"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nitratfilter

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 20:51
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

nitratfilter

Indlæg af uzi07 »

hej.. jeg har for tiden problemer med nitrat i mit akvarie. jeg mener selv at det hele startede for nogle mdr. siden da min anemone forsvandt. nu går jeg og er ved at anskaffe mig en nitratfilter men der er bare en ting som jeg er lidt usikker på.
spørgesmålet er: Når det er at nitratfilter kun spytter en dråbe ud i sekundet, når det rensede vand ikke at blive forurenet igen, inden at der er kommet en betydningsfuld mængde vand ud så det kan gøre en forskel? Det er jo ligesom når jeg laver vandskifte. selv om det er 10 - 20% jeg skifter på en gang så ændrer det ikke ret meget i nitrat indholdet.
Er der noget om det her eller har jeg misforstået noget? jeg kunne også godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med nitratfilter.
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 2. mar 2007 16:15
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: nitratfilter

Indlæg af Thomas »

Dit nitrat kommer et sted fra og det kan være at det er fra den anemone som du snakker om er blevet væk, men det kan også komme andre steder fra, overfodring osv.
men et nitrat filter vil helt sikkert hjælpe, men det er nu bedre at gøre noget ved kilden.
det du skriver med at der kun kommer en dråbe ud i sekundet er jo omkring opstartsfasen.
til at starte med skal der være 1 dråbe pr. 4 sekund og når udgangs vandet så er nede på 0 så skruere man så lidt op og hvis den stadig er på 0 efter nogle dage så kan du igen skrue lidt op. og de kan godt køre med mere end 1 dråbe i sekundet. en af mine venner har et filter som køre med så mange dråber at det næsten ligner en tynd stråle, men så længe udgangsvandet kan du heletiden skrue op for det til der til sidst ikke kan køre mere vand igennem det.

ved ikke hvordan dit setup er men du kan eventuelt sætte det på din retur slange som et bypass filter med et T-stykke som denne fra Aquamedic http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=36854

men har kun været glad for det siden vi købte det. :D
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 20:51
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Re: nitratfilter

Indlæg af uzi07 »

du har selfølgelig helt ret om at det bedste vil være at finde kilden til nitrat. men jeg har virkelig tjækket næsten alt hvad jeg kunne komme i tanker om. Der er cirkulation ovor alt i akvariet, selv bag alle stenene. der bliver ikke overfodert og fiske besætningen har altid været det samme. også dengang at nitrat var på 0.
min nitratfilter vil være en jeg selv bygger med en pumpe for sig selv så der er cirkulation i pumpen. noget i stil med Jens Jørgens model.
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 2. mar 2007 16:15
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: nitratfilter

Indlæg af Thomas »

men ja det er ikke altid at man kan finde kilden hvis den overhovedet er der, men har du nogle filtersvampe eller filtervat i dit system, for der kan virkelig samle sig en masse "snavs" som kan lave en masse nitrat.
men ja det klunne være en idé, ved at deltec også laver sådan nogle filtre med cirkulation i. men god fornøjelse med det. :)
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 20:51
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Re: nitratfilter

Indlæg af uzi07 »

jeg har fiter svampe på mine cirkulationspumper. ja dem har jeg faktisk også mistænkt, men aldrig rigtig turede og fjerne dem. men det burde jeg nok. selv om jeg renser dem tit så går der ikke længe inden der sætter sig masser af skidt på dem.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1664
Tilmeldt: søn 20. maj 2007 09:07
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: nitratfilter

Indlæg af Hvidtfeldt »

Har du tjekket om der er nitrat i det vand du putter i akvariet? :)
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 20:51
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Re: nitratfilter

Indlæg af uzi07 »

der er ingen nitrat i det vand jeg kommer i.. bor i fredericia og der er vandet noget af det reneste i landet..men nu kom jeg lige i tanker om noget andet.. Jeg har en flamingo plade under mine sten. kan det ikke være der at der samler sig masser af skidt? :? for så skal den ud i en fart! :shout: Mit akvarie har kørt i 9 mdr. og flamingo pladen har været der hele tiden. min nitrat problem har stået på i ca 3 mdr.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1664
Tilmeldt: søn 20. maj 2007 09:07
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: nitratfilter

Indlæg af Hvidtfeldt »

Ja det kunne nok være den. Ville hvertfald aldrig selv putte sådan en i mit akvarie.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"