruger, og det fungerer fint. Er iøvrigt samme som glassbox anbefaler.
Jamen så må jeg da lige se om der ikke er andet jeg skal bestille nede fra Aquafair


Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Carsten skrev:Hvis der skal bruges en ampul pr. 200 liter, skal jeg bruge næsten en hel pakke per måned,
bare af biooptim. Det lyder af lidt vel meget synes jeg nok. Hvis det er noget man skal forsætte med i al "evighed"
Og de bakterier man tilfører formerer sig vel selv i akvariet

Er der ellers ikke noget af Pohl's blå flasker som kan bruges??
Hei Carsten :biggrin:

"oppskriften min"bygger på at en da BARE BRUKER produktene fra Prodibio,etter deres egen anbelaling! :wink: ,og jeg bruker da ikke hverken eddik/sukker/vineddik etc.utenom nei,til orientering, slik at det jeg la frem lengre oppe her,gjelder drifting med Prodibios EGNE produkter,og selfølgeligt da etter denne produsents egne annbefalinger :y
Foruten bio digest og biopticum,så fører dette merket også ampuller med trace-elementer/reefbooster, men hva hver enkelt plukker ut,av sortimanget til bruk,og hva de "mixer"dette opp mot av andre ting... det er jo en helt annen sak ja.. :wink:

Kostnadsmessigt øker de faste utgiftene med anntall liter en har ja,og regnestykket blir jo selfølgeligt ett helt andet, når en sammenligner en balje på 3-400 liter netto vann,i forrhold til vi som både har en,to og kansje flere cubikk vann å drifte,på samme måte som om sistnevne gruppe skulle drifte sin cubikkstamp med produkter a-la saliferts
"al in one"eller kjøpe ferdigoppløst "kalkvann" på flaske, selvsagt :hehe:

Ikke at jeg på noen måte vil kalle dett "billigt"nei,men ser man alt i sitt rette perspektiv,så er det vel ingen her inne som påstår at å drifte en cubikk-stamp er billig anyway,med tanke på teknikk,strøm,tilsettninger osv.så ja..dessverre øker Prodibio utgiftene i takt med literne de også ja,som alt ellers.. :crybaby: :sneaky2:
Skal innrømme at jeg mang en gang savner tiden jeg kun driftet "sukkervand",når en får påmindelse fra el-verket.og regning på salt,osv,men vi har valgt det selv ja.. :Peace:


Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 677
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 09:32
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af flemmiov »

Istedet for prodibio bruger jeg pohls zeobak, de anbefaler 1 dråbe pr. 100l vand ugentlig. Vil tro det er billigere.


Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Jepp :y ,utvilsomt ja..
jeg bruker pr.15 dag 2.ampuller bio digest(bakterier),og 10. ampuller bioptim(mat) her..

Dette fra Pohls.. er vel kun bakterier,eller?
Da blir det vel sammenlignbart med alt.som var lagt inn her tidligere i tråden,med bruk av bio digest og hjemmemix,og da blir vel regnestykket litt hyggeligere med Prodibio også,he-he..

Hmmm :BA ..
kom bare til å tenke på noe..
Bruker en ett godt filter med svovelkuler..blir det jo også dannet en bakteriekultur i dette mediet..
Dette er jo nærmest "selvgåendes",og kombineres det med ett fosfatfilter,så er vel hele argumentet for slike tilsettningstoffer "smør på flæsk"eller?
Nu er det jo litt spesielt for Zeo folk da,men for oss andre "dødelige?
Noen meninger om denne teori? :biggrin:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Carsten »

flemmiov skrev:Istedet for prodibio bruger jeg pohls zeobak, de anbefaler 1 dråbe pr. 100l vand ugentlig. Vil tro det er billigere.
Jeg sad lige og kiggede på Pohl varer, og det virker da umiddelbart markant billigere end Prodibo.
Men så lige et spørgsmål angående zeofood. På Petsupply side står der 1-2 dråber i akvariet pr. dag.
Har Joakim glemt noget angående liter??


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af herzberg »

Alle zeo produkter er per 100 liter / 25 gallons... Sådan plejer det ihvertfald at være, så mon ikke også det gør sig gældende i dette tilfælde?!


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Musiker »

Zeofood, bruger man sammen med Zeobak og i samme eller mindre doser som Zeobak - Zeostart er nok det der kommer nærmest VSV blandingen.
Jeg dosere 2 gange om dagen, hver gang 1 til 1.5ml Zeostart pr dag i mine 550L vand.
To gange om ugen dosere jeg 4 dråber bak og 2 dråber Zeofood, men Zeofood skal der ikke meget til før man kan se tegn på overdosering,


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af herzberg »



Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Musiker »

herzberg skrev:Alle zeo produkter er per 100 liter / 25 gallons... Sådan plejer det ihvertfald at være, så mon ikke også det gør sig gældende i dette tilfælde?!
Husk at grænserne på flaskerne er de absolut max tilrådlige.. Som regel og især i starten, bør man dosere man langt mindre!


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
StarF skrev: Du skal forsætte med din nuværende dosering og holde øje med no3, osv.. Falder de så bliver de hvor de er, sker det ikke, så forøger du dosis, til f.eks 0,10ml - 0,12ml per 100l osv. Sådan bliver du ved indtil du rammer et nivue hvor no3 falder og bliver ved. Når no3 rammer 0 så skære du ned på dosis igen, og ser om det kan holde no3 i bund, kan det ikke hæver du en smugle osv osv osv..

hver akvarie kræver hver sin dosis, da det er meget forskeligt hvor belastede de forskelige akvarier er..
Mener du ikke at man skal forøge dosis med enten 0,1 ml eller til 1,0 ml??

Ozon vil jeg under ingen omstændigheder bruge, da vi jo har observeret at bubblemaster skummerne fungerer elendigt med ozon
0,1ml eller lidt mere...

min bm250 køre da fint med ozon... ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Carsten »

Har lige målt både Po4 og No3. No3 er et blankt 0 og Po4 er omkring 0,008, længere ned er nok ikke realistisk.
Så hvad gør jeg nu?
Stopper med at tilsætte VSV eller forsætter jeg og indkøber de nødvendige bakterier?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Carsten »

StarF skrev: min bm250 køre da fint med ozon... ?
Hvordan har du fået den til det??
Jeg borede et ekstra hul i låget på støjdæmperen. Og skummet faldt sammen i næsten samme øjeblik der kom ozon i vandet.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af StarF »

jeg har lavet et hul, hvor i jeg trækker slangen med ozon igennem, og så smider den bare ozon ud inden i lyd dæmperen, der er så en slange mere på, så der også kommer luft ind.. Skummen ændre ikke form eller noget, når ozon køre, eller når den ikke gør.. men kan se Redox stiger når der er ozon på, så det virker fint..

den skummer ikke nær så meget som før, men no3 osv er alle på 0.. så det må være pga ozonen nedbryder det inden det bliver skummet.

angående din næste fremgangs måde, du forsætter med vsv og bakterier hver 14-15 dag..
vsv doseringen sænker du lidt, så du kun lige tilsætter nok til at holde det på 0...

så kan du evt begynde med lidt amino syre...


Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af thyme »

Den aminosyre hvad er det lige den gør? Og kan der ske skader ved at benytte det?


VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af StarF »

giver mere farve.
og aner ikke hvad der sker hvis du overdosere, men som med alt andet, skader det sikkert...


Brugeravatar
calle3
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 156
Tilmeldt: søn 28. sep 2008 20:50
15
Postnummer: 6740 Bramming

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af calle3 »

Er det nogen fornuft i at tilføre VSV til et akvarie hvor der ingen målbar NO3 og PO4 er?? det eneste jeg har er lidt brune alger på sandet, som jeg gerne ville af med. Desuden ville jeg godt have lidt klarer vand :-) Kunne osse godt tænke mig at fodrer lidt hårdere uden at jeg får problemer ( pågrund af de nye stressede fisk ) og læste at så ville det være godt med VSV metoden.

Kan man nøjes med at køre med VSV uden at skulle tilføre bakterier?? eller er det formålsløs så??

Hvis jeg skal tilføre, så kan jeg jo ikke teste mig frem til den nødvendige dosis da jeg ikke har nogen målbar NO3... skal jeg så bare dosere med 0,1 eller 0,2 ml pr 100 liter???


mvh

Bjørn Callesen

151 Liters Shin Mao med Tunze Nano 6045
21 Kg LS + 9 kg Live Sand
Skifter ca 10 liter vand om ugen
Tilsætter 3,8 ml Easylife A+B 1 gang om ugen
Tilsætter 0,65 ml VSV om dagen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"