"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Karantæne akvarium?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Mack
Reactions:

Karantæne akvarium?

Indlæg af Mack »

Hejsa

Jeg er ved at skulle starte mit 250 ltr saltvand. ville det være en fordel for mig at lave et ældgammelt 63 ltr. om til et lille karantæne akvarie som jeg kan sætte fisk ned i inden de kommer over i 250 ltr?

Hvis ja hvilken teknik er så nødvendig for at kunne have en fisk eller to til at gå der i kortere periode.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der skal stort set samme teknik til som til det store akvarie, blot selvfølgelig i mindre skala. Vandet skal være i top, for en fisk som evt er en smule svækket, bliver ikke mere rask ved at komme i vand med en tanke.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

nej det er jeg med på....det var bare for at undgå smitte til de fisk der måtte være i 250 ltr. kunne man "nøjes" med en mini eller midiflotor til sådan en lille kop?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kan du godt.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Fisken bliver jo bare stresset endnu mere hvis den først kommer over i et akvarium for derefter at flyttes endnu engang.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis fisken går i akvariet i 2-3 uger, er den ikke stresset mere.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nej, men så flyttes den igen over til hovedakvariet og bliver stresset endnu engang.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men er formentlig i en bedre stand end da den kom i karantæne akvariet,
og derfor ikke så følsom over for forandringen.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Korrekt, men den bliver udsat for en længere stressperiode hvilket ikke er sundt. Og kan ikke se hvilke sygdomme det er man vil undgå.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

mads-fisk skrev:Og kan ikke se hvilke sygdomme det er man vil undgå.
Det syntes jeg er et nemt spørgsmål - ALLE :D

Uanset hvilken sygdom det måtte være, ja så ville jeg ikke ønske at den røg over og smittede samtlige af mine fisk ?

Nej så måtte den hellere blive rask, eller dø, i fred !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Brian, langt de fleste gange vores fisk bliver syge er det jo parasitter, som kommer frem når fiskene er stressede (og derfor har et tyndt slimlag). Det undgås da ikke ved at have karantæne akvarium da man alligevel har parasitter i sit akvarium (de ligger bare i dvale).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har heldigvis ikke haft sygdom i mit akvarie, men kan da fortælle at stort set alle de fisk jeg fik fra Decocean døde i løbet af meget kort tid, inden for et døgn. Hvis jeg havde haft et karantæne akvarie, havde jeg haft en mulighed for at fiske kræene op efter de var døde, eller havde haft mulighed for at slukke lyset over det, så de kunne gå og stresse af i ro og mag. Samt få noget mere huld på kroppen, inden de blev sat sammen med de andre. Nu var det kun alt små kravlet i bunden der fik noget ud af fiskene.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mads - Parasitter, dvale - what ever ! Det kommer nu altså så ikke videre end de 80 liter vand man har sat den i frem for over i de 700 sammen med 15 andre fisk til en værdi af XXXX - Derfor er karantæne en god ting IMO !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Brian<< Tror ikke jeg forstår hvad du mener, men vi har sQ alle parasitter i akvariet (måske ikke hvis du kører med kraftig UV) de ligger bare i dvale fordi de ikke kan komme til at angribe fiskene på grund af deres slimlag. En ny fisk kan få parasitter, da den er stresset og dermed har et tyndt slimlag, men at have den i et lille akvarium først hjælper da ikke noget, det gør bare stressperioden længere. Og den såfremt de andre fisk er sunde og raske bliver de ikke "smittede" med parasitterne.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg tror også, at parasitter af forskellige slags findes i et hvert saltvandsakvarie. Det er blot et spørgsmål om betingelserne er de rigtige for et decideret udbrud, hvor det oftest er der tale om Cryptocarion eller Oodinium. En fisk kan sagtens være angrebet uden at det nødvendigvis kan ses. En enkelt lille, hvid plet på en finne vil man sjældent opdage. I naturen findes de samme sygdomme, men her finder man heller ikke fisk, der er oversået med parasitterne.

Selv synes jeg, at brug af karantæneakvarie må være en vurderingssag fra gang til gang (og fisk til fisk). Jeg anvender ikke selv karantæne og har endnu ikke oplevet, at en ny fisk har forårsaget tab blandt de etablerede. Enkelte gange kunne jeg alligevel ønske, at jeg havde anvendt karantæne, for at give den nye fisk ro til at blive fedet op. I de tilfælde skulle jeg måske bare have ladet fiskene være hos forhandleren. Nogle fisk har bedst af at komme i et etableret og velkørende akvarie med det samme. Nogle fordi de får ædeinstinktet trigget af konkurence fra andre fisk. Andre har brug for en mængde smådyr eller små alger, de kan finde alt imens, de vænner sig til nye forhold. Kan man tilbyde dette i sit karantæneakvarie, er det super.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg bruger mit refugie, nye fisk får lige lov til at bo nogle døgn i refugiet hvor jeg har styr over med og kan fodre uden at alle banditterne når at æde det først! Og skulle de vende bugen op er det meget nemmere at fiske dem op fra refugiet..

/Erik
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Lige for at bruge et af Carsten's udtryk, så er det noget bavl at alle akvarier har parasitter og at disse kan gå i dvale. Det er en simpel men lidt langsommelig sag at gøre sit akvarie parasit-frit og derefter holde det frit vha. karantæne-akvarie.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Vil du uddybe det lidt Mikkel?

Hvor længe skal en fisk fx. gå i karantæne?
Hvor længe skal et akvarie stå uden fisk, for at man kan være sikker på at det er parasit frit?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Cyklus på ich er ca. 28 dage og hvis parasitten ikke finder en vært inden da, så dør den - man plejer derfor at anbefale 5-6 uger fiske-fri for at være helt sikker. Fisk behøves ikke nødvendigvis at gå så længe i karantæne, hvis man er villig til at medicinere.
http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/index.php
http://www.reefkeeping.com/issues/2003- ... /index.php
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Mikkel, kan du være 100% sikker på at du ikke overfører en rask smittebærer til akvariet akvariet efter en karantæneperiode - med minde, der er medicineret?

Indtil jeg flyttede mit akvarie for nylig havde jeg ikke set skyggen af Cryptocarion i omkring et år. Alligevel brød det ud nogle dage efter, at det hele kom på plads. Min pointe er blot, at selvom man ikke ser pletterne, kan de meget vel være der.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Parasitten foretrækker typisk gællerne i første omgang, så den der med bare at observere holder ikke helt efter min mening - det er sq svært at spotte hvide pletter der....
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Som Brian skriver, så forefindes de fleste parasitter allerede hos deres host ( fiskene ). De er i mindre antal, og hvis at fiskens imunforsvar bliver svag, så kan dette ikke holde parasit bestanden nede, og derfor komme i udbrud og skade fisken.

Den hyppigste skyld i dette er stress og dårlig vandkvalitet.

Jeg har selv beskrevet næsten 60 af de mest kendte ferskvands sygdomme sammen med Dr. Gerald Bassleer fra Belgien, og når at jeg får vil jeg også beskrive de kendte saltvandssygdomme. Jeg har netop lige modtaget hans bog om saltvandssygdomme.

En god nyhed er dog at Aquarium Münster har lavet et bredt sortiment indenfor medicin til saltvandsfisk ( i alt 7 varianter ). Disse skulle ikke kunne skade korallerne og andre bløddyr.

mvh
Esben
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Hejsa

Med andre ord vil det betyde at det vil være spild af ressourcer at have et karantæne akvarie? og bedre at foretage medicinering hvis uheldet skulle være ude?
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Karantæne er altid en god idé uanset om det er for et par dage eller et par måneder. Det giver dig mulighed for i ro og mag at studere fisken for skavanker og se den spise. Nogle af de fisk vi køber er jo så "friskfangede" at det ikke er sikkert at de nogensinde har set foder før.
http://www.wetwebmedia.com/QuarMarFishes.htm - hvis du undersøger links'ne i toppen vil du også få en del nyttefuld viden.
Jeg tillader mig i øvrigt at tvivle kraftigt på at der er kommet en reef-safe kur til saltvand med dokumenteret virkning...der er allerede en del af de wonder-drugs i handlen og de tjener kun et formål: At flå desperate akvarister.
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Mikkel, hvis man kender lidt til Aquarium Münster som firma, så ville man også vide, at det ikke de ikke sætter noget i handlen for at flå akvaristerne.

De er de mest førende og mest seriøse indenfor sygdomme og behandlingsmidler. Der er en grund til at folk som Gerald Bassleer har valgt at arbejde sammen med dem.

De startede i 1920erne med at lave fiskemedicin og behandlingsmidler, mens de stadig kun var fiskeeksportører. Dengang sendte de mange fisk fra Tyskland til Amerika, og fiskene blev sendt med skibe, og man skulle gøre noget for at disse fisk overlevede den lange tur. Flere var derfor allerede dengang interesseret i at de begyndte at lave medicin.

Den dag i dag, gør det et kæmpe arbejde for at butikkerne får microskoper ud i butikkerne, der er indbygget digitalkamera i, for at man kan forske videre og få feedback fra hobbyen af.

I stedet for at betvivle, synes jeg hellere at du skulle se de positive muligheder i sådan en udvikling. :-)

mvh
Esben
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Esben skrev:En god nyhed er dog at Aquarium Münster har lavet et bredt sortiment indenfor medicin til saltvandsfisk ( i alt 7 varianter ). Disse skulle ikke kunne skade korallerne og andre bløddyr.

mvh
Esben
Netop det at parasitterne foretrækker gællerne er rimeligt let at observere, gispser de mere efter vejret end normalt, så er det parsaitter der sidder i gællerne og lukker dem til.

Lige den sidste linie, vil jeg da gerne have en garanti på!!
Det er meget ufedt at hælde for mange hundrede kroner medicin i akvariet, og så se alt andet end fiskene gå til.
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Den her kan ihvertfald bruges selvom at du har koraller i dit akvarium:
http://www.aquarium-munster.com/Eng/GB_ ... z_Meer.asp

Jeg skal nok vende tilbage, når at jeg får åbnet de andre pakker og får læst lidt mere om dem.

mvh
ESben
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Esben, det lyder som et spændende projekt. Jeg tror på, at det kan lade sig gøre. Det gælder vel om at finde et karakteristika ved lige netop den organisme, man vil ramme, og sætte ind over for dette. Det er på en måde lidt som med kræftceller og kræftbehandling; hvordan slår man de syge celler ihjel uden at tage de raske med i faldet? Jeg glæder mig til at høre mere.

Men når alt kommer til alt synes jeg, at medicinering i videst mulig omfang skal undgåes og kun bruges som allersidste udvej. Korrekt fodring, god vandkvalitet og undgå at stresse akvariets beboere kan gøre rigtig meget.
Esben
Reactions:

Indlæg af Esben »

Det skal det også i så vidt at det er muligt.

Jeg fik på et tidspunkt en sending fisk hjem fra Singapora. Jeg havde bestilt således at jeg fik 6 fisk + koraller. Men istedet havde de sendt mig 5 af hver art. Dette resulterede i stress, og jeg fik en omgang hvide prikker, som slog hele baljen ihjel. Der havde det været rart med sådan et præperat siom dette :)

mvh
Esben
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Ja eller et karantæne akvarie ville have betydet:

1. at de fisk du allerede havde ikke ville blive berørt af evt.sygdom
2. at dine fisk og koraler ikke fik medicin
3. at det kun var de fisk som der var i karantæne akvariet var dem som fik medicin.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"