"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Røde fladorme

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Røde fladorme

Indlæg af herzberg »

Jeg har fået fladorme til den store guldmedalje i min akvarie. Vi snakker i tusindvis. 10 x 10 cm på ruden (i kraftigt "befolkede" områder) indeholder vel ca. 200 - 300 individer. De er også pænt spredt ud over mine sten m.v.

Hvad har folk gjort for at slippe af med dem?

Af fisk er der kun 1 hugo indtil videre, og den spiser som bekendt ikke fladorme.

billede fra Melevsreef.com

Billede
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

prøv med mandarinfisk eller 6-stribet gylte.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

hvis jeg lige skal svare som den første på mit eget spørgsmål, så laver salifert noget flatworm exit.

De oplyser følgende:

Sug så mange som muligt op.
Brug flatworm exit.
Filtrer over aktivt kul.

Er der andre som har brugt denne metode med godt resultat?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Nå, så blev jeg ikke den første.

Mads> Har tænkt på det, men på den måde bliver jeg nødt til at hive ihvertfald mandarinfisken ud når problemet er ovre, idet mit akvarie kun er på 85 liter.

Er den til at fange uden at rive hele lortet ned?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kommer nok til at pille hele molivitten ned, for at fange en mandarinfisk. Den gemmer sig gerne mellem stenene.
Jeg vil også tro at en mandarinfisk vil have svært ved at hamle op med så mange røde fladorme på en gang.
Jeg har selv for et par år siden haft en "udbrud" af de røde fladorme.
I litteraturen står der en nem, hurtig og ganske gratis måde at dem væk på. Det eneste det kræver er en spand med tempereret ferskvand.
Tag så mange sten op, evt på en gang giv dem et ganske kort dyk i spanden med ferskvand - ikke mere end 10 sekunder pr. stk.
Ryst stenen medens du gør det, og du vil se at fladormene falder til bunden i hobetal. Evt. skiveanemoner eller koraller tager ikke skade at det ultra korte ferskvandsdyp. Hvis du ikke får bugt med dem alle på en gang, kan det gentages efter 1 uges tid.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Herzberg skrev:hvis jeg lige skal svare som den første på mit eget spørgsmål, så laver salifert noget flatworm exit.

De oplyser følgende:

Sug så mange som muligt op.
Brug flatworm exit.
Filtrer over aktivt kul.

Er der andre som har brugt denne metode med godt resultat?
Jeg har så absolut ingen erfaring mht. dette, men faldt over en lang tråd på den anden dag (tror det var på reef frontiers), som egentelig handlede om mandarinfisk, og hold heraf. tråden udviklede sig dog til især, hvorvidt mandarinen spiste "flatworms" eller ej. Konklusionen var, at hos nogle åd de dem og hos andre ville de ikke røre dem.... Desuden havde et par stykke netop afprøvet "Saliferts flatworm exit", og også her var der delte meninger mht. effektiviteten.

De fleste anbefalede dog en gylte, hvis man ville være sikker....


ps. Skal nok lige smide linket her i tråden, hvis jeg kan finde det.
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

både mandarinen og gylten samt enkelte andre fisk kan finde på at tage disse men der er ingen garanti for at det eksemplar du får overhovedet vil røre dem. desuden synes der at være bred enighed i alle andre indlæg om dette emne, om at selvom du får en ivrig fisk vil den simpelthen ikke kunne følge med til at løse problemet.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

et løsningsforslag fra dr.ron:

These worms are survivors. They have chemicals in their tissues which are distasteful or poisonous to most predators, hence, most predators don't eat them. The small slug (it is not a nudibranch), Chelidonura varians, that eats them is, indeed, a good predator upon them. Unfortunately, it cannot eradicate them. Like all predators of this nature, it will attack and eat the worms until the worm population is so low that the slugs can't find enough to stay alive. The slugs then starve and die. However, there are always enough worms left to repopulate the system. The moral is, "Don't waste your time and money purchasing the slugs."

Many folks seem to have had success using the "Flatworm exit." However, if it is used and the worms return, it is quite likely that you have inadvertently selected for those worms that are largely or partially immune to its actions. Repeated use of the poison with some worm survival will result in a population that is likely largely immune to it.

Virtually no fish are likely to eat the worms consistently.

The worms have zooxanthellae in them, similar to corals, and really need very little in the way of food; in addition to their normal food - they actually eat diatoms and microalgae - they can subsist upon dissolved nutrients.

To control them, I suggest the following course of action:

1)Siphon them out, as many as you can - daily.
2)Do regular and large water changes to reduce the amount of dissolved nutrients in the system.
3)Increase filtration - also to reduce the amount of dissolved nutrients.
4)Try to get some macroalgae going in the system. These algae will suck some of the nutrients that the worms' zooxanthellae can use, and will help slow down the growth of the worms. You will need to periodically harvest and discard excess algae.
5)Reduce to the bare minimum, the light intensity and photoperiod.

These actions taken together should help control the worms. You may or many not be able to eradicate them in this manner, but they should be brought down to a more manageable level.


__________________
Cheers, Ron
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

du kan evt. prøve at søge efter planaria her på forummet jeg tror der er en del emner om dette.
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: tirs 11. okt 2005 19:02
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej.
Her følger et tidlige indslag om min erfaring med planaria.
Som det fremgår af artiklen bør fisk og dyr fjernes før behandlingen startes.
http://www.nordicreefforum.dk/forum_pos ... PN=0&TPN=1
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"