"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Projekt koldt saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Projekt koldt saltvand

Indlæg af Wande54 »

Nåh.
Nu er beslutningen taget om at lave et koldt strandbredsakvarie - med stor risiko for at projektet griber om sig.
Hvis vejret tillader det, så starter jeg op i løbet af marts måned.
Og jeg skal nok flittigt bruge mit digitalkamera undervejs!!

I første omgang vil jeg bruge det 54 l kar jeg har stående. Det er ikke særlig pænt, men det er tæt.
Så længe jeg ikke ved om det kan lykkes i praksis, så vil jeg holde så lave omkostninger som muligt. Hvis det bliver en stor succes, så skal jeg nok kigge efter et større kar - ca 100 l - og mere teknik.

Jeg har en gammel Rena luftpumpe. Den er nok ikke kraftig nok, men jeg vil forsøge med den i starten. Det er jo ikke det dyreste at skifte senere - hvor den så kan bruges til at gennemlufte min 25 l vandopbevaringsdunk.

En kollega har 20 m PEX-gulvvarmerør jeg kan købe. Det bliver gravet ned i haven til temperaturstabilisering. Køler lidt om sommeren og varmer lidt om vinteren. Jeg vil nemlig gerne have projektet til at køre året rundt. Bliver det hård vinter, så har jeg et varmelegeme liggende.
Jeg håber en Aqua-bee UP 500 kan klare at pumpe vandet rundt i røret, samt lave tilstrækkelig cirkulation.
Jeg vil lave et hjørnekammer med overløb hvor powerhead'en kan stå, og hvor der kan være plads til en lille skummer - hvis sådan en bliver nødvendig. (Aqua Medic Minifloater 200?? + luftpumpe ??l/t)

Belysning: Første forsøg bliver med en stak 12.000 mcd hvide lysdioder samt lidt blå til natbelysning.
Hvis ikke det giver lys nok, så må jeg sætte et lysrør hen over. Jeg vil dog helst bruge så lidt 230 Volt udstyr udenfor som muligt. I min rodekasse har jeg fundet et par ubrugte Osram Dulux 18W rør, jeg mangler bare fatninger.

Jeg vil satse på 2 % saltholdighed, det er lidt højere end ved stranden, men samme som på lidt dybere vand i Øresund. Og stadig bruge frisk vand fra Sundet - måske på sigt suppleret med kunstigt saltvand.
Er der nogen der ved hvor langt ned i temperatur flydevægte kan bruges? Eller er det bare at regne de aflæste værdier om efter den målte temperatur? (Aqua Medic Salimeter??)

1/3 af bunden skal indrettes med sten og resten med 1 cm sand/grus.
På stenbunden skal der forskellige brunalger og i sandet ålegræs - hvis jeg ellers kan få det til at gro, ellers kunstigt ålegræs!!
Jeg kunne godt tænke mig en rød anemone, hvis jeg kan få fat i sådan en fyr.
Diverse muslinger, gerne med rurer på.
Rejer, tanglopper, en eremitkrebs og måske en lille krabbe.
Lidt små fisk skal der også være, de kan altid sættes ud igen hvis de bliver for store, for aggressive eller ikke trives.

Kommentarer, gode råd og spørgsmål er meget velkomne, ligesom eventuelle tilbud på det af teknikken jeg mangler.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Der findes en temperatur-korrigeringstabel for flydevægte i "Saltvandsakvarie for Begyndere" Den er vist nok angivet for 15, 20 og 25 grader. Jeg mener også, at der findes en formel. Så selvom dit hydrometer måtte være kalibreret til 25 grader C, kan du stadig anvende den meget lavere temperaturer.

Af fisk findes der nogle små og sjove kutlinger, som lever på sandbunden. Jeg mener, at vi har 3-4 arter i de danske farvande. Og ellers kunne havkarudsen være et godt bud, men som de fleste andre gylter er den en aktiv svømmer, så den bør fanges i en lille størelse.

Jeg glæder mig til at høre mere om projektet. Jeg har selv rodet med tanken om at starte koldt saltvand op.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jeg har selv to Aqua-bee UP 500 som jeg er meget glad for (meget lydløs pumpe), men vil lige nævne at den ikke kan løfte vand ret højt!

Tror det allerede var ved ~1m den gav helt op! ( ja skulle lige prøve :wink: )

Jeg ved ikke om du har brug for løfte evne, men hvis jeg var dig ville jeg nok vælge en kraftigere pumpe, måske en Aqua-bee 2000?.

vh Magnus
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Aqua-bee UP 500
Er nok ikke stærk nok men Aquabee 2001 vil nok klare problemet ( Er billigst ved akvanet.dk )

Jeg har eller ca 150m 22 pexrør til at ligge en skam du bor så langt væk.

Har du set en Fjæsing der er også utrolig flotte, jeg ser dem tit når jeg natdykker.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Nyberg.
Checker lige i bogen, mange tak for svar.
Kutlinger er et must! Jeg har engang haft et 10 L med unger af fladfisk, tangnål og krabbe. Det fungede bare ikke, var alt for småt.

Mastou & Seadooman.
Der bliver ikke nogen højdeforskel. Begge ender af røret bliver i samme højde = vandoverfladen. Det er kun modstanden i røret der skal overvindes. Jeg vil forsøge med en UP 500, viser det sig den er for lille, så kan den bruges til cirkulation i karret.

Da jeg er lystfisker, så kender jeg godt fjæsingen. En meget lille en kunne være sjov at have. Det samme med en stenbiderunge.

Jeg vil starte med lidt krebsdyr og så sætte lidt småfisk i efterhånden som jeg fanger dem.
Fordelen er jo, at det ikke koster noget at skifte fiskene ud!! :mrgreen:
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Lyder som et rigtigt spændende projekt, glæder mig til at se billeder af projektet som det skrider frem :D
Jeg ville nok stadig vælge 2000 frem for 500, men lad høre om den (500) kan gøre jobbet :wink:
vh Magnus
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"